Mielőtt mindenki rákezdene, hogy "Rengeteg MMO van. Most éli az MMO a fénykorát", tessék újra átgondolni amit írtam. A műfajba új életet lehelt a WoW, népszerűvé és követendő példává vált, azonban a nagysága határozottan megsemmisítette a piacot, azaz a havidíjas MMORPG-k iránti keresletet.




Amikor a WoW megjelent szerintem még maguk a fejlesztők sem számítottak ekkora sikere, ilyen tömeghisztériára. Én magam még sosem próbáltam - lévén nem vagyok hajlandó havonta fizetni azért, hogy játszhassak egy játékkal, amit már megvettem -, így nem tudom mennyire lehet jó, vagy még inkább adiktív, de a statisztikák szerint valamit nagyon eltaláltak a Blizzard-os arcok. A sikerükből, főleg miután elérték a 10 milliós felhasználói számot is, én arra következtettem, hogy nem lenne értelme havidíjas MMO-t fejleszteni. Úgy tűnik, hogy azok, akiknek elvileg az ilyen következtetések levonása az élete és munkája, nem ide jutottak.

Nézzük először a számokat. Mondjuk, hogy csak 8 millió ember WoW felhasználó és fizeti a havidíjat. Én nem tudom azok pontos számát, akik hajlandóak rengeteg időt és havidíjat áldozni egy játékra, de úgy sejtem, hogy annak a tömegnek legalább a 80-90%-át kiteszi a jelenlegi WoW felhasználók száma. Világos, hogy ha ők már fizetnek egy havidíjat, akkor elég kicsi az esély arra, hogy nekiállnak kicsengetni még egyet.

Itt pedig bejön a képbe az érzelmi töltés. A WoW játékosok nagy része számára ez a játék már az életük része. Évek óta játszanak vele, évek óta fizetnek érte és élvezik, amit a pénzükért kapnak. Ami pedig még fontosabb, lehet, hogy barátokat, szerelmeket szereztek a WoW-on keresztül. Ezzel játszanak az ismerőseik. Itt van már egy fejlett karakterük. Érkeznek új tartalmak. Az ilyen emberek nem fognak mindent eldobni csak azért, hogy nekikezdjenek egy másik MMO-nak, ahonnan az abszolút nulláról kell indulniuk. Főleg, ha a barátaik sem követik oda őket.

Számomra teljesen egyértelmű, hogy amíg a WoW ilyen népszerű, ilyen erős a rajongótábora, addig egyetlen havidíjas MMO sem fog tudni megélni. Az MMO tortát a Blizzard már megette. Most már csak egy WoW torta van, ami ugyan nagyon édes belül, de ha egy fejlesztő hozzá akar eljutni, akkor vasbetonon kell áttörnie. Én ezt így látom és rettenetesen megdöbbent, hogy a játékipar nagyjai előtt nem ezek a képek jelennek meg, hanem az, hogy "Hééé! Ilyen nekünk is kell, mert biztos mi is nagyot kaszálunk majd vele!".

DC Universe Online? Kaput. Már free to play és így jobban szeretik, mint valaha. Próbáltam, nagyon kellemes kis játéknak tűnt, de meló okokból kifolyólag nem volt időm, amit egy MMO-ra áldozhattam volna. The Old Republic? Hatalmas bukta. Olyan orbitális pofára esés, hogy egy ideig féltem, belebukhat a BioWare is. Ősztől free to play. The Secret World? Ohohohóó! Ne is beszéljünk róla. Szerintem még idén bejelentik, hogy jövőre free to play lesz. És persze lehetne még egy-két példát felhozni.

Be kell látnia minden kiadónak, hogy amíg a World of Warcraft nem esik le mondjuk 3-4 milliós felhasználói szintre, addig ők nem fognak tudni labdába rúgni. Érdemes lesz figyelni, hogy a most fogyóban lévő WoW játékosok hány százaléka fog visszatérni a játékhoz, amikor kijön az újabb kiegészítő.