Kérjük jelentkezz be!

#868147 joe_r 2019. január. 08. 11:43
joe_r
Üdvözletem!

Hónapok óra érlelődik bennem a kérdés, de a ma kézhez kapott januári újság okán felteszem a kérdést: hová fogy még a PC Guru oldalszáma? A januári szám első borítótól a hátsóig 84 oldal, ami még a decemberinél is 16 oldallal kevesebb. Véleményem szerint nem lenne baj, ha mind az előfizetők, mind az alkalmanként egy-egy számot megvásároló, de a PC Gurut online felületen is követők kapnának valamilyen tájékoztatást a - most már - folyamatosnak tűnő oldalszám csökkenés miértjéről.

Valamilyen szinten csalódott is vagyok, mert korábbi lapszámokban is előfordult cikkírói részről, hogy helyhiányra hivatkozott. Nem az a probléma, hogy a megjelenéseket tekintve egy-egy gyengébb hónap miatt csökken az oldalszám, hanem az, hogy amikor játékdömping van, akkor sem változik felfelé az aktuális lapszám oldalszáma. És nem szeretnék bezzeg GameStar-ozni sem, mert ennek a magazinnak vagyok sok éve előfizetője, rendszeres olvasója, és nem is szeretnék váltani, de az oldalszám csökkenés igenis zavar, vagy bosszant, vagy elszomorít. Kinek-kinek megítélése szerint a megfelelő szó aláhúzandó.
#770370 JackStillAlive 2017. december. 16. 17:46
JackStillAlive
#770368 :: Carmageddon4 (2017. december. 16. 16:22)
Köszi szépen, igen jó ötlet volt akkor ezt a tápos dolgot minél hamarabb meg kell oldani amint lehet. Ha nem azonnal tudnám kicserélni használatban milyen gyorsan megy tönkre?
Hát ezt így megmondani sci-fi kategória...
Mivel a géped fogyasztása nem vészes, akár hosszú éveket is kibírhat, az, hogy nem túl jó ennek a tápnak a megítélése, inkább szakmai dolog. Mivel, mint írtam, 10k kategória, így a jó minőség, megbízhatóság kérdéses. De ha az ember nem rak alá sokat fogyasztó komponenseket, nem tuningol...stb, akkor működhet akár 10 évig is. Ezt megjósolni képtelenség. Viszont, ha később egy erős VGA-ra váltasz, egy 1070Ti, 1080 és felfelé, akkor én azért csak cserélnék, De az 1050Ti mellett ellesz.
Ha vannak angyalok,remélem,úgy szervezkednek,mint a maffia
#759310 v8506 2015. január. 29. 01:29
v8506
#759299 :: Simba (2015. január. 28. 17:38)
Ez egy sajátos humorral átitatott kritika. Többnyire a képek szatirikusan, kifigurázva ábrázolnak bizonyos dolgokat. Lehet valakinek ez sok, de az nem látja a fától az erdőt. Szólásszabadságba beletartozik ez is, lehet nem kéne, ez mindenkinek a saját morális döntése, hogy elfogadja e, vagy sem, én mint ateista viszont nem fogom senkinek sem tisztelni a vallását, miért is tenném? A véleményem amúgy is sértő lenne, ezért le sem írom mit gondolok erről, persze tolerálom, én úgy vagyok vele, hogy ha nem erőltetik rám, akkor nem zavar. Ellenben kifejezetten zavar, hogy az alaptörvényben is rögzítve van.
Az ateizmus is vallás! Neked sem esne jól, ha sötét bunkónak és primitív hitelen állatnak bélyegezne meg egy másik szokás! Nem vicces amit műveltek!

...és hogy miért kéne más vallását tiszteld?! Azért, mert a vallás attól vallás, hogy egy idő után a racionalitás határán is túlmutat. Elhiszed a quantum elméletet? Akkor hülye vagy, a saját megítélésed szerint, mert nincs bizonyítva. Ezért elmélet... Elhiszed a fekete lyukakat? Akkor szintén hülye vagy, az sincs bizonyítva, csupán az elméleti fizika szintjén. Elhiszed, hogy a mi világunk multiverzum? Akkor megem' kénytelen vagy hülye lenni... Tagadod mindezeket?! Akkor sem jobb a helyzet, mert akkor az ellentétes bizonyítás hiányában vagy... Ez a helyzet a vallásokkal is. Semmivel sem rosszabb hinni istenben. mint az atomfizika ismeretlen területeiben, mivel mindkettő vonatkozás kutatható, cáfolható, bizonyítható így vagy úgy... Nyíltan megalázni más vallási jelképét pedig gusztustalan dolog, pláne a szólásszabadság mögé bújva. Ha legközelebb a wc csészébe rajzolt csecsemő helyett valaki éppen a méteres dákójára rántja fel, az is biztos marha poénos... mert nekik ilyen sajátos humoruk van... aham... hát nem, nem az!
#758699 Chocho Moderátor 2015. január. 05. 07:37
Chocho
v8506: "A már mellékes, hogy a box nem csak az árát csökkentette, hanem később a színvonala is ment a béka segge alá..."

Azért nem lett olyan tré az az Xbox One sem, nekem az interfésze jobban tetszik, mint a PS4-é, bár tény, hogy a hardvere jóval gyengébb, és ez meglátszik a third party játékokon. Ugyanakkor wilsonnal épp az egyik podcastben beszéltünk róla, hogy a felbontás kérdése a játékok minősége szempontjából végül is mindegy.

Citro: "Először is egy árcsökkentést, és egy új, 1TB-s modellt, mert az 500GB egyszer kevéssé válik."

Egyetértünk, az 500 GB kb. vicc, nekem már most kevés, pedig nincs valami sok értelmes játék a gépre. Az árcsökkentés is beleférne, mert tény, hogy nyereséges a konzol a Sonynak, de tekintve, hogy az egykor tévébirodalom óriás most már _egyedül_ a konzolrészleg irányából termel profitot, nem hiszem, hogy egy ideig meglépik.

Simba: "Már tavaly előtt is bringáztam akkor még extrém kerékpáros hobbim volt DH, de idén áttértem az országutizásra. Igazi virsligumis országutis lettem, nyáron körbetekertem a Balatont is 220 km."

