Az Ouya kicsomagolása
Ennek ellenére azonban úgy tűnik, az Ouya rátapintott valamire, amire korábban senki. A játékosok tömegével tolták a projektbe a pénzüket, valószínűleg azért, mert elegük van a nagy kiadók és konzolgyártók uralta piacból, és így szeretnék kifejezésre juttatni elégedetlenségüket. Eleinte nem hittük, hogy ennek a lázadó magatartásnak hosszútávú következményei lesznek, de úgy látszik, tévedtünk, mert az elmúlt egy hét folyamán két ilyen eszköz is bemutatkozott. A Game Stick az Ouyához hasonlóan a Kickstarteren szerzett támogatókat, a kért 100 ezer dolláros összeget rögtön megkétszerezve (most 243 ezer dolláron áll a mutató, és még van hátra 24 nap). A készülék tulajdonképpen nem más, mint egy okosított pendrive: csak be kell dugni egy HDMI-portba és már mehet is a játék. Amlogic 8726-MX processzor, 1 GB DDR3 memória, 8 GB flash háttértár, és persze az Android Jelly Bean... mi kell még a boldogsághoz? A játékok adottak, ott van egy rakás a Google Playen, most már a GTA: Vice City és a Max Payne is simán játszható, alig egy ezres fejében, szóval nem kell aggódni az ellátottság miatt -- mindenki nyer.
Íme a Game Stick, mely az Ouya hűséges követője
A Game Stick nem volt akkora meglepetés, számítottunk rá, hogy a merészebb Kickstarter-felhasználók belevágnak egy Ouya-klónba, látva az előd hatalmas sikerét. A CES első nagy bejelentése viszont sokként rázta meg a hardveres világot, hisz a forradalmi videochipjeiről híres Nvidia egy saját kézi konzolt mutatott be a rendezvényen, mely szintén Androidot futtat a háttérben. Ez a Project Shield munkacímű fejlesztés, ami az Ouyától és a Game Sticktől eltérően egy marokkonzol, közelebb állva az okostelefonokhoz, mint eddig bármelyik rokon masina. A Shield az összes androidos játékot futtatni tudja, de ha ez nem lenne elég, a Steam Big Picture bármely játékát képes helyi hálózaton át streamelni mindenféle akadás és minőségromlás nélkül. A konzolt a frissen bemutatott Nvidia Tegra 4 hajtja, megy egy 4+1 magos architektúra, legerősebb variánsa pedig magonként 1,9 GHz-es teljesítményre képes. Ehhez jön még 72 GPU-mag, illetve a 4G LTE támogatása, nehogy kifogyjon a szufla a netünk alól. A Shield egy 5 hüvelykes képernyővel felszerelve érkezik, melynek natív felbontása 1280x720, és bár ez nem számít magasnak, a vas olyan erős, hogy állítólag 4K felbontásban is képes futtatni a legtöbb alkalmazást, feltéve, ha van olyan tévé a közelben, amire ki tudjuk tolni az extrém éles képet.
Íme a Project Shield, az Nvidia első marokkonzolja
Bár a Project Shield egy kifejezetten erős készülék benyomását kelti, sokkal fontosabb tulajdonsága, hogy az első olyan multis Android-termék, amit kifejezetten játékokhoz találtak ki. Márpedig ha már a megavállalatok is pénzt ölnek az Android játékplatformi felhasználásába, felmerül a kérdés, hogy meddig mehet ez még. Főleg, hogy nemcsak a Google operációs rendszere egyre népszerűbb, de az annak alapjait szolgáltató Linux is. Pár éve elképzelhetetlen volt, hogy a Windows árnyékában senyvedő, nyílt forráskódú OS egy nap Steamet futtasson. Erre eljön 2013, s vele a hír, mely szerint pár hónapon belül a Valve Steam Boxjának lelkeként, sőt, nemsokára okostelefonokat és tableteket is üzemeltető rendszerként is bizonyítani fog. Ezzel szemben a Microsoft átáll az Apple oldalára és egy zártabb, biztosabb platformot hoz létre a Windows RT és a Windows 8 képében -- hogy melyik elképzelés jut előbbre, a jövő zenéje, az azonban tény, hogy immár senki sem legyinthet a nyílt forráskódú rendszerekre olyan szkeptikus fintorral, mint az Ouya bejelentésekor.
A nyílt forrású játékplatformok kora tehát hivatalosan is beköszöntött, az pedig, hogy meddig áll fenn, csakis a tömegek igényein és vásárlási kultúráján múlik. Az Apple AppStore-ban mindennapos dolog, hogy dollármilliókért vásárolnak különböző alkalmazásokat a felhasználók. Androidon eddig legfőképp a kalózkodás és az ügyeskedés terjedt, de lehetséges, hogy az olcsó és mindenhol elérhető játékok ígérete megváltoztatja az emberek hozzáállását. Ha pedig ez megtörténik, az nemcsak a piacot alakíthatja át teljesen, előrébb hozva az így is sokak által megjósolt free-to-play uralmat, de magukat a játékkonzolokat is nyugdíjazhatja, hisz ki akarna mindig helyhez kötötten játszani, amikor a technológia ma már mindent mindennel kapcsolatba hoz. Akárhogy is, izgalmas éveknek nézünk elébe.