Aki azt tervezte, hogy majd a nyári kánikulában kivonul a medencébe, vagy a hasát sütteti a napon, még nem tudta, hogy júliusban érkezik az új Civilization kiegészítő, és vele együtt az ablakon távozik minden terv. Várnak az átjátszott napok és éjszakák... de csak a következő körig.

Kifejezetten nehéznek tűnhet elkerülni az elkényelmesedést egy olyan csapatban, amely (kis túlzással) a fennállása óta nem csinál semmi mást, csak pár évente kidobja fő sorozatának új részét, fűt-fát ígérve teljes újragondolásról, átértelmezett funkciókról, és addig sose látott újításokról. Van ennek elrettentő példája (a Team 17 és a Worms), és ott a másik véglet is, a Firaxis, amely a tavalyi XCOM: Enemy Unknownnal bebizonyította, hogy nem csak a Civilizationhoz ért, mégis abban a legjobb.

Az alig egy hónap múlva megjelenő, szám szerint második Civilization V kiegészítő ugyanis a csúcsra járatja a finomhangolás művészetét. Semmiképp sem tűnik forradalminak, nincsenek benne a szabályrendszert megbolygató, vagy teljesen átíró újítások, és az előzetes ígéretek az üresjáratok kidobásáról sem bizonyultak teljesen igaznak az egyetlen népet és előre beállított paramétereket hozó előzetes verzió alapján. A Brave New World ennek ellenére kihagyhatatlan!

Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy a Civilization V még mindig az egyetemes Civ-történelem egyik legjobb darabja, és bármi, ami kibővíti a funkcióit, csak jó lehet. Ezen a téren a Brave New World nem okoz csalódást, a kilenc új nemzet miatt már önmagában megérné rá beruházni (még úgy is, hogy a teljes listát továbbra is titok övezi), de még erre is sikerült rálicitálni két nagyon régóta esedékes toldalékokkal: végre bővült a kereskedelem, és változott a diplomácia.

Előbbi már a játék elejétől elérhető, és még csak utakra sincs szükség hozzá. Karavánokat ugyan eddig is lehetett küldeni a barátságosabb népeknek, mostantól viszont már a birodalmon belül, a saját városok között is ingázhatnak a tevék és a lovas szekerek. Két-három portékát szállíthatnak: ételt, aranyat és termelést. Ez különösen a kezdeti szakaszban, a városalapítások idején jön jól, mert egy jól irányított gyorssegéllyel az eddiginél sokkal tempósabban is felhúzható az új település, amely mind a nagyravágyó birodalomépítőket, mind a területüket védő stratégákat segítheti. A csencselés nincs a szárazföldre korlátozva, hajókkal pontosan ugyanezt el lehet érni, csak ott megvan az a veszély, hogy a barbárok vagy a rivális birodalmi tengerészek megcsáklyázzák a bárkákat.

A Brave New World megvétele mellett mégsem ez a legnagyobb érv, hanem a világkongresszus, amely minden idők egyik legnagyobb állóvizét, a körülbelül a Civilization III óta változatlan diplomáciát bolygatja fel egy kicsit. Ugyan a spártai kezelőfelület és a címszavakra korlátozott tárgyalás maradt, viszont az Alpha Centauriból ismerős ENSZ-szerű szervezet kissé változtat a dolgokon. Ezt az a nemzet alapítja meg, amelyik elsőként kerül kapcsolatba a térkép összes népével -- a móka innen indul, pár évente ugyanis egy tető alatt üléseznek a küldöttek, hogy különböző javaslatokat fogadjanak el, vagy épp utasítsanak vissza. Már maguk a delegáltak megszerzése és befolyásolása is felér egy külön játékkal (gyakorlatilag bárkit meg lehet kenni arannyal, vagy ha ez nem jön be, akkor háttéralkukkal is manipulálhatók), de ezt még kombinálni is lehet indítványokkal. A rendelkezésre álló lehetőségek listája hatalmas: luxuscikkek tilthatók be, adó róható ki a városokban állomásoztatott katonákra, szankciók vethetők ki egy országra vagy városállamra, de még a kultúra és a vallás is kordában tartható.

Elképesztően sok intrikára van lehetőség, és pont emiatt tűnik annyira kihagyhatatlannak a Brave New World. Távol áll attól, hogy egy teljesen új világot hozzon, és még mindig rengeteg olyan elemet hagy a Civilization V-ben, amit már ideje lenne felújítani, de az már a számozott folytatás, a ki tudja mikor (fogadjunk: három éven belül) érkező Civilization VI dolga lesz. Addig pedig maradnak az átjátszott éjszakák, és a karikás szemek!

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Sid Meier's Civilization V: Brawe New World -- Megjelenés: 2013. július 12. -- Gépigény: CPU: 2 magos / 1800 MHz, RAM: 2 GB, VGA: SM 3.0 / 256 MB, HDD: 8 GB