Ezeknek a túráknak láttam nyomát a Facebookon. Gratulálok, nem semmi teljesítmény! Viszont lenne egy kérdésem: mi a véleményed a DH-sok negatív megítéléséről? Budán rengeteg gondot okoznak tavasszal-nyáron, de én még egy gazi DH-st sem tudtam megkérdezni erről.
Gaming is believing.
#748407 Multivitamin 2014. január. 10. 08:25
Multivitamin
#748406 :: oliba (2014. január. 10. 00:32)
Egy kicsit frissítem elméletbe az APU vs CPU+dVGA témát. Ha már újabb procik és videokártyák is vannak, akkor nézzük meg azokkal is az eredményt. 6800K Ipon ára 34ezer pénz. Ennyi pénzből lehet venni G3220-as procit (14,5k) és R7 250-es karit (21,5k). 2000Ft különbözet menjen el jobb ramokra. R7 250 a 6670-es kártyától gyorsabb ~30%-kal. G555 vs G3220 között van ismét ~30% különbség. G555 ~5%-kal van a G1620 alatt. Ezzel szemben a 6800K CPU teljesítményben hozott 7%-ot, míg GPU erőben jóindulattal 7%-ot Az összesített GPU általi lemaradás több, mint 50%, ami elég tetemes. Kérdem én, hol éri meg akkor játékra APU-t venni? Esetleg majd azzal nyugtatnám magam játék közben, hogy nem baj, ha szaggat, de legalább 20W-tal kevesebbet fogyaszt a gépem?
Te. Igazából nem az amd tábor szokása azzal nyugtatni magát, hogy 20W-al kevesebbet fogyaszt a gépe. Én sosem így építettem gépet. Az viszont igazán érdekes, mi több, rendes tőled, hogy amikor rá akarok világítani a lényegre, azt átugrod, mivel szerinted fölösleges olvasmány. Természetesen jogod van elzárkózni, ezzel sincs semmi gond, de így viszont felesleges bármilyen technológiáról beszélni, főleg ilyen szinten, hiszen ezekkel a sarkításokkal, meg átugrásokkal ezek szerint már egyikőnket sem lehet komolyan venni...

Úgy is, több, mint valószínű, hogy mind a ketten elégedettek leszünk azzal a géppel, amilyent mi építünk magunknak a saját megítélésünk szerint a legjobb/leghasznosabb alkatrészekből.

Úgyhogy nincs is más hátra, minthogy elégedettek legyünk. Ahhoz meg nem kell véleményt ütköztetni.

#739308 Finiarel1991 2013. július. 02. 19:47
Finiarel1991
#739268 :: manguszta (2013. július. 02. 11:54)
Ennél kielégítőbb választ nem is adhattál volna a srácnak! Nos Gpety, ez a teszt már tényleg megmutatja azt amit látni szerettem volna! Jó kis gép lesz ez. :)
Elismerem elég noob módja egy gép tudásának a megítéléséhez de mint mondtam sajnos nem értek hozzá!! :D
#720066 Tenebra 2012. október. 13. 00:28
Tenebra
#720052 :: anubys (2012. október. 13. 00:00)
Tenebra írta: Viszont abban is biztos vagyok, hogy a folytatás nem fogja felülmúlni az 1. részt. Ridley Scott túl öreg már ahhoz, hogy megközelítse régi önmagát.
Na igen, nézd meg a Prometheust és még jobban meg fog benned erősödni ez a vélemény.
Már itt... tervben van. Még szeptemberben elkezdtem készülni rá egy Alien-maratonnal, de a 4. rész még hátra van újranézés tekintetében. Lehet, azt sem kéne? Lehet még jobban lerontja a Prometheus értékelését?
Egyébként Scott nálam már a Galdiátorral elásta magát annak idején. A G. I. Jane az még olyan "elmegy" + lehet röhögni az irreális jelenetein. De a Gladiátor egy hipergiccs, egy elképesztő film ilyen szempontból. Attól a rendezőtől, aki a kikúrt zseniális és sötét The Duellists c. történelmi-párbajozós filmet is készítette. Persze tőle nem állt távol azért soha sem a giccs, a Thelma és Louise akármilyen jó film is, azért néha a hányinger kerülgetett azt látván is. Viszont nálam az ő neve a komor, sötét, atmoszférikus világokkal forrt össze a kiváló Duellists, Alien, Blade Runner és Black Rain után. Tipikusan az a rendező, akinek le kellett volna állnia a 90-es évek közepén. (Bár még az állítólag nagyon jó Amerikai gengsztert nem láttam tőle. )

Ala Oliver Stone. Ő is csak gyalázza önmagát (ráadásul a vízválasztó nála is egy történelmi hipergiccs, a Gay Sándor).

Apropó, Stone. Én meg a Vadállatokat láttam mostanában tőle (igaz, ez nem az a topic, de most ide írom ).

Nos, szerintem elég átlagos film hozzá képest. Mostanában járt itt Magyarországon a rendező ilyen "közönségtalálkozóra", s annak keretében ezt is leadták. Pechére délelőtt a Tőzsdecápákkal kezdtek, ami az egyik legjobb filmje szerintem. Este pedig a Vadállatokkal zárták. Fájó volt a különbség. Szóvá is tette Árpa Attila ott helyben.

Ami érdekes volt benne, szerintem azok a karakterek. Stone-nál mindig ezek különlegesek, mert általában van egy fordulópont nála, amikor a főhős és az ellenlábasa közt megfordul, vagy legalábbis elmosódik a szereposztás. Pl. a Tőzsdecápákban Charle Sheen karaktere majdnem olyan szemétté válik, mint Gordon Gecko. Vagy a Született gyilkosokban egyértelműen a médiás genyó lesz a mocsok a film végére. Ez itt is meg van. A két főhős és a negatív hős (akit Salma Hayek játszik - zseniálisan) között teljesen feloldódik a különbség, a legmocskabb tettekre is képesek barátnőjük visszaszerézséért. Így jogosan merül fel a nézőben a kérdés, hogy vajon most akkor kik a jók és kik a rosszak itt? Nincs ilyen.

Viszont az egész egy nagyon kiszámítható akciófilm keretében tárul elénk. Süt róla, hogy Stone is megöregedett, már nem a régi. Lődöznek, gyorsvágás minden tizedmásodpercben, és bár két órás a film, de ugyanaz a gond, mint Nolannél, hogy egyszerűen ennyi idő alatt sem tudta normálisan kidolgozni a főhősöket...

