A soulslike-műfaj a FromSoftware Demon’s Souls (2009) és különösen a Dark Souls (2011) játékaival vált ismertté, és azóta számos fejlesztőcsapatot inspirált. Lényege a hardcore nehézségi szint és a precíz, kitartásra épülő harcrendszer, ahol a támadások időzítése, a védekezés és az ellenfél mozgásának kiismerése kulcsfontosságú. A ritka mentési pontok (avagy bonfire-ök) újraélesztik a játékost, de egyben visszahozzák az ellenségeket is, így a halál nem végleges kudarc, hanem a tanulás és fejlődés része. Bár a soulslike-játékokban többnyire néma főszereplőt kapunk, ez nem vonatkozik a zsáner összes képviselőjére és ma már olyan szinten továbbfejlődött ez a műfaj, hogy talán meg sem tudnátok mondani, hogy épp egy soulslike-játékkal nyomultok. Az ebbe a műfajba tartozó játékok továbbra is roppant sikeresek, például a Wuchang: Fallen Feathers igen nagyot ment. De az utóbbi pár évből említhetnénk a Lies of P-t is.

A VG Insights tanulmánya szerint a Steam platformon megjelent és „soulslike” címkével ellátott játékok száma 2015 óta 4100%-kal nőtt, azaz 41,2-szeresére emelkedett. 2024-ben a platformon 371 új játékot jelöltek meg soulslike címkével és a mai napig ez az egyik legnépszerűbb műfaj. 2015-ben mindössze csak 9 ilyen cím jelent meg a Steamen, ami a műfaj exponenciális növekedését mutatja. A kutatás további érdekes tényeket is feltárt, például azt, hogy a legnagyobb, AAA-kiadók készítik a legújabb soulslike-játékok kétharmadát, míg 2022-ig inkább a kisebb, AA- vagy indie-kiadók dominálták a zsánert. A tanulmányból az is kiderül, hogy főként az ázsiai régiókban igazán népszerű ez a műfaj, de persze a világ többi táján is játékosok milliói kapják fel a fejüket, ha a FromSoftware csak utal arra, hogy valami új készül náluk.

Borítókép forrása: Steam