Miről is szól maga játék? Egy karaktert kell születésétől fogva irányítanunk, mint a Sims-ben, csak itt RPG és szimulátor elemek is feltűnnek.
A program megálmodója Isten (minden verzióban más a neve), akit olyan nagy fejlesztők mellett említhetünk mint Will Wright, vagy Peter Molineux (és a 3. Isten, ebben a sorrendben). A program készítő gárdájában olyan nevek szerepeltek mint Zeusz (online neve a második verzióban Jupiter), felesége Héra (Juno), Zeusz testvére Poszeidón (Neptunus), Zeusz fia Apollón (Apolló), és még nagyon sokan ebből a családból, hisz a program eredetileg családi vállalkozásnak indult.
Írtam, hogy Zeuszt a második verzióban Jupiternek hívták. Ez azért lehetséges, mert az első verzió sikere után (a program freeware) lokalizálták a római népnek is. Ma ez a folyamat az egész világra érvényes, minden szerveren (a játékban országoknak hívják) más és más a lokalizáció. A patchelés is folyamatos, hisz a honosításokat folyamatosan javítják, és más effekteket is adnak a játékhoz. Patchek általában 4 havonta jönnek (és sok évezredente egy evolúciós patch is feltűnik), ezek egyben évszakos javítások is, az adott évszaknak megfelelő javításokkal (pl gratuláció jár a tavaszi virágzás megjelenítésének), ám mivel a munkát kicsit gyorsan végzik, néha hamarabb kiadják ezeket a patcheket, ami káoszt okoz (pl tél után kiadják a tavaszi javítást, és rá egy hétre már jön is a nyári patch).

Nos, kezdjünk is bele. Mikor elindítjuk a játékot, nem fogad semmi, egyből elindul a freeplay, mely multi is egyben. Sajnos single sztorimód nincs. Ami nagyon szomorú még, hogy nincs mentési lehetőség, és újrajátszás sincs. Ezt a játékidő próbálja kompenzálni, mely átlag esetben 60-70 év, de van aki sokkal tovább játszik.

Megkezdődik a karaktergenerálás, mely általában 9 hónapot vesz igénybe. Sajna ebbe nem szólhatunk bele, olyan karaktert kapunk (fiú-lány) amilyet a random rendszer éppen kidob. Ám ez így is elég bonyolult, és kötött, hisz szüleink (egyébként random) jellegzetességeit is megkaphatjuk (az hogy mit kapunk szintén véletlenszerű). Nos miután a karakterünk elkészült, nem fogad semmilyen adatlap, hanem megkezdődik a tutorial. Ez 18 évig tart (egyes szervereken 21 évig), és megtanulunk minden fontos dolgot. Mivel a legenerált karakter teste maga a rendszer is, ami futtatja a programot, ezért mindenkinél elfut. Ráadásul, mivel a 18+os tartalmak hozzáférhetőségét azzal nehezítették, hogy (ehhez, és még sok más dologhoz egyedülállóan) gépigényt társít, így ezen tartalmakat nem érjük el olyan könnyen (ugyan sok tartalmat már egy bizonyos kor után elérünk, de az olyan mintha a Crysist játszanánk 256 RAM-mal). Ugyan ez a test kicsit bonyolult irányítást követel, de ez megszokható, és természetesen megtanulandó. Erre lehetőségünk is van a tutorialban. Először csak kisebb dolgokat, mint az ülés, állás, járás kell megtanulni (amiért normál esetben XP járna, de itt a jutalom maga a tudás), majd kicsit komplexebb küldetésekbe is belevághatunk, mint például a cipőfűzés. Ezeket a küldetéseket a szüleinktől kapjuk, ám ahogy nő a látókörünk, és mi egyre több dolgot tudunk, már másoktól is kapunk questeket.

