Közelítve az év végéhez, összefoglaljuk nektek, hogy milyen volt a mögöttünk álló 12 hónap, összeszedve annak minden fontosabb eseményét, megjelenését és bejelentését. A második részben április-június van terítéken.

Április

Relatíve karnyújtásnyi távolságba kerültünk ahhoz, hogy elérkezzen a nagy nyári játékhír-dömping, de előtte még át kell küzdenünk magunkat áprilison, ami sajnos -- akárcsak az első negyedév -- nem volt valami izgalmas.

A hónap meghatározó híre mindenképpen az volt, hogy hosszú évek után a GameSpy bejelentette: május végén bezárják a szervereiket. Ez nagy probléma volt, ugyanis sok játék ezeket használva biztosította a multiplayer-élményt a felhasználóinak. A legdurvábban a Bohemia Interactive csapatát érintette a döntés, hiszen minden ArmA-játékuk a GameSpy valamelyik szerverén futott, de azért nem csak ők, hanem a régebbi Battlefield-címek, a 2K jó pár játéka, köztük a Borderlands és a Civilization, és a Crysis első két része is megérezte a szerverek bezárását. Szerencsére a többség megúszta, új otthont találtak, hogy a játékosok folytatni tudják a mókát, de pár program a rövidebbet húzta, konkrétan a Crysis és annak folytatása, amelyekről inkább lemondott az EA. Ide vág még az is, hogy habár semmi esély nem látszott arra, hogy a Command & Conquer játékok is megmenekülnek, a rajongók közbeléptek, és egy ügyes módszerrel biztosították a legnépszerűbb darabok online komponensét.

A hónap másik nagy híre az volt, hogy a LucasArts egyetlen mozdulattal semmisnek nevezte a Star Wars kiterjesztett univerzumát. Erről röviden azt kell tudni, hogy nem hivatalos anyagokról van szó, amelyek különböző történetekkel egészítik ki a jól ismert galaxist; van olyan sztori, amelyik nagyon jól sikerült, elnyerve még a legkeményebb rajongók tetszését is, ám van pár olyan is, amikkel elszálltak a készítőik, s miután központi kontroll nincs ezek felett, nagyon szövevényes és összességében átláthatatlanná vált a kiterjesztett univerzum. Ez önmagában persze még nem volna akkora probléma, hiszen eddig sem volt az, de jön az új trilógia, illetve annak mellékhajtásai, ezek pedig egyszerűen képtelenek lennének beilleszkedni a kiterjesztett univerzumba, valamint ezt valószínűleg meg sem próbálták az alkotók, így inkább úgy döntöttek, hogy a hatalmasra duzzadt világ nem a kánon része. Az eddig megjelent kötetek, képregények, játékok a Star Wars Legends lapátra kerültek, a jövőben készülő műveket pedig egy, külön erre a célra felállított biztosság fogja vizsgálni, hogy passzoljanak a tervekhez. Itt érdemes megjegyezni, hogy 2010-ben elindult egy olyan Star Wars játék fejlesztése, aminek Darth Maul lett volna a főszereplője, de ezt 2011-ben kukázták.

Röviden még: áprilisban hallottunk először a Blizzard Overwatch című játékáról, amiről azóta már tudjuk, micsoda, a Sony bejelentette a saját DayZ játékát, csak ők ezt H1Z1-nek hívják, A Blizzard ismét DDoS támadás alá került, illetve bemutatkozott az Amazon Fire TV, ami nemcsak egy újabb set top box, hanem egy játékkonzolnak is beillő szerkezet.

2014-osszefoglalva-aprilis-the-elder-scrolls-online.jpg

Május

A május bombahírét a Microsoft szállította azzal, hogy bejelentette: a Kinect júniustól nem kötelező kelléke az Xbox One konzolnak. Ennek három okból lehetett örülni: egyrészt azért, mert sokakat zavart a minidig figyelő kamera, ezért be sem kötötték, másrészt ennek eltávolításával némi extra számítási teljesítmény szabadult fel, harmadrészt pedig, és ez a legjobb rész, Kinect nélkül maga a konzol is olcsóbb lehet. A periféria eltávolítása kerek 100 dollárral csökkentette a gép eredetileg 500 dolláros vételárát, így a Microsoft masinája pontosan ugyanannyiba kerülhetett, mint a nagy rivális, a PS4. Kelendőbb is lett az Xbox One emiatt, de a hátrányt még most sem sikerült ledolgoznia.

Május másik nagy érdekessége, hogy nagyon hosszú távollét után visszatért közénk az Unreal Tournament, méghozzá nem is akárhogy. Az Epic egy érdekes stratégiát választva, teljesen nyitottan, a tehetségesebb rajongókat is bevonva fogja fejleszteni a játékot, a munkálatok menetéről pedig folyamatos és részletes tájékoztatást adnak, amellett, hogy a kódsor is elérhető lesz, ráadásul a kész termékért egy árva petákot sem kell majd fizetni. Igen, az új Unreal Tournament free-to-play program lesz, az Epic pedig a rajongói piactérből szeretne pénzt keresni, mégpedig az ott árult tartalmak vételárából lecsippentve valamekkora részt. Természetesen megígérték, hogy a mikrotranzakciók nem fogják befolyásolni a játékmenetet, de érthető módon sokan továbbra is ódzkodnak ettől.

