A macedón Final Frontier Gamestől nem is olyan régen estünk neki a Merchants Cove-nak, ami nagyon kellemes csalódásnak bizonyult, hiszen ügyesen felépített, részben aszimmetrikus lehetőségeket kaptunk a teljesen eltérő karakterekkel. És bár a kiadó azóta más játékot is Kickstarterre vitt, sőt már be lett jelentve a Merchants Cove további kiegészítése is, amivel a későbbiekben egyéb extra szereplők és mechanikák kerülnek a játékba, közben sem unatkoztak az alkotók. Azt tehát nem lehet mondani, hogy a Final Frontier Games híján van a fantáziának és ötleteknek, pláne, hogy kellően kreatív és izgalmas felhozatallal rendelkezik, miközben a jellemző látványvilág és a dizájn is felismerhető, és bizony, ebben a tekintetben a különleges, közösségi gyűjtések során elérhető játékokkal foglalkozó Kickstarterek.hu-tól érkezett Monsters on Board sem kivétel.

20220619131031.jpg

Monsters on Board

  • Hazai partner: Kickstarterek.hu 
  • Kiadó: Final Frontier Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 45-60 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2,93/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Kickstarterek.hu-nál a normál kiadás 17 600 forint

A Monsters on Board dobozára nézve már egyből fel lehet fedezni a kiadó látványvilágára jellemző stílusjegyeket, és bár ezúttal nem a vadnyugatra (Coloma és A Fistful of Meeples), sőt nem is Sherwoodba (Robin Hood and the Merry Men) tartunk, ami a szörnyekkel teli grafika alapján is lejön, azért vérkomolyan sem kell venni a túlvilági partit. Merthogy a szörnyeknek valóban partira fáj a foguk, az egy teljes hétig tartó Spider Jack fesztiválra azonban kifogyott a hangulatért felelős Spook Juice, így a Spook Manor vendégeinek egyetlen lehetőségük van, mielőtt a vidámságnak és mókának lőttek: embereket ijesztgetve minél többet begyűjteni az éltető nedüből, amit a megrémített áldozatok félelméből lehet kinyerni. Jöhet a riogatás, sikoltozás, menekülés, borzongatás? Frankenstein szörnyetege és díszes kompániája készen áll a feladatra.

(Rém)meseautó

Meglepő módon nincs központi játéktábla, mindenki a saját, kinyitható tábláján dolgozik, az egyetlen közös hely pedig a Spook Juice-mérőt és ezzel egyben a pontozást tartalmazó tábla, amelynek alsó és felső részén szellemek és kártyák tanyáznak, míg a tábla közepén lévő szellem-tartalék között egy tökfej mutatja az aktuális forduló számát. Utóbbiból hat áll rendelkezésre, ezalatt jó eséllyel mindenki 18 kockát szerez be, amikkel teljesíti a saját, a játék elején kapott prófécia-kártyáját, aminek jutalmát és a játék közben gyűjtött Spook Juice-pontokat, valamint az egyéb kártyás feladatok teljesítésével kapott extra bevételt összeadva már meg is van a végleges pontszám. Természetesen az nyer, aki a legtöbb pontot szerzi be, de addig és a hatodik forduló végéig azért bőven van tennivaló.

Egy forduló a következőképpen zajlik, játékosokra lebontva: draftolás, lépés, kockalehelyezés, begyűjtés, vásárlás… majd némi tisztogatás után minden kezdődik elölről. Ez kicsit kibontva az alábbiak szerint működik. Nyitányként mindenki húz négy kockát a zsákból, ezekkel dob, majd az így kapott értékkel felfelé a kockákat a saját rémautójába helyezi. Először kiválaszt egyet, majd a maradék hármat az autóval együtt továbbadja a mellette ülőnek, aki ugyanezt teszi, ahogy a többiek is. Így négy főnél mindenki egy kockát húz egy autóból, mielőtt a saját üres járgánya visszakerülne hozzá. Ha már mindenki négy kockával rendelkezik, azokat a felső, felkészülési sávra helyezi a tábláján, utána egyesével letolja azokat a lépés-mezőkre, és az adott kockával megegyező színű szörnyetegével lép egyet az erre fenntartott ösvényen, a szörnyhez kapcsolódó színnel jelölt, következő szabad mezőre. Ha a szörnyeteggel egy jelölt mezőre érkezik, annak akcióját automatikusan végre is hajtja. Majd, a négy kocka lépéseit követően, az egyik a Malice-begyűjtőre rakható, hogy onnan a dobott oldalnak megfelelő “gonoszságot” gyűjtsön, míg a maradék három kocka a Jack-sávok valamelyikébe rakható, balról jobbra feltöltve bármelyiket a három közül.

