2013-nak nemsokára vége, ez az utolsó vasárnap az évben. Bár összességében tartalmas és eseménydús esztendőt hagyunk magunk mögött, azért van pár dolog, ami hiányérzetet kelt bennünk, és most nem a késő játékok impozáns listájára gondolunk. Sokkal inkább valóra nem vált álmokra és hiú reményekre, amik talán jövőre mégis testet öltenek valahogy. A teljesség igénye nélkül összeszedtük azt a hat dolgot, amit legjobban várunk a 2014-es évtől, s noha listánk ezúttal is szubjektív, azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy a többség egyet fog érteni velünk.

6. Tartalmas E3

Az idei E3 nagyon masszív show volt, gyakorlatilag a legjobb a 2009-es E3 óta. Bemutatkoztak a next-gen konzolok, láttunk egy csomó klassz játékot, és még a műsorvezetők sem voltak olyan gázak, mint tavaly. Csakhogy az Xbox One és a PS4 startcímei még nem elegendők az üdvösséghez. A konzolok most már kaphatók, a gyártóknak pedig oda kell sózni az asztalra, ha meg akarnak győzni minket arról, hogy jövő karácsonykor az ő masinájuk mellett tegyük le a voksunkat. Jövőre nem lesz elég pár klassz szkriptelt lövöldözés vagy reklámszagú techdemó, de nem ám! Igazán next-gen hatású játékokat akarunk látni, amik végre tényleg a padlóra tapasztják az állunkat, nemcsak grafika, de játékmenet terén is. Ezen felül pedig ideje lenne komolyabban venni a PC-t, mint eddig, elvégre most már a konzolok sem foghatják vissza a személyi számítógépekre írt alkotások technikai szintjét. Szóval, amit a 2014-es E3-tól várunk, az egy igazán nagyszabású buli, elképesztő exkluzív és multiplatform címekkel, brutálisan jó PC-s játékokkal, és persze rengeteg booth babe-bel. Los Angeles, mutasd meg, mit tudsz!

E3 2014

5. A Nintendo visszatérése

Na nem mintha a Nintendo elment volna bárhová, de tény: a japán gyártó a Wii 2009-es mélyrepülése óta nem találja a helyét, a 2012-ben megjelent Wii U pedig még mindig képtelen jelentős platformként "viselkedni". A gépre érkező játékok száma csekély, a startcímek röhejesek voltak, az első nagy 3D-s Mario-játékra pedig egy teljes évet kellett várni -- és akkor még nem is beszéltünk az új Zeldáról, ami a kanyarban sincs. Innen nehéz lenne nyernie a nagy N-nek, főleg, hogy a konzolháborúban már nem veszik komolyan az ellenfelei. Ez azonban nem jelenti azt, hogy minden elveszett. Ha 2014-ben végre bemutatnak egy gigantikus Zeldát, valahogy kipofozzák a katasztrofális online funkciókat, és végre tartanak pár tényleg jogos leárazást az eShopban, akár azt is megélhetjük, hogy a Nintendo a jövő év végére újra a régi fényében pompázik -- vagy legalább nem lesz olyan fakó, mint most. A magunk részéről nagyon örülnénk, ha a japánok belátnák, hogy az eddig követett út nem a szamurájok paradicsomába vezet, és gyorsan letérnek róla, ugyanis ha így folytatják, lassan, de biztosan szeppukut követnek el. Ja, igen, még valami! A 6. pontban emlegetett E3 nem véletlenül lett kitalálva, kedves Nintendo, a Nintendo Direct pedig irtó ciki, jó lenne mihamarabb elfelejteni.

Nintendo Wii U

4. Doom 4 bemutató

A Doom 4-et még 2008-ban jelentették be, azaz nemsokára (pontosan májusban) hat éve lesz, hogy semmit, de abszolúte semmit nem tudunk róla. Vagy legalábbis nem hivatalosan. Tavaly kiszivárgott belőle pár kép, idén pedig azt hallottuk, hogy az immár John Carmacktől mentes id Software kidobta a Doom 4 eddigi komponenseit, mert "lélektelen" volt a játék, és inkább újrakezdték a munkát. Hogy a projekt most pontosan hol tart, nem tudjuk, noha az még mindig több mint valószínű, hogy az id maradt a házon belül kifejlesztett, lassan elavuló id Tech 5 motornál. Az eddigiek alapján úgy tűnhet, hogy az esélyek ellenünk szólnak, mi mégis bízunk: talán 2014 lesz az az év, amikor a QuakeConon végre tényleg bemutatják a Doom 4-et, a játék pedig jobb lesz, mint vártuk, és az id megmutatja, hogy tud még meglepetést okozni. S hogy így lesz-e? Nem, valószínűleg nem. De ettől függetlenül jó volna. Egyébként a játékkal előbb vagy utóbb kénytelen lesz előrukkolni a texasi brigád, lévén már nem függetlenek, a tulajdonos ZeniMax (a Bethesda anyavállalata) pedig pénzt szeretne látni a befektetéséből, ha már a Rage nem hozott eleget a konyhára.

3. Fallout 4 bejelentés

A Fallout 4 körül nagy volt a zsongás mostanában, legalábbis ahhoz képest, hogy a játék hivatalosan nem is létezik. Pletykák szerint a Bethesda évek óta dolgozik a folytatáson, nemrég pedig azt beszélték, hogy talán még idén megejtik a bejelentést, de sajnos mind a sokak kedvét felkorbácsoló weblapról, mind a VGX-es bemutatóról kiderült, hogy nem többek ízléstelen viccnél. Ugyanakkor, ha logikusan gondolkodunk, elég nyilvánvaló, hogy lesz Fallout 4, és megvan az esélye, hogy jövőre végre bejelentik a programot. Sőt, ha bejelentik, akkor akár meg is jelenhet abban az évben -- na, jó, az optimizmusból is megárt a sok, elnézést kérünk. A Fallout 4-ről egyelőre csak szóbeszéd terjeng: állítólag Bostonban játszódik majd és minden téren nagyobb lesz elődeinél. Hogy mi a pontos igazság a játék körül, még nem tudjuk, de nagyon reméljük, hogy 2014 végre az az év lesz, amikor ismét félhetjük a jövőt.

2. Az FPS-ek forradalma

A Call of Duty 4: Modern Warfare 2007-ben megreformálta az FPS-eket. Divatba jött a rövid, hullámvasútszerű szólista kampány, és a kasztokra épülő, perkekkel, fejlődéssel, jutalmakkal és DLC-kel megáldott multiplayer, aminek ma már minden valamire való AAA-shooterben helyet kell kapnia (tisztelet a kivételnek). Szép volt, jó volt, klassz volt… kár, hogy azóta a stílus semmit sem változott. Láttunk ugyan érdekes kísérleteket, mint a BioShock: Infinite vagy a Metro: Last Light, de az igazi nagy durranások az Infinity Ward receptjét koppintják, épp csak átfűszerezve itt-ott. Az idei Call of Duty: Ghosts és Battlefield 4 megjelenéséig mindenki biztosra vette, hogy az új konzolgenerációban is minden marad a régiben, ám a két játék megosztó sikere elbizonytalanította az elemzőket. A Ghostsról még mindig nincsenek pontos eladási adatok, az Activision mindössze egy trükkös sajtóközleménnyel próbálta leplezni, hogy a szellemek amerikai álommeséje anyagilag nem ér fel a Black Ops 2-höz. A Battlefield 4 pedig szimplán játszhatatlan volt az indulásakor, és a sok pozitív újságírói értékelés ellenére sem jutott közel a máig közönségkedvenc Battlefield 3-hoz. Hogy mit jelent mindez? Egyszerű: a játékosok megunták a banánt, újdonságokra vágynak, 2014 pedig kiváló év lehet egy forradalmi FPS megjelenésére, ami új messiásként követők százait toborozza majd. Hogy egy Halo, Call of Duty, Battlefield, Doom, vagy valami más lesz az, nem tudjuk, de bízunk benne, hogy eljön.

1. GTA 5 PC-s megjelenés

Most komolyan magyaráznunk kell? Na, jó, legyen. A GTA 5 teszt elolvasása után talán mindenkiben tudatosodik, hogy The Last of Us ide, BioShock: Infinite oda, a Rockstar Games remekművénél egyszerűen nem volt nagyobb durranás 2013 folyamán. A GTA 5 nem csupán egy szórakoztató szoftver, hanem valódi jelenség, igazi kulturális fenomén, amit még azok is ismernek innen-onnan, akik a videojátékokról egyből a Pongra asszociálnak. A GTA 5 igazi csúcsragadozó, nincs ellenfele -- legalábbis konzolon, mert PC-re nem jelent meg. Bár pletykálták, hogy szenteste a Rockstar kitol a teljes gamer-sajtóval, és ripsz-ropsz bejelenti a PC-s GTA 5-öt, de ez nem történt meg, és elképzelésünk sincs róla, hogy mikor változik a helyzet. Mert változni fog, ugye? UGYE?! Nagyon reméljük. Mindenesetre valószínű, hogy a PC-s változattal egyetemben egy PS4-es és Xbox One-os GTA 5 is napvilágot lát majd, elvégre a három platform nagyon közel áll egymáshoz. 2014 tavasza kiváló alkalom lenne egy bejelentésre, a nyári uborkaszezonban pedig tarolhatna is a GTA 5 PC-s portja, szebb grafikával és átszabott irányítással. Na meg barátságos gépigénnyel, mert a Rockstar Games PC-s átiratai valahogy nem szoktak jól sikerülni (meg egy olyan Social Clubbal, ami mindenféle hókuszpókusz nélkül elindul Windows 7 és 8 alatt is -- ]{redenc). Hallja ezt valaki a Rockstarnál? Jövőre követeljük a GTA 5-öt PC-re is!

És ti mit vártok a legjobban 2014-től? Mi lenne a legnagyobb álmotok, aminek azért még némi valóságalapja is van? Osszátok meg velünk gondolataitokat a kommentek között!