Érdemes továbbá kiemelni azt is, hogy májusban dőlt el, késni fog a Steam Machine. Ezen persze olyan sokan azért nem lepődtek meg, hiszen a Valve-ről van szó és az ő külön időszámításukról, mégis érdekes fejlemény a platformot illetően. A késésről egyébként közvetetten szereztünk tudomást, ugyanis a kontroller megjelenését halasztották 2015-re, de e nélkül ugyebár nincs Steam Machine -- legalábbis olyan formában, ahogy azt a cég megálmodta.

Röviden még: 1996 óta folyamatosan, minden évben jönnek a Need for Speed játékok, idén azonban ez a sorozat megtört, az EA ugyanis innovatív játékot akar; a Microsoft egy AAA-kategóriájú, közkedvelt stratégiai játékhoz keres fejlesztőket, valószínűleg az  Age of Empireshöz; bezárt a Mythic Entertainment; Minh Le, a Counter-Strike alkotója a világ legsemmitmondóbb információját böffentette el a Half-Life 3-ról és a Left 4 Dead 3-ról; nagyon drága a Destiny, veszteséges a Nintendo és régiózárral jelent meg PC-s Wolfenstein: The New Order, miután Németország és Ausztria cenzorainak nem tetszettek a játékban megjelenő fasiszta szimbólumok. 

2014-osszefoglalva-majus-wolfenstein-the-new-order.jpg

Június

Végre elérkeztünk júniushoz, ami egyet jelent azzal, hogy itt van az E3. A Los Angelesben megrendezett találkozó volt a hónap domináló eseménye, innen jött minden fontosabb, az összefoglalóba érdemes hír.

Az E3 nekünk is nagyon fontos esemény, és igyekeztünk is minden egyes mozzanatáról beszámolni. Az oldalon egy külön kis sarkot alakítottunk fel, ahol az összes, a rendezvénnyel kapcsolatos hírt és mellékes anyagot megtalálhattok, illetve a nagy sajtókonferenciákról külön is beszámoltunk, hiszen ezek adták az egész esemény gerincét. A sort most is a Microsoft kezdte, s nehéz volna vitatni azt, hogy jó műsort állítottak össze: minden csak a játékokról szól, semmi tévé, sport vagy egyéb maszlag, így kifejezetten szórakoztatóra is sikerült a felhozatal. Volt Call of Duty: Advanced Warfare, Forza Horizon 2, Assassin’s Creed: Unity, Evolve, Witcher 3, Sunset Overdrive és Halo: The Master Chief Collection bemutató, aztán pedig leleplezték a Crackdown új részét és a Rise of the Tomb Raidert, friss videót kapott a The Division, illetve megtudtuk, hogy egy új játékon dolgoznak a Limbo készítői. Volt tehát mindenkinek valami.

Ehhez képest a sorban a második, az EA már nem tudott olyan izgalmas programot összeállítani, vagyis jobban mondva a papírformán kívül nem igazán mutattak semmit. A show jellemző motívuma az volt, hogy egy csomó félig sem kész játékból mutattak koncepciórajzokat és pre-alfa játékmenet-videókat, például ilyen formában tárták elénk az új Mirror’s Edge-et, a Mass Effectet, a Criterion Games következő játékát és a Star Wars Battlefront 3-at is. Természetesen volt egy kötelező adag sport, Battlefield, Dragon Age és némi Sims 4 is, hogy kerek legyen az egész.

Az E3 harmadik nagy sajtókonferenciáját a Ubisoft szállította, amely csak kevés unalmas pillanatnak adott teret. A bemutatót a cég legérdekesebb játékai, a Far Cry 4, a The Crew, a The Division, az Assassin’s Creed: Unity és a Rainbow Six: Siege dominálta, s csak kis időt szántak a könnyedebb programoknak, úgy mint a Just Dance 2015-nek vagy a Shape Up-nak.

Végezetül itt van még nekünk a Sony konferenciája is, ami egy rakás nagy bejelentést hozott, miközben helyenként majdnem bealudt az ember, annyira behúzták a kéziféket a japánok. A legemlékezetesebb momentum természetesen az volt, hogy itt tudtuk meg, vagyis pontosabban, lett biztos az, hogy PS4-re és Xbox One-ra, valamint PC-re is megjelenik a GTA 5, de azért ne feledkezzünk meg az Uncharted 4: A Thief’s End, a Bloodborne, a LittleBigPlanet 3, a Let it Die és az ABZÚ bejelentéséről sem, meg persze arról sem, hogy itt láthattuk a nyár legjobb videóját a Dead Island 2 E3 trailer képében.

2014-osszefoglalva-junius-divinity-original-sin.jpg

Ha az összefoglaló első részére is kíváncsi vagy, akkor ide kattintva azt is elolvashatod. A jövő héten jön a harmadik rész!