5. Népszerűségi index

Újabb újdonság, mely tovább finomítja a szimulációt. A Mayor Rating (MR) mércét a kezelőpanel bal oldalán, a népességszám és a pénzünk felett láthatjuk. Elsődleges szerepe a felajánlásokban van: eddig a város különféle ajándékait (polgármester háza, szobra, városháza stb.) elsősorban a lakosság száma „hozta elő”. Most a fő mozgatórugó (ez mellett persze) a népszerűségi indexünk. Ha ez nagyon alacsony, zavargások törnek ki, ha magas, a többi feltétel teljesülése esetén hozzájutunk bizonyos épületekhez, no meg a befektetők, új lakosok is szívesebben költöznek olyan városba, ahol népszerű a polgármester.

Érdemes rendszeresen megnézni a Mayor Rating nézeten a helyzetet, kikérni várostervező tanácsnokunk véleményét, no meg „ügynökünket”, azaz egy saját Sim-et beköltöztetni a városba, hogy mindig első kézből értesüljünk a dolgokról (lásd később).

Az MR három faktorból tevődik össze: rövid távú, hosszú távú, és építési (a jutalomépületek és a látványosságok megépítése).

Rövid távú: olyan események, mely felkeltik a lakosság figyelmét, és bizonyos irányba befolyásolják megítélésed. Ilyenkor hajlamos elfelejteni az ember a hosszú ingázási időt, a nem túl jó oktatási helyzetet, és átengedni magát a pillanatnyi örömnek. Ám egy negatív lépés egy olyan környéken, ahol amúgy sem túl magas a népszerűséged, és könnyen borulhat a bili. (Érdemes ezért az említett speciális nézeten egy-egy lépés előtt kiértékelni a helyzetet.)

Ez a hatás, mint neve is mutatja, bizonyos idő után eltűnik (visszatérnek a mindennapok problémái) - havonta kb. 25%-kal csökken a hatás. 

Lássuk ezeket, kis magyarázatokkal! 
  
Tűz  | Effekt: -20, hatósugár: 128 
A tűz félelemmel tölti el a környéken lakókat, nem érzik magukat biztonságban. Ez könnyen zavargásokhoz vezethet. Ezért fontos, hogy olyan területen, ahol közepes és alacsony az indexed, legyen teljes vízellátás, és ne legyenek elhagyott épületek! 

Fásítás | Effekt: 25, hatósugár: 128  
A tájrendező ikonnál találhatsz elültethető fákat. Szórj szét párat a környéken, és Simjeid örömmel látják majd, hogy törődsz környezetükkel, egészségükkel. 

Közintézmény építése | Effekt: 25, hatósugár: 128 
Egy közintézmény (iskola, rendőrőrs) építése elégedettséggel tölti el a környék lakóit!

Hosszú távú faktor

Bűn | Hatás: +10-től -50-ig 
A bűnözés természetesen kihat a környék véleményére tevékenységedről. Lakosaid csodát nem kívánnak, azaz nem kérik, hogy teljesen szüntesd meg a bűnözést (ez amúgy is lehetetlen), csak tartsd kordában. A bűnözés nagyságától függően 0-10 indexpontot kapsz, ha alacsony ez az érték. Ám ha túllépi a határt, az rontja helyzetedet. Ha féktelenül elharapódzik a bűn városodban, 50 pontot veszítesz népszerűségedből, és szinte biztosan zavargások törnek ki! 

Légszennyezettség | Hatás: +10-től -35-ig 
Magyarázni se kell ezt – Simjeidnek elég beszippantaniuk a levegőt, hogy városvezetési tudásodról véleményt mondjanak. A légszennyezettséget soha nem fogod tudni nullára redukálni (ezért 10 pontot kapnál), de tartsd alacsonyan (400-as érték alatt)! Ha ez sikerül, 0-10 pont a jutalom, ellenben ha túllépi ezt a szintet, levonás ját érte, a szmoggal betakart városban akár 35 ponttal is csökkenhet indexed. 
  