Illetve ez lehet, nem az ő hibája, hanem a két lopótökfőhősé. Olyanok játszák, akik szerintem teljesen antitalentumok. Főleg azért tűnik ez ki, mert az ellenlábasok szerepében érthetetlen módon meg sztárok vannak egytől egyig. Salma Hayek a főgenyó, Benicio Del Toro (aki szerintem egy zseni itt is - a legjobb, legszerethetőbb figura, pedig egy szemét állat) az "alkutyája", John Travolta meg egy sunyi köpönyegforgató zsaru. Fájó, de nyilvánvalóvá válik jelenlétük miatt, hogy a főszereplők harmatgyengék.

Ja, egyébként a sztori drogozásról szól. Vagyis dílerkedésről. Stone elmondta a kurzuson, hogy egy igazi mexikói drogbárónál vendégeskedett jó darabig, hogy "kitanulja" az üzletet. (Meg bevallotta, hogy maga is szív. ) Ezért lenne viszonylag érdekes, mert itt nem zsaruk vs. drogbárók, hanem mint a Breaking Badben: kiskutyák a nagykutyák ellen. Viszont azzal ellentétben itt a fos főszereplők miatt, meg az akciósablonok puffogtatása aporpóján teljesen elsikkad ez a drogozós cucc.

A lezárás pedig a legeslegszánalmasabb, amit a világon láttam. Két verziót is kapunk ugyanis. Ki lehet találni, mi a két verzió. Van egy negatívabb, meg egy pozitív. Azt hittem, ezt a hollywoodi stúdiók erőltették rá Stone-ra. De a rendező a kétnapos kurzus második napján elmondta, hogy ezt ő akarta így, mert nem tetszett a könyv (egy regényen alapul) eredeti befejezése. Akartam kérdezni tőle pedig ezzel kapcsolatban, mert biztos voltam benne, hogy magától ilyet nem csinál.... De ezek után...

Szóval ez a film is tipikus példája annak, hogy a csúcson kéne abbahagyni. Erre ő is elkészíti a Tőzsdecápák kettőt, meg ezt.

Olyan 6/10, mert amúgy az tényleg érdekes, ahogy a történet közepén átfordul a karakterek megítélése a nézőben. Legalábbis bennem átofrdult.
Post tenebras lux
#719354 Gpety 2012. október. 05. 18:08
Gpety
A barlang 7/10

Elég jó alapötlettel bír a film, ez kifejezetten tetszett benne. Két fő hibáját találtam csak, ami azért ront valamelyest a megítélésén. Az egyik, hogy nincsenek benne karakterek, akiket meg lehetne kedvelni, igazából nincs kiért izgulni. Hogy mikor épp kit kapnak el a szörnyek, egy idő után teljesen közömbös volt számomra. A másik az ilyen filmeknél 100%-ra vehető sablonos vég:

#712974 Xandros 2012. augusztus. 18. 21:14
Xandros
#712968 :: Akosvagyok (2012. augusztus. 18. 20:39)
Miért én nem trollkodhatok? Örülj neki,hogy nem itt! De amúgy már abbahagytam,GSO-ra már soha nem fogok felnézni,magazint szintén nem veszek. Csak ezt még utoljára meg akartam csinálni. Olyan nagy kérés ez?
Simba írta: Hagyd őket a francba, azt olvass Guru-t.
Na,ezt fogom csinálni(mint eddig is)!
Akosvagyok írta:

Miért én nem trollkodhatok? Örülj neki,hogy nem itt! De amúgy már abbahagytam,GSO-ra már soha nem fogok felnézni,magazint szintén nem veszek. Csak ezt még utoljára meg akartam csinálni. Olyan nagy kérés ez?

Simba írta:
Hagyd őket a francba, azt olvass Guru-t.
Na,ezt fogom csinálni(mint eddig is)!


Amúgy megnéztem a hsz-dat meg amiket írtál és nevetséges amit csináltál. Ezzel nem értél el többet mint rontottad a PGO általános megítélését. Amúgy meg szerintem mind a Guru mind a GS-remek magazinok. Mindegyiküknek másban rejlik az erőssége ezért érdemes mindkettőt olvasni és szeretni. Szóval megítélésem szerint mindketten a maximumot hozzák, és nem kell fikázni az egyiket azért mert ott más az értékelés mint itt. Ez a Guru vs GS vita meg olyan öreg és elavult mint a PC vs konzol.
#646226 fyktyvf 2011. július. 24. 14:59
fyktyvf
#646222 :: Catilina (2011. július. 24. 14:31)
Miből gondolod, hogy az angol nyelvű játék nagyobb irodalmi értéket képvisel, mint a magyar fordítás? Az, hogy némelyik/igen sok játéknak szörnyű a fordítása, egyrészt megítélés kérdése, másrészt, amennyiben tényleg szörnyű (lásd Witcher, rögtön a bevezető részben: „professzionális szörnyvadász” – ez kiütött, mint egy defibrillátor), akkor azt a kiadót kell hibáztatni, amelyik nem fizetett meg rendesen egy valóban jó fordítót és tesztelőt, és amelyik olyan határidőhöz kötötte a munkát, amely tarthatatlan a minőséget tekintve. Még mindig nem fejtetted ki, hogy mi nem tetszik a fordításban. Nyelvtanilag, nyelvhelyesség szempontjából nem jó, vagy helyesírásilag nem stimmel (azt mondjuk nem hiszem, hogy ezekhez értenél), vagy stilisztikailag esetleg? Valóban nagyra tartom a fordítási próbálkozásokat, amennyiben ingyenes fordításokról van szó, igenis tudom értékelni a gyengébbet is. ha a fordító értékes kritikákat kap az ismerőseitől, nem legorombítást, akkor akár még akár jó is lehet később, és a nyelv csak nyer vele. A te és a hozzád hasonlók hozzászólásai nem építőek csak romboló jellegűek, mert annyit írsz csupán, hogy szar. Ha megmondanád konkrétan, mi a bajod, az kritika lenne, és talán okulni is lehetne belőle. De így csak egy bennszülött tapló rinyálása.
Catilina írta:

Miből gondolod, hogy az angol nyelvű játék nagyobb irodalmi értéket képvisel, mint a magyar fordítás?
Az, hogy némelyik/igen sok játéknak szörnyű a fordítása, egyrészt megítélés kérdése, másrészt, amennyiben tényleg szörnyű (lásd Witcher, rögtön a bevezető részben: „professzionális szörnyvadász” – ez kiütött, mint egy defibrillátor), akkor azt a kiadót kell hibáztatni, amelyik nem fizetett meg rendesen egy valóban jó fordítót és tesztelőt, és amelyik olyan határidőhöz kötötte a munkát, amely tarthatatlan a minőséget tekintve.

