Még csak egy hete, hogy megjelent, de már most érezhető, hogy a Resident Evil Village nagy siker lesz: az értékelések erősek, az előzetes marketingkampány pedig sok játékos fejét elcsavarta. Egészen pontosan hárommillióét: ennyi fogyott a szoftverből az első hétvége folyamán, amivel hasonló lendületet vett, mint annak idején a hetedik rész és a kettes számú remake. Hogy hosszú távon mindez mire lehet elegendő? Ez még a jövő zenéje, de ha már aktuális a téma, akkor elhoztuk számotokra a Capcom immáron több mint 100 millió eladott példánnyal büszkélkedő franchise-ának eddigi legsikeresebb darabjait.

Resident Evil 2 (remake)

  • Megjelenés: 2019 (PC, PS4, Xbox One)
  • Eladott példányszám: 7,8 millió

Hogy milyen óriási sikersztori lett sokak kedvenc Resident Evil-játékának remake-je, azt jól mutatja, hogy hiába jelent meg mindössze két évvel ezelőtt, az „új” Resident Evil 2 így is befért a Top 5-be. Ráadásul egy olyan játékról beszélünk, ami a mai napig remekül teljesít: a 2020-as esztendőben további 2 millió példányt adtak el belőle, amit sok új cím is megirigyelne – egyáltalán nem kizárt tehát, hogy a következő pár évben szép lassan a bűvös 10 milliós határig is eljut. Ezen játék sikere ráadásul a teljes széria jövője szempontjából is nagyon fontos volt, hiszen ez egyértelművé tette a Capcom számára is, hogy a klasszikus túlélőhorror vonalon mozgó részek modernizálására igenis óriási kereslet van: nem véletlen, hogy végül a Resident Evil 3 is megkapta ezt a kezelést – igaz, az már visszafogottabb siker lett. Mindenesetre pont így válhat újból aranytojást tojó tyúkká a széria, hiszen így sűrűn, de több formulát váltogatva jöhetnek az újabb és újabb részek.

Resident Evil 7: Biohazard

  • Megjelenés: 2017 (PC, PS4, Xbox One)
  • Eladott példányszám: 8,5 millió

Nem kevésbé volt merész vállalás két évvel korábban a Resident Evil 7: Biohazard, amely az akciódús hatodik felvonás után nemcsak, hogy visszatért a klasszikus túlélőhorror-elemekhez, de a belső nézettel és a louisianai helyszínnel a körítés és a tálalás is teljesen megváltozott. A rizikó azonban végül bejött: a hetedik rész a mostani számhoz képest ugyan óvatosan nyitott („mindössze” 2,5 millió eladott példánnyal a nyitóhétvégén), de a kiemelkedő fogadtatás és a szájhagyomány hatására végül csak szárnyalni kezdett. Hiába 4 éves már, listánk előző szereplőjéhez hasonlóan ez a játék is stabilan hozza negyedévenként a százezreket: a tavalyi évben nem kevesebb mint másfél millió példány fogyott belőle. A 10 milliós álomhatár elérése tehát itt is abszolút benne van a pakliban, a koncepció sikere pedig természetesen jó előjel a Village számára is – meglátjuk, mennyire lesz képes követni a hetedik részt.

Resident Evil 6

  • Megjelenés: 2012 (PS3, Xbox 360), 2013 (PC), 2016 (PS4, Xbox One), 2019 (Switch)
  • Eladott példányszám: 10 millió

Ha már többször is emlegettük azt a mágikus 10 milliót, következzen az első olyan játék, amely sikeresen meg is ugrotta már ezt a határt. Ez a cím a Resident Evil 6, ami egy rendkívül különös állat, hiszen a legtöbbször inkább bukásként szokás emlegetni, ám egy olyan játékra mégiscsak nehéz rányomni ezt a plecsnit, amiből nyolc számjegyű mennyiséget adtak el. Valójában minden nézőpont kérdése: a Resident Evil 6 annak idején egyértelműen a kiadó történetének legambiciózusabb, legnagyobb költségvetésű alkotása volt, amivel szemben egészen brutális elvárásokat támasztottak: 7 millió példányt akartak eladni belőle az első üzleti évben, aminek a közelében akkor még egyetlen Capcom-játék sem járt. Végül aztán jött a premier, a mindent IS akaró, de közben teljesen fókuszálatlan hatodik részt pedig alaposan szétcincálták mind a kritikusok, mind pedig a játékosok, így hiába szállítottak le belőle 4,5 millió példányt (a digitális disztribúció akkoriban még jóval visszafogottabb szerepet töltött be), a boltok igencsak lassan kérték az „utántöltést”. A Capcom egy milliót hamar le is csípett az első évi célból, és hogy mennyire mellélőttek, azt jól mutatja, hogy az eredeti verziók mindössze két éve érték el az ominózus 7 milliót. A PS4, Xbox One és Switch platformokra megjelent újrakiadások nyilván kozmetikáztak valamelyest az eredményen, összességében azonban nem véletlen, hogy a franchise a Resident Evil 6 után lényegében egy totális hátraarcot nyomott.