És bizony a sorrend nagyon nem mindegy, mert az aktiválós/begyűjtős fázisban a bal oldalon lévő, a játék elején odakerülő Jack-kocka értéke mutatja, hogy abban a sorban hány kocka hatásait lehet kihasználni, így érdemes mindig előre gondolkodni. És hogy milyen hatásokkal rendelkezünk? Többek között a Jack-kockák értékét növelhetjük (ezzel fordulónként egyre több kocka hatásait aktiválva), Malice-t gyűjthetünk, szörnyeket léptethetünk, a Jack-sávok alatti rúnakövekkel haladva további hatásokat érvényesíthetünk vagy Spook Juice-t gyűjthetünk, sőt még szolgákat is aktiválhatunk, akiket, ha a szörnyek útjára teszünk, akkor azok az újabb lépésnél átléphetik az így lefedett üres mezőket, hogy mindenképpen valamilyen jutalommal rendelkező helyre érkezzenek – vagy gyorsabban juthatnak a célba, ami extra győzelmi pontot jelent. De hasonló okból, avagy az üres mezők miatt vannak a pontozó táblán sorakozó szellemek is, akiket a vásárlás során szintén az üres vagy számunkra érdektelen mezőkre helyekre helyezhetünk, majd aktiválás után kockákat is cserélhetünk vagy módosíthatunk velük, sőt egy adott szörnyből egy másodikat is behozhatunk, aki ugyanúgy halad előre, mint eredetileg játékban lévő társa. És közben persze gyűjtjük a juice-t, a hatásokkal variáljuk lehetőségeinket, hogy a végcél-kártyánknak és a játék alatt vásárolt extra lapoknak teljesítsük a követelményeit, ezzel is extra pontokat begyűjtve.  

Szörnyen jó?

A Monster Slaughter után ez bizony egy újabb olyan szörnyes társasjáték, ami témája ellenére nagyon szórakoztató, már-már családi jellegű elfoglaltságot kínál, abszolút komolytalan stílusban, amihez a horror felé hajló tálalás csak lazán kap szerepet, hiszen itt alapvetően draftolásról van szó, illetve a megfelelő minták teljesítéséről. Ehhez azonban egy rendkívül ügyes és jól felépített rendszert kapunk, ami elsőre talán komplexnek tűnik, pláne a szokatlan ikonográfia miatt, de ha utóbbit elsajátítjuk, ezzel együtt pedig megértjük az engine-t, ami hajtja a hatásokkal operáló játékmenetet, akkor egy nagyon okos játék a végeredmény, ami cseppet sem bonyolult vagy nehéz, sőt mindent megad a játékosnak ahhoz, hogy ne függjön a szerencsétől, és maga alakítsa a saját, szörnyetegei és kockái sorsát. A manipulálás ehhez nagyon fontos, hiszen mind az értékeket növelhetjük-csökkenthetjük, mind a kockák helyzetét megváltoztathatjuk, és ahhoz nagyon rosszul kell alakulnia a felhozatalnak, hogy azzal tényleg semmit ne tudjunk kezdeni. És mindezt a szellemek és szolgák még jobban feldobják, még rugalmasabbá téve a terepet és a lehetőségeket, ezzel elérve azt, hogy már az első játéknál is élvezettel rakosgassuk a különböző komponenseket, mindössze néhány forduló után.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ha pedig a komponensek szóba kerültek, akkor nem lehet szó nélkül elmenni a számos pozitív és negatív tulajdonság mellett. Merthogy a nálunk járt Deluxe kiadás majdnem minden előnye egyben a hátránya is. Egyfelől a minik nagyon mutatósak, mert ugyan nem kiemelkedőek, de jól néznek ki, hozzáadnak a hangulathoz, ahogy a speciális kockák és egyéb jelzők is. A Malice-jelző kéz nagyon el lett találva, ahogy a kezdőjátékos- és a forduló-jelző is, de igazság szerint minden látványos, így például a rúnakövek vagy éppen a kis, kartondobozból hajtogatott autók is. Más kérdés, hogy utóbbiak a Merchants Cove hajóihoz hasonlóan elég könnyen sérülnek, nem elég strapabírók (készültek műanyag járgányok, de azok kábé már el is keltek mindenhol), miközben a mindenféle extra kiegészítő kicsit overproduced, avagy eléggé túltolt hatást kelt. A táblán a szörnyek túl sok helyet foglalnak, alig férnek el egymás mellett, a rúnakövek könnyen feldönthetők, a pontozón pedig a speciális jelzők lehelyezésére külön szabályt kell hozni, mert túl nagyok és nem egyértelműen mutatják az aktuális állást. Emellett a teljes tartalom be sem fér a dobozba, bárhogy rendezi az ember, szóval a Deluxe verziónál nem ártott volna egy kicsit nagyobb doboz, speciális inzertekkel. De mindez igazából egyáltalán nem vesz el a játék értékéből, hangulatából, valamint az általa nyújtott szórakozásból. A Monsters on Board egy nagyon jól eltalált, nagyon szórakoztató, jól kitalált társas, aminek elsőre nehezebbnek tűnő mechanikája egy laza és jól kalkulálható, lereagálható kockajátékot rejt, kitűnő ötletekkel, és problémái ellenére is nagyon látványos és szerethető komponensekkel. Ami kicsit fura lehet, hogy interakció alig van a játékosok között, 70 százalékban akár szimultán végezhetjük a dolgunk, azonban ez sem válik zavaróvá. Nem mondom, hogy kihagyhatatlan vagy hibáktól mentes, mert egyáltalán nem az, de ha valakinek bejön a stílus, a mechanika és a dizájn, az onnantól úgy szomjazza az újabb és újabb játékórákat, mint a címszereplő, partiarc szörnyek a számukra éltető emberi félelmet és ebből fakadó Spook Juice-t.   

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, a Kickstarterek.hu-nak! A játék szabályaihoz alapvetően angol nyelvtudás vagy magyar szabályfüzet szükséges, de a játék maga főleg ikonokkal kommunikál.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát