Azt már most előre leszögezném, hogy nem játszottam vele sokat, mivel én nem engdehtem meg magamnak a konzol luxusát (a PC-m se a legjobb...), ezért csak egy üzletközpontban sikerült egy vidám 45 percet eltölteni a gammel.
Igazából sosem rajongtam úgy mániákusan a GTA-kért, de megértettem sikerük okát, és szerettem is őket valamilyen szinten. A legközelebb hozzám a Vice City áll, míg a leg távolabb, San Andreas. Az SA-t meg se vettem. Kipróbáltam mint a 4et, de valahogy nem jött be nekem a Dél-Amerikai feeling (a fény effekteket gyűlöltem, nagyon nem szeretem még filmbe se az ilyen fényeket...), úh az kimaradt az életemből (azért a KotOR 2 is közrejátszott ).

Nos akkor fogjunk is hozzá. A mostani sztori szerint egy Niko Bellic nevű nem épp bizalom gerjesztő külsővel megáldott keleti emberkét irányítunk (kiejtéssel mindennel /oltás a kiejtése, én szeretem az orosz-angolt /), bosszúja útján. Városunk a már ismert Liberty City, melyet már a 3. (első 3D-s) részből megismerhettünk. Nem hivatalosan ez New York városa. De mivel túl drága lett volna megvenni a jogdíjakat, meg valószínűleg oda se adták volna őket, eme terrorista szimulátornak (már így is ennek nevezik, nem kell ide "igazi" New York). Ám míg a 3-ban csak részleteiben, nagy vonalakban hasonlított a valóságra Liberty City, addig itt teljesen tökéletes "másolatot" kapunk. Megvan a Szabadság-szobor (itt a Boldogság-szobra), az Empire State Building, és minden híd, fontos épület, park, sziget, stb. Természetesen mivel ez Liberty City, ezért itt mindent máshogy is hívnak.

Ha megérkeztünk, utána jön a GTA életérzés, tehát megyünk ahova akarunk, azt csinálunk amit akarunk, akkor amikor akarjuk. Fergeteges a szabadság érzet. Ehhez hozzájárul az, hogy az AI változatos. Hihetetlen mennyi féle, és fajta ember van. Az AI nem csak egy-két féle ember van, hanem egy fajta random generálásról van szó, és mindenkinek saját személyisége van. Vannak nagy darab emberek, csövesek, utcai "söpredék" (stílussal, mindennel) stb. Mindenki teszi a dolgát. Pl. a kikötői takarító például csodásan végzi a dolgát, addig amíg neki nem megyünk, és ki nem lökjük a kezéből a seprűt. Bár azt sajnáltam, hogy nem vette fel utána, hanem elindult máshova. Ezért gondoltam megverem (öh, mivel 45 percet gameltem,ezért csak ilyen alap dolgokat, mint pl a verekedés, és vezetés próbáltam ki). Nagyon jó volt. Tény, hogy nem vagyok egy joy zsonglőr, de könnyen tudtam verekedni, és minden mást csinálni. Úh itt is könnyen boldogultam. Minden működött rendesen. Kijelöltem a célt, és meglöktem, majd szépen verekedni kezdtünk. Véres volt (jól nézett ki szerintem, és nem morbid módon értem), de jó. Az emberünk szépen ökölbe zárt kézzel ütött, én meg elkerültem, és védtem az ütéseit, amíg nem csináltam egy gyors "rohamot" (közel mentem, és szépen gyomros, arc, majd a földön volt), és végül, az interaktivitásnak köszönhetően emberünk stílust váltott, és rúgni kezdett, és lefele ütött. Miután emberünk megholt, én szépen levonultam a partra, ahol a csodás part tárult a szemem elé (grafikáról később). A vízen egy csónak úszott, és a csillogó vízen látni lehetett a csónak alján a rozsdát. A parton egy nő jógázott, majd sikoltva rohant el ("véletlenül" megtámadtam). A parton továbbhaladva egy fényképező turistára bukkantam (szandál rulez), és mellette üzletelő csövesek (akiknek pénzt is adhatunk). Jó, találtam egy motort, amire gondoltam fel is pattanok. A tankból előhúzott egy bukót, ami szépen csillog, és tükröződik (sajna kicsit bugos, hogy bármennyiszer elő tud húzni egy motorból sisakot), majd elszáguldottam. Az első kanyarig, ahol szépen kisodródtam, és elrepültem. Sajna a kocsik irányítása nem épp egyszerű (lehet, hogy a rossz joy is hozzájárult ehhez), de azért használható. Gondolom a járművek ilyen fajta butítása azért kell, hogy ne lehessen hosszan használni egy kocsit. Ami feltünt még, hogy a kocsik, csodásan sérülnek. Minden jól szakad, az üveg szépen törik, és ha ránk lőnek, akkor a nyoma ott marad, és természetesen szépen lassan le is robbanunk. Pl. volt, hogy nem felrobbant a kocsi, hanem szó szerint lerobbant. Szegény Niko próbálta újraindítani (mondta is a magáét ), de nem sikerült.

