I. Tájrendezés, régiók

Mielőtt belevágnál bármibe is, érdemes végignyomni a tájrendezés oktatópályáját (Terraforming Tutorial). Ismerkedj meg az eszközökkel, elég egyértelmű dolgok, próbálkozz bátran, aztán a mentés nélküli kilépéssel vissza lehet állítani az eredeti állapotot. Ne tessék lebecsülni a természeti katasztrófákat már most sem, hiszen egy kialudt vulkán nagyon jópofa lehet egy város közepén (és izgalmas is egyben), egy meteorkráter pedig valódi turistaszenzáció (de akár a polgármesteri kéjlak bizarr területének is kinevezhető). Ha már eléggé kijátszottad magad, jöhet az igazi munka, azaz egy kontinens benépesítése városokkal.

A régió maga egy hatalmas terület, mely több kisebb egységre, a program szóhasználatával (én is így fogom hívni) városokra van osztva. Ha a régiót egy országnak képzeljük el, akkor ezek valóban városok, de kinevezhetjük a régiót egyetlen városnak is, és ekkor a kisebb egységek a városrészek – kapunk is készen négy nagyvárost, Londont, Berlint San Francisco-t és New Yorkot. Ha utóbbit választjuk, a „városok” helyén felépíthetjük Manhattant, Brooklynt, Queenst stb. A móka ebben az, hogy haverjainkkal megoszthatod a feladatokat, így mindenki egy-egy területet fejleszt, majd elkülditek egymásnak a munkát, és a régióba beimportálva ezeket máris előáll a hatalmas virtuális New York (vagy éppen Budapest, miért is ne?).

Az igazi jelentősége mégsem ez, hanem a városok „munkamegosztása”. Induljunk ki a korábbi játékmenetekből. Arra eddig is lehetőségünk volt, hogy energiaforrásokat vegyünk vagy adjunk jó pénzért – persze szomszédjaink ekkor csak virtuálisan léteztek. Most azonban minden város játszható, így a hagyományos zónázást kiterjeszthetjük az egész régióra. Eddig sok bajunk volt a környezetszennyezéssel, jól meg kellett választanunk az ipari övezetek helyét. Most a régió egyik egységét kinevezhetjük iparvárosnak, a vele szomszédos területet pedig tiszta lakóövezetnek – előbbi szolgáltatja az áramot városunknak, és biztosít számára munkahelyeket. Erre a későbbiekben még visszatérek, ám ehhez szükség lesz a városok kialakításának ismeretére, ezért kezdjük ezzel.

II. Városfejlesztés

1. A zónák, mint fogalom

A játék alapja egy bűvös betűszó: RCI (Residental, Commercial, Industrial), magyarul lakó- kereskedelmi- és iparzónák. Az eddigi játékokban megszokhattuk, hogy mindegyiknek három fokozata van: Low, Medium és High Density, azaz alacsony, közepes és nagy sűrűségű - ez együtt kilenc zónatípust adott. Az SC4-ben kissé át kell alakítani gondolkodásmódunkat, hiszen az új játék jóval életszerűbb az eddigieknél. Nem lesz egyszerű elmagyaráznom, de megpróbálom. Tehát. Újabb alkategóriákat vezetünk be, ez pedig az adott területen álló épület lakóinak-bérlőinek pénzügyi helyzetét jelzi – ezt virtuális világunk, SimNation hivatalos pénzneme, a simoleon jelével jelöljük, mely egy paragrafus-szimbólumra emlékeztet, az egyszerűség kedvéért a leírásban a dollárjelet használom. A lakóövezeteknél a dolog egyszerű: vannak alacsony (R-$), közepes (R-$$) és magas (R-$$$) jövedelmű polgárok. Ennek jelentőségét hamarosan elmagyarázom, most lépjünk tovább a kereskedelmi zónákra. Bár még mindig egyféle „kéket” tudunk kiválasztani, a szimuláció immár megkülönböztet szolgáltatókat (Cs - service) és hivatalokat (Co – office). Itt is megvan a fent leírt megoszlás, ám a hivatalokból kispénzű nincs – így itt ötféle típus van: Cs-$, Cs-$$, Cs-$$$, Co-$$, Co-$$$. Az ipar esetében kissé árnyaltabb a kép. Itt négy típus van: az I-Ag az agráripar, hiszen immár a farmokat, szántóföldeket önálló zónaként jelölhetjük ki, ez vette át az alacsony sűrűségű iparzónák helyét. A közepes és nagy sűrűségű zónákban háromfajta épület nőhet ki a földből: az I-Da „dirty”, azaz kivitelében a 20. század fordulójára emlékeztető koszos, büdös gyárakat, finomítókat jelöli, ez az adózás szempontjából legalacsonyabb kategória. Az I-M (manufacturing) a középkategória, az ötvenes évek kisebb üzemei, műhelyei. A csúcs a high-tech, azaz az űrkutatási, védelmi, biotechnológiai és komputercégek környezetbarát épületei, ezt jelöli az I-HT. Ez tehát összesen pont egy tucat. Ez jóval összetettebb szimulációt jelent, és nekünk is jóval több munkát, épp ez adja a szépségét is a dolognak.

