• Nagyon népszerű a korai hozzáférés
  • Pedig a játékok többsége nem lesz kész
  • Az EEDAR jelentése szerint ez nem újság
  • Eddig is csak a 25 százalékukból lett valami

Manapság már szinte meglepő, ha egy indie-játék tényleg kész formában kerül fel a Steamre, hisz a korai hozzáférés, azaz az early access üzletmodell megjelenése óta sokkal kényelmesebb egy már épp hogy funkcionális bétát kiadni, majd etetni a népet, hogy csurgassák a lét nyugodtan, pár hét/hónap/év után tök faja kis játék lesz az egyelőre elindulni is alig akaró pre-pre-pre-pre-alfából. Pedig a szomorú igazság pont ennek az állításnak az ellenkezője.

Az EEDAR egyik vezető elemzője, Patrick Walker a Gamesindustryval osztotta meg azt a keserű adatot, mely szerint a 2014 során early access formában megjelentetett játékok közül mindössze 25 százalék volt képes elérni a véglegesnek nevezett státuszt. Persze lehet mondani, hogy még nem volt idő a fejlesztőknek a programok befejezésére, de azért a 2013-ra levetített, 42 százalékos arány sem valami kedvező, ha azt vesszük, sok vásárlók milliói fizettek olyan alkotásokért, amiknek a fele sem készült el másfél esztendő alatt.

Ráadásul Walker szerint a Steam Early Access játékainak átlagára magasabb, mint a készen kiadott programoké, ami nemcsak szemét húzás, de akár akaratlan csaláshoz is vezethet, hisz a fejlesztőnek nem mindig sikerül tartaniuk a sokszor eleve nevetséges ígéreteket -- gondoljunk csak a nemrégiben kiadott Planetary Annihilationre, ami annak idején 100 dollár körüli alfaváltozattal indított, majd a premier után nem sokkal már pár euróért osztogatták a sok tesztelő által földbe döngölt, unalmasnak nevezett RTS-t.

Nem ez az első eset, hogy a korai hozzáféréssel kapcsolatban kételyek merülnek fel. Nyáron maga a Steam adott ki egy hivatalos közleményt arról , hogy nem vállalják a felelősséget az Early Access programban résztvevő programok befejezéséért. Ez azért jelent valamit.