The Elder Scrolls IV: Oblivion
Élesszük fel a blogot-akciónk első alanya: The Elder Scrolls IV: Oblivion. Az eddigiektől eltérő, kevésbé kidolgozott, de talán még elfogadható színvonalú bejegyzés egy ma is népszerű RPG-ről.
Grafika:
+ hihetetlen gyönyörű, máig a legszebbek közé tartozó tájak, vidékek, helyszínek. A hatalmas fű, a fák között repkedő lepkék, gyönyörű növényzet, vagy éppen a misztikus-ködös kripták, sötét barlangok, mind-mind hihetetlen aprólékosan kidolgozva a legutolsó eldugott sarokig.
- lehetne kicsivel többféle pályarész. Most van a jeges-kopár, meg egy csomó különféle erdős rész, és ennyi. Nincsenek annyira radikálisan különböző helyszínek, mint a Morrowind vulkáni részei, gombás házai, gyökeres épületei, homokviharai.
+ részletes, relatíve szép és viszonylag reális felszerelés-design. Ráadásul nagyon érezni a fejlődést: a sima vasvérttől a daedric szettekig egyre keményebb kinézetű minden, de úgy, hogy mellette nem érezzük a használhatóság csorbulását (mint pl a keleties stílusnál, ugyebár). Még olyan apróságokra is figyeltek, hogy a kesztyű csak kívülről véd, a fogófelület szabad.
- ocsmány kinézetű karaktermodellek, igénytelen animálás. Komolyan, azok a nevetségesen irreális arcok, meg az a suta helybenfutás, oldalra csúszás, el nem tudom képzelni, ilyen amatőr munkát hogyan adhattak ki a kezük közül?! Bár az animálás javult azért a Morrowind óta, még mindig a legrosszabbak közé tartozik, amit valaha láttam.
Zene, hangok:
+ gyönyörű zenék. Hibátlan, lélekemelő, elszállós nagyzenekari mesterművek, amiket még órák után sem un meg az ember.
- nincs
+ korrekt fegyverhangok és egyéb zörejek, minden szereplő szinkronizált.
- a szinkront kb ugyanaz a két ember mondta föl... Mentségükre legyen mondva, profi munkát végeztek, a fajok, jellemek eléggé eltérőek, de azért ha egyszer feltűnik az embernek, akkor elég gáz ez...
Harcrendszer:
+ sokat bővült a Morrowind óta, új támadások, lefegyverzés, stb. Nem csak nyomom ész nélkül a bal gombot, amíg meg nem hal az ellenfél, hanem lehet taktikázni is. És ide venném azt is, hogy a lopakodás kifejezetten szórakoztatóra sikerült. Már-már Thiefbe illő élmény a sötétben becserkészni áldozatainkat.
- az ellenfelek eléggé ugrálnak, elfutnak, a barátaink sokszor beugranak elénk, így hajlamos nagyon átmenni káoszba a játék.
Mesterséges intelligencia, élő világ:
+ önálló intelligencia, saját elképzelésekkel, célokkal, néha meglepő húzásokkal (volt egy videó, ahol egy khajitot üldözött egy városőr, majd mikor leütötte, kiderült, hogy lopott holmi volt nála smile.gif ). Az emberek beszélgetnek egymással, fel-alá járkálnak, és nem csak scriptelve, mint egy Gothicban, hanem a saját terveiknek megfelelően.
- a technológia időnként elég furcsaságokra képes, sántít itt-ott, a párbeszédek is kissé suták.
Küldetések, történet:
+ a mellékküldetések, a klánok feladatai között vannak igencsak jóra sikerültek. Összességében inkább jók a feladatok, mint ötlettelenek.
- a fősztori inkább csak átlagos (bár a vége epikus). Az Oblivion-kapuk csukogatása unalmas lehet, bár nem kötelező (szövetségesek nélkül is neki lehet menni a nagy csatának).
Fejlődési rendszer:
+ amit használsz, az fejlődik. Ez tetszik, reális.
- kicsit túlságosan megengedő, lehet mindenhez értő karaktert is alkotni akár.
Szinthez igazítás:
Na igen, a játék leginkább kétes húzása. Egyrészről az alapötlet szerintem zseniális: már a kezdetektől megnyílik az egész világ, így sokkal nagyobbnak érzed, míg te sokkal szabadabb vagy. Nincs az, hogy "oké, ide majd visszajövök egyszer, és akkor mindenkit egy ütéssel kinyírok", hanem a játék kezdetekkor is ugyanolyan könnyű/nehéz, mint magasabb szinten (bár magas szinten azért már sokkal kiforrottabbak a karakterek, több a lehetőség, táposabbak a cuccok).
Ugyanakkor jelen formájában nem az igazi: az, hogy ugyanazon a helyen eleinte patkány támad meg, pár órával később már minotaurusz... nos, cseppet sem reális, és bár az erősödést érzem magamban, azért csak ott matat az érzés, hogy ez így nincs rendjén.
Másrészt meg a véletlenszerűen elszórt tárgyak is kissé megölik a játékmenetet, hisz nincs meg az a boldogság, amikor egy eldugott helyet megtalálva valami igazán értékes jutalmat találsz. Ugyanakkor adottak a Daedric oltárok, amik jutalma mindneképp egy tápos, fix varázstárgy, tehát teljesen nem ölték ki a játékból ezt, másrészt meg ugyanúgy örül az ember, ha talál valami értékeset akár egy mezei faládában is - tehát megéri felfedezni végsősoron.
