Karácsony előtt komoly érdeklődést váltott ki egy magyar szuperhősfilm, a The Hun előzetese. Záhonyi Andor kezdeményezése – lenyűgöző vizualitásával és jellegzetesen magyar történetével – bámulatba ejtett minket is. A rendezővel beszélgettünk a film részleteiről és saját pályájáról.

img6490.JPG

PC Guru: Valószínűleg kevés filmrajongó ismeri a neved, pedig neves hazai és amerikai produkciókban dolgoztál (pl. A Viszkis, Pesti balhé, The Mechanic, Killing Season, Stone), nem sokkal karácsony előtt pedig egy magyar szuperhősfilm előzetesével rukkoltál elő. Mielőtt rátérnénk a The Hunra, kérlek, mesélj kicsit magadról.

Záhonyi Andor: Mindig is nagy álmom volt a filmkészítés, valamennyi területe érdekelt. Én is megéltem a szegény kelet-európai sorsot. Évekig dolgoztam Londonban egy hotelben, előfordult, hogy konyhásként mosogattam, és ebből fizettem a filmes tanulmányaimat a New York Film Academy-n. A vizuális effekteket viszont autodidakta módon tanultam. Miután hazaköltöztem Londonból, egy kisebb budapesti filmstúdióban kezdtem dolgozni mint egyszemélyes VFX-es szakember és vágó.

Guru: Hogyan kerültél be a tengerentúli filmiparba?

Andor: A budapesti stúdióban teljesen le voltam nyűgözve, amikor neves magyar színészekkel dolgozhattam reklámfilmekben. Aztán egy nap a stúdió vezetője meglepetten szólt nekem, hogy nem tudja hogyan, de felkérés érkezett egy hollywoodi stúdiótól. Megnéztük a snitteket és ámultunk, hogy A-kategóriás színészek szerepelnek a filmben. Robert De Niro épp egy égő házból menekült ki, csak nem volt tűz körülötte, Edward Norton pedig egy brutális késelős gyilkosság szemtanújává vált, de vér nem volt sehol a felvételen. Nagyon lelkes lettem, gondoltam, eljött az én időm! Pár óra elteltével azonban szomorúan jött vissza a vezető: sztornó az egész, felejtsem el, sajnos rossz e-mail címre küldték az anyagot, és egyáltalán nem nekünk szánták.

Kicsit letörtem a hír hallatán, de úgy gondoltam, hogy ettől függetlenül teszek egy próbát, és megcsinálom a kéréseket az adott snitteken. Nem szóltam senkinek, hanem hétvégenként túlórában nekiálltam, és az elküldött shotokból néhányat kiválasztva megcsináltam a feladatokat a magam ízlése szerint. Amikor elkészültem velük, megmutattam a stúdióban Berky Péter művészeti vezetőnek és Robert Lovy rendezőnek, akik azonnal elküldték a hollywoodi stúdiónak. Nagyon meglepődtek a kintiek, de hála Istennek el voltak ragadtatva, és onnantól kezdve folyamatosan kaptuk az ilyen jellegű munkákat. Azóta rengeteg A-kategóriás színész snittjein dolgozhattam és a hazai stúdió is elkezdett bővülni.

Guru: Nagyon megdöbbentett minket és olvasóinkat is a The Hun látványos és profi trailere, ami a független projekteket felkaroló The CGBros Youtube csatornáján jelent meg december közepén. Első levelezésünkből tudom, hogy három évig dolgoztál rajta. Hogyan készült az előzetes?

Andor: Munka és család mellett, a szabadidőmben készítettem. 2017 nyarára lett meg a koncepció, hogy pontosan mit szeretnék. Úgy találtam ki mindent, hogy akár egymagam is meg tudjam csinálni, ha nem találnék egy-egy részterületre szakembert. Nagyrészt én voltam az operatőr, vágtam, animáltam és végeztem a vfx munkát. Viszont sok kiváló kolléga segített: Kanyog Gergely az egyik űrhajó megalkotásával, a főhős design kialakításában Borján Tamás, majd Pápai Dániel. A robotló páncélján Létai Mártonnal dolgoztunk, a végső vágat pedig Steven Lovy segítségével alakult ki.