Hol is tartottam?! Jah igen! Mentem szépen a motorral, és egy külváros feeling helyre értem kosár pályával mindennel. Lepattantam a motorról (nem leszálltam, hanem, leugrottam), és ugye a fejemen még ott volta bukó, amit futás közben szépen le is dobott (hihetetlen elegáns mozdulat volt) Ott persze a sok ember akibe olyan jó belekötni. Egyből találtam is egy nagy csávit (van egy hasonló ismerősöm), és meg is támadtam. És ekkor néztem nagyot. A csávi nem úgy ütött mint a takarító, hanem (mint az említett ismerős ) lóbálta a karját. Na, mondom ez nem lesz könnyű. Kitérni könnyebb volt, hisz csak el kellett hajolni (ha lassítás lett volna, kész a Mátrix életérzés). Utána gyorsban csináltam egy támadást, ami a takarítónkat levitte a földre, az neki meg se kottyant.
Miután sikerült megverni, jöttek is a rendőrök. Akik egy kijelölt körzetben kutatnak nagyon utánunk (a tett helyszínének körzetében), máshol nem igazán keresnek. Ha megtámadunk egy rendőrt, előkapja a pisztolyát (öhm), és mi feltartjuk a kezünket, és megadjuk magunkat, ám HA lenyomjuk a sprintet, akkor felállunk, és megtámadhatjuk, esetleg elfuthatunk. Volt is egy ilyen eset, mint amikor az egyik hídon próbálta menekülni, egy lehajtósáv melletti korlátra ráugorva megpróbáltam elmenekülni. Jöttek a helikopterek (nagyon reálisan repültek, ennyire még nem voltak valóságosak szerintem a repülési szimulációik), és a rendőrök. Ugrottam, és lelőttek a levegőben. Szépen le is zuhantam. Mondjuk szépnek nem nevezném, mert elég vadul forog a levegőben az emberünk, és más emberek. A fizika kicsit túloz. Pl. ha kirepülünk a szélvédőn (sajnos kocsi, és nem sebesség függő, szerintem...), akkor elég vad forgásokat pörgéseket mutatunk be, és ha még a végén neki is csapódunk valaminek... (van rá külön animáció), azt is túléljük... Ami még nagyon megfogott, az az volt, amikor egy rendőr autót próbáltam ellopni (előtte benyomtam egy hamburgert, az utcai árusnál ), és körülnézett emberünk (volt környéken zsaru, úh nem volt túl reális, de attól még a feeling megvolt ), betörte az ablakot, és szépen babrált a motorral, míg be nem indult. Akkor jöttek a rendőrök, egyik megpróbált kirángatni a kocsiból, ám én benyomtam a szirénát, és szépen elindultam. Ám emberünk elég makacs volt, és szépen tartotta magát (nem volt egy könnyű ember volt, tehát volt ott izom ), egészen a falig. Addig ott billegett az ajtón, amíg a fal el nem sodorta (én elengedtem volna a kocsit ). Ami még említésre méltó, az a változatosság. Hihetetlen mennyiségű dolgot csinálhatunk. Bowling, billiárd minden féle dolog, mobilunkkal szórakozhatunk (küldetések, csengőhang állítás stb), öltözhetünk (nagyon változatos ruhák) és még millió cucc. Elég az is ha csak beállunk egy forgalmas utcába és nézzük a népet. Mindenhol mást láthatunk, a gettóban, és a város közepén...

Végezetül rátérnék a grafikára. Nem tudom, hogy lehet-e állítani XBoxon a grafikát (lenne értelme?!) de a gépen ahol játszottam elég rossz volt a grafika. Persze, ehhez hozzájárul az, hogy nagyon használt volt a monitor, és homályos recés képet adott, de a növényeken nem tudtam túllépni. Csúnyák voltak. Persze ez olyan mellékes dolog volt, amit csak azért tapasztaltam meg, mert a vízben úszva nem tudtam máshol kijönni. A vízre térve. CSODÁLATOS. Egyszerűen hihetetlen élethű a csillogása, hullámzása, és egyéb effektjei. A vízhez kapcsolódik még, hogy a részletesség a játékban hihetetlen mértékű. Első találkozásom vele, a csónakok alján a rozsda volt, második a kocsik részletessége, a szélvédőn tükröződő dolgok, a feliratok, márkák, minden...
A hangokra térve. Elfogadhatóak. Minden a helyén van. Nem kiemelkedő, de nem rosszak.

Végezetül, nagyon remélem, hogy kijön PC-re, mert ha nem jön, és a Force Unleashed sem, akkor be fogok fektetni egy XBoxra valószínűleg. Hihetetlen változatos, és szép, és csodálatos. Nem értettem miért kap 100%-okat, de most már nagyjából értem. Műfaján belül a legjobb játék (a százalékot nem szabad összehasonlítás alapján adni, főleg nem más játékokhoz hasonlítva /persze azért, nem szabad teljesen elvonatkoztatni más játékoktól/). Amit itt megosztottam veletek, azt 45 perc játék, és egyéb infok alapján "gondolam ki", tehát ez is a változatosságra mutat (a 45 perc game, és mások infoi után is van millió/milliárd felfedezni való). Jöjjön nagyon hamar PC-re, és varázsoljon el minket is! És az értékelésem:

Grafika: 10/10 csodás, nem tökéletes, de csodálatos
Hangok: 9/10 nem a legfontosabb, de az orosz kiejtést szeretem
Hangulat: 10/10 20-at érdemelne tízes skálán. egyszerűen ez az a játék, amire rá lehet sütni a nagy betűs HANGULAT szót.
Szavatosság: 10/10 a GTA-kkal mindig sokat játszott, és tudott játszani a nagy érdemű (főleg a szabadság érzet miatt, ami itt van a legnagyobb részben jelen)