Még mindig nem fejtetted ki, hogy mi nem tetszik a fordításban. Nyelvtanilag, nyelvhelyesség szempontjából nem jó, vagy helyesírásilag nem stimmel (azt mondjuk nem hiszem, hogy ezekhez értenél), vagy stilisztikailag esetleg?

Valóban nagyra tartom a fordítási próbálkozásokat, amennyiben ingyenes fordításokról van szó, igenis tudom értékelni a gyengébbet is. ha a fordító értékes kritikákat kap az ismerőseitől, nem legorombítást, akkor akár még akár jó is lehet később, és a nyelv csak nyer vele.
A te és a hozzád hasonlók hozzászólásai nem építőek csak romboló jellegűek, mert annyit írsz csupán, hogy szar. Ha megmondanád konkrétan, mi a bajod, az kritika lenne, és talán okulni is lehetne belőle. De így csak egy bennszülött tapló rinyálása.


Egyszerű, hogy mi a bajom a magyar fordításokkal: lélektelenek, feleannyira sem adják vissza a párbeszédek hangulatát, mint az eredeti szöveg, és van, amikor annyira magyartalan, hogy fogom a fejem, hogy mégis, ezt hogy sikerült összehozni. Ha nem lennél akkora elvakult patrióta-palánta, akkor talán te is észrevennéd, de nyilván már általános-középsuliban sem menő idegen nyelvet tanulni, úgyhogy teljesen esélytelen a dolog.

Egyébként nem gondolom, hogy az angol nyelvű játék nagyobb irodalmi értéket képvisel, mint a magyar szöveges játék, egészen egyszerűen azért, mert egy játék a legritkább esetben képvisel valós irodalmi értéket, egyszerűen nem ez a profilja. Irodalmi értéket az alant említett írók és költők képviselnek, de nyilván a tiszta vérű, pödrött bajszú, jó magyar legények ilyet nem olvasnak, az a mocskos tapló bennszülött getszyk aberrációja.

Én a játékokat tekintve igazán jó magyar fordítással nem találkoztam, a rosszabbal beérni pedig egyszerűen igénytelenség. Hiába szólnak meg érte az ősszittya betyár ismerősök, hiába fog kitagadni nagy Árpád vezérünk, és sütnek majd meg egy tábortűz felett a Jobbik kiskunpusztai párttalálkozóján.
#646222 Catilina 2011. július. 24. 14:31
Catilina
#645973 :: fyktyvf (2011. július. 23. 15:25)
Catilina írta: Mekkora egy tapló bennszülött vagy te, haver! Persze, hogy jobban hangzik a szörkl, dípródsz, mert nem a tiéd a nyelv, amelyiken szól. Sokkal fentezisebben hangzik úgy, hogy nem „érted”. Ezzel nem azt mondom, hogy nem tudsz angolul, de nem az anyanyelved, így mindenképpen idegenül hat, és mivel most divat odalenni érte, rendkívül jól hangzik. Az is hozzájárul ehhez, hogy régebben sok frantasy és sci-fi kiadvány csak angolul jelent meg, sokszor a filmek is csak szinkronizálatlan videón jöttek, így az angol kifejezéseket szokták meg és adták tovább a rajongók. Elárulok egy titkot: egy angol anyanyelvű nem fantasy-rajongónak ugyanolyan hülyén hangzanak a varázstárgyak ostoba, cizellált nevei, mint nekünk a magyar nevük, ráadásul a kör (circle) náluk sem jelent többet, mint kört. Fordítani igenis kell. Mert jó ugyan, ha valaki megtanul egy nyelvet azzal, hogy játszik, de az, hogy azért ne fordítsunk, mert „az eredeti sokkal kúlabb”, az a saját nyelved, ezzel kultúrád lenézése. Jól kell fordítani, márpedig pont ennél a játéknál nem volt baj a fordítással (kivéve egy-két pontatlanságot, ami valószínűleg abból adódott, hogy a szöveg formátumban, amelyikben a fordítás készült, nem látszott a kép, és sok helyütt ez félreérthető lehetett, a tesztelők pedig nem vették észre (esetleg nem voltak, de azt, ugye, nem is feltételezzük a kiadóról, hogy ezen spórolna… A fordítás nemcsak azért szükséges, hogy az angolul nem értők is tudjanak játszani, hanem azért is, hogy ne feledjük el a nyelvünket, és ne hangozzék otthonosabban egy angol szó, mint egy magyar. De ezt neked valószínűleg hiába mondom. Téged már megvettek kilóra üveggyöngyökért. Ui.: Hol lehet turulos pizsit kapni?
PROTIP: ha akkora patrióta vagy, olvass inkább magyar irodalmároktól (Vörösmarty, Arany, Móricz, Mikszáth). Ezek majdnem olyan jók, mint a Dragunédzs fordítás :< De engem már megvettek a rohadék amcsi getszyk, herpderp. Ha pedig neked a Dragon Age: Origins fordítása igazi, jó, igényes magyar, akkor elmorzsoltam egy könnycseppet a kis lelkedért. Az meg, hogy önmagukat nacionalistának képzelő Kárpátia pólós magyar középiskolások hogy akadnak ki rajtam, nem mozgat meg túlzottan. Geri_98: Nekem valami 54 óra volt talán a leghosszabb végigjátszásom, fogalmam sincs már, hanyas szinten fejeztem be.
Miből gondolod, hogy az angol nyelvű játék nagyobb irodalmi értéket képvisel, mint a magyar fordítás?
Az, hogy némelyik/igen sok játéknak szörnyű a fordítása, egyrészt megítélés kérdése, másrészt, amennyiben tényleg szörnyű (lásd Witcher, rögtön a bevezető részben: „professzionális szörnyvadász” – ez kiütött, mint egy defibrillátor), akkor azt a kiadót kell hibáztatni, amelyik nem fizetett meg rendesen egy valóban jó fordítót és tesztelőt, és amelyik olyan határidőhöz kötötte a munkát, amely tarthatatlan a minőséget tekintve.