Érdekesség, hogy a kollégák sem tudták pontosan, min dolgoznak. Végig titokban tartottam még a készítők előtt is a projekt részleteit, mindenki csak a minimálisan szükséges információkat kapta meg. Így aztán sokan csak most tudták meg, hogy egy szuperhősfilmben dolgoztak.

Guru: Nem teljesen világos, hogy milyen fázisban áll jelenleg a film. A videó alatt közölt leírás alapján producert kerestek, ám megosztottatok egy viszonylag részletes alaptörténetet, amiből arra következtetek, hogy folyik valamiféle forgatókönyvfejlesztés.

Andor: Erről jelenleg még nem oszthatok meg több információt. Remélem, hamarosan újabb hírekkel tudok előrukkolni.

Guru: Mennyi esélyt látsz arra, hogy ebből a nagyon ígéretes előzetesből akár állami, akár független támogatással egészestés film készüljön? 

Andor: Amikor kitaláltam az egészet, teljesen esélytelennek gondoltam. Nem is ez volt a cél, csak a trailert akartam elkészíteni. Most már kicsit máshogy látom. Ám ahhoz, hogy nagy filmstúdiók szárnyaik alá vegyék a filmötletet, egy részletekig kidolgozott forgatókönyv, költségvetés és gyártási terv kell. Ez újra rengeteg munka. 

img6463.JPG

Guru: A videóban rendezőként vagy feltüntetve. Ha sikerül pénzt szerezni a gyártásra, a továbbiakban is vállalnád ezt a feladatot?

Andor: Igen. Bővebben: Nem. :)  Az én szakmám a vizuális effektek területe. Ha rajtam múlna, és jó filmet szeretnék látni, akkor egy tapasztalt nagyjátékfilm rendezőre bíznám. VFX supervisor nagyon szívesen lennék a filmben és természetesen szeretnék a gyártásban és a kreatív munkában is részt venni.

Guru: Beszéljünk konkrétan a műről. Először is arról, hogy egy a magyar filmkultúrától ilyen távol álló műfajt sikerülhet-e meghonosítani? Számomra rendkívül azonosulható nemcsak az, hogy a cselekmény Magyarországon játszódik, hanem az is, hogy tulajdonképpen a hazai mitológiából nőtt ki a címszereplő.

Andor: Igen, a trailer erre is egy kísérlet volt. Vajon az amerikai környezetben megszokott, a műfajra jellemző elemek megállják-e a helyüket vizuálisan magyar környezetben. Én is nagyon kíváncsi voltam rá. Szerintem sokan eljátszanak ezzel a gondolattal. 56-os filmet is nehéz lenne amerikai utcákon forgatni. Nem volt könnyű feladat, de én is úgy látom, hogy komoly odafigyeléssel ez működőképes lehet. A visszajelzések alapján sokan kíváncsiak lennének egy ilyen filmre.

Guru: Tudatos, a magyar vonalat erősítő elem, amikor az előzetesben feltűnik egy Vukot ábrázoló bögre?

Andor: Gyerekkoromban ebből ittam a kakaót és a teát. Úgy gondoltam, hogy mindenki szívét megmelengeti, ha a filmekben megszokott szörny érkezését jelző vízremegés most egy ilyen bögrében történne. Ez is egy kis geg a filmben. Ugyan több szakmabeli barátom javasolta, hogy vegyem ki a bögrét, mert komoly jogi problémák lehetnek belőle és nagyon sokba kerülne a jogdíj is, de nem adtam fel. Sok körön keresztül eljutottam a jogtulajdonoshoz, Henrik Irén operatőrhöz (VukSzaffiLúdas MatyiAz erdő kapitányaHófehér), aki a közel végső anyag láttán meghökkentően nagyszerűnek nevezte az ötletet. Egyenesen azt írta, hogy sírna, ha kihagynám belőle a vukos bögrét.

