Az utóbbi években külföldön megszaporodtak a pénzdíjas e-sport versenyek, de hazánkban is lesznek a közeljövőben ilyen rendezvények – ilyen például a V4-ek bajnoksága. Az e-sportoló jellemzően nem munkaviszonyban indul a versenyeken, hanem önálló tevékenység keretében, ennek megfelelően pedig adókötelezettsége keletkezhet, nemcsak a díjak után, de esetlegesen a szponzori támogatások után is (ilyen eset, ha egy versenyző nagy értékű játékos laptopot kap a csapat támogatójától).

Ennek a szabálynak az alapja a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi 117-es törvény rendelkezése, ami kimondja, hogy minden önálló tevékenységből származó jövedelem adóköteles. Ugyanez igaz arra a helyzetre, ha valaki a játékból eredő tevékenységét konvertálja fizikai formában, bankszámlán megjelenő pénzzé (pl. élő stream után kapott donáció, vagy egy megszerzett játékbeli tárgy eladása után kapott bevétel). Persze ahol bevétel keletkezik, ott költség is van. 

Az adóalap kiszámításának két módszere létezik, az egyik a tételes költségelszámolás, míg a másik a 10%-os költséghányad szabályát jelenti. Utóbbinál a teljes bevétel 90%-a jövedelemnek. Nagyon lényeges, hogy ennél a megoldásnál nincs szükség bizonylatok bemutatására, ugyanakkor ezzel minden költséget elszámoltnak kell tekinteni.

A tételes költségelszámoláshoz ezzel ellentétben számlák, bizonylatok kellenek, de csak olyan számlák, bizonylatok használhatók fel, amik a jövedelemszerző tevékenységgel közvetlenül összefüggésben állnak – például egy fejhallgató vásárlása ilyen lehet egy streamer esetében.

Persze a fenti szabályok csak a fizikai formában megjelenő pénzekre vonatkoznak, ha egy Steam Trading Card eladásából kapsz pénzt a Wallettra, az nem adóköteles jövedelem, így nem kell bevallani, de a fentieket igen, minden évben!

stockphoto-bankbetet-ertekpapir-lekotes-allampapir1.jpg