Előzmény: Star Trek klasszikusok a GOG-on (1. rész) – Kvadránsok urai

A csúcsról indulni azért nem a legszerencsésebb, mert onnan csak lefelé vezet az út – gondolná az ember. Ám az egyik legjobb játékként köztudatban maradt Star Trek: Voyager – Elite Force hiába nyitotta meg a Star Trek-játékok aranykorát, az igazából csak a kezdetnek bizonyult, amit több, inkább jobb, semmint rosszabb tettestárs követett. Nem is akárhogy.

STAR TREK: AWAY TEAM

  • Megjelenés éve: 2001
  • Műfaj: stratégia
  • Fejlesztő: Reflexive Entertainment

A 2001-es Star Trek: Away Team ugyanis abba a stratégiába illett bele, amely végigkísérte ezt a bőséges 3-4 esztendőt: minél több műfajban jelen lenni, és ott lehetőség szerint valamilyen módon maradandót alkotni. Az Away Team számára a kijelölt területnek az a taktikai szerepjáték jutott, amit ekkoriban elsősorban a Commandos-széria nevével lehetett azonosítani a platformon. Ennek megfelelően a főszerepben itt is egy apró, kevesebb, mint fél tucat szereplőből álló csapat van a főszerepben, akik az ellenséges vonalak mögé merészkedve vállalnak el lehetetlenebbnél lehetetlenebb küldetéseket, hogy lehetőség szerint a lehető legkisebb feltűnést keltve szivárogjanak be bázisokra, városokba, településekre, és egy darabban távozzanak onnan. Ezt a Star Trek világába tökéletesen beleillő feladatot pedig 18, egyre nehezedő térkép kelti életre, melyek során ízelítőt kapunk az ismert fajokból: a klingonok, a romulánok, a borgok egyaránt feltűnnek, de az játék első harmadában még a Csillagflotta központjába is be kell lopakodni. Ez persze nem mindig sikerül, a harc olykor-olykor elkerülhetetlen, ugyanakkor ez az egyik biztos módja a legkevésbé sem könnyű missziók elvesztésének, mivel sok esetben nemcsak az idővel kell versenyre kelni, de az olyan teljesítési feltételekkel is, amik esetlegesen erősen visszafogják a konfrontációt. Az Away Team a műfaját tekintve páratlan, ebben a zsánerben azóta sem született utód – sőt, maga a műfaj is csak mostanság modernizálódott a MiMiMiGames-nek hála –, az Away Team ugyanakkor egyáltalán nem öregedett jól, elsősorban azért, mert a stílus annyira sokat fejlődött a megjelenése óta. A nem éppen felhasználóbarát kezelőfelület mellé egy cseppet sem kézreálló, mára már alapvető funkciókkal nem rendelkező irányítás társul, amit igazából inkább csak megszokni, semmint megszeretni lehet. Ha viszont ezen az akadályon sikerül túljutni, akkor a Star Trek-játékok egyik igazi kuriózuma vár.

STAR TREK: BRIDGE COMMANDER

  • Megjelenés éve: 2002
  • Műfaj: akció-kaland-stratégia
  • Fejlesztő: Totally Games

Ezen leírás azonban bőven ráhúzható a 2002-es Star Trek: Bridge Commanderre is. Ha azt lehetett mondani az Elite Force-ról, hogy egy régi álmot teljesített, akkor a Bridge Commander egy több évtizedeset – kinevezett egyenesen kapitánynak, így minden játékos beleülhetett abba a székbe, amit olyan legendák formáltak (szó szerint és átvitt értelemben), mint Kirk kapitány, Picard kapitány, vagy épp Janeway. Na, jó, ha pontosak akarunk lenni, akkor egy Galaxy-osztályú hajót, a USS Dauntlesst kapjuk meg (de nem kizárólagosan csak ezt…), annak akcióra kész legénységével. A játékmenet pedig a lendületes történethez igazodik, azaz harci- és diplomáciai szituációkban egyaránt helyt kell állni, és a parancsnoki székből vezérelni minden fontosabb feladatot: a célpontválasztást, a fegyverek beélesítését, a támadóparancsok kiosztását, taktikák váltását, elkerülő manőverek bevetését. És ez csak a játék egyik fele. A másik a skirmish és a még mindig aktív multiplayer rész, melynek során rivális parancsnokokkal lehet összecsapni, és ezzel kitolni a kampány rövidke játékidejét, gyakorlatilag a végtelen felé. Az i-re a pontot ugyanakkor a mind a mai napig aktív modközösség teszi fel, amely elképesztő mennyiségű és minőségű tartalmat állított elő az évek során. A zászlóshajónak is nevezhető Remastered a teljes történetet továbbgondolta, és mellécsap félszáz új hajót, 3 új hajóhidat, új hangeffekteket, és a modern felbontások támogatását, így már-már nélkülözhetetlen. Ahogy a Bridge Commander maga!

STAR TREK: STARFLEET COMMAND III

  • Megjelenés éve: 2002
  • Műfaj: akció-stratégia
  • Fejlesztő: Taldren

A szintén ugyanebben az évben megjelent Starfleet Command III pedig javarészt ugyanezt az élményt kínálja, csak más oldalról közelítve hozzá: a filmszerűség és a látványos tálalás helyett inkább a taktikusságot és a komolyabb nehézségi szintet helyezi előtérbe, és nagyobb léptékben is gondolkodik. Ebben a valós idejű stratégiában is egy hajót kell irányítani, méghozzá egy nem éppen kis téttel rendelkező konfliktus során, ahol három frakció – a Föderáció, a klingonok és a romulánok–között zajlik a küzdelem. Ez pedig valós időben történik, méghozzá egy hajót és annak főbb aspektusait vezérelve az űr végtelenjében. A játékos, azaz a te feladatod a hajód sebességének állítása mellett annak jó pozícionálása, a támadó- és védekezőmanőverek kiválasztása és helyes alkalmazása, az elsődleges és másodlagos fegyverek jó időben és jó helyen történő bevetése, az ellenfél pajzsának lefejtése, és egy olyan kötélhúzás megnyerése, ahol a vesztes oldalon kellemetlen robbanás, és meglehetősen gyors halál vár.

A Starfleet Command III ráadásul mindezt nemcsak a mai napig élvezetes, de meglepően jól kidolgozott formában tálalja. Az egyáltalán nem letisztult, de nagyon is átlátható kezelőfelület mellé egyszerű, de hangulatos tálalás társul, ugyanakkor modern környezetben ez a legbarátságtalanabb: elindításához vagy épp megfelelő futtatásához sajnos több kisebb-nagyobb módosítás is szükséges lehet, így akadályt nemcsak a kampány relatíve nehézsége jelenthet. De ki mondta, hogy egy hajóparancsnok élete egyszerű?

(A játékokat partnerünk, a GOG biztosította  köszönjük!)