Az elmúlt évek során többször láttunk már olyat, hogy egy-egy indie játék gyakorlatilag a semmiből érkezve maga alá gyűrte a teljes Steamet rekord gyorsaságú idő alatt, miután felkapta egy népszerűbb streamer vagy valami másért felfigyeltek rá a játékosok. De vajon mi történik ezekkel a játékokkal, miután az érdeklődők első hulláma elvonul? Tudják-e tartani a népszerűségüket, vagy csak a feledés vár rájuk?

Ennek néztünk utána jelen cikkünkben, melyben a Steam négy, nem is olyan régen még kifejezetten közkedvelt és hatalmas sikereknek örvendő címét vettük elő újból, hogy kiderítsük, mi lett velük azután, hogy a semmiből érkezve pár nap leforgása alatt meghódították az eladási listákat.

egykori-sztarok-01.jpg

MORDHAU

A MORDHAU a tavaly év egyik nagy meglepetése volt, mely villámgyorsan hatalmas népszerűségre tett szert a játékosok körébe, ami nem is csoda, ha figyelembe vesszük, hogy egy középkori csataszimulátorról volt szó, melyben akár 64-en is egymás torkának eshettek a pusztító közelharcban. A játék eladásai egy hónappal a megjelenés után már elérték az egymilliós álomhatárt, és egy rövid ideig úgy nézett ki, hogy a középkori hadviselés lesz a kompetitív multis játékok új Szent Grálja.

Ha azonban ma ránézünk a MORDHAU Steam Charts adatlapjára, láthatjuk, hogy a játékosszáma durván beesett a megjelenés utáni csúcshoz képest, ez pedig a legtöbbek szerint két dolognak köszönhető. Egyrészt a játékosközösség, ami kialakult a program körül, meglehetősen toxikus (tisztelet a kivételnek természetesen), másrészt pedig a MORDHAU nem a legkezdőbarátabb cím: ritmusra épülő harcrendszerét bizony idő kitanulni, és amíg valaki nem sajátítja ezt el, addig nem is nagyon lesz sikerélménye.

egykori-sztarok-04.jpg

A fenti két indokon túl sokan panaszkodnak a rossz szerverekre, a fegyverek kiegyensúlyozatlanságára, valamint az új térképek hiányára és a meglévő térképek rossz kialakítására is. Végezetül pedig érdemes lehet megemlíteni, hogy a MORDHAU tavaly nyáron belefutott egy csúnyább botrányba is, mikor a fejlesztők egy nyilatkozatát páran úgy értelmezték, hogy a játékosok beállíthatják majd, hogy a színes bőrű vagy épp női karaktereket fehér férfiként szeretnék látni.

Mindezek ellenére azonban fontos leszögezni, hogy a MORDHAU egyáltalán nem a halott játék kategória. Bár népszerűsége csak töredéke annak, amit tavaly áprilisban, a megjelenése környékén élvezett, azért egy kisebb, de kitartóbb játékosbázis így is kialakult körülötte, ahogy azt a Steam Charts adataiból is láthatjuk. Épp ezért, ha valaki a fenti problémák ellenére olthatatlan vágyat érez a középkori csatamezők megszállására, ne fogja vissza magát, hiszen ahogy a tesztünkben is írtuk, a MORDHAU bőven szórakoztató játék tud lenni, ha a hibáin sikerül felülemelkednünk.

Atlas

Az Atlas tipikus példája annak, mikor egy-egy videojátéknak kicsit túl jól sikerül a marketingje. A népszerű ARK: Survival Evolved mögött álló Studio Wildcard és annak testvérstúdiója, a Grapeshot Games, nem kevesebbet ígért, mint egy kalózos online túlélőjátékot, a rajongók pedig úgy várták a programot, mint egy messiást. A megjelenése környékén épp ezért rengetegen le is csaptak az Atlasra, azonban ekkor jött a feketeleves, a játék többszörösen eltolt megjelenése után ugyanis rövid úton kiderült, hogy a fejlesztők nem voltak épp a legőszintébbek, mikor az alkotásukat promózták.

