Már írtam róla párszor, hogy igen drasztikus mértékben elfordultam a számítógépes és egyáltalán a digitális játékok minden formájától. Szépen azt hazudom magamnak, hogy kinőttem én már ebből és minden rendben van... Ám ez nem igaz, hiába szeretném ezt hinni.

Mi a gond? Annyi a probléma, hogy gyakorlatilag ugyan azt vagy azt sem kapjuk, mint 10 évvel ezelőtt, mert bármelyik vonalat nézzük - legyen az pc vagy konzol - egyetlen helyen "fejlesztenek": grafika.

Na most ezzel viszont nekem van egy olyan nüansznyi, ám semmi esetre sem félretehető gondom, hogy tökéletesen más az ízlésem, mint a mostani generációnak.

Nemrég egyik haver mondja, hogy: "Huh, olyan frankó hátteret találtam!" Mondom: "Na, mutasd!"

Ez volt az: Kép.

Hörr... >

"Ezt a sz..rt?! Hát ez úgy néz ki, min mikor a C64-esen kontakthibás lett a TV kimenet! Pffujj!!"
"Nem látod milyen SZÉP?!"
"Ez?! Borzalmas!"

Na ízlésekről és ficamokról tehát nagy vonalakban. Nekem a szép az itt kezdődik.

Ám akkor mégis mi a kifogásom ellene, hogy grafikailag fejlődik a játékipar. Semmi más, mint az erőforrás átcsoportosítás: ha régen abból állt egy játék, hogy 40% grafikai tartalom, 20% hanganyag, 20% írott szöveg, 20% kreativitás, akkor arról mindenki látta, hogy feláldozta a grafika oltárán a játszhatóságot.

...és most? Most már el is butítják, akit lehet a grafikával, mert most úgy nézünk ki, hogy: 60% grafikai tartalom, 20 marketing (bullshit), 10% hanganyag, 10% három félre fejlesztési irányra osztva...

Ebből -10% pc-re... Szóval hová is tartunk?! Emberek! Megöltétek a kreativitást a grafika hajkurászással! Mindenki tudja, hogy egy vérre menően részletes grafikával egy Fallout 2 10 dvd-re sem férene fel, ha tartalmilag az elődöt követi! Akkora helyszíneket nem lehet a Skyrim alá tenni azon a grafikán, amekkora pl. az összes GTA összerakva lenne. Ez NEM megy! Ha valamitől erőforrásokat vonunk meg, akkor az a rész érthetően és érezhetően zuhanni kezd és ha valaki ezt azzal kívánja kompenzálni, hogy cukorszirupba csomagolja be, ami még megmaradt, akkor elveszíti az eredeti célközönséget. Például engem.

A másik átértékelődés ott fáj a legjobban, ahová pont nem kéne bemásznia a marketingeseknek: "Pc-s vagy >> tolvaj vagy... de azért ugye megveszed a CoD211323. részét..." Kösz, de nem!

Miként ]{redenc is írta: régebben a jogvédelem mint olyan nem volt túl jellemző. Érdekes mód mégsem sírt mindenkinek a szája a gonosz kalózok ellen. Sőt! Istenítettük, aki ért hozzá. Csakhogy mostanra a játékok nem szórakoztatni akarnak téged, hanem haszont húzni belőled, amíg lehet. Ha már megvetted, úgyis mindegy neked, jó-e vagy sem. Behúztak a csőbe. Ennyi volt. Az még merő tévedésből sem jut eszükbe, hogy a folyamat úgy működik, hogy te letöltöd, ő megnézi, neki megtetszik, ő letölti, megmutatja másnak, aki már esetleg megveszi. Nem. Szerintük úgy megy, hogy te letöltöd, senkinek nem mutathatod meg, sehová sem írhatod le, a másik is ugyan így, a harmadik is... Ember! Hát hogy tiszteljek meg olyat azzal, hogy fizetek a munkájáért, miközben én kapom a DRM-es verziót pénzért, én szophatok azzal, még aki tolvaj, az a másikat szedi le gond nélkül?! Ráadásul rám sütik ugyan azt a bélyeget, amit a többire...

Ezzel párhuzamosan a technikai oldal is átment közröhejbe: vegyél olyan gépet, amin a NASA pár éve komplex szimulációt futtatott, mert a karakternek végre van haja! Azta, micsoda fontos dolog! Kell ám azt szálanként modellezni, meg mosni vasalni! Közben a VGA-n nagyobb a memória, mint a 15 évvel ezelőtti játék TELJES tartalma KÉTSZER! Ugyan az a kód pedig: csak most minden szebb... vagy legalábbis jól elhiszed, hogy szebb.

Ugyanis a játékok még mindig illúziók csupán. Az agyad rakja tele tartalommal, nem a programozó. A Crysis szép? Az hát! Tudod hány %-át tudja egy mostani VGA leképezni a valóságnak? Alsó hangon közeledik az 5-ös felé ez a szám. Igen, kemény 5%-ig valósághű valami. Miért? azért, mert a valóságot nem lehet jól modellezni. Nincs olyan kódsor, ami ne tenné két vállra a legdurvább konfigot is! Valamint a mi valóságérzetünk NEM csak a képi tartalomból áll. Töredéke az csupán az érzékelésnek...

A másik, amivel vadítják a népet: uHD, fHD stb... brutális felbontások. Ezt ne részletezzük miért, de megint csak a lehúzás. Röviden: nem látod te azokat a pixeleket 1600*1200-ban sem. Csak oda képzeled magadnak, mert az mondták neked, hogy a másik jobb.

Megcsináltuk kísérletben, hogy full sötétben két kijelzőt egymás mellé tettünk (hogy ne lehessen tudni melyik milyen), majd pár előre be nem avatott srácnak megmutattuk, hogy mondja meg melyik szebb.

Az egyik egy fHD S-LCD volt, a másik egy mezei TFT, de a tartalom ugyan az volt rajtuk. Szerintetek hányan "mentek át"? Senki. Senki sem tudta megmondani melyik szebb... Utána megmondtuk, hogy egyik full HD, de sunyi módon kicseréltük a másikat egy ugyan olyanra, más tartalommal. Érdekes módon mikor megtudták, hogy a bal oldali a full HD, valahogy mindegy lett mi van rajta... az a szebb. Csak az a fail, hogy a jobb is pont olyan volt addigra...

Hasonló kísérlet CPU-val: leöltettük őket játszani, de nem láthatták a konfigot: melyik folyamatosabb? A négy vagy a két magos gép? > "Aham: a négyes sokkal jobb!" Ja, jó. Mindkettő 4 magos volt...

...és hogy miért volt jobb a régebbi?! hát azért, mert miután kibontottad remegő kézzel a C64-esed az új doboza... helyett a használt bolti szatyorból: pont azt kaptad, amire vágytál! Nem érezted azt, hogy: "a fene, megvettem ezt a drága szart, és mégsem tud többet mint a másik"...

Azért volt jobb, mert én _A_ legendák korába születtem. Olyan játékokkal játszhattam, amivel nem is tudnak és nem is akarnak versenybe lépni az utódok, egy-egy szerencsés kivételt leszámítva. Ott ugyanis még volt rizikófaktor: ha átb.. szak, akkor az a cég lehúzhatta magát. Ma akkor húzhatja le, ha nem b..sz át senkit... és én köszönöm, de ebből az utóbbiból nem kérek. Van még elég régi cím, ami csak rám vár! Van képem.. izé gépem hozzá, nem kell nekem Crysis 3 techdemo. Nyilván van, amit sajnálom, hogy nem tudok megpróbálni, de annyira kevés hogy nem dőlök a kardomba miatta...