Nos a kuszára sikerült felvezetőn már átjutottál kedves olvasóm, ha itt tartasz szóval térjünk a tárgyra. Az még elmegy, hogy amint az előző postokban is céloztam rá, mindenkinek egyéni ízlése hogy mivel égeti ki a maradék szemét és mennyit ad ki erre a módfelett modern szórakozásra. A grafikus megjelenítés forradalmát egyértelműen a 3d-s megoldások hozták meg. Azt hogy egy játék mitől játék ellenben soha sem tudtam a grafikához kötni. Aki bátran állítja nekem, hogy márpedig a CoD 4 igenis sokkal jobb játék mint pl a Doom2 volt, azt sikerült alaposan behúzni a marketing gépezetnek a csőbe. Első sorban ugye azt kéne megvizsgálni, hogy mi változott az utóbbi tizen-egynéhány évben. Konkrétan elég erős tévedéseknek lettünk vizuális rabjai. Csak pörgetjük a lemezeket, címek jönnek és mennek és mi csak nézünk mint a moziban, de a felszín alatt ugyan az a mag...

Mivel két sarkalatos példát emeltem ki, mondhatni két szélsőségesen eltérőt, ezért aztán állíthatnánk azt hogy semmi közük egymáshoz. Márpedig igenis van! Mind kettő FPS, ha tetszik ha nem. Maga játék mechanizmus ugyan az. Menj A-ból B-be, miközben C feladatot hajtasz végre 3d-s belső nézetből. Ez a feladat többnyire az életedre törő ellen legyőzése és a cél elérést gátló egyéb akadályok leküzdése. Mi változott tehát? Hát persze hogy a megjelenítés.

A grafika hatványozva fejlődik minden egyes VGA generációval. Megállíthatatlanul halad a fotó realisztikus megjelenítés felé. A grafikus motorok csak úgy jönnek-mennek. Na itt álljunk meg egy pillanat erejéig. Biztos? Hát nem! Aki elég sokat ül a gépe előtt, annak biztosan feltűnt már, hogy egy-egy nagyobb fejlesztő csapatnak megvannak a megfelelő "eszközei" amivel akár 6 évig is életben tart egy grafikus motort. Betesznek pár új dolgot és máris garantált még pár új vásárló, akik biztosítják hogy ne tűnjön el a sülyésztőben. Ilyen volt pl a HDR implementálása a Source motorba vagy a 2007-ben kiadott Orange Box alatti hardveres támogatottságú arc-animáció, amit kimondottam a több magos CPU-k mellé írtak át.

Amitől viszont feláll a szőr a hátamon és ezért is láttam neki megírni ezt a cikket, az az említett fanboy gyerekek hada, akik aztán megmondják a frankót, mikor valami korábban jön valamelyik platformra (akár PC-re, akár konzolra) hogy "márpedig ez nem megy azon".

Tipikus példa erre a nemsokára megjelenő Dante's Inferno. Ott is ez a helyzet. Adott egy PC-n debütáló motor, a maga bugjaival és megoldásaival. Készülőben van vele egy nagyszerű GTA klón, de már béta fázisban lopják. Jelezően a fejlesztőket nem lepi ez meg és mire az első játék kijön vele, addigra a másolásvédelem is felkerül és rendesen szívatja a vásárlókat is. Történetesen ököllel vertem a billentyűzetet, mikor az eredeti Godfather-ben sem tudtam kijönni a kocsiból. Nem beszélek félre, aki esetleg ezt feltételezné és elvesztette volna a fonalat a Dante"s Inferno és a Godfather között. Mi a közös? Hát persze hogy a grafikus motor. Nem értjük ugye? Na itt szokott a tipikus fanboy közönség megbukni. Most akkor mi van? Hogy jön össze a kettő, azon túl hogy az a kellemes kis EA logó ott díszeleg rajtuk? Egész egyszerűen így. Történetesen amikor a Dead Space készült, akkor a fejlesztő csapat a Godfather motort örökölte meg, amit szépen átírtak és ekkor már a "The Dead" nevet is felvette. Jelenleg pedig a Dante's Inferno grafikus mellkasa alatt ez a szív dübörög megállíthatatlanul. Közben hová lett a pc-s támogatás? Ők biztos jobban tudják....

