Kit lehetne még igazán jó RPG-fejlesztőnek nevezni?

A Bethesdát? Ő igazából ugyanazt csinálja már jóideje: nagy, szabadon bejárható világokat, kevés jellegzetes, emlékezetes szereplővel, kevés változatosan megoldható küldetéssel, béna párbeszédekkel, viszont szép grafikával. A Fallout 3-ban is ami jó volt, azt az eredeti készítőknek köszönhetjük. Persze nem rossz játék, igyekezett kitenni magáért a Bethesda, és az Oblivionnál mélyebb játékot sikerült létrehozniuk, de még bőven van hova fejlődniük.

A Bioware-t? Mit tett le a Bioware az asztalra mostanában? A Baldur's Gate-sorozattal felemelkedtek, megalkották minden idők egyik legmonumentálisabb szerepjátékát. És azóta? Neverwinter Nights: a modulszerkesztő az egyetlen igazi pozitívuma, azon kívül gyakorlatilag mindent elrontottak. A KotOR: jó történet (mondjuk igazán csak az a bizonyos nagy csavar az említésre méltó), de már érezhető linearitás. A Jade Empire: mesés történet, jóféle harcrendszer, minimális szerepjáték-elemek. Mass Effect: enyhe szerepjáték-elemekkel tarkított akciójáték, béna tárgyrendszerrel, rém unalmas mellékbolygókkal meg kocsikázással. A Bioware már rég elfelejtette azt a réteget, ami felemelte őket a Baldur's Gate-tel, és agyonig lebutított, tömegek számára gyártott játékokat csinál. A Dragon Age az utolsó esélyük, hogy lemossák magukról a "mesélő" címkét, és megmutassák, hogy igazi szerepjátékot is tudnak még írni. Szurkolok nekik, hátha összejön.

Akkor mi marad? A kis, függelten fejlesztőkön kívül ma már gyakorlatilag egyetlen név törődik velünk, régimódi RPG-sekkel: az Obsidian. Ráadásul egyre emelkedő színvonalon. A KotOR 2-re alig volt idejük, mégis egy sokkal érettebb, felnőttebb játékot tudtak létrehozni, mint az eredeti. A Neverwinter Nights 2 is köröket vert az elődre összetettségben, történetvezetésben (nameg a kastélyosdi jó móka volt). A Mask of the Betrayer már minden idők egyik legjobb szerepjátéka (hiába csak kiegészítő): az egyedi, karakterközpontú történet, a nemlineáris játékmenet amely többszöri végigjátszásért kiált, a rengeteg lehetőség simán a nagyok közé emelte. A Storm of Zehir, a legújabb NwN2-kiegészítő ismét mert újítani, az Overland map jópofa újítás és régen látott szabadságot ad, az általunk kreált csapat pedig kicsit visszahozza a régi idők emlékeit, amit a nehéz, taktikus csaták és a végtelen pihenés alapos korlátozása csak tovább erősít.

Szóval... hajrá Obsidian! Ők még tudják, mitől voltak olyan jók a régi idők RPG-i, mi hiányzik a mai "csodákból", ugyanakkor mernek kísérletezni is. Reméljük nem szúrjátok el az érdekesnek hangzó kémes RPG-t, az Alpha Protocolt sem!