Resident Evil 4

  • Megjelenés: 2005 (GC, PS2), 2007 (PC, Wii), 2011 (PS3, Xbox 360), 2016 (PS4, Xbox One), 2019 (Switch)
  • Eladott példányszám: 10,6 millió

Bármennyire is fura, de a Resident Evil 4 szintén óriási bukás lehetett volna, ami azért is nagyon érdekes, mert a videójáték-történelem egyik örökérvényű klasszikusáról beszélünk, ami konkrét műfajokat és játékdizájn-alapvetéseket változtatott meg. A Resident Evil 4 az úgynevezett „Capcom Five” tagja volt: azon játékoké, melyek a Nintendóval kötött megállapodás értelmében kizárólag Gamecube-ra jelentek volna meg (a Viewtiful Joe, a Killer7, a P.N.03 és a végül lelőtt Dead Phoenix szerepelt még ezen a listán). A lila játékkocka eladásai azonban csak nem akartak fellendülni, így a Capcom kármentés jelleggel szépen elkezdte átportolni a szóban forgó játékokat PS2-re – köztük a Resident Evil 4-et is, ami nagy felhördülést váltott ki. Végül a játék számára mégis ez hozta el az átütő sikert, hiszen a Sony konzolján a féléves késés ellenére is többet adtak el belőle, mint Gamecube-on. A különféle átiratoknak (különösen a mozgásérzékelős célzással feldobott Wii Editionnek) köszönhetően pedig végül a 10 milliós lécet is sikerült megugrani. A mai napig ez a franchise legmagasabb értékelésekkel büszkélkedő epizódja, kis híján pedig az eladási toplistán is az első helyre került. Egy cím azonban megelőzte...

Resident Evil 5

  • Megjelenés: 2009 (PS3, Xbox 360, PC), 2016 (PS4, Xbox One), 2019 (Switch)
  • Eladott példányszám: 12,1 millió

...ez a játék pedig nem más, mint a Resident Evil 5, aminek nem jutott könnyű sors. Eleve többször is át kellett tervezni, bár ez nem újdonság, hiszen ez a széria szinte összes számozott epizódjával megtörtént (általában nem is egyszer), de az egészet csak tetézte, hogy az instant klasszikusnak kikiáltott Resident Evil 4 után törvényszerűen és kizárólag lefelé vezethetett az út. A Resident Evil 5 végül valóban nem lett annyira jó, mint a negyedik rész, a tesztekből is érződött némi csalódott mellékíz, de azért így is erős pontszámokat kapott, a szórakoztató játékmenet és a kooperatív lehetőség pedig a játékosokat is meggyőzte. Ez volt emellett a széria első olyan epizódja, amihez DLC-k is készültek, amik aztán a Gold Edition alcímű bővített kiadást is magukkal hozták, így végül a Resident Evil 5 hatalmas üzleti sikerré vált – egészen a Monster Hunter: World megjelenéséig ez a cím csücsült a Capcom eladási toplistájának élén. A bő 12 millió eladott példány pedig már egy olyan mennyiség, amit igazi kihívás lesz megdönteni, ám a szériának az elmúlt évek jó döntései és sikerei után minden esélye megvan arra, hogy kitermeljen egy hasonlóan népszerű epizódot – legyen az a Village, egy újabb remake, esetleg a majdani kilencedik rész...

(Az eladási adatok a 2020. december 31-i állapotot mutatják, a számok a Capcom által leközölt hivatalos mennyiségek.)