Az NVIDIA megveszi az AGEIA-tAz, hogy a PhysX mennyire volt sikeres, a történészek dolga lesz eldönteni a jövőben. Sok cég támogatta, a Sony például beépítette a technológiát a PS3-ba (de a másik két új generációs vetélytárs is „ismeri már”), az Epic az Unreal 3 motorba, rengeteg játékban élvezhetjük az általa, illetve segítségével prezentált élethű, közel newtoni fizikát. A PPU-val felszerelt kártya már nagyobb kérdőjel, főleg az ára nem ösztönözte arra a játékosokat, hogy beruházzanak ilyenre, sokan nem is értették, miért is lenne ez jó nekik – bár ebben lehet, hogy a nem túl agresszív marketing is ludas volt. A cég azt mindenesetre elérte, hogy a játékipar figyelmét felhívja erre a szegmensre, és ezzel sikerült egy kisebb csatát elindítania. Tavaly ősszel felröppent a hír, miszerint az AMD/ATI szemet vetett a cégre, mely egyáltalán nem állt volna ellent egy ilyen fordulatnak. Ugyan a piaci elemzők ezt eleve komolytalannak ítélték, hiszen a kisebbik processzorgyártó alaposan túlvállalta magát annak idején az ATI megvételével, az anyagi következmények terhe alól azóta sem tudnak kimászni, ám az Intelnek ez bőven elég volt arra, hogy a PhysX igazi ellenfelének számító, de annál jóval ismertebb és sikeresebb Havok technológiát szőröstül-bőröstül lenyelje. Az NVIDIA ezalatt az új GeForce 8 szériához kifejlesztett egy új, szintén a newtoni modellre épülő, de GPU alapú megoldást Quantum Effects Technology néven, a mellé járó CUDA (Compute Unified Device Architecture) fejlesztőkészlettel együtt, amire az AMD/ATI a CTM (Close to Metal) hardveres interfésszel és SDK-val, illetve az AMD Stream Processor (egyesített CPU és GPU) termékvonal bejelentésével válaszolt. Ez volt az előjáték...

Tegnap aztán robbant a bomba - vagy petárda, ki-ki döntse el maga -: az NVIDIA bejelentette, hogy felvásárolja az AGEIA vállalatot. A dolog tulajdonképpen egy logikus és evolúciós lépés: a 8800 GT 112 processzora egy két- vagy négymagos CPU-nál is gyorsabb párhuzamos adatfeldolgozásra képes, így tökéletesen alkalmas a komoly erőforrásokat igénylő valós idejű fizikai számítások elvégzésére is, melyet a fent említett CUDA azóta be is bizonyított. Az, hogy a felvásárlásnak mi lesz a konkrét eredménye, még nem tudni, a sajtóközleményben Jen-Hsun Huang, az NVIDIA elnöke annyit írt, hogy a két team egyesítésével „GeForce-gyorsítású PhysX-et tudnak adni a világ több száz millió játékosának”. Egyelőre az üzlet részleteit sem ismerjük, ezeket a február 13-i negyedéves zárszámadó konferencián fogják a világ elé tárni, most még az utolsó simításokat végzik a paktumon (ki mennyi részvényt kapjon, ki mikor használhatja a hawaii vendégházat, és a többi, ilyenkor szokásos apróság...). Akárhogy is, mi csak nyerhetünk az ügyön - látványosabb, valósághűbb játékokat.

(Az illusztrációk PhysX-támogatású címekből származnak)