Amennyire szerettem a Bethesdát (elsősorban a kiadóról beszélek, nem csupán a fejlesztőcsapatukról, bár összefügg a kettő), most annyira felhúzott szemöldökkel és homlokomon egyre mélyülő barázdákkal szembesülök azzal, hogy mit csinálnak játékaikkal. Miközben az általuk felvásárolt id Software és a Machine Games kényelmes tempóban szállítja a kiváló játékokat, illetve az Arkane Studiosból még  lelket is kihajtják (Dishonored 2, Death of the Outsider, Prey), úgy tűnik, hogy ők maguk ülnek a babérjaikon és szép lassan elfelejtenek játékot fejleszteni. Persze-persze, tudom, hogy volt egy Fallout 4 plusz egy VR változat, valamint egy Skyrim Special Edition, de számomra mindegyik hagyott kívánnivalókat maga után. Nézzük sorban!

Tünetegyüttes

Bár elég sok időt töltöttem a Fallout 4 világában és nem mondhatom, hogy rossz lett volna, vagy nem szórakoztam volna jól vele, de az "áramvonalasításnak" a játéknak pont azok a részei estek áldozatul, amiket a retro-futurisztikus világ után a legjobban szerettem benne. Elsőnek azzal követték el a legfőbb a szentségtörést, hogy Ron Perlman hangja nélkül készült el az intró. Rossz ómen volt, melyet csak tovább fokozott mindaz, ami utána jött. Döntéseink súlytalanok, a végső oldal leszámítva főleg nincsenek. Érdekes karakter (társainkon kívül) összesen kettő, ha akad. Szerepjátékra gyakorlatilag nulla a lehetőség: vagy egy jófej jótevő vagy aki mindenkit legyilkol, vagy egy igazi s*ggfej jótevő, aki szintén legyilkol mindenkit. Kösz. A kiegészítők is széles skálán mozognak, a Wasteland Workshop cuccokat meg inkább nem is említem... ja, mégis sikerült. Aztán kaptunk egy VR élményt, ami biztos tök jó, ha van egy vagon pénzed, amit gépfejlesztésbe, headsetbe és a játékba ölsz, közben reménykedsz, hogy nem hányod el magad fél óra játék után a mozgásbetegségtől. De, mint mondtam, a Fallout 4 egész jó volt, már ha szereted a játék világát meg a Skyrimet, mert ez egy az egyben arra a receptre épül, csak puskákkal és más köntösben. De ami olyan jól működött 2011-ben, nem biztos hogy ugyanúgy működik 2015-ben is. Persze siker lett, úgyhogy tartok tőle, hogy a jövőben ebbe az irányba terelődik játékos pályafutásom egyik meghatározó játéka. Titokban azért összekulcsolom a mutató- és középső ujjam, hogy Chris Avellone tényleg egy új Fallout-játékon dolgozzon.

Ha már így szóba került a Skyrim: amit "felújításnak" hívnak, azt én inkább csak a "fizetős modoknak való sunyi megágyazásnak" nevezném. Persze, senki sem tart puskát a fejemhez, hogy megvegyem őket. Persze, ott az alapjáték amit szebbé, jobbá modolhatok bármikor ingyen. Éppen ezért nem értem, hogy mi értelme van az egész Creation Club-os hajcihőnek. Ha emlékeztek még, az egész a Steamen kezdődött, ahol a játékosközönség és a troll tartalmak egész sora mutatta meg a Bethesdának, hogy a nagy többség erre nem igazán kíváncsi, de főleg nem is kérte senki. Ennek ellenére a "ha nem megy, erőltesd" elvéből kiindulva létrehoztak egy saját felületet, ahol Te majd jól megveszed, ha már Steamen nem kellett. Bethesda plz. Persze mondhatjuk, hogy a akkor is a hangos kisebbség érvényesült, mint már annyiszor. Az már csak hab a tortán, hogy ugyan pár napig most még ingyenes, de utána 15 dolcsi (!!) lesz a túlélőmód a Special Editiönöz... az elmaradhatatlan review bombingra lélekben remélem felkészültek. Mindeközben továbbra vadul tagadják, hogy a közeljövőben bármin is dolgoznának, ami az Elder Scrolls sorozat folytatásával kapcsolatos, inkább kiadják kávéautomatára is a Skyrimet.

A felvásárolt fejlesztőcsapataik mindeközben ontják magukból a jobbnál jobb játékokat: Doom, Wolfenstein, Prey, Dishonored 2 és jön a többi sikervárományos is. Úgy látszik, a Bethesda "mellék" stúdióik farvizén evezve kényelmesen ellubickol, miközben ők maguk csak egyhelyben topognak, vagy éppen nem csinálnak semmit. Persze ez ilyen formán azért nem igaz: tovább fejik a már meglévő címeiket, kiegészítőkkel (TESO) és fizetős modokkal (minden más).

Hova tovább?

Most, hogy jól kipuffogtam magam, szemléljük kicsit távolabbról a dolgokat. Kevés kiadó van, amelyiket a Bethesdához hasonlíthatnánk, egyedül talán a 2K az, melynek üzletstratégiájával párhuzamot vonhatunk: van pár nagyobb fejlesztőcsapatuk, akik kétévente kiadnak egy-egy nagyobb címet, kiegészítőt vagy mellékágat (XCOM - Wolfenstein), van egy vagy több folyamatos bevételt biztosító játékuk (GTA 5 - TESO), az egyetlen ami a Bethesdának nincs, azok az évente kiadható sport- vagy versenyjátékok. Utóbbiak egy kiadónak a legbiztosabb bevételi forrás, az Electroic Arts is ezzel fogta meg az Isten lábát, és ez az ami hiányában a Bethesdának egész egyszerűen muszáj évente legalább egy komolyabb megjelenést produkálnia. A "külsős" stúdióik puskaporának maradékát még az idén elpuffogtatják (Wolfenstein 2, Evil Within 2, Quake Champions) és minden valószínűség szerint legföljebb ezek kiegészítői jelennek majd meg jövő év során.

Oda akarok ezzel kilyukadni (persze mindez csak spekuláció, nehogy készpénznek vegye bárki), hogy valamivel már készülniük kell, persze a lehető legnagyobb titoktartás közepette. Legkorábban bármit is a jövő évi E3 során tudhatunk majd meg, ahol rosszabb esetben dobnak pár csontot, és kiegészítőket, valamint DLC-ket láthatunk; vagy meglepetésszerűen durrantanak egy nagyot és a legjobb esetben egy új IP-t lengetnek be. Bilibe lóg a kezem, de értelmes húzás lenne egy Doom egyjátékos kiegészítő, mellé további multiplayer tartalmak kiadása; de üthetik tovább az Arkane Studiost is, kérdés, mikor égnek ki ilyen tempó mellett.

A hőn várt Elder Scrolls folytatásra viszont több okból sem számítanék: egyrészt folyamatosan tagadják még a terveket is, másrészt rendszerint semmit nem mondanak, amíg gyakorlatilag kész nincs a játék. Plusz visszatekintve a Bethesda Studios eddigi megjelenésire sem nagyon érik egy bejelentés: 2002-2003 Morrowind; 2006-2007 Oblivion; 2009 Fallout 3; 2012 Skyrim; 2016 Fallout 4, azaz nagyjából 3-4 év telik el két cím megjelenése között, ami legkorábban is 2019-et jelent. De ahogy mondani szokás, a remény hal meg utoljára.