Michael Pachter a játékipar legismertebb elemzője, aki saját websorozatokat is vezet. Bár szakmailag valóban elismerésre méltó sikerei vannak, szeret nagyot mondani, és olyan jövendöléseket tenni, amelyek azon túl, hogy meghökkentik a közönséget, ordasnagy tévedésekként kerülnek be a videojáték-világ történelemkönyvébe.

Mivel a rajongói által szeretetteljesen csak „A Pach”-nek nevezett elemző nemrég a GTA 6 2021-es megjelenéséről és az olcsó PlayStation 5 konzolról nyilatkozott, ez a két téma pedig az utóbbi időben fokozottan felforrósodott, úgy véltük, lehűtjük kicsit a kedélyeket, és összeszedjük Michael legnagyobb tévedéseit, melyek azonban a maguk idejében igenis körbejártak a világsajtóban, sőt az üzleti életben is foglalkoztak velük. Lássuk, mikor fogott legjobban mellé A Pach!

Michael Pachter

Nem lesz több konzolgeneráció

„Azt hiszem, már láttuk az utolsó konzolgenerációt” – mondta Pachter a 2009-es GamesBeat konferencián. Úgy érvelt, hogy a PlayStation 3 és az Xbox 360, bár lassan az addig jól bevált ötéves ciklusuk végére érnek, még mindig nem válthatók le, üzletileg ugyanis nem érné meg a gyártóknak egy-egy új hardver bevezetése. Akkoriban tetőzött a gazdasági válság, a Sony és a Microsoft már annak is örültek, hogy egyáltalán vesznek még játékot az emberek, és hát végső soron Pachternek abban igaza volt, hogy az ötéves ciklusok kora véget ért. 2013-ban azonban csak kiadták a PS4-et és az Xbox One-t, sőt a gépeket azóta egy-egy frissített modell is követte: a PS4 Pro és az Xbox One X már 4K felbontású játékot támogatnak. Hogy ezek a gépek végső soron már inkább PC-k, mint klasszikus értelemben vett konzolok, ad némi utólagos hitelt Michael érvelésének, de hát x86-os alapok ide, AMD Jaguar procik oda, azért ezek mégiscsak játégképek, exkluzív címek garmadájával.

Ivata Szatoru, a béna üzletember

Ivata Szatoru Nintendo-elnök 2015-ben hunyt el rákban, egy évvel később pedig Michael Pachter máris úgy beszélt az egykori cégvezetőről, hogy az sokak zsebében kinyitott a bicskát. „The late, but not so great Iwata Satoru…” – kezdte mondandóját a Pachter Factor 41. adásában, és hát ez szabad fordításban kábé annyit tesz, hogy az élete alkonyán járó Ivata rossz vezető volt. Pachter utólag elnézést kért a megjegyzésért, bár hozzátette, hogy szerinte Ivata „nem volt túl jó üzletember”. A japán vállalati elnök megítélése azonban ennél sokkal összetettebb elemzést igényelne, hiszen ő volt az a cégvezér, akinek 13 éves irányítása alatt a Nintendo végre feladta az hardveres versenyt, és a forradalmi megoldások felé fordult, ezzel pedig gyakorlatilag megnyerte a 7. generációs konzolháborút – a Wii 2006-ban jött, látott és győzött! A Wii U persze hatalmas bukás lett, és hát mondhatnánk, hogy Ivata a betegsége miatt le kellett volna mondjon, azért mégiscsak erős egy hároméves fiaskósorozat miatt elmeszelni az azt megelőző majd’ tízéves sikerszériát.

A Nintendónak vége

Persze nem nehéz szkeptikusnak lenni Ivata Szatoru cégvezetői képességeivel kapcsolatban, amennyiben az egyszeri elemző a szóban forgó vállalati elnök legnagyobb sikerében sem hisz. Márpedig Michael Pachter tíz évvel a fenti megjegyzés előtt azt mondta, hogy a Nintendo Wii-nek esélye sem lesz az Xbox 360 és a PS3 eladásaival szemben. „A mozgásérzékelés parasztvakítás, a Nintendo pedig nemsokára kivonul a konzoliparból” – mondta Pachter 2006-ban, nem sokkal a masina E3-as bemutatója után. Ez végül persze nem így alakult, bár annyiban megint csak hitelt kell adnunk Pachternek, hogy a mozgásérzékelés valóban parasztvakítássá vált, hála az Xbox 360 katasztrofális Kinect-rendszerének és a PS3-as Move fagyitölcséreinek. És hát a Wii is mondhatni kimerült 2010-re, ezért is kellett olyan hamar piacra dobni a röhejesen félkész Wii U-t. Ám még ezek tükrében is be kell látnunk, hogy Michael nem annyira érti a Nintendo működését (ezt egyébként ő maga is több alkalommal elismerte).