Vízszennyezettség | Hatás: +10-től -35-ig 
Mint a légszennyezettségnél. 400 alatt 0-10 pont jutalom, az felett levonás, egész -35 pontig.

Szemét | Hatás: +10-től -35-ig 
Ugyanaz, mint fent. Figyelj oda, legyen mindig a megfelelő tárolókapacitás a szeméttelepen (lásd Garbage grafikon)!

Sugárzás | Hatás: 0-tól -50-ig 
Itt nincs jutalom, még egy kis sugárhatás is rontja a népszerűséged. A veszélyes hulladékok tárolójának (Toxic Waste Dump) megépítése automatikusan csökkenti indexedet.

Lakóövezetek YIMBY/NIMBY effektje | Hatás: 0-tól +3-ig 
Fentebb már megbeszéltük, hogy hogyan növelik vagy csökkentik bizonyos épületek a kívánatosságot a lakóövezetekben. Az összes itt mérhető YIMBY/NIMBY effekt összege bizonyos mértékben növelheti népszerűséged. 

Iskolai lefedettség | Hatás: -7-től +7-ig 
Ha egy környéken egyáltalán nincs iskola, 7 büntetőpontot kapsz. Ha ellenben teljes a lefedettség, azaz minden életkorú Sim a környéken hozzájut a neki megfelelő oktatáshoz-művelődéshez, ugyanennyi a jutalom. 

Egészségügyi ellátás | Hatás: -7-től +7-ig 
Ugyanaz, mint fent, de itt elég egyetlen eü. intézmény, hogy nőjön népszerűséged. 

Ingázási idő | Hatás: -7-től +7-ig 
Senki nem szeret hajnalban felkelni és órákat utazni munkahelyére. Ez akár 7 ponttal is csökkentheti indexedet. A maximális pontszámhoz rövid ingázási idő (commute time) és jó, hatásos, kihasznált tömegközlekedés kell. 

Forgalom zaja | Hatás: -7-től +7-ig 
Mint az életben. Ki örül az ablaka alatt dübörgő forgalomnak? Megfelelő áteresztőképességű utak, tömegközlekedés, metró, városi rendeletek (lásd később), és máris kedvezőbb a kép.

Adóváltozás | Hatás: -25-től +25-ig 
Érdekes kérdés. Az adó növelése vagy csökkentése értelemszerűen kihat népszerűségedre, ám ezt csak akkor fogod úgyis megtenni, ha a pénzügyi helyzet megkívánja – vagy, ha el akarod játszani a való élet választási kampányát (beígérek, megválasztanak, belengetek). Azaz, ha éppen nagy szükséged van 25 indexpontra (például egy épület elnyeréséhez már minden feltétel adott, csak ez hiányzik), csökkentsd az adót, építsd meg a jóságot, és állítsd vissza az adószintet…

Íme egy kis táblázat minderről:  

-20% +25
-10% +20
-5% +10
-2% +7
-1% +5
+1% -5
+5% -10
+10% -20
+20% -25

Városi rendeletek

Erről már volt szó, álljon itt összefoglalva: 

  • Automobile Emission Reduction Act: -5 MR
  • Nuclear Free Zone: +5 MR
  • Power Conservation Act: -10 MR
  • Youth Curfew Act: -10 MR

6. Jutalmak

Következzenek a jutalmak, azaz azon épületek, melyeket bizonyos feltételek teljesülése esetén felkínál neked a város – a népszerűségi index mindenhol értékmérő. ABC rendben sorolom fel őket, angol nevük szerint. Zárójelben a magyar neve után feltüntettem a szükséges terület nagyságát is, az első szám a bejárati oldal (ahol a fehér nyíl van, ennek célszerű közút felé mutatnia), hogy ki tudd hagyni nekik a megfelelő területet. A név után jönnek a feltételek, majd a bekerülési összeg és a havi fenntartási költség. Ahol ilyen nincs, az ingyenes adomány. Vannak olyan épületek, melyeket a „reward” listában nem találsz meg, ezek bónuszként jelennek meg (pl. a magániskola). És persze ilyenek az állami intézmények, melyekért havi bérleti díjat kap városod, bár igencsak negatív hatásúak, és mind rontja a népszerűségi indexedet. Ezeket akkor fogod elnyerni, ha városod erős deficitbe kerül. Elfogadásukat, megépítésüket csak végszükség esetén javaslom!