Mindent összevetve azonban, minden tagadhatatlan hiba ellenére az Oblivionnal egyszerűen jó érzés játszani. A számtalan felfedezésre váró rom, a gyönyörű, hangulatos világ, a tápolás, gyűjtögetés érzése, a jól eltalált küldetések könnyedén feledtetik a hiányosságokat, és nagyon könnyen a monitor/tévé elé tudják szegezni a játékost, aki egy kis könnyed kikapcsolódásra vágyik.
85%
X360 vs PC változat:
X360:
+ kontrolleres irányítás: sokkal kényelmesebb
+ viszonylag könnyen begyűjthető achievementek
+ belső tereken semmi gond a látvánnyal
- alacsonyabb felbontás, csúnya távolabbi textúrák (AF hiánya), rövidebb látótáv (mint a maximumra húzott PC-s változatnál, természetesen)
- időnként kicsit lassú
PC:
+ moddolható
+ elég erős gép mellett, látványjavítókkal (AF főleg) sokkal szebb, a látványt tuningoló modokról nem is beszélve
- kontrollert nem kezeli normálisan
- még ma sem elhanyagolható gépigény teljes részletesség és nagyobb felbontás mellett
Összességében itt bizony a PC viszi a prímet, a modolhatóság a játékidőt és/vagy játékélményt növeli, a látvány pedig egyértelműen szebb, ha elég erős hozzá a gépünk.
(Az utóbbi időben láthatóan elhanyagoltam a blogot. Ennek több oka van, elsősorban az, hogy a főállás és a tesztelői mellékmunka mellett nem volt kedvem/energiám a korábban megszokott, sok munkát igénylő bejegyzések szerkesztéséhez. Ez várhatóan a továbbiakban is így lesz, de hogy ne legyen teljesen kihalt a blog, ezért úgy gondoltam, kevesebb munkát igénylő, gyorsabban megírt (nem teljesen összecsapott, de nem is maximális igényességgel megírt) bejegyzéseket fogok ezután hozni. Azért remélem annyi színvonalat sikerül hoznom, ami itt tartja az érdeklődőket, és nem távoznak kiábrándultan. Véleményeket szívesen várok, ha vannak.)
A főszálat pedig kétszer is végigvittem már. Először megjelenés után valamikor, akkor egy tolvajjal vittem végig a főszálat meg a tolvaj klán küldetéseit (ez is mekkora jóság volt már), most meg XBoxon akarom mindet megcsinálni az achievementek miatt (tehát minden klán, plusz a főszál plusz a Shivering Isles). Jelenleg már csak a Dark Brotherhood pár küldetése és a tolvajok feladatai vannak hátra (meg a Shivering Isles). Aztán szerintem majd újra PC-n fogom a mellékküldetéseket tolni, meg a modokkal játszogatni. Csak azt sajnálom, hogy PC-n nem ismerte fel az XBox 360 kontrollert.
Mellesleg a főszállal nem sokat veszítesz, meg sem közelíti pl a tolvajok vagy a testvériség küldetéseinek színvonalát (bár a legvége miatt megéri egyszer végigvinni, az odab.sz).
Illetve szerintem az Oblivion a Gothic I-hez hasonlít inkább "élővilágban". Tehát szvsz már az a 2001-es játék simán hozta azt a szintet az NPC-k életszerűsége terén, mint amit az Oblivion 5 évvel később... De a Gothic 2 szintjét szvsz még nem sikerült megütnie. De mindenképp értékelendő, hogy legalább nem az a szánalmas kirakatbábu-feeling köszönt vissza, amit a Morrowindben én nagyon gyűlöltem. (Rémálom volt már eleve az is, mikor egy NPC-t kellett kísérgetni. )
Az erősödést szerintem is lehet érezni. Azért olyan 25-30-as szinten már igencsak meg kell izzadni 1-1 ellenféllel, főleg Oblivionban. Nem lehet csak úgy 5-6 ellenféllel küzdeni, mint a játék elején. (Az tényleg felháborító, főleg annak fényében, hogy ez a játék a Morrowind folytatása elvileg, ahol 1 nyavalyás patkányt nem tudtál lenyomni lvl 1-esként...)
Amúgy grat. hozzá, hogy a fősztorit te végigvitted. Nekem ez a mai napig nem sikerült, pedig rengeteg órát öltem a játékba. Egyszerűen soha nem jutottam el addig. Annyi más, jó és érdekesebb lehetőség van az Oblivionban. (Hogy csak egyet említsek: a Dark Bortherhood küldetései. )
A Knodros által említett modot meg mindenképp kipróbálom, főleg, hogy mostanában akartam ismét visszatérni rég elfeledett karakteremhez - s egyszer végre végigjátszani a fősztorit.
Egyébként az Oblivionban is lehet szerintem érezni az erősödést: egyre táposabb cuccok, egyre magasabb statok, egyre több harci lehetőség (új támadások, varázslatok, idézett lények stb). Tény, nem annyira látványos, mint egy 10 szinttel alacsonyabb lényt egy ütéssel leölni, de azért jelen van. Szerintem mindkét megközelítésnek is van előnye, bár az Oblivionos szinthez igazodás nem az igazi azért. Pl a Sacred 2 talán jobban oldotta ezt meg: egy-egy hatalmas zónában az ellenfelek csak egy maximum szintig erősödhetnek veled párhuzamosan, utána leállnak. Tehát pl a goblinok 1-10. szintig nőhetnek (ugyanazok, ugyanott), utána hiába vagy 30. szintű, ők maradnak 10. szinten.
Egyébként pedig természetesen nem most játszottam ki először az Obliviont, csak most újra elővettem, és akkor már írtam is róla egyúttal. Lesz még majd: Fable II, Too Human, Mass Effect 2 biztosan, talán Mass Effect 1, Gears of War 1-2, és még a többi majd kiderül.