Hogy városodnak éppen mire van szüksége, azt két nézetben is tanulmányozhatod. Az általános, megszokott RCI grafikon egyértelmű, zöld a lakóövezet, kék a kereskedelmi, sárga az ipari zóna. Ha a vonal alatt van, nincs rá szüksége lakóidnak, ha felette, akkor igen. Ám fontosabb információkhoz juthatsz, ha duplán ráklikkelsz. Ekkor megnyílik az „RCI Demand” grafikon, mely tovább finomítja a képet. Ez főleg a kereskedelmi zónáknál hasznos, hiszen lehet, hogy a városban már épp elég bolt és szolgáltató üzemel, néhány irodára, hivatalra azonban igénye lenne (és épp emiatt lehet, hogy a fő RCI-mérő nem is mutat kereskedelmi zónákra igényt, de itt mégis feltűnik a Co-$$).

Ezen fogalmi tisztázás után tekintsük át a kezelőpanelt, amely valódi élmény, remekül használható és igen sokoldalú. A fontosabb nézetekről és grafikonokról később részletesen is szólok majd, ezt feltüntettem a leírásban.

2. A kezelőpanel

Ebben a részben csak a „cilinderrel és oklevéllel”, azaz a városmenedzselési résszel foglalkozunk, a másik két pontról később. A baloldali egységben a leghasznosabb a kérdőjel, a város minden eleméről megtudhatsz bármit, legfontosabb a közintézmények megfelelő időközönkénti ellenőrzése, de a SHIFT nyomva tartása mellett klikkelve egy járműre nyomon követheted azt, sőt ezt egy villanyrendőrön alkalmazva átállíthatod még a lámpát is!

Ugorjunk a jobb oldali részre. Mivel a legtöbb fül magyarázatához hozzákapcsolódnak a különböző nézetek és grafikonok, kezdjük ezekkel. A negyedik fülre kattintva kapcsolhatod be a speciális nézeteket. Nézzük át őket – előtte egy megjegyzés: a legtöbb esetben igen hasznos az áttekintő nézet, melyet a „Data Views” címsorra, vagy a mellette lévő kis nyílra kattintva kapcsolhatsz be.