Még mindig nem fejtetted ki, hogy mi nem tetszik a fordításban. Nyelvtanilag, nyelvhelyesség szempontjából nem jó, vagy helyesírásilag nem stimmel (azt mondjuk nem hiszem, hogy ezekhez értenél), vagy stilisztikailag esetleg?

Valóban nagyra tartom a fordítási próbálkozásokat, amennyiben ingyenes fordításokról van szó, igenis tudom értékelni a gyengébbet is. ha a fordító értékes kritikákat kap az ismerőseitől, nem legorombítást, akkor akár még akár jó is lehet később, és a nyelv csak nyer vele.
A te és a hozzád hasonlók hozzászólásai nem építőek csak romboló jellegűek, mert annyit írsz csupán, hogy szar. Ha megmondanád konkrétan, mi a bajod, az kritika lenne, és talán okulni is lehetne belőle. De így csak egy bennszülött tapló rinyálása.
#645642 wildstorm 2011. július. 22. 15:34
wildstorm
#645637 :: kacsurka (2011. július. 22. 15:29)
Amúgy milyen női klubcsapatok vannak? Azokról még nem hallottam.
Nagyon sok férfi csapatnak van női szakosztálya is. De a sportág eltérő megítélése miatt kissé másképp fest az elit klubbok listája, mint a férfi fociban. Jellemzően Németországban vannak nagyobb játékerőt képviselő csapatok. De például a Real Madridnak is van női részlege...
-.-
#625352 Neogorz 2011. május. 23. 14:03
Neogorz
#625347 :: Ricco (2011. május. 23. 13:44)
Jah, csak én például pont arra számítottam, mert ugye a tankkönyvek konkrétan rámondják a személyekre, h ez most rossz volt, ez meg jó, stb. Legalábbis általában. Caesar személyével kapcsolatban meg arra számítottam, h egy abszolút negatív hős lesz, akit valószínűleg kedvelni sem nagyon fogok, és csak osztogatja a parancsait reggeltől estig. De mégsem így lett. Amúgy (tudom, guglizhatnék) a sorozat mennyire hű a történelemhez? Ezt mondjuk nem Caesarra értem Hanem, hogy pl Pullo meg Vorenus igaziból is azt csinálták, mint ami a filmben volt bemutatva? (gondolok itt pl a Ceasarral való kapcsolatukról, pláne az uccsó részben, az úgy eléggé érdekes , az valóban is úgy történt? Vagy ezt csak úgy hozzárakták, h színesítsék a dolgokat?)
OFF
Ricco írta:

...mert ugye a tankkönyvek konkrétan rámondják a személyekre, h ez most rossz volt, ez meg jó, stb.

Szerintem ez általában nem jellemző - vagy nagyon az a tankönyv. Szerintem egy történelem könyvben sincs benn, hogy "Az a csúnya gonosz Hitler/Sztálin", csak átadják a tényeket. A megítélés a te dolgod.
#610963 fyktyvf 2011. március. 21. 08:30
fyktyvf
#610960 :: dragon83 (2011. március. 21. 08:00)
fyktyvf írta: dragon83 írta:0/10 Láttál smileyt? Nosztalgia Remélem nem kell még külön fülszöveget is mellékelnem hozzá, hogy mire értem.
Ó, hogy hányszor előjön a nosztalgia ennél a témánál. Elmagyarázom, hogy ebben az esetben ez miért nem helytálló. Mi a nosztalgia például a videójátékok esetében? Amikor visszagondolunk egy régen kipróbált játékra, és úgy érezzük, hogy az sokkal jobb volt, mint az újak, de hogyha elindítjuk azt a régi játékot, akkor bizony hamar rájövünk, hogy ez nem így van. A régi program valójában nem állja meg a helyét manapság. A probléma itt azzal van, hogy ha én ma elindítom a régi RPG-ket, még mindig jobbnak tartom őket, mint az újakat. Nem azért tartom őket többre, mert a nosztalgia eltorzítja a játékok megítélését.
dragon83 írta:

Ó, hogy hányszor előjön a nosztalgia ennél a témánál. Elmagyarázom, hogy ebben az esetben ez miért nem helytálló. Mi a nosztalgia például a videójátékok esetében? Amikor visszagondolunk egy régen kipróbált játékra, és úgy érezzük, hogy az sokkal jobb volt, mint az újak, de hogyha elindítjuk azt a régi játékot, akkor bizony hamar rájövünk, hogy ez nem így van. A régi program valójában nem állja meg a helyét manapság. A probléma itt azzal van, hogy ha én ma elindítom a régi RPG-ket, még mindig jobbnak tartom őket, mint az újakat. Nem azért tartom őket többre, mert a nosztalgia eltorzítja a játékok megítélését.


Azt se mondta senki, hogy nem jobbak a régiek, a nosztalgia ott jön be, hogy azóta eltelt 10 és fél év, és azóta aki ismeri az rongyosra játszotta a BG2-t (hogy csak egy konkrét példát vegyek), aki nem annak legalább félig teli a pohár, hogy 1,5 évente kijön egy RPG és úgyse mond semmit, hogy itt a könnycsatornákból ömlik a bullshit. Itt maximum Fiktívferi, a köcsöggetzy fanboy köt bele: a Bioware fórumon ékes angolsággal a Bioware-nek kell ezt felvázolni, talán a 3. rész közelebb lesz az RPG-hez minden tekintetben.

Esetleg temperamentum szerint üljetek össze párás szemmel egy pohár bor felett a régi időkről merengve
#610960 dragon83 2011. március. 21. 08:00
dragon83
#610953 :: fyktyvf (2011. március. 21. 00:13)
dragon83 írta: 0/10
Láttál smileyt? Nosztalgia Remélem nem kell még külön fülszöveget is mellékelnem hozzá, hogy mire értem.
fyktyvf írta:


dragon83 írta:
0/10



Láttál smileyt?

Nosztalgia

Remélem nem kell még külön fülszöveget is mellékelnem hozzá, hogy mire értem.

