Meglehetősen nagy sarkítás lenne azt állítani, hogy ami Magyarországnak a Malév, az az Egyesült Államoknak a Pan Am, hiszen eléggé más ligáról van szó, de tény, ami tény: a Pan Am egy igazi ikonja a polgári légiközlekedésnek. Ezt nem csak maradandó és korszakalkotó dizájnelemeinek köszönheti, hanem annak is, hogy szó szerint többszörösen is történelmet írt a közel több mint fél évszázados létezése során. Az 1927-ben alapított légitársaság egy apró amerikai cégből a legnagyobb repülőtársasággá nőtte ki magát, amely, miközben behálózta a világot, az egyre fejlettebb gépekkel, vagy épp a világ első számítógépes jegyfoglalási rendszerével elhozta a repülés aranykorát. Most ennek az útnak lehet részese mindenki, aki benevez a Pan Amre!

PAN AM

  • Partner: Társasjátékpont
  • Kiadó: Funko Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap 
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2,47/5
  • Ára: a Társasjátékpontnál 13 490 Ft

Vagy legalábbis a folyamat egy részének, hiszen a maximum 4 fős családi társasban minden résztvevő egy saját légitársaságot irányít, alapvetően két fő céllal. Az egyik: megszerezni a legjobb útvonalakat. A másik: a termelt profitból Pan Am-részvényeket vásárolni, hogy aztán a játék, azaz a hetedik korszak végére az győzzön, aki a legtöbb részvényt tudta összeszedni.

Színház a világ, mondják, mi pedig mondhatjuk azt is, hogy játéktér is. A Pan Am központi játéktábláján ugyanis megtalálható Európa, Ázsia, Észak- és Dél-Amerika, valamint a kontinensek olyan nagyobb városai, mint Róma, Peking, Tokió, New York, San Francisco, Bogota vagy épp Buenos Aires. Az egyes városokat útvonalak kötik össze, a játékosok elsődleges feladata pedig ezek megkaparintása, hiszen ha valaki egy utat birtokol, azt más már nem szerezheti meg. Ehhez két dologra lesz szükség: egyrészt leszállási engedélyre a kiinduló- és a célvárosban, másfelől olyan gépre, amely képes a két város közti táv megtételére.

VÍZUM NÉLKÜL

A Pan Am tényleg végigvezet a repülős hőskorán, egészen 1968-ig, az alapító visszavonulásáig. Így a fordulók mindegyike éveket vagy akár évtizedeket lendíthet előre a naptárban, és sosem tudni előre, mi fog történni. Ez természetesen az újrajátszhatóságot is erősíti, hiszen a közel 30 lapból álló eseménypakli bőven tartogat meglepetést. Idő előtt elérhetővé tehet például egy új géptípust, esetleg megduplázza a játékosok bevételét. A rendkívül hangulatos lapok azt is meghatározzák, hogy miként alakul a Pan Am részvényárfolyama, valamint azt, hogy az adott forduló végén mekkora ütemben terjeszkedik a társaság.

Kezdetben azonban emiatt még nem kell aggódni, hiszen ott a teljesen üres térkép, egy kisebb kezdővagyon és mindössze két gép. A fő feladat a korszakokat nyitó bevételfázisban a saját bevétel megerősítése, valamint az így szerzett összeg ügyes felhasználása. A Pan Amben erre több lehetőség is van, hiszen a játéktér összes fontosabb részén licitharc megy. A Pan Amben munkáslehelyezős elemek is megtalálhatók, csak itt nem szimpla dolgozókat, hanem mérnököket rakunk le, így próbálva meg új leszállási engedélyekhez (helyszínekhez), gépekhez vagy épp repülőterekhez jutni. A tényleges akciómezőkre írt szám az az összeg, amit a licit nyertese kénytelen kifizetni; az, akit túllicitálnak, visszakapja a mérnökét, és áthelyezheti azt.

A konfrontáció a játékosok között így folyamatos, hiszen a vaskos helyszínpakliból véletlenszerűen kerülnek ki a lapok, az értük fizetendő összeg pedig függ a szerencsétől és a riválisoktól. Leszállási engedélyt a legkönnyebben helyszínkártyákkal lehet szerezni, vagy specifikusan a kinézett városokkal, vagy lapok eldobásával, ami meglehetősen költséges. Ahogy a másik alternatíva, a repülőterek építése is, melyre körönként csak egy játékosnak van lehetősége. Ha mindenki lerakta a maga mérnökét, következik a tényleges akciófázis, a licit nyertesei pedig megkapják a maguk jutalmát (repteret, célhelyszínt, repülőt, útvonalat), és aztán a Pan Amen a sor.

WALL STREET

A Pan Am lényegében egy automatizált rivális, aki közvetlenül nem vesz részt a fentiekben, csak a kiinduló városból kezd haladni minden egyes korszak végén, az aktuális eseménykártyára írt alkalommal, azaz egynél akár többször is. Ehhez dobni kell egy kockával, amely meghatározza, hogy a Pan Am milyen irányba megy. Ha esetleg olyan útvonal felé kénytelen mozdulni, amit egy emberi játékos már elfoglalt, úgy kivásárolja azt. Ezért elég komoly összeget is be lehet zsebelni, cserébe viszont az adott játékos bevétele csökken, hiszen a pénz elsődlegesen a már megszerzett útvonalakból folyik be. Ha a terjeszkedés lezajlott, a játékosok Pan Am-részvényt vásárolhatnak. Ennek ára folyamatosan változik, a skála 3-tól 11-ig terjed, így érdemes akkor bevásárolni, amikor épp a legkedvezőbb.

Ez persze nem megy annyira könnyen, hiszen ugyanebből a pénzből kell finanszírozni a flotta fejlesztését, a helyszínek megvásárlását, és a repülőterek alapítását, így meg kell találni az egyensúlyt. Vagy meg kell fogni az isten lábát. Van ugyanis egy olyan akcióhely, amely direktívakártyákat biztosít. Ezek olyan különleges lapok, melyek számos módon tudják segíteni a tulajdonosukat: befolyásolhatják a részvényárfolyamot, csökkenthetik a gépvásárlás árát, vagy akár a riválisokkal is kitolhatnak. Ehhez viszont tényleg szerencse kell, a pakli vastag, a laphúzás pedig véletlenszerű.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A Pan Am ezt a rendkívül egyszerű, több ponton is a Ticket to Ride-ra emlékeztető játékmenetét elképesztően igényes csomagolásba bújtatta. A játék mögött álló Prospero Halltól már megszokhattuk, hogy nagy figyelmet szentelnek a tálalásnak, de itt tényleg felülmúlták magukat. Az élénk színekben fürdő, meseszép játéktábla, a hihetetlenül jó, korhű illusztrációkkal dolgozó helyszínkártyák, a külön kis tartótálcákkal (hangárok!) rendelkező gépmodellek, és a Pan Am logójával tarkított játékdoboz egyszerűen pazar. Belekötni maximum csak a papírvékony játékostáblákba lehet, melyeken előszeretettel korcsolyázik a ráhelyezett profitjelölő, de itt szerencsére nem olyan drámai a helyzet, mint a Mars Terraformálása esetében.

Pan Am így egy nagyon hangulatos és nagyon egyszerű családi társas, ami nem ír történelmet, és nem is hagy maradandó nyomot maga után, de kategóriáján belül egészen kiváló játékélményt tud nyújtani.

(A játékot partnerünk, a Társasjátékpont biztosította  köszönjük! A játék angol nyelvű.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát