Múltkorában nálunk, avagy a stúdióban járt Dr. Kánai Zoltán, a Kickstarterek.hu (Különleges Kickstarter Kiadások) üzemeltetője, akivel sikerült is két társassal teljes gameplay-t felvenni, és míg az egyikkel már számtalanszor játszottunk (Trekking Through History – ha rendszeresen figyelitek az említett boltot, ilyen remek játékokba is belefuthattok), a másik bodak számára, valamint nekem is új volt. Ez a GDM Games kiadványa, amire Zoli rávetette magát az idei Essen Spielen, majd hozott is egy jó nagy adaggal, hogy a magyar gamerek és családok is elmerüljenek az entomológia szépségeiben. És milyen jól tette… de erről majd később. 

Insecta: The Ladies of Entomology

  • Hazai partner: Kickstarterek.hu 
  • Kiadó: GDM Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc
  • Korcsoport: 10+
  • Nehézség: 2,25/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál 19 000 forint

A leírás szerint a rovarok ott vannak a Föld legelterjedtebb élőlényei között, ami részben az 5 millió különböző fajnak is köszönhető. Eleve, míg mi nagyjából 2 millió éve vagyunk itt, ők már 250 millió éve léteznek. Mégis, a rovarok tudományos kutatása, azaz az entomológia a 19. századig csak kisegítő, gyerekes természettudománynak számított. Egészen addig, míg néhány női tudós az életét nem szentelte ennek az ágazatnak, miközben kimondottan kevés figyelmet kaptak, sőt az egyes tudományos társaságok tagjaiként sem fogadták el őket. Az Insecta: The Ladies of Entomology részben nekik állít emléket, hiszen a rovartan történelmében kitörölhetetlen szerepet játszottak, és most, az alkotóknak hála már a játékosokon múlik, hogy ők mekkora szerepet vállalnak a rovarok felfedezésében és kategorizálásában.  

12 rovar a Föld körül

Bár az Insecta: The Ladies of Entomology alapjait tekintve egy elég egyszerű, lényegében családi társas, van pár csavar a játékmenetben, ami a látványvilágán és témáján felül is izgalmassá, érdekessé teszi. De nézzük az alapokat. Van egy központi játéktábla, erre, vagyis az ezen lévő 5 kontinensre kerülnek fel a lelőhelyük szerint különválogatott rovarok, méghozzá két oszlopba, avagy az A és B táborhelyre. A táblára kerül még két véletlenszerűen és a játékosszámnak megfelelően választott évszak-tábla, amik a lehetséges akciókért felelnek. A fő játéktábla mellé, egy stócban a feladatlapkák is helyet foglalnak, majd négyet képpel felfelé le kell tenni, ezzel egy kezdő kínálatot teremtve. Plusz az extra kihívások teljesítéséért felelős három érmelapkát is kitesszük, mindegyikhez egy megfordított plusz lapkát téve, ami így mutatja a jutalmakat. Ezen kívül mindenki elvesz egy tudóst, valamint minden más összetevőt a saját színében (kutató meeple, jelölők), és már mehet is a rovartudomány megreformálása.

Ami több körön át zajlik, míg valaki be nem fejezi a saját kis, 6x4-es kialakítású tablóját. És hogy azt miképpen gyűjti és rakja össze? Nos, ez már izgalmasabb. Amikor egy forduló kezdődik, a kezdőjátékos a fő táblán lévő fekete kockát átrakja az egyik évszaktábláról a másikra, majd a játékosok az előző évszakban kialakult sorrendnek megfelelően elveszik a kockájukat, és átrakják az aktuális évszak szimpatikus sorához, ami egyben a megvalósítható akciókat is jelzi. Ezeket bármilyen sorrendben végre lehet hajtani, sőt ki is lehet hagyni, ami felesleges. A legelső sor az egyetlen kivétel, ott ugyanis egyet lehet választani az összes közül, valamint ide a többitől eltérően ketten is bejelentkezhetnek, de az első mindig alulra teszi a jelölőjét, míg a második felülre, avagy utóbbi lesz a következő évszakban az első, aki választhat. 

