Bár túlélőjátékból annyi van, mint a szemét, sajnos ehhez képest igen kevés kerül ki a korai hozzáférésű állapotából. A műfaj legjobb darabjai (Subnautica, Green Hell, The Long Dark, The Forest) szerencsére elkészültek, és igen magasra tették a mércét. Remélhetőleg közéjük fog tartozni az apró svéd fejlesztőcsapat, az FJRD Interactive első játéka, az Epic Games Store-on korai hozzáférésű címként nemrég debütált, varázslatos hangulatú Among Trees.

Már a június közepi PC Gaming Show-n bemutatott előzeteséből nyilvánvalóvá vált, hogy az Among Trees festményszerű látványvilága meseszép. A fejlesztők a lehető legtöbbet hozták ki a jó öreg Unity motorból, mesterien bántak a színekkel és a fény-árnyék hatásokkal. Napszaktól és a növényzettől függően az FJRD saját környezetéről mintázott hatalmas erdő különböző színtónusokban pompázik, így ha éjszaka egy aranylevelű fákból álló területre tévedünk, szemet gyönyörködtető látványt nyújt a meleg, narancs-vörös-sárga árnyalatú fák és a hűvöskék, tényleg hideg éjszakai erdő kontrasztja. Az egyszerre idilli és misztikus hangulathoz pont úgy hozzájárul  az erdőre rátelepedő, sejtelmes pára, mint a lassan csordogáló folyók, a nádasba burkolt tavak.

Az Among Treesre azonban még bőven ráfér a csiszolás és az optimalizálás, elvégre jelenleg túlzottan erőforrásigényes, emellett volt, hogy a korábbi mentés visszatöltése után érthetetlen módon játszhatatlanra csökkent a sebesség. Ám ahhoz képest, hogy a korai változat csupán egy pre-alfa verzió, meglepően jól fut. A nagyjából 12 órás „végigjátszás” során egyetlen egyszer sem omlott össze, és 1–2, leginkább csak megmosolyogtató buggal találkoztam (köveken átsuhanó őz és nyúl, néhány levegőben lógó objektum), illetve egyszer beragadtam egy kőbe. Ám az ilyen helyzetekből is van lehetőség kijutni, mert a legújabb frissítésnek köszönhetően a menüben elérhetővé vált egy opció, ami korábbi, „szabad” állapotunkba helyez vissza.

Na, de maga a játék milyen? Szórakoztató, de éppen azért tartott 12 óráig a „végigjátszás”, mert jelenleg nagyjából ennyi van az Among Treesben. Háttérsztorira vagy a fejlesztések kioldása utáni, a maradásunkat motiváló játékelemekre egyelőre nem szabad számítani. Nem is kapunk semmilyen támpontot, hogy mégis mit keresünk az erdő közepén, és miért kezdjünk neki építkezni. A hivatalos weboldalon található marketingszövegben annyi olvasható, hogy ha mindig is vágytunk arra, hogy kivonuljunk a társadalomból a vadonba, és a magunk urai legyünk, akkor itt a lehetőség! Nyugi, az FJRD útiterve szerint kapunk sztorit is, majd valamikor év végén vagy 2021 elején.

Persze a Minecraftben sincs különösebb történet, mégis több száz órát el lehet szöszmötölni benne az építkezéssel. Az Among Trees nem kínál ilyen mélységű játékmenetet. Van egy kis összedőlt erdei viskó, melyből otthont varázsolhatunk a különböző faanyagok összeharácsolását követően, egyetlen gomb lenyomásával, és ezt bővíthetjük konyhával, tárgykészítő műhellyel, növénytermesztésre alkalmas üvegházzal, padlástéri raktárral és szövő-varró helyiséggel. Minden tökéletesen egymásra épül, így amíg az alapcuccokat (balta, csákány) legyártani képes műhely nincs meg, addig főzni sem tudunk, a műhelyhez viszont a természetes alapanyagok mellett szükség lesz a különböző romoknál elszórt fémkacatokra és kötelekre. Sokszor illogikus, milyen alapanyagok kellenek vagy nem kellenek egy-egy tárgyhoz vagy helyiséghez (például az üvegházhoz üveg nem, csak bádog és ragasztóanyag szükséges), és normalon vagy hardon kész kínszenvedés egy-egy nyersanyagot megtalálni. Sőt a Dogbane (Ebdög) nevű növénynél úgy éreztem, a készítők direkt szívatnak, és amíg nem húztam fel az épületrészt, melyre szükség volt hozzá, addig alig termett az erdőben, utána viszont úton-útfélen belefutottam.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ugyan rengeteg alapanyag van, amit megehetünk vagy felhasználhatunk (a jól tápláltság mellett az éberséget és a testhőmérsékletet kell szinten tartanunk), egy idő után ezeket is csak unottan szedegettem, főleg miután megszűnt az igazi motiváció, azaz elkészült az erdei házam. Miután hozzászoktam a látványhoz, kifejezetten monotonná vált az erdő is. Állatokból nem sok van, ráadásul a nyúl és az őz csak díszítőelem, az egyedüli ránk támadó medvéből meg összesen 4–5 van a térképen, de azok is csak a saját területüket védik, és akkor csapnak le, ha oda tévedünk. Halakat lehet fogni, de a horgászat jelenleg kész rémálom: túl gyorsan leszakad a horog vagy elszökik a hal, ha a túlérzékeny botunkkal túl lassan reagálunk a hal küzdelmére, és maga a küzdelem is túl sokáig tart. Nagyon fel tudott idegesíteni, mert például a hátizsák elkészítéséhez halszálkára is szükség van (az a tű), és ehhez érthetetlen módon három halat kell kifogni, így háromszor 5–10 percet csesztem el erre a műveletre.

Az Among Trees rendszerének alapjai tehát nagyon jól ki vannak találva, de sajnos gyorsan kifullad az erdei kaland, és egyelőre a fejlesztői útiterv sem eléggé meggyőző. Azért a sztorin kívül a „Vadon 2.0” nevű, év végére beígért frissítés is izgalmasnak tűnik a címe alapján, úgyhogy potenciál van ebben a gyönyörű és remek hangulatú játékban, de ennek ellenére, ha nem akarod direkt támogatni a fejlesztést, érdemes várni fél–háromnegyed évet a beszerzésével. Vagy még többet, ha Steamen szeretnénk rá lecsapni (amúgy már a PlayStation 4-es változat is szóban volt).