Jó kérdés, hogy honnan tudsz bizonyos értékeket megtudni, hiszen a fejlesztők úgy gondolták, egy polgármester kiigazodik színes csíkokon és grafikonokon. Két grafikon lehet segítségedre ebben, a Mayor Rating és a Jobs & Pop.

Advanced Research Center (Kutató főközpont – 6x7)
MR: 54, 2000 I-HT dolgozó, egyetem

Magas EQ-val rendelkező lakosaidnak jól fizető munkahelyeket kínál (92 R-$$ és 31 R-$$$ számára), igazi high-tech létesítmény, de ne tedd lakóövezetbe (50,22,-50,22), mert a polgárok szerint gyanús dolgok folynak ott; elméletileg csak a PI tizedesjegyeit számolják, de néha valóban érdekes fényjelenségeket láthatsz a közelében – a népszerűséged ezért 3 ponttal esik…

Army Base (Katonai bázis – 12x12)
Bevétel: 350$/hó

Szép nagy bázis, forgalmat és bűnözést generál, bár némileg hozzájárul a közétkeztetéshez a pucolt krumplival, és 45 R-$ polgárnak is munkát biztosít, de lakosaid természetesen nem örülnek közelségének – ám a kereskedelmi intézmények szívesen veszik a vásárlóerőt. (25,9,-90,30)

Casino (Kaszinó – 6x4)
Bevétel: 300$/hó

Szép épület, kedves a kereskedőszférának (naná!), de lakosaid nem örülnek közelségének (50,22,-65,25), a forgalom mellett főleg a futótűzként elharapódzó bűnözés miatt – erős rendőrségi jelenlét követelmény!

Cemeteries (Temető - 5x5)

Természetes szükséglete egy városnak a temető. Lakosaid örülnek, ha közelükben tudhatják elhunyt szeretteiket, a kereskedelemre semmilyen hatása nincs (0,0,40,20). Ha megtelik, építhetsz másikat.

City Hall (Városháza – 3x4)
L.sz.: 12 500, MR: 20
ár: 40 000$, fenntartás: 280$/hó

E nélkül egy város nem város. Kicsit túlzásnak érzem az árát, tedd mérlegre, szükséged van-e rá a játék korai szakaszában! Csak a kereskedelmi zónák örülnek neki (50,22,0,0). 30 R-$$ lakosnak munkahelyet is biztosít.

City Zoo (Városi Állatkert – 8x8)
L.sz.: 80 000, MR: 68, 25 park
ár: 37 000$, fenntartás: 260$/hó

Szórakozás a lakosoknak, és egyben üzleti lehetőség is. (50,14,25,17). Növeli népszerűséged!

Colossal Mayor's Statue (Hatalmas polgármester-szobor – 3x3)
ár: 57 000$, fenntartás: 400$/hó

Bronzból megmintázott önmagad, örök emlékül. Nem olcsó mulatság, de igen jó hatással van környezetére (100,48,100,48)

Convention Center (Kongresszusi Központ – 6x9)
MR: 40, 25 000 kereskedelmi dolgozó, nagy repülőtér
ár: 32 000$, fenntartás: 220$/hó

Íme, ami igazán megpezsdíti kereskedelmi életed. Üzletemberek érkeznek a városba tucatjával az itt megrendezett kongresszusokra. Nem olcsó mulatság, hiszen meg kell építeni hozzá egy hatalmas repülőteret is, de ha igazi kereskedelmi városra vágysz, ez legyen célod! Természetesen csak ker. övezetbe való (100,32,-50,22)! 15 kispénzű (R-$) polgárodnak ráadásul munkahelyet is teremt.