A programban a legnagyobb hangsúly a szabadságon van, melyet a rengeteg szerver, sok nyelvvel, és milliárd kaszttal mutat. A kasztunkat általában általános iskola végén kell eldönteni, ám ez nem végleges. Ott kiválaszthatjuk, hogy hova mennénk továbbtanulni, majd ha komolyabb szakmát szeretnénk, onnan hova megyünk (egyetem pl). Ott is külön szakok vannak, melyeket képességeinkhez mérten érdemes választani. Ha a nekünk szükséges skilleket beszereztük (van rá még lehetőség, hogy pótoljunk, de ez egyre nehezebb, hisz a játék nehézségi szintje folyamatosan nő), akkor el kell helyezkedni valahol, hogy pénzt keressünk, és akár álmainkat megvalósítsuk.
Ez a végső kaszt váltás (persze a szabadságból következően választhatunk mást is később, de mint írtam az nehezebb lesz) a legfontosabb rész, hisz itt dől el a jövőnk. Mivel amit teszünk befolyással van mindenre, érdemes itt is mérlegelni. Azon hogy befolyással van mindenre, tényleg MINDENT értek. A karakterünk fontosságától függően a befolyásunk is egyre nő, és más karakterek is máshogy viszonyulnak hozzánk. Például ha a pék kasztot választottuk, és odaégetünk egy kenyeret, akkor a vásárló valószínűleg panaszkodni fog, és tisztelet pontokat vesztünk. Ám ez kis hiba ahhoz képest, ha mondjuk atomreaktor kezelőnek megyünk, és véletlenül egy Csernobilt idézünk elő. Akkor a tettünk az egész világra befolyással van.

Csernobilról jut eszembe, amiből készült egy akció játék, a S.T.A.L.K.E.R. Nos ilyen szintű akcióra (vagy akár gondolhatunk a CoD-ra, vagy bármi akciójátékra) nem nagyon lesz lehetőségünk (bár ezt is a választott skilljeink és munkák határozza meg), ám a program szimulátor részét könnyen elérhetjük. Ide tartozik például az, hogy autókat vezethetünk (ha magas skillt szerzünk, akkor akár versenyzőnek is elmehetünk). Ehhez el kell mennünk egy autós iskolába, és végigjátszani az ottani tutorialt. Ilyen dolgokat szinte bármivel megtehetünk.

Amit itt leírtam az mind szép és jó, ám a játék nagyon rossz is tud lenni, például ha számunkra túl nagy nehézségi fokozat van beállítva (ez is véletlenszerűen generálódik), és mondjuk szegényebb környezetbe kerülünk mint az átlag. Vagy betegek leszünk (erre szokták mondani, "Ne adj' Isten", amivel a program kitalálójára utalnak)

Ugyan a játéknak rengeteg dolga van még, és millió dolgot nem említettem (vagy milliárd), de most egyelőre ennyi, rátérnék a grafikára. Hát a grafika valami eszméletlen. A kidolgozottságahihetetlen, a részletek eszméletlenek (mikroszkópikus szintűek). A 3D-s megvalósítás csodálatos, és az effektek is eszméletlen jók. A fényeffektek nagyon szépek, minden jól tükröződik, és bugot sem nagyon találni. A víz is szépen ki van dolgozva, bár a Crysisban láttunk már szebbet is. Ami egyeseknek zavaró lehet, hogy nem lehet állítani a felbontáson, és a nézeten. Például én is jobban örülnék egy kicsi kisebb felbontásnak (nem értem miért kell terhelni ilyen nagy felbontással a szemeinket), és egy másik kameranézetnek (mondjuk egy TPS nézet jobb lenne ennél az Oblivion szerű FPS-nél).
A hangok is jól ki lettek dolgozva. A térhatás jó (még ha csak két hangbemenetünk van), bár néhol kicsit hangos (például a metróban).

És jöjjön az értékelésem:
Grafika: 10/10 sok esetben szebb mint a Crysis, és egyszerűen csodálatos az összképe
Hangok: 9/10 néhol kicsit hangos, és érzékenyek a füleink, szóval ezen lenne mit javítani
Hangulat: 4/10 összességében jó tud lenni, de ez nem kifogás azoknak akiknek túl magas a szint
Szavatosság: 2/10 hosszú játékidő, de nincs újrajátszási lehetőség

Összesen: 6/10 mivel a játék freeware, mindenkinek ajánlom