Az Atlas egyszerűen vállalhatatlan technikai állapotban rajtolt: sokan még a szerverekhez sem tudtak csatlakozni, akik pedig bejutottak, azok is brutális fps esésekre és változatos bugokra panaszkodtak. Mindez azonban eltörpült a játék tartalma mellett: hamar kiderült ugyanis, hogy az Atlas lényegében az ARK: Survival Evolved átskinezett változata, ami sokak szerint lényegében egy ARK DLC-ként indult, csak aztán inkább teljes játékként jelent meg. Ezt a teóriát erősíti meg az is, hogy az ARK menürendszere elérhető volt az Atlasból egy láthatatlan gomb megnyomásával.

egykori-sztarok-05.jpg

És bár az Atlas azért még jelen van a Steamen, a játékosok rajtnál elvesztett bizalmát a mai napig nem igazán sikerült visszaszerezni a fejlesztőknek. Így míg a megjelenés környékén hatalmas érdeklődés övezte a Grapeshot Games és a Studio Wildcard alkotását, ma már csak töredékét látni annak a több tízezer embernek, akik a debütálás napján felcsaptak kalóznak, hogy szinte azonnal meneküljenek is az igencsak gyengére sikeredett játék közeléből.

SCUM

A horvát Croteam neve hallatán sokaknak alighanem a Serious Sam-játékok ugranak be elsőre, pedig a fejlesztőknek volt egy másik nagy dobásuk is, nem is olyan régen. A SCUM című online túlélőjáték 2018 nyarán jelent meg, mikor a műfaj iránti érdeklődés az egekben volt, alapjait tekintve pedig egy minden eddiginél részletesebb szimulációt ígért a játékosoknak, ahol például a karakterünk testtömege befolyásolja, hogy mozgunk, de még a reálisan szimulált metabolizmusunkra is oda kell figyelnünk, ha túl akarunk élni.

Ez a recept pedig enyhén szólva is bejött a túlélőjátékok rajongóinak. A SCUM egyik pillanatról a másikra a Steam sztárja lett, és csak a megjelenés hetében több mint hétszázezer példány kelt el belőle, arról nem is beszélve, hogy rövid ideig a Twitch trónját is sikerült elhódítania a Fortnite-tól, ami azért nem sok játéknak szokott sikerülni.

egykori-sztarok-02.jpg

Mégis, ha ma ránézünk a SCUM Steam Charts oldalára, azt láthatjuk, hogy a rajtkor jelenlévő játékosbázisnak csak töredéke maradt meg, ez pedig egyrészt a túlélőjátékok folyamatosan csökkenő népszerűségének, másrészt pedig a fejlesztők hozzáállásának köszönhető. A játékosok közül ugyanis sokan úgy érzik, hogy a Croteam egyszerűen nem bővíti elég gyors ütemben a játékot, és sokszor a már jó előre beígért funkciók leszállításával is késnek, ez pedig nem a legszerencsésebb dolog a túlélőjátékok erősen kompetitív piacán.

Érdemes lehet azonban megemlíteni, hogy a SCUM, akárcsak a MORDHAU (vagy a másik két cím, ami szerepel még a cikkben, ha már itt tartunk), messze van még attól, hogy halott játék legyen. Noha nincs körülötte akkora érdeklődés, mint a rajtkor, azért így is megvan a maga kicsi, de stabil játékosbázisa, így bárki belevághat nyugodtan, már ha persze nem zavarja, hogy az előrendelőknek járó extra öt centi férfiasságról sajnos már örökre lemaradt.

Realm Royale

A Hi-Rez Studiost egyáltalán nem kell félteni, ha az épp népszerű trendek meglovaglásáról van szó: a csapat az elmúlt évek alatt készített már MOBA-t és hero shootert, 2018-ban pedig úgy döntöttek, beszállnak a battle royale lázba is. Először csak a Paladins című játékukhoz terveztek egy battle royale módot készíteni, végül azonban egy különálló program mellett döntöttek, mely 2018 júniusában fel is bukkant korai hozzáférésben a Steamen Realm Royale néven.

egykori-sztarok-03.jpg

A Realm Royale alapjait tekintve egy kifejezetten egyedi verziója volt a PUBG által népszerűsített battle royale formulának. A játékosok például több kaszt közül is választhattak a meccs elején, mely befolyásolta, milyen fegyverekkel és képességekkel eshetnek egymás torkának, a felszerelésünket pedig lehetőségünk volt fejleszteni a pályán szétszórt kohóknál, amennyiben elég nyersanyag és gyilkosság ált a rendelkezésünkre.

Ez az egyedi mix pedig kezdetekben elég szép sikereket aratott: a Realm Royale a megjelenése környékén több százezer játékost vonzott maga köré, ez az érdeklődés azonban nem tartott hosszú ideig. A Hi-Rez csapata ugyanis átgondolatlan frissítésekkel és változtatásokkal viszonylag hamar megszüntette azt, ami igazán egyedivé és érdekessé tette a Realm Royale-t a többi battle royale címhez képest, ez pedig szinte azonnal éreztette a hatását: a Realm Royale játékosbázisa két hónap alatt 95%-kal zuhant, és a játék végül csak egy újabb javarészt feledésbe merült battle royale cím lett.