Ó, hogy hányszor előjön a nosztalgia ennél a témánál. Elmagyarázom, hogy ebben az esetben ez miért nem helytálló. Mi a nosztalgia például a videójátékok esetében? Amikor visszagondolunk egy régen kipróbált játékra, és úgy érezzük, hogy az sokkal jobb volt, mint az újak, de hogyha elindítjuk azt a régi játékot, akkor bizony hamar rájövünk, hogy ez nem így van. A régi program valójában nem állja meg a helyét manapság. A probléma itt azzal van, hogy ha én ma elindítom a régi RPG-ket, még mindig jobbnak tartom őket, mint az újakat. Nem azért tartom őket többre, mert a nosztalgia eltorzítja a játékok megítélését.
#610800 Deltaleader 2011. március. 20. 15:08
Deltaleader
Már egy jó ideje nem írtam a fórumra, de úgy gondolom, hogy egy hozzászólást megér a Dragon Age II (sajnos többet nem igazán). Mivel a Metacritic-en már egy jó ideje nem lehet kritikát post-olni (az egyetlen AAA kategóriás játéknál, aminek 4.0 alatt van a user score-ja, micsoda véletlen egybeesés...), inkább itt osztom meg tapasztalataimat.

A játékhoz úgy álltam hozzá, mint egy új, trendi Dragon Age-hez, és jól is tettem; erről van szó. A program minden bitjében a stílus az uralkodó, nem a kidolgozottság és a logika. A stilizált, enyhén rajzfilmszerű irányzat nekem nem jött be: nem érzem a csatapöröly súlyát, a kinézet pedig sokszor az Aurora engine 2003-as szintjére emlékeztetett. Ennek megítélése szubjektív, akárcsak a zenéé; hála Istennek, itt nincsenek nagy bajok. Inon Zur zseniális, bár most csak egy-két igazán kiemelkedő darabbal tudott szolgálni (tessék meghallgatni a Qunari on the Rise-t vagy a Hawke Family theme-t). A szinkron ugyebár jó lett, de ezt el is vártam.

A történet abszolút semmi különlegeset nem mutat fel. A főszál egyetlen város baja körül bonyolódik, ezzel búcsút is inthetünk a Free Marches-on való szabad kalandozásunknak, csupán egy-két szomszédos területet járhatunk be (homokos tengerpart, kihalt sziklás mező vagy tündeerdő), ezek azonban szűk járatok, igénytelenül összerakva, ezáltal szinte nulla taktikázásra ösztönözve az embert. Kirkwall esetében jobb a helyzet, lehet látni, ahogy masszív, magas tornyokat kerülgeti a légáramlat, az emberek ide-oda mászkálnak, noha céltalanul, érdekes, hogy bármelyik nyílt vagy zárt világú RPG fel tudná venni a harcot ezen a téren a DA2-vel.

A keretezett narratíva remek ötlet, az Alpha Protocol-ban is imádtam, a probléma az, hogy jelentősége nincs: csupán arra szolgál, hogy nagyobb időintervallumban gondolkodjunk. Egyes döntéseink következményeit csupán pár év után látjuk, néhány mondat keretein belül. Noha importáltam a mentésemet az első Dragon Age-ből, sok értelmét nem láttam, a Ferelden-ben történteknek semmi hatása sincs a sztorira nézve, ismét csak néhány plusz mondatot kapunk, ahol méltatják egykori karakterünket és tetteit. A sztori maga sokkal személyesebb (ez a BioWare védjegye manapság), Hawke családi tragédiája (noha filmes sablonokkal tarkított) megrázó, a játék tényleg darabokra cincálja az ember lelkét. A Qunari veszély elhárítását végigkísérő questsorozat is remek, Arishok egyik személyes kedvencemmé lépett elő. A mágus-templárius ellentétet taglaló harmadik fejezet azonban blőd és erőltetett, annyira próbál epikus lenni a BioWare, hogy feláldozzák a patetikusság oltárán a DA világának következetességét, hitelességét, miközben Gyűrűk Urába illő ereklyéket kergetünk. A játék vége pedig abszolút csalódás, nem derül ki semmi, ugyanakkor nem is lehet cliffhanger-nek nevezni a lezárást, egyedül a David Gaider és csapata által írt csavaros párbeszédek azok, amik megmentik a cselekményt.

A dialógusok terén is visszalépés tapasztalható: míg az Origins-ben egy szituációra akár több mint féltucat módon reagálhattunk, itt le vagyunk korlátozva három, olykor kettő alternatívára. A csapattársak beszólásai megmaradtak, noha Alistair "téli lámpaoszlop" szintű szövegelést ne nagyon várjunk, A társak mindegyike egyedi karakter, ezen a téren ismét remekel a BioWare, főleg Varric az, akire a legtöbb időt szánták, de Isabelának is vannak kiemelkedően jó pillanatai.

Ez azonban mind eltörpül azon tény mellett, hogy a játék le lett butítva, Hiába mondja még el Laidlaw huszonhatszor, akkor is ez az igazság. A társak felszereléséből csupán az övet, a fegyvert, a medálokat vagy a gyűrűket módosíthatjuk, a többi statikus elem. Így a loot háromnegyedét hajíthattam a kukába, amint megszereztem, hiszen vagy kompániám valamely tagja nem fogadta el, vagy rám nem volt jó. Sok az olyan felszerelés, aminek ugyanaz a neve/ugyanaz a kinézete, csak más statisztikákkal rendelkezik. A fejlődésfák korrektek, a cross-class combók használhatóak.

A harc azonban egy hack'n'slash-re egyszerűsödött le. Egyedül nightmare fokozaton lehet normálisan taktikázni. A casualt meg sem kell említeni, a normal túl könnyű, hardon pedig elég ha jól helyezkedsz. Elnézést, nyelvbotlás: lehet taktikázni, de nem érdemes. A játék szinte rákényszerít, hogy akció-RPG-ként játszd. Programhibák tömkelege, taktikai nézet hiánya, ostoba AI illetve túl gyors harc. Ezek mind azok az elemek, amik miatt egy cRPG-n nevelkedett ember az ereit vágja. Nem számítom magamat ebbe a csoportba, de valami baj van, ha nekem még a nightmare fokozat sem nyújtott elég kihívást. Az AI útvonalkeresése sokszor inkorrekt, a mágus bemegy a sárkány elé parancsaim ellenére is, nem tud egy lépcső korlátja miatt támadni, a tank pedig akkor is félreáll a szűk folyosóban a sárkány elől, ha azt kérem, hogy blokkoljon, stb. No, nem mintha a főkarakterrel lehetne bánni: rengetegszer fordult elő, hogy nem tudtam kijelölni pause közben az ellenfelet, vagy a falak miatt a kamerát nem tudtam olyan ívben fordítani, hogy támadhassak egy távoli mágusra. A terepek alkalmatlanak taktikázásra, ráadásul nincs is sok fajta belőlük: legalább másfél-két tucat barlangot lehet bejárni a játékban, a probléma az, hogy mindegyik ugyanaz, csak más a neve. Az ellenfelek kiszámíthatóak és tömegesen jönnek csatározások esetén: szépen egy helyre tömörülve, nehogy gondolkodni kelljen, az íjászokat néhány ütéssel ki lehet végezni, a mágusok pedig sokszor magukra tolják el térható varázslataikat, csak, hogy magukkal vigyenek a halálba. A boss fight-ok nevetségesek, a prológus ogréja közel sem olyan erős mint az Origins-é, a második kiszámítható, rémunalmas, ugyanakkor 45 perc alsó-hangon, a harmadik egy párbaj az intenzívebb fajtából (ezt az egyet élveztem, noha csak jól kellett helyezkedni), a végső pedig egyáltalán nem illik Thedas világába, aláássa az egész DA hitelességét.

Ebből következik, hogy az egész játék repetitív, monoton, a dialógusok és a csapattársak mentik meg a feledés homályától, no meg persze a hatalmas hype, ami körülötte van. Ha értékelnem kéne, akkor olyan 5/10-et tudnék adni, elnézően, tekintve a két éves fejlesztési időt. A BioWare eddigi leggyengébb játéka.
#610063 Tenebra 2011. március. 17. 12:59
Tenebra
Nem mintha az ÁVH vagy a munkásőrség nem csinált volna hülyeségeket. Csak azok nem derültek ki. De rendőri túlkapások akkoriban is voltak.

Szerintem a probléma ott van, hogy ma a rendőrség kevesebb hatalmat kap, mint akkoriban, s az enberek is tisztában vannak azzal, hogy ha akármit megtesznek, annak lehet következménye, mert perelhetnek, hurroghatnak, durroghatnak. '56 után nem volt következménye, hogy sokakat meghurcoltak, kinyírtak, börtönbe basztak, mert aki megmukkant, az ment a többivel. A 2006-os szarságok után viszont mindenki hőbörgött, hogy mit csináltak. (Nem védeni akarom őket, elég nagy faszság volt az az egész mindkét részről). Szóval szerintem ez egyszerűen a rendszer vonzata. Minél több joga van az állampolgárnak, annál kisebb a rendőrség hatásköre és annál szarabb is a megítélése. Legalábbis egy olyan zsarutól kevésbé fél az ember, akiről tudja, hogy megbaszhatják, ha véletlenül kicsit nagyobb ütést mér a bűnöző fejére...
Post tenebras lux
#610062 Dantessss 2011. március. 17. 12:52
Dantessss
Épp tegnap beszélgettünk arról, hogy milyen fura manapság a rendőrség megítélése. Alig pár évtizeddel ezelőtt senki nem mert volna egy rendőr rovására viccelődni, sőt ahogy mesélik abban a rendszerben az is elég volt ha valakinek hosszú a haja, és már lendült is a gumibot...

Manapság meg kicsit más a helyzet. Furcsa egy változás ez.
#608672 anubys 2011. március. 12. 16:44
anubys
Tényleg vannak olyan mértékű katasztrófák, amire a legnagyobb fejlettség sem nyújt védelmet.

Origo írta:

Aszódi Attila, a BME Nukleáris Technikai Intézetének igazgatója, egyetemi docens azt mondta, hogy a földrengés által érintett három atomerőműben úgynevezett forralóvizes reaktorok üzemelnek, melyekben mind a moderátor (a reakciót szabályozó közeg), mind a hűtőközeg könnyűvíz. Üzemzavar esetén a reaktorok villamosenergia-ellátására dízelgenerátorokat használnak, ám ezeket a szökőár megrongálta, és egy órával indulásuk után le is álltak. Miután így megszűnt a tartalék energiaellátás is, a hűtést nem tudták biztosítani - idézte fel a szakember.

Arról, hogy milyen robbanás történhetett és annak milyen hatása lehet a szűkebb vagy tágabb környezetre, Aszódi Attila azt mondta, még nincs elegendő információ ennek megítéléséhez. Még az az adat sem segít, hogy az atomerőmű vezénylőtermében a normál sugárzási szint ezerszeresét mérték. Az biztos csak, hogy a fukusimai erőmű egyes reaktorának kritikus a helyzete Aszódi Attila szerint.

"Döbbenetesen nag"" földrengés történt, így olyan terhelések érték a telephelyet, amilyenekre nem lehetett számítani még Japánban sem, ráadásul péntek reggel óta szinte folyamatosan reng a föld - jegyezte meg Aszódi. Ilyen erőhatásra nem lehet méretezni a létesítményeket - tette hozzá. (MTI)
#560799 Gpety 2010. augusztus. 28. 10:16
Gpety
#560792 :: ]{redenc (2010. augusztus. 28. 09:56)
Gpety írta: Mindezek mellett azért az a véleményem, hogy nagyon is megérte megvenni a játékot, mert bár a leírt hibái (rövid, az első részhez képest más stb...) ellenére a 85-90%-ot vígan megérdemli.
Nem, nem érdemli meg... 70, maximális jóindulattal 75.
Gpety írta: Hozzáteszem, hogy a GTA IV-nek én ennyit sem adtam volna, mert annak még több hibája volt az előző két részhez képest.
Például? Tudtommal a GTA4-ben több lehetőség volt, mint elődjeiben (több minijáték, gyűjthető cucc, stb), jobb volt a sztori, az elődökhöz képest kibővült egy multival (és nem kevesebb lett két játékmóddal...), a grafikáról, fizikáról nem is beszélve (és most ne vegyük ide a PC-s port bajait, mert az más tészta)... Ehhez képest a Mafia II egy szólista, 10-12 órás "rail shooter", amiben max. annyi a sandbox, hogy két mozi között, az ötperces küldetések előtt mászkálhatsz a városban, és keresheted a körözési plakátokat, Playboyokat, meg shoppingolhatsz (ezért aztán inkább nevezem lineárisnak, mint nyílt világúnak, mert minek nyílt, ha nem sok mindent lehet csinálni benne...). Én egyelőre a maffia-érzést sem érzem benne, az elődje az első pillanattól kezdve, amikor a gengszterek bevágódtak a taximba, beszippantott. Itt még a főhős is olyan érzelemmentes, szoborszerű, plasztikus valaki, akivel nem tudtam azonosulni. Lehet, hogy ez később megváltozik (a hetedik küldetés körül járok), de azért már kellett volna hatnia rám szerintem, de még mindig semmi, nem érzek rá hatalmas vágyat, hogy folytassam, nem izgat a történet, sem Vito sorsa... De biztos velem van a gond.
]{redenc írta:


Gpety írta:
Mindezek mellett azért az a véleményem, hogy nagyon is megérte megvenni a játékot, mert bár a leírt hibái (rövid, az első részhez képest más stb...) ellenére a 85-90%-ot vígan megérdemli.

Nem, nem érdemli meg... 70, maximális jóindulattal 75.


Ezen nem vitázok, egyéni ízlés kérdése, egy játék megítélése erősen szubjektív. Nekem tetszik, csak mint írtam el kell felejteni, hogy volt első rész, úgyhogy nekem 85, jóindulattal 90%-os.
Egyébkjént érdekes mód a Godfather 2-t is olyan 90 % körülire értékeltétek, ha jól emlékszem, pedig hol van az a Mafia 2-höz, még csak igazi játék sem volt benne, csak menj A-ból B-ba és fogalad el a csehókat. Szubjektív.

]{redenc írta:



Gpety írta:
Hozzáteszem, hogy a GTA IV-nek én ennyit sem adtam volna, mert annak még több hibája volt az előző két részhez képest.

Például? Tudtommal a GTA4-ben több lehetőség volt, mint elődjeiben (több minijáték, gyűjthető cucc, stb),


Nem vitáznék erről sem, de jóval kevesebb lehetőség volt a GTA IV-ben, mint pl az SA-ban. Több minijáték? Ellenkezőleg, nekem elég kevésnek tűnt, bowlingozni meg ilyen hülyeségeket csinálni nem nagyon volt kedvem, viszont a régebbi részekben a távvezérlős repülő, helikopter nagyon jó volt, illetve az ezekkel végrehajtható, a városban elrejtett miniküldetések is szórakoztatóak voltak.

]{redenc írta:


jobb volt a sztori, az elődökhöz képest kibővült egy multival (és nem kevesebb lett két játékmóddal...), a grafikáról, fizikáról nem is beszélve (és most ne vegyük ide a PC-s port bajait, mert az más tészta)...

A sztori jobb lett, de még így is harmatgyenge volt, ez soha nem volt a GTA-k előnye, a 4. részre sem igaz. A grafika tényleg szép, le a kalappal, szerintem ez mentette meg a játékot. Viszont én azért idevenném mégis a PC-s port hátrányát is, a 6. (vagy 7. ? ki számolja...) folt után is nagy a gépigénye, a látványvilága meg messze elmarad a Mafia most megjelent részéhez képest.
A GTA IV multit meg képtelen vagyok elindítani, mindig azt írja ki, hogy képjek be a Live-ba, pedig benne vagyok...

]{redenc írta:


Ehhez képest a Mafia II egy szólista, 10-12 órás "rail shooter", amiben max. annyi a sandbox, hogy két mozi között, az ötperces küldetések előtt mászkálhatsz a városban, és keresheted a körözési plakátokat, Playboyokat, meg shoppingolhatsz (ezért aztán inkább nevezem lineárisnak, mint nyílt világúnak, mert minek nyílt, ha nem sok mindent lehet csinálni benne...).

A GTA IV számomra legnagyobb hibája a Mafia 2-re is felhozott kritika, miszerint rettenetesen rövid volt. Annak viszont kifejezetten örülök, hogy a Mafia 2 sztoriorientált és nem sandbox.

]{redenc írta:


Én egyelőre a maffia-érzést sem érzem benne, az elődje az első pillanattól kezdve, amikor a gengszterek bevágódtak a taximba, beszippantott. Itt még a főhős is olyan érzelemmentes, szoborszerű, plasztikus valaki, akivel nem tudtam azonosulni. Lehet, hogy ez később megváltozik (a hetedik küldetés körül járok), de azért már kellett volna hatnia rám szerintem, de még mindig semmi, nem érzek rá hatalmas vágyat, hogy folytassam, nem izgat a történet, sem Vito sorsa... De biztos velem van a gond.


Na épp ezt mondtam, el kell felejteni az első részt és úgy játszani vele. Ahhoz képest tényleg elmarad, de messze nem egy rossz játék.
A GTA IV-nél sem volt meg az elődök által felállított légkör. Az egész rettenetesen egyszerű volt, végig pitiáner küldetésekkel, mintha valami kifutófiúk lettünk volna.

#557014 kacsurka 2010. augusztus. 18. 13:47
kacsurka
#556999 :: Rami6 (2010. augusztus. 18. 13:18)
Akkor valószínüleg én vagyok az aki sosem fogja megérteni, miért a kombó mennyisége számít döntően, egy játék megítélésén.
Rami6 írta:

Akkor valószínüleg én vagyok az aki sosem fogja megérteni, miért a kombó mennyisége számít döntően, egy játék megítélésén.


Nem konkrétan az a baj, hanem számomra egy idő után nagyon monotonná volt, hogy a 2 támadást ismétlem. A platform részek nagyon rendben voltak, sőt a logikai is(bár most konkrétan egy jut az eszembe). A WW-ben a harc, a jó történet, a sötét hangulat tetszett, ezért nálam ez lett az első.
A T2T lehetett volna jobb is, ha a WW-hez hasonlóan folytatták volna(Kindred Blade), de így se lett rossz, szerintem jól vegyítette a WW-t és a SoT-ot, így nálam kb egy szinten van a SoT-val, de a jobb harc miatt egy hajszállal beelőzi. Szóval, ne hidd, hogy csak úgy a kombók miatt lett nálam előrébb a T2T.
"Kézen állni mindennek tetején... hintázni a világ peremén."
#556999 Rami6 2010. augusztus. 18. 13:18
Rami6
#556996 :: kacsurka (2010. augusztus. 18. 13:13)
Rami6 írta: Ha a SOT-ot teszed a végére, akkor nem is csodálom, hogy nem tudod mi a baj a TFS-el. Szerintem soha nem is fogod megérteni
A SOT trilógiában nekem is a SoT van a végén. (a többi részhez nem volt szerencsém) Nálam a sorrend: WW, T2T, SoT Bár a SoT a kevés kombó miatt került oda, ahova.
Akkor valószínüleg én vagyok az aki sosem fogja megérteni, miért a kombó mennyisége számít döntően, egy játék megítélésén.