Country Club (Úri klub és golfpálya – 12x12)
MR: 55, 2000 R-$$$ lakos

Gazdag polgáraid nem élhetnek e nélkül, és egy polgármester számára is fontos hely… Ez persze a kevésbé tehetős népréteget irritálhatja. Célszerű gazdag lakóövezetbe telepíteni (0,0,75,27), persze, ha van rá hely, mert igencsak helyigényes!

Courthouse (Bíróság – 3x3)
L.sz.: 40 000, MR: 33, Városháza
ár: 44 000$, fenntartás: 310$/hó

Egy újabb városi intézmény, ismét csillagászati összegért, bár ekkora lakosságnál már ki kell tudni köhögni, de akkor is… A kereskedelmi zónára igencsak jótékony hatással van (70,26,0,0).

Disease Research Lab (Járványügyi kutatólaboratórium 5x6)
L.sz.: 56 000, MR: 45, 3 kórház
ár: 26 000$, fenntartás: 180$/hó

Munkahelyeket teremt (80,80,32), pozitív hatású a közegészségügyre, növeli lakosaid várható átlagéletkorát. Kereskedelmi zónában van a legjobb helyen (40,20,0,0). Ha tudod, feltétlenül építsd meg!

Farmer's Market (Városi piac -3x3)
L.sz.: 3000, MR: 34, 600 farmmunkás
ár: 4900$, fenntartás: 30$/hó

A farmokon termelt árukat itt értékesíthetik a gazdák. Hatása egészségesebb életmód, ezáltal picivel javult közegészségügy, és persze a kereskedelemre is pozitívan hat. Javaslom olyan helyen felépíteni, amely főúttal köti össze az agrárterületekkel (forgalmat generál!), ám főleg kereskedelmi és lakóövezetek mellett van. (50,22,75,27)

Federal Prison (Szövetségi börtön – 4x4)
Bevétel: 250$/hó

Egy újabb mentőöv a kasszádnak, 3000 rosszéletű tárolására. Ennek az intézménynek még a kereskedelem sem örül (-70,26,-90,30), nem jó egy ilyen a városban, bár 35 R-$ polgár számára munkalehetőség.

House of Worship (Isten háza – 3x3)

Ebből kell pár a városba, időről időre megkapod az építésére a lehetőséget. Mindenképp építsd meg, javasolt lakóövezetbe (0,0,80,28)!

Impressive Mayor's Statue (Lenyűgöző polgármester-szobor – 1 egység)
ár: 6400$, fenntartás: 40$/hó

Márvány önmagad, szerény havi összegért. Mindenki örülni fog neki – neked (50,14,50,22)!

Magnificent Mayor's Statue (Nagyszerű polgármester-szobor – 2x2)
ár: 22 000$, fenntartás: 150$/hó

Patinás testmásod, kellemes látvány, mindenkinek (75,27,75,27).

Main Library (Főkönyvtár – 3x4)
L.sz.: 34 000, MR: 37, 5 jól működő városi könyvtár
ár: 19 000$, fenntartás: 130$/hó

Növeli könyvtáraid hatásosságát, és ezzel lakosaid művelődését: a 20-60 közötti korosztálynak 30%-kal emeli az EQ-ját, az érték lassan csökken 20%-ra 80 éves korig. Érdemes beruházni rá, bárhová teheted (50,22,50,22).