  • All off: Minden kikapcsolva
  • Fire Hazard: Tűzbiztonság. Élénk zöldben láthatod a tűzoltóságokat, megjelölve körzetüket. Úgy kell elhelyezned az állomásokat, hogy minden területet lefedj (ide értendők a szántóföldek is!), különben az ellátatlan területről hamar kiköltöznek a bérlők és lakók. Bővebben lásd:intézményrendszer.
  • Crime: A bűnözés. Lásd fent, ha nagyon besárgul a város, ideje őrsöket telepíteni. A panel jobb felső sarkában lévő nyílra kattintva azt is láthatod, hol milyen fajta bűnöket követnek el, a graffitifestéstől a rabláson át a magamutogatásig… Bővebben lásd: intézményrendszer.
  • Education: Oktatás, az egyik legfontosabb. Jó lett volna, ha a fejlesztők a különféle intézmények hatósugarát más-más színű körrel jelölik, így nehéz kisilabizálni, hogy a pirossal jelölt ellátatlan területről milyen fajta oktatás hiányzik. Bővebben lásd: intézményrendszer.
  • Desirability: Fontos adatok és fontos nézet, lásd a következő fejezetet!
  • Water: Vízellátottság, egyértelmű, ahol száraz a terep, húzd ki a vízvezetéket, ha ez se segít, újabb kútra (vízpumpa vagy –torony) lesz szükség. Lásd: iparosítás.
  • Power: Ez is egyszerű, áramellátottság. Lásd: iparosítás.
  • Traffic: Az egyik legfontosabb nézet, a tudnivalókat lásd: utak és közlekedés!
  • Zones: Kis segítség, a zónákat mutatja meg. Ami nem színezett, az vagy üres, vagy városi tulajdon. Én jobb híján ezt szoktam arra használni, hogy átnézzem a buszmegállók és metróállomások kihasználtságát (egy egységnyi „lyukak”). Felzónázásnál szintén hasznos, lásd később!
  • Land Value: Telekérték. Lásd: Desirability.
  • Mayor Rating: Ez is igen fontos, lásd külön fejezetben!
  • Resident Avg. Age: A lakosok átlagéletkora. Ez főleg az oktatásnál érdekes, no meg a megfelelő „városi jóságok” elhelyezésében, hiszen ahol sok a gyerek, oda általános iskola kell és játszótér, a tinikhez középiskola és sportpályák, az öregeknek könyvtár, múzeum, park, a felnőtteknek az előbbieken kívül jól elérhető munkahely és kereskedelmi egységek.
  • Health: Egészségügy. Mint a rendőrségnél és a tűzoltóságnál, ha baj van, növeld a támogatást, vagy építs még orvosi rendelőket és kórházakat. Ha nem tudsz lefedni egy kisebb területet, inkább építs oda kereskedelmi egységet! Lásd még: intézményrendszer.
  • Air Pollution: Légszennyezettség. Érdemes alacsony szinten tartani. Ha zónázol, kívül rekesztheted ennek jó részét, hiszen főleg az erőművek és a nagy, „olcsó” gyártelepek termelik a szmogot. Városban főleg a bedugult utak játszanak be, ezért érdemes a sárgával „mérgezett” területre parkokat tenni, vagy fákat ültetni, ez utóbbiakra ne sajnáld a pénzt, hiszen nem drágák, és nagyon megérik a pénzüket - nő a telekérték és az egészségügyed se lesz annyira leterhelt!
  • Water Pollution: Vízszennyezettség. Főleg az iparterületeken jelentős, különösen halálos a mezőgazdasági területeknél, ahol a trágya a talajba szivárog. Épp ezért bánj csínján ezekkel, a szántóföldek mellett a sárga foltokat kereskedelmi egységekkel fedd le (vagy hagyd ki őket egy későbbi sztráda vagy akár vasútvonal helyeként). A nagy szennyezettséget csak méregdrága víztisztítókkal tudod megszüntetni, különben elnéptelenedik a terület!
  • Garbage: Kommunális hulladék. Bővebben az iparosításnál!
  • Radiation: Sugárzás, nagy jelentősége nincs, csak ha nukleáris erőművet, mérgezőanyag-tárolót, vagy rakétasilót telepítesz a városodba, mindegyik ellenjavalt!

Az ötödik fül a grafikonoké. Itt csak a fontosabbakkal foglalkozom, a tájékoztató jellegűeken csak átfutunk.

