A bevezetés kicsit félrevezető lehet, nem a Heroes of Might and Magic IV-ről akarok írni, hanem a címben szereplő játékzenékről. Biztos sokan írtak már erről a témáról (például Citroghost-éra pont emlékszem is), de mivel a játéktörténelem talán legszebb (azért tekintve, hogy nem játszottam minden egyes eddig megjelent játékkal, nagyon erős "talán" az...) játékzenéjét volt szerencsém megismerni a Heroes által, gondoltam nem kerülöm el a témát. Mellesleg van jobb ébresztő ilyen kora reggel egy jó muzsikánál? (nem, nem kérek példákat)

A Heroes-t már próbáltam egyszer, de akkor nem fogott meg (kemény 5 perc alapján miért is fogott volna?). Gondoltam megpróbálom még egyszer, hátha most megtetszik. Jelenleg ott tartok, hogy néha-néha már csak azért is benyomatom, hogy hallgathassam egy kicsit azokat a gyönyörű zenéket, amik felcsendülnek benne. Persze-persze a játékélmény sem hanyagolható el, de tényleg ennyit számít egy jól odaillő, jól komponált zene? És vajon mi az a plusz, ami egy-egy játékot ennyire kiemel a tömegből?

___________________________________________________________________________________


Mondanék példákat, hogy bizonyos játékokra csak a zenéjük miatt emlékszünk, de nem tudok (aki igen, az nyugodtan mondjon). Játszottam már jó néhány játékkal életem során, mégis eddig csak azok maradtak meg bennem, amelyek összességében megfogtak, tehát jó játékélmény, játékmenet, az atmoszférához illő zene (a grafika nem nagyon érdekel)... Így az eddig összegyűjtött tapasztalataim alapján kimerem jelenteni, hogy egy játék csak a zenéje miatt nem feltétlenül lesz még jó is. Persze, ha egy kicsit gondolkozunk, talán logikus is, hiszen a zene kölcsönöz teljes hangulatot egy játékhoz, az adja bele azt a kis pluszt, ami miatt milliók kedvencévé válnak. Leginkább a szagláshoz tudnám hasonlítani: én nem szívesen járnék olyan rétre, ahol a friss virágok illata helyett, csak a szarvasok meg nyulak ürülékét szagolhatom, pedig valószínűbb, hogy virágból többet találnék, mint állati ürülékből. És szerintem ezzel más is így van. A teljes hangulathoz bizony kell az odaillő zene. Itt is úgy van, mint például a filmeknél. Nem valószínű, hogy a Gyűrűk Ura lenne a kedvenc filmem (filmjeim), ha nem lenne olyannyira csodálatos a zenéje. Az ide tartozó példákat meg naphosszig lehetne sorolni, de szerintem felesleges, mindenki érti, hogy mire célzok. Íme egy kis 'ízelítő' a Heroes of Might and Magic IV zenelajstromából:






A legjobb példa, amikor a nyers zene keveredik az énekléssel, szvsz zseniális.




___________________________________________________________________________________


A fenti állításom, mármint, hogy "egy játék csak a zenéje miatt nem feltétlenül lesz még jó is" valamilyen szinten fordítva is igaz, miszerint egy játék nem lehet jó, vagy nem feltétlenül lehet jó, ha nem társul hozzá egy hangulatos, odaillő muzsika. Kimerem jelenteni (és most sokan megköveznének), hogy például a HALO 3 vagy maga a HALO széria -kinek hogy tettszik- egy lyukas garast sem ért volna a zenéje nélkül (enyhe túlzással). És még ugyan így vagyok jó néhány játékkal. Ezt különösebben nem szeretném firtatni, azt már annál inkább, hogy bizony (számomra) játékzenék között is van különbség. Ilyen például a stílus -mármint a játék stílusa-, amihez a zene készült (FPS, RPG, stb), vagy ilyen a 'minőség' (rossz, jó és zseniális. Én már csak így, ezt a hármat különböztetem meg), és ilyen lehet még az ismertség, vagy nem is tudom, hogy ezt hogy fejezzem ki (Szerintem ritka az olyan ember, aki nem ismerné fel például a HALO 3 zenéjét, annak ellenére, hogy még életében nem játszott vele).







Az 5. rész zenéi nálam már 'csak' a jó kategóriát képviselik, ellenben a negyedik rész zenéivel...