Major Art Museum (Nagy Művészeti Múzeum – 3x3)
MR: 45, 12 000 R-$$ és R-$$$ lakos, 4 jól működő múzeum
ár: 13 000$, fenntartás: 90$/hó

A múzeum a művelődés része, ezért ez az intézmény is növeli az EQ-t, ráadásul persze turistákat is vonz a városba, ezért mind lakó-, mind ker. övezetbe érdemes beilleszteni (70,26,50,22). (Főleg az idősebb korosztályra hat, 60 év felettieknek segít szinten tartani az elmét…)

Major League Stadium (Népstadion – 9x8)
L.sz.: 85 000, MR: 30
ár: 48 000$, fenntartás: 340$/hó

Ha már kinőtte a város a kisstadiont, itt a nagy testvér, baseballra berendezve, kizárólag a kereskedelmi zónákba! (75,27,-50,20)

Mayor's House (A polgármester háza – 2x3)
L.sz.: 500, MR: 20
ár: 1800$, fenntartás: 10$/hó

Az első épület, melyet a város felajánl, hogy letelepedéseddel jelezd elkötelezettségedet. Kötelező megépíteni, hatása (hatalmas szobrod mellett) a legnagyobb (100,48,100,48)!

Mayor's Statue (A polgármester szobra – 1 egység)
ár: 3700$, fenntartás: 30$/hó

Szerény szobrod, tisztes összegért, örül neki minden szomszéd (25,17,25,17)!

Minor League Stadium (Kisstadion - 7x7)
L.sz.: 22 500, MR: 20, 16 közösségi jóság (park, sportpálya, stb.)
ár: 17 000$, fenntartás: 120$/hó

Focistadion, ahol lakosaid kiengedhetik a gőzt. Vigyázz, a nagy zajt és tömeget nem szeretik a polgárok a szomszédságukban, inkább keress neki kereskedelmi zónában helyet, ahol azért megfelelő a közbiztonság is! (50,22,-20,16)

Missile Range (Kilövőpálya – 4x4)
Bevétel: 450$/hó

No, ilyet senki nem akarhat a városába (-50,22,-100,48), bár szép bérleti díjat fizet érte a hadügy. Bármikor bekövetkezhet egy katasztrófa!

Movie Studio (Filmstúdió - 8x6)
L.sz.: 110 000, MR: 52, tévéstúdió

Reszkess Hollywood, jövünk! A rádióállomás és a tévéstúdió megteremtette a szórakoztatóipar alapjait, a filmstúdió learatja a gyümölcsöt, és tömegével vonzza a városba a tőkét, no meg a turistákat. Kereskedelmi zónába éri meg telepíteni (50,14,0,0 – mondjuk, egy hegy lábához, mögé pedig felhelyezni a Hollywood feliratot a hegyoldalba…), ráadásul 34 gazdag polgár (R-$$$) jól fizető álláshoz jut.

Opera House (Operaház - 3x4)
MR: 52, 48 000 R-$$ és R-$$$ lakos, Major Art Museum
ár: 28 000$, fenntartás: 200$/hó

Tehetősebb polgáraid nem igazán éreznék otthonuknak városod egy operaház nélkül (ha már egyszer kaptak egy nagy múzeumot is). Ráadásul az 50 év feletti lakosok EQ-jára is pozitív hatással van, no meg a kereskedelmi zónákra (50,22,0,0).

Private School (Magániskola – 2x4)

Nem jöttem rá, mikor ajánlja fel a szimuláció ezt a jóságot, de nyilván kell hozzá jó sok tehetős polgár, és egy megfelelően magas átlag EQ. Mindenképp javaslom a megépítését, hiszen oktatásból soha nem lehet elég, lakosaid örülnek a közelségének (0,0,60,24), főleg persze a jómódúak, és némi munkalehetőséget is kínál (10,19,4). Kezeld úgy, mint egy általános iskolát, van hatósugara is, bár a költségvetését nem tudod szabályozni. Időnként hozzájutsz újabbakhoz, nekem már három van...