  • Crime: A bűnözés alakulása. Csak tájékoztató jellegű, fontosabb a fent leírt nézet.
  • Commute Time: Ingázás. Lásd bővebben: utak és közlekedés.
  • Power: Tanácsadód idejében fog szólni, ha a kapacitást megközelíti a felhasznált árammennyiség (Growing City Cries For More Juice). Ilyenkor gyorsan építs még egy erőművet, vagy zónás játékban növeld az importmennyiséget!
  • Water: Mint fent, ha a város kinőtte a rendelkezésre álló vízkészletet (No Water, No Way), építs újabb víznyerőt, vagy növeld a szomszédtól vásárolt mennyiséget.
  • Air Pollution: A légszennyezettség időbeni alakulása. Szintén a nézet a fontosabb.
  • Jobs & Pop.: Ez egy hasznos grafikon, a fent leírt 12 típus eloszlását mutatja meg. Ott nyer igazi jelentőséget, hogy sok, a város által felajánlott építési lehetőség (ezeket lásd később) bizonyos létszámhoz - például 6000 mezőgazdasági munkás, vagy 2000 gazdag lakos – kötött, és ezt itt könnyen nyomon követheted! Ha valamelyikre nagyon szükséged van, egy kis adójátékkal befolyásolhatod ezen értékeket…
  • Water Pollution: A vízszennyezettség grafikonja. Itt is a nézet a fontosabb.
  • Garbage: Előbb-utóbb meg kell oldanod a hulladék elhelyezését. Zónás játékban inkább vidd át egy iparterület szeméttelepére (ez az „intézmény” mind a lég- mind a vízszennyezettséget növeli!), nem túl költséges. Másik megoldás a szemétégető, bár ez se kellemes szomszéd, és rendeletekkel is csökkentheted a mennyiséget, lásd ott! A grafikon megmutatja a jelenlegi mennyiséget (zölddel) és a kapacitást. Ha a városodban van a telep, akkor mindig csak akkorát építs, amekkora ez alapján kell, ha pedig exportálod, idejében növeld meg a kiviteli mennyiséget, a tanácsadód itt is időben fog szólni („Garbage Gaining Ground on Nervous Noses”). Export esetén, ha túlszaladnál és van pénzed, inkább húzd fel a maximumra, pörgesd fel az időt, és amikor visszatér a szemét mennyisége a normális szintre, állítsd be a kívánt értéket!
  • Education: Az EQ értékét olvashatod le róla (Lásd: intézményrendszer), illetve ennek változását, ha leesik, valami baj van, nézd meg lakosaid átlagéletkorát, és a nekik megfelelő épületet építsd meg!
  • Education by Age: Kapcsolódik az előbbihez, az oktatás életkor szerinti eloszlását mutatja meg. Tájékoztató jellegű.
  • Population by Age: A lakosság eloszlása életkoronként. Itt is a nézet a fontosabb, bár itt jól leolvasható, mennyire fiatal vagy öreg városod népessége.
  • Life Expectancy: Várható átlagéletkor. Tiszta és egészséges környezet, teljes közellátás, szórakozási, sportolási és művelődési lehetőségek teljes skálája, és városodat SimNation-szerte irigylik majd…
  • Res.Avg. Income: Lakosok átlagjövedelme, tájékoztató jellegű, minél magasabb, annál jobb.
  • City Income/Expences: A város bevétele és kiadása, tájékoztatásul, akkor oké, ha a zöld vonal a piros felett van…
  • Funds: A város pénzének időbeni változása, tájékoztatásul.
  • RCI Demand: Nagyon fontos, de már kitárgyaltuk.
  • Mayor Rating: Fontosabb a speciális nézet.

Térjünk vissza most az első fülhöz, ahol a közvélemény-kutatási adatokat találjuk. Ezt néha érdemes ellenőrizni. Az Enviroment a környezet összhatását mutatja, lásd fent (és később) aLand Valueés Desirability pontnál! Ha a Healthmutató csökken, ellenőrizni kell a közegészség állapotát a fent említett nézeten - vagy a finanszírozást kell emelni, vagy újabb orvosi intézményeket építeni. Ez vonatkozik az Education (oktatás, ideértve a múzeumokat és könyvtárakat is), valamint a Safety (köz- és a tűzbiztonság). A forgalomról (Traffic) már esett szó fent, csakúgy, mint a Land Value-ról.

A második fül a tanácsadóké. Az első a várostervező mérnök, aki általános tanácsokat ad a város megfelelő kiépítésére, és ő fogja felajánlani a különféle jutalomépületeket. Az Accept-re kattintva fogadd el, ilyenkor rögtön megépítheted, de ha ESC-et nyomsz, semmi baj, később bármikor megépítheted!

Második embered a főkönyvelő, aki ha pirosba kerül, nagy baj van. Ő ajánlja fel a mentőövként jelentkező állami intézményeket (katonai bázis, rakétasiló stb.), amit csak végszükség esetén fogadj el!

A harmadik emberke a főmérnököd, aki a víz- áram- és szeméthelyzet felelőse, fontos ember, hiszen ő fog riadóztatni, ha a felsorolt három bármelyikéből szűkében van a város. Azért mindig ellenőrizd le a megfelelő grafikont is, mert van egy kis spétje, azaz néha lassan veszi észre, hogy elmúlt a vész…

Negyedik embered a tűzoltóság és a rendőrség felelőse. Ha gondja van, ellenőrizd a fent leírt speciális nézeteken, hol a gond, és ha kell, építsd fel a megfelelő épületet!