Óriási bukás lesz a Borderlands

2009 nem Micahel Pachter éve volt: a már kitárgyalt konzolos tévedés után jöjjön egy videojátékos butaság, nevezetesen a mára sikersorozattá duzzadt Borderlands első részével kapcsolatban, amit a sztárelemző szerint „meghalni küldtek a piacra”. Pachter a GameTrailers Pach-Attach című műsorában úgy érvelt, hogy a Dragon Age: Origins és a Call of Duty: Modern Warfare 2 mellett egyszerűen nincs hely másik AAA-játéknak, a 2K pedig hiába finanszírozta a belső nézetes akció-RPG Borderlands elhúzódó fejlesztését, ha végül egy egészséges féléves csúszás helyett beküldi a ringbe a többi nagyágyú közé. Sőt, Pachter szerint a program megtévesztő reklámkampányt kapott, mert „nem annyira szerepjáték, mint azt el akarták hitetni velünk”. És hogy végül mi történt? Nos, a Borderlands anyagi és kritikai siker lett, kapott egy második részt, majd egy előzményt, mi több, a Telltale is készített róla egy interaktív sorozatot. Most pedig arra vár a világ, hogy a 2K és a Gearbox az idei E3-on a már bevallottan fejlesztés alatt álló Borderlands 3-at is leleplezze végre.

A forradalmi Assassin’s Creed

Az első Assassin’s Creed anyagi sikere előrevetítette a folytatást, a Ubisoft azonban tudta, hogy a kritikusok másodszor nem nyelik le a monoton játékmenet keserű piruláját. Ezzel Michael Pachter is tisztában volt, aki a GameTrailers-féle Bonus Roundban azt mondta: az Assassin’s Creed 2 a francia forradalom idején játszódik majd, a főszereplő pedig bizony megint Altair lesz. Bár valóban megjelent egy, a szóban forgó korszakban játszódó AC-játék, az Assassin’s Creed: Unity 2014-ig váratott magára, az AC2 pedig Ezio itáliai kalandjait dolgozta fel, méghozzá a 15. századból. Pachter egyébként ritkán nyilatkozik magukról a játékokról, avagy azok felépítését, játékmenetét nem sűrűn firtatja, emiatt is lett hirtelen nagy hír ebből az egyébként hivatalos szempontok szerint értékelhetetlen magánvéleményből. Mindenki azt hitte, hogy A Pach tud valamit, így nem csoda, hogy sokak hite megingott az elemzőben, mikor is a Ubisoft végül leleplezte az Assassin’s Creed 2-t.

Zárásképp érdemegy megjegyezni, hogy Michael Pachter a fenti negatív példák ellenében is többször találja fején a szöget, mint ahányszor téved. Az elemző olyan dolgokat vetített előre, mint a Nintendo Labo, a PS3-as Twisted Metal megjelenése, a Nintendo mobilos előretörése, vagy épp a GTA-játékokért felelős Rockstar hektikus viselkedése. Mivel pénzügyi szakemberről van szó, aki elsősorban piaci döntések és állapotok alapján mond előrejelzést, a klasszikus közgazdaságtant a feje tetejére állító játékelmélet a legnagyobb ellenfele. Ennek értelmében a hirtelen, váratlan kockázat olyan láncreakciót indít be egy adott piacon, ami végül a vállalkozó szellemű szereplő sikerét okozhatja – a Nintendo gyakran él ezzel az egyébként borzasztóan nehezen követhető üzleti stratégiával, ezért is tűnik Pachter számára követhetetlennek a vállalat működése. Amikor viszont echte pénzügyekről és részvénypiacokról van szó, A Pach nagyon is elemébe jön, szóval érdemes hallgatni rá.