Radio Station (Rádióállomás - 2x2)
L.sz.: 18 000, MR: 30

Jóóóó reggelt, SimCity, itt a KSIM az összes hullámhosszon! Egy igazi városnak szüksége van helyi rádióra. Kereskedelmi épület! (25,17,0,0)

Resort Hotel (Üdülőszálló - 4x4)
MR: 52, 4 város a régióban, alacsony légszennyezettség, összesen 50 000 R-$$ és R-$$$ lakos a régióban

Kellemes kis ajándék, hiszen ingyen van, igen szép, ráadásul amint megkapjuk, a többi, lakott városunkban is elérhetővé válik, ami jótékony hatású lesz a kereskedelemre, hiszen elsősorban ott fejti ki hatását (25,17,0,0). Ráadás gyanánt 37 R-$$ lakosod is munkába állhat a hotelben.

State Fair (Országos vásár – 8x12)
L.sz.: 3500, MR: 48, 1200 farmmunkás

A mezőgazdaság seregszemléje, igazi amerikai show. Nagy tömeget vonz, ezért kizárólag kereskedelmi zónába helyezd! (50,14,-25,17)

Stock Exchange (Értéktőzsde - 3x4)
MR:45, 25 000 hivatali (Co) dolgozó

Nem maradhat ki a tőzsde egy jól prosperáló kereskedelmi városból, kék zónáidra igencsak jó hatással lesz megépítése (70,26,0,0), ráadásul15 R-$$$ polgárod számára munkahelyet teremt.

Television Studio (Televízió stúdió - 3x3)
L.sz.: 65 000, MR: 50, rádióállomás

Ha már van rádióállomásod, nagyvárosod ezt sem nélkülözheti! Kereskedelmi zónába helyezd (50,22,-25,17).

The Bureau of Bureaucracy (Közigazgatási hivatal – 4x4)
L.sz.: 39 000, MR: 30, jól pénzelt egészségügyi és oktatási rendszer
ár: 13 000$, fenntartás: 90$/hó

A bürokrácia diszkrét bája, a fő- és sóhivatal, aranyáron, csúnya és komor épület. Lakosaidat nyomasztja a közelsége, ezért tedd kereskedelmi zónába! (25,17,-50,22). A „jól pénzelt” természetesen azt jelenti, hogy a pénzalapoknak 100% körül kell lenniük, ami szintén nem semmi követelmény.

Tourist Trap (Turistacsalogató – 3x2)
40 000 lakos a teljes régióban, 4, a városhoz kapcsolt szomszédos város és összesen 6 összekapcsolt város a teljes régióban

Lám a láma itt is megjelent… A turisták özönleni fognak városodba, hogy megtekintsék a jószágot. Legyen jól megközelíthető helyen (forgalmat generál!), és tedd kereskedelmi zónába, mert a láma köpködése igencsak idegesíti polgáraidat (50,36,-25,17)!

Toxic Waste Dump (Mérgező hulladék-telep - 4x4)
Bevétel: 400$/hó

Ha kiürült a kassza, tisztes havi díjért beengedheted városodba a veszélyes hulladékokat, ám én inkább azt javaslom, ez csak a végső lépés legyen… Nemcsak rontja a város összképét (-60,24,-100,48), de népszerűségedet is azonnal lerombolja, a közutakon megjelenő sugárzó anyagot szállító teherautók könnyen zavargásokat okozhatnak!

University (Egyetem – 12x10)
L.sz.: 15 000, MR: 42, oktatási szint: 95
ár: 12 000$, fenntartás: 1500$/hó

Egy város igen büszke lehet rá, ha területén egyetem épül. Mind a lakó-, mind a kereskedelmi övezetekre jótékony hatással van (50,22,50,22), ráadásul alaposan megdobja az EQ-t, aminek előnyeit nem is ecsetelem (főleg a 20 éves korosztályra hat, kisebb mértékben a 30-40 évesekre, majd folyamatosan csökken a hatás). Mindenképp hagyj neki helyet, és építsd meg, bónuszként jó sok munkahelyet is kapsz (76,116,19)!

(Megjegyzés: érdemes júniusban rázoomolni, megtekintheted a diplomaosztó ünnepséget!)

Most pedig essék szó két kapcsolóról, amelyről sokan nem tudnak, pedig létfontosságúak.

A cikk még nem ért véget, kattints a lapozáshoz!