A városi főorvos csücsül az ötödik ablakban. Ő általában akkor sír, ha valamelyik intézményben sztrájkba lépnek a dolgozók. Erről később még részletesen lesz szó.

A hatodik tanácsadó az utakért felelős mérnök. Vele (remélhetőleg) kevés dolgod lesz, bővebben erről az „Utak és közlekedés” fejezetben!

Végül utolsóként következik a környezetvédelem biztosa. Ő általában nyugodt figura, néha parkok, fák után sóvárog, és a légszennyezettséget ostorozza. Sok baj vele sem lesz.

A harmadik fülön találod a város költségvetését, természetesen csak akkor nyugodhatsz meg, ha sikerül profitot termelned. A zöld rész a bevételi, a piros a kiadási oldal. A pénzügyekben két nagy újdonság van. Az első, hogy immáron nem éves, hanem havi elszámolás van, ez pergőbbé, életszerűbbé, ugyanakkor valamivel nehezebbé is teszi a játékot, és még a régi motorosoknak is kell egy kis idő, míg megszokják az új rendszert. A másik nóvum a sávos adózás bevezetése, melyről már fent írtam - épp ezért immáron az adók tizedespontossággal állíthatók be, ez is egy nagyon jó újítás. Fussuk át az ablak, vagy ha úgy tetszik, a főkönyv egyes tételeit!

A bevételi oldal első része az említett adóké, dupla klikkre máris módosíthatod őket. A második a városi rendeletek sora, bővebben a következő fejezetben. A harmadikon duplán kattintva a szomszéd városokkal köthetünk üzleteket, ha kialakítjuk hozzá az infrastruktúrát (lásd később), és ha (fontos!) elég pénzünk van – ez a kiadási oldalba játszik be, úgy 10 ezer simoleon  alatt nem áll le velünk üzletelni senki, ezt jó megjegyezni! (Vagyis hiába van kiépített vezeték, ha kevés a pénzünk, nem jelenik itt meg az áramvételezés lehetősége!) A negyedik („Business Deals”) csak akkor játszik, ha telepítettél a városodba állami intézményt, ekkor itt átnézheted a havi bevételeiket. Az utolsó sorban pedig a közlekedési főosztály havi bevételeit láthatod, mely elsősorban a jegyárakból tevődik össze.

A kiadás is a közlekedésiekkel kezdődik. Itt veheted vissza kissé a reptér vagy a kikötő költségvetését, csak egy kapcsolóhoz ne nyúlj, és ez a „Road Maintenance” – hamarosan megmagyarázom, miért.  A „Mass Transit” tolókát sem érdemes piszkálni, nem sokat visz el, és a megnyirbált költségvetés hamar a közlekedésiek egész várost megbénító sztrájkjához vezethet. A következő sor a tűzoltóság és rendőrség, a harmadik pedig az oktatás és az egészségügy intézményeinek költségvetési ablakát rejti, ezekről az intézményrendszernél még szólni fogok. A „Utilities”sor a vízre, áramra, szemétre költött pénzeket szabályozza, sokat nem kell bántani, az áramra kiadott pénzt inkább az egyes erőműveknél fogod beállítani, a vizet érdemesebb eladni a szomszéd városnak, mint itt visszafogni a teljesítményt (eredménye akár csőtörés is lehet!), a szemét pedig úgyis sok lesz. A városi rendeletekről már volt szó, csakúgy, mint a szomszédokkal kötött üzletekről. A „City Beautification” a parkok, sportpályák és egyebek költségvetése, szükség esetén lehet visszacsípni belőle, de ez népszerűtlen intézkedés, és egy elhanyagolt parkok mellől elköltözhetnek a lakók! A „Government Budget” a város által felkínált és megépített épületek költségvetését szabályozza, ezzel is lehet játszani, bár szintén lehangoló egy koszlott városháza, és nem vet túl jó fényt a városra és polgármesterére…

A város életét rendeletek szabályozzák. Ezek nemcsak pénzügyeinkre vannak kihatással, ezért érdemes áttekinteni őket, hiszen erre is hivatkozom majd a későbbiekben.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!