A változás szembe tűnő. Mi több: megdöbbentő. Ez azonban még gyenge példája annak, mit lehet egy-egy ilyen kóddal művelni. Ha valakinek azt mondom, hogy Sid Meier’s Pirates, akkor tuti nem az jut eszébe, hogy Fallout 3. Pedig jó lenne ha eszébe jutna, ugyanis a két játéknak van egy egész picike köze egymáshoz, ami a grafikus motor.
Kevésbé mellbevágó a Chrome után (tudjuk, amiben a mi Zolee-nk megmutatta, hogy ő szinkronizálni is tud), a Call of Juarez 1-2, ellenben az Xpand Rally már elég meredek váltás volt...

Ennél messzebb menve mondhatjuk, hogy a Max Payne II és a Cold Fear között is elég keskeny az a bizonyos vonal, de akkor már vegyük nyugodtan ide a Gorky Zero-t is. Na és persze mindenki nagy kedvencét, a GTA III-at és epizódjait, amikben megint csak azonos szív dobog.

Ha viszont már az elején említettem a Cod 4-et és a Doom2-őt, akkor ennyi erővel tényleg megélünk abból amink van? WTF? Miért? Hogyan is készült a Cod2? Az IW (gyengébbek kedvéért Infinity Ward) ugyebár kivált a Medal of Honor: Allied Assault fejlesztőiből, akkor megkapták a Tech 3 motort, ami éppen akkor esett át a sokadik ráncfelvarráson, de még hordozza a Tech 2 kódjait. Ennek köszönhető mellesleg, hogy a Classic Doom-ot nem volt megerőltető Tech 2-ből Tech 3-ba (Tech 3,5-be ha úgy tetszik, mert a 4-et ugye a Quake 4 hozta csak el) húzni, mint Doom3 modot ugye. Na de akkor Cod2... Adott ugye a Tech 3 motor, szépen át lett dolgozva és lássunk csodát! Lett belőle IW motor, ami a Cod 4 alatt is vígan működik...

Ha már sikerült összekuszálni egy pár embert, akkor tisztázzunk is valamit, amitől párszor a fejem verném az asztalba. Konkrétan süt az értelem arról, aki azt hiszi viszont, hogy a Far Cry 2 és a Cryengine köszönő viszonyban van egymással. Kérek mindenkit arra, hogy ezt a téveszmét ne erőltesse már, mert úgy hülyeség ahogy van. A Far Cry 2 új grafikus motort kapott, SEMMI köze a Crysis-hoz. Saját egyedi neve van, ami a hangzatos Dunia engine.

Ennél több köze van egymáshoz a jelenleg nagyon is felkapott és agyon istenített Mass Effect-nek (...még jó hogy nem én értékeltem, mert szerintem kiábrándító..) és a BIA 3-nak. Tudjuk mi ezt ugye? Gears of War? Rémlik valami már? Hát persze: UT3 motor. Bár mondhattam volna a Bioshockot is.

Lehetne sorolgatni az őrültebbnél őrültebb átiratokat, mint a Beyond God & Evil - Warriror Within párhuzam, sőt én hiszem hogy az X-Ray nem más mint a 2004-es Source béta ellopott forrásának újraértelmezése, de feleslegesen szaporítanám hiábavalóan tovább szót, mert mindig akad egy "szakértő", aki be tudja bizonyítani, hogy azt hogy egy grafikus motor adott platformra készül, mert nem látja a fától az erőt és nem jön rá, hogy kb gazdaságilag mennyire érné meg egy célfejlesztés. Most ne menjünk bele a korábban kifejtett témába újra, de maga grafikus motor ritkán nem multi platform. Az hogy a vele készült játék jön-e PC-re, vagy adott esetben konzolra, kizárólag pénz kérdése. Bár mondjuk ennyi erővel a Sillent Hill 1 is kijöhetne már, szóval...