Akció lehet mozgás a kontinensek között, rovar vagy küldetés begyűjtése, érmével az extra kihívások teljesítése, és lényegében ez a négy lehetőség váltakozik különböző formákban. Amennyiben pedig rovart vagy küldetést húzunk be, azt a körünk végén építhetjük be a tablónkba, de akár el is dobhatjuk a megszerzett lapkákat. Ami fontos, hogy egymás alá, fölé és mellé nem kerülhet rovar, ahogy küldetés sem, így mindig felváltva kell lehelyezni a lapkákat, akár előre gondolkodva, egymás sarkához érintve még fel nem épített sorba vagy oszlopba helyezve az éppen aktuális szerzeményt. A küldetések instant pontokhoz juttathatják a tudósokat, ha sikerül teljesíteni a kívánalmakat (adott sorokban vagy közvetlenül a lapka mellett ilyen-olyan rovarok – lelőhely, méret vagy fajta szerint), az érméket viszont akción belül lehet aktiválni, felfelé haladva egy ranglétrán, mindig új jutalmat behúzva annak tükrében, hogy mit sikerült elérni. Teszem azt, ha kék bogarat kell szerezni, akkor két kék bogár után kapunk valamilyen jutalmat, majd ha ötnél visszatérünk, akkor a harmadikért, negyedikért és ötödikért járó juttatást kapjuk meg. Ha pedig valaki a saját tablójába lerakta a 12. rovart vagy küldetést, az adott forduló még lezajlik, majd jöhet a végső pontszámlálás.

Nem csak nőknek!

Persze vannak még apró finomságok, amik a teljes szabályt megismerve válnak nyilvánvalóvá (például a tudósok egyszer használatos speciális képességei vagy a játék végi bónuszok a kedvenc rovarért vagy az újságokért), de ugye a bemutatók lényege nem is annyira a szabályrendszer ismertetése, mint inkább az alapok bemutatása és az élmény, a hangulat átadása. Márpedig hangulatból itt aztán van bőven. Már a játéktábla is fantasztikus, és ha megfordítjuk, hát a hátoldalán lévő illusztrációtól garantáltan leesik az állunk. Miután a különböző rovarok felkerültek a táblára, leraktuk a küldetéseket, az egésznek van egy nagyon erős vizualitása, ami a hangulatra is erőteljesen rányomja a bélyegét. Többnyire a mechanika is illeszkedik a témához, elvégre a világban utazgatunk, hogy különböző intézmények kívánságainak tegyünk eleget, miközben begyűjtjük a helyi élővilágot. Ez mind stimmel, tényleg ez történik, és bár elsőre egyszerűnek érződik a játékmenet, igazából alaposan meg kell gondolni, hogy mikor mit cselekszünk. 

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ez a játékmenet az, ami részben még tol egyet az Insecta: The Ladies of Entomology megítélésén, miközben az egész társas jól átgondolt érzetet kelt, és a téma szeretetét sejteti, ami így kiválóan átjön. Nem vagyok kifejezetten rajongója a rovarvilágnak, nagyjából semleges a dolog, de a játék első látásra szerelem, és bizony a belső nagyjából felnő a külsőhöz. Egyszerű, de nagyszerű, nem az ipart alakító, de a közösségi igényeket többnyire kiszolgáló társasjáték, ami kellően vastag és strapabíró elemekkel dolgozik. Természetesen a szerencse is közrejátszik, nem egy mély stratégiáról van szó, de ezt felróni felesleges, ahogy az eredeti szabályfüzet gyengeségeit is, hiszen a Kickstarterek-hu magyar fordítása kellően egyértelművé teszi a különböző lépéseket. Egyetlen hiányosságként lényegében az inzert hiányát tudnám felhozni, ami miatt mindent zacskókba hányva kell bedobálni. Pedig lényegében csak a lapkáknak kellett volna belül egy kartontárolót kialakítani, ami még csak nem is akkora feladat. Ezen felül azonban egy nagyon jó kis játékról van szó, amit a családoknak is bátran lehet ajánlani. Igen, kifejezetten az anyukáknak és feleségeknek/barátnőknek is, hiszen a nők már meghozták a tudomány nagy reformját, innentől gyönyörködhetnek is munkájuk gyümölcsében. Szó szerint!

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék főleg ikonokkal kommunikál, ráadásul a Kickstarterek.hu vásárlói magyar szabályfüzetet is kapnak a megrendelésük mellé.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát