The Protector

The Protector

Sajnos nem ritkák az olyan események, amikor egy csoport, szervezet oly módon ad hangot valaki máséval ellentétes véleményének, esetleg világnézetének, hogy azzal rajtuk kívül álló személyeket is veszélybe sodorhatnak. Ezen megnyilvánulások szélsőséges formáját nevezhetjük terrorizmusnak. Nem kell messzire visszanyúlni példáért, gondoljunk a 2001. szeptember 11-i támadásra, mely bolygónk keleti és nyugati fele közötti feszültségre világított rá oly módon, ami mellett az amúgy információval meglehetősen túlterhelt világ nem mehetett el szó nélkül. Az egyszeri ember bízik benne, hogy vannak az efféle rohamoknál kevésbé veszélyes módszerek is a mondanivaló kifejezésére, ám a terrorizmus egy újabb téma, ami ötletet adhat a filmkészítőknek, vagy akár egyes játékfejlesztőknek is.

Több mint testőr


Jonathan Kane napjainak viszonylagos nyugalmát egy öltönyös, nyakkendős úr megjelenése törte meg, aki a lakásában kereste fel. Egy feladat elvégzésével kívánta megbízni: a néhai Dr. Kelvin Guile régész lánya veszélybe került, mivel apja kutatásai során egy misztikus, nagy hatalommal bíró ősi leletre bukkant. A tárgy felkeltette bizonyos személyek érdeklődését, akik szívesen felhasználnák azt világuralmi céljaik megvalósításához. Mivel az öregnél nem jártak sikerrel, lánya, Jennifer lesz a következő célpontjuk. Az ő védelem alá helyezése lenne a képzett harcos dolga, aki eleinte ugyan nem sok hajlandóságot mutat a küldetés elvállalására, de a hölgy iránt táplált egykori gyengéd érzelmek okán (és a felkínált összeg hallatán) végül igent mond.

Ezen a ponton kapjuk kézhez az irányítást, és még épp időben érkezünk az archeológiai egyetemhez -- az épületet ugyanis megtámadta egy maroknyi terrorista (mint később kiderül, Skarlát Bosszúnak hívják magukat), az ott lévő őrök pedig tehetetlenek a túlerővel szemben. Itt találkozunk hosszú idő után újra Jenniferrel, akivel a továbbiakban jó pár kalandban lesz részünk. A sikeres menekülést követően metróval jutunk el a kikötőbe, ahol Kane titkos rejtekhelyén alkalma lesz a párocskának pihenni egy rövid ideig. A terroristaakció szálai Dél-Amerikába vezetnek, végül pedig egy dubaji toronyban kerül sor a végső leszámolásra a csoport vezetője, a keleties nevű Akbar és a főhős között.



Egy FPS sikeréhez ritkán szükséges túlzottan bonyolult történet, a The Protector sztorija tulajdonképpen megfelelő alapot nyújt némi lövöldözéshez, hozza azt, ami egy akciójátéktól elvárható. Az már a főmenü alapján sejthető, hogy a készítők erősen bíztak az egyszemélyes játékmód erejében, lévén nem találunk multiplayer opciót, és szerencsére sikerült is az egyhangúnak mondható golyószórást néhány ötlettel feldobniuk. Az egyik ilyen az, hogy a végigjátszás folyamán mindkét karakter bőrébe belebújhatunk. Míg Kane a problémákat inkább erővel (és az egyszerre viselhető háromfajta fegyverrel) oldja meg, addig a lány a lopakodásra, az árnyékban maradásra helyezi a hangsúlyt. Jennifer egyáltalán nem is fog puskát ragadni, védelmet egyedül egy kis elektromos sokkoló nyújt számára. A két szereplő egyénisége közötti különbség jókora változatosságot jelent.

A terroristák kiiktatása mellett időről-időre egyéb akadályokkal is meg kell majd küzdenünk. Olykor lakatokat kell kinyitni (ebben az esetben kattanások jelzik a megfelelő kombinációt), vagy éppenséggel a metró fékrendszerét aktiváló berendezéseket kell működésre bírni (a pörgő számok közül a felismerhető eltalálásával), de az elektromos berendezések bütykölése is igényel majd némi agymunkát. A szerzők igyekeztek a harcokba is némi színt csempészni, bár láttunk már hasonlót más játékokban is. A tereptárgyak ugyanis nem csupán dísz szerepét töltik be: a legtöbb láda, ajtó mögé bújva fedezékből lőhetünk, vagy elrejtőzve megvárhatjuk, míg egy nem kívánt személy továbbhalad. Érdemes sűrűn élni ezzel a lehetőséggel.


Védd magad!


A The Protector a fentebb említett, kétségkívül remek elképzelései ellenére is számos sebből vérzik. Ezen sérülések egy része technikai, másik fele játékmenetbeli okokra vezethetők vissza. Zavart például a pályák közötti igencsak hosszú töltési idő, ezenkívül az automatikus mentések végigjátszás után több mint egy gigabyte-nyi méretre rúgtak. Nem nyerte el a tetszésemet az sem, ahogyan a játék az életerőt kezeli: nincs semmiféle kijelző, túl sok bekapott találat után halljuk a szívdobogásunkat, és amolyan sejtelmes, túlvilági hangok tudatják velünk a vég közeledtét. Ha ilyenkor egy időre fedezékbe húzódunk, visszaáll a rend, ezáltal viszont a játékmenet elveszti dinamikáját. A terroristákkal való harc szintén kissé felemásra sikerült. Rendben, hogy ők is folyamatosan mozognak, rejtőzködnek, gránátokat dobálnak, ám zavaró, hogy néha a semmiből tűnnek elő és sokszor ész nélkül össze-vissza rohangálnak.

The ProtectorAz sem válik a játék előnyére, hogy az átvezető videókat nem lehet átlépni, annyira pedig nem formabontóak, hogy az ember többször megnézze őket. Ráadásul megfigyelhető, hogy a szereplők szája akkor is mozog, amikor már nem beszélnek – az ajakszinkronra jobban oda lehetett volna figyelni. Látvány terén egyébként szemmel láthatóan törekedtek a lengyel készítők az igényességre (a saját fejlesztésű, Argentum nevű motor gondoskodik a megjelenítésről), kár, hogy a hangokra és zenékre nem fektettek akkora hangsúlyt. A főmenü alatt hallható darab hangulatos ugyan, de a játék alatt csupán néhány másodperces betétek csendülnek fel, az ellenfelek óbégatására pedig leginkább a „szánalmas” jelző illik. Humor terén azért fel tud mutatni valamit a játék: az egyetem laptopjain futó Space Invaderst mi is kipróbálhatjuk, és mókás például az a jelenet is, amikor a frissen mosott padlón elcsúsznak a terroristák.

A Protector (német nyelvterületen: Hidden Target) első próbálkozásként egyáltalán nem sikerült rosszul -- úgy vélem, a cég következő munkája a hibák kiküszöbölésével számos hívet szerezhetett volna magának. Sajnos azonban a Gingerbread Studios oldala megszűnt, a fellelhető információk alapján nem is készítettek több játékot. Ha éppen rendelkezel pár szabad órával, amit egy (közel sem tökéletes) FPS-sel szeretnél eltölteni, nyugodtan öltsd magadra a védelmező szerepét, de csodákra azért ne számíts.