Guru: Furcsa, de felemelő élmény Budapest ikonikus pontjain látni olyan képsorokat, amik eddig mindig tengerentúli városok díszletei közt zajlottak a moziban. Rád hatással voltak a nagy hollywoodi inváziós sci-fik és szuperhősfilmek, vagy teljesen más motivált a trailer elkészítésekor?

Andor: Vizuális típus vagyok, vizuális effektekkel foglalkozom, önellentmondás lenne, ha azt mondanám, hogy ezek a típusú filmek hidegen hagynak. Az E.T.-t kb. hét évesen láthattam a moziban. Nagyon nagy hatással volt rám és megragadott a Spielberg által megalkotott miliő. A Narnia gyerekkorom kedvenc meséje volt, rengetegszer elolvastam általános iskolásként. Azóta is élvezettel nézem az ilyen típusú igényesebb filmeket. Az újabb alkotások közül a Stranger Things és a Dark nagy kedvenceim. 

Ezeket a filmeket szakmailag is fontos, hogy figyelemmel kísérjük. Nem egyedi eset, amikor egy utómunka megbeszélésen a megrendelő egy híres film konkrét vizuális effektjeit szeretné visszalátni a saját művében. A VFX supervisornak ismernie kell a mai filmeket, az effekteket, és hogy mindezt hogyan lehet megvalósítani. Természetesen az ilyen jellegű közönségfilmek céljával mindenki képben van. Számomra a legfelemelőbb érzés a szakmán belül, ha egy elismert, jó filmen dolgozhatok, és közben szakmailag is kiemelkedő a munkám benne.

img6431.JPG

Guru: Kifejezetten a képregényekkel milyen a viszonyod?

Kisgyermekként édesapám hozta mindig a Kockás képregényeket. Egyik nagy kedvencem volt a Justice, amit pont így is ejtettünk, ahogyan írjuk. Sokat olvastuk, nézegettük az Alphat a testvéremmel, azután nagy rajongója lettem a Pókember képregénynek. Mindig epekedve vártam a hatvani vasútállomás újságosánál az újabb megjelenést. Bátyámmal, Viktorral pedig saját képregényeket is rajzoltunk, általunk kitalált hősökkel, amiket most a gyerekeim olvasgatnak. 

Guru: Erős műfajisága mellett másik fontos eleme a filmnek a spiritualitás. A történet szerint az idegenek a Föld szívcsakráját, Dobogókőt, áttételesen pedig az emberek lelkét veszik célba. Teljesen más típusú, mégis hasonlóan spirituális igényű volt 2008-as A zöld út c. rövidfilmed is. Hogy viszonyulsz a természetfölöttihez, ill. akarsz-e mélyebb filozofikus gondolatokat közvetíteni a nézőknek?

Andor: Hívő keresztény vagyok. A trailer zenéje is egy híres keresztény ének. A szívcsakra kicsit távol áll a hitemtől, mégis úgy éreztem, hogy ez egy megfogható dolog sok ember számára. A történetben a szívcsakra képviseli Istent, a hit könyve pedig elvezet a hőshöz, aki… Most többet nem is árulnék el. Ha elkészül a film, akkor majd minden kiderül. 

Guru: Hogy látod a jövőd? Maradsz a vizuális effektek világában, vagy tervezel jelen előzeteshez hasonló író-rendezői munkákat?

Andor: Mindenképp maradok a VFX-nél, ugyanakkor reklámfilmekben időnként rendezést is vállalok, és ez bizonyára így lesz a jövőben is. A hobbi projektjeimnek is hosszú a listája, folyamatosan fejlesztem az ötleteimet, van egy-kettő közöttük, amelyeken már több mint tíz éve dolgozom – ha úgy érzem, megértek rá, jöhet a megvalósítás.

Guru: Köszönöm a beszélgetést. Sok sikert kívánok a The Hun útjának egyengetéséhez és további karrieredhez!

Andor: Nagyon szépen köszönöm!

img6557.JPG