___________________________________________________________________________________

Akkor haladjunk sorjába. Műfaj? Hát igen, talán ez a legnehezebb. A jó játékzenék természetesen nincsenek műfajhoz kötve, de azért talán mégis lehet érzékelni, hogy mondjuk egy RTS-t képviselő játéknak - általában - (legalábbis véleményem szerint) messze nincsenek olyan jó, hangulatos zenéi, mint egy RPG-t képviselőnek. Ezzel azért gondolom mindenki egyetért. Persze sok vitatkozni való nincs rajta, hiszen egy RPG-ben jobban dominál a zene, jobban oda figyel rá az ember miközben játszik, mint egy stratégiai játékban. Ezt így tapasztalatból mondom (Egyik kedvenc stratégiám a CoH, de nem valószínű, hogy mondjuk 10 zenéből megtudnám mondani, melyik az övé. És így van ez a Total War-al, Strongholdal, Ground Controllal és még jó néhány másikkal. Ellenben egy RPG-vel, álmomból felébresztve is megmondom, hogy melyik például az Oblivon, Fallout vagy a WoW zenéje). Nálam két befutó van zenék szempontjából: az RPG, illetve az FPS műfaj. A sport, illetve autós játékok nagy részéhez általában különféle együttesek, rapperek, pop előadók műveit rakják bele, túl sok saját szerzeményt nem találunk köztünk (persze kivétel itt is van). Az ilyen repülőgép szimulátorokról meg kalandjátékokról (Tomb Raider, Lego játékok, stb... tehát nem a szorosan az RPG-khez köthető gamek) nem igazán van mit mondanom, szerintem zene szempontjából felejtősek. Összességében két műfaj maradt, amelyek játékai között találhatjuk meg a legjobb zenéket, az RPG és az FPS. Jöjjön a minőség...


Ez gondolom sokaknak ismerős A zseniális szót meg már-már kimeríti. Egyszerűen gyönyörű. Ez a number one.





____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____


A Risen nálam kimaradt, lehet pótolni kéne...


___________________________________________________________________________________

Fentebb a HALO-t hoztam fel példának, hogy a zenéje nélkül nem sokat érne. Akkor ez mellett megemlíteném még a CoD: Modern Warfare 2-t is, mert szerintem ez sem érne túl sok mindent a zenéje nélkül, sőt szinte ugyan olyan lenne, mint az első része, max annyival, hogy változatosabbak a pályák (persze most lehet vitatkozni, hogy melyik a jobb, eléggé megosztottak a vélemények. Nekem a 2. része sokkal jobban tetszett). Az elsőnek a zenéjére már nem is emlékszem... Ezt csak azért említettem meg, mert nálam tényleg ennyire befolyásolja egy bizonyos játéknak a zenéje magáról a játékról alkotott véleményemet. A rossz kategórián nem kell sok mindent magyarázni, zenék, melyek nem tetszettek, vagy olyan unalmasak, 'színtelenek', hogy még a játék közben sem figyeltünk rájuk (ilyen általában az FPS, és RPG-n kívüli műfajok játékai), vagy egyszerűen csak egy rossz játékról beszélünk. A jó kategória is egyértelmű. Játékok kellemes muzsikákkal, melyeket szívesen hallgatunk miközben gamelünk (a fent említett Heroes 5). A zseniális kategóriákba azok tartoznak bele, amelyeket nem felejtünk el egykönnyen, bármikor, bárhol, szinte bármennyiszer meghallgathatjuk, akkor sem fogjuk megunni. Ide tartozik a HALO 3, a CoD 6, az Oblivion, Icewind Dale zenéi, persze még jó néhánnyal együtt.

Az 'ismertségről', népszerűségről túl sok mindent nem akarok mondani. Már párszor utaltam is rá. A HALO-, az Elder Scrolls-, a Bladurs Gate-, az MGS sorozat -és társaik- mind mind olyan zenéket vonultattak fel, amelyek sokak kedvencei lettek és soha sem fogunk elfelejteni. Várom a véleményeket, és a kedvenceiteket

Soraimat meg azzal zárnám, hogy szerintem ez az a plusz, ami ezeket a játékokat a többi fölé emeli.

___________________________________________________________________________________





Érdekes megfigyelni, hogy mennyit változott még a játékokban is a zene az akkoriakhoz képest. Nem rosszak, de számomra néhol már idegesítőek...

____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____ ____





















Sokáig semmi a játékban, 'tök átlagos' zenék, aztán meg jött ez...



















Az egyik kedvenc játékom menüzenéje



Csak hogy rácáfoljak a fenti állításomra: az RTS-ek között is vannak nagyon jók, például az egyik legjobb, a Company of Heroes





Telepítés közben is ez szólt., egész jó