STEAM: az új generációSzóval, új cipőbe lép a Steam. A szoftvert eleinte milliók utálták – köztük én is –, aztán ahogy látszott rajta, hogy a Valve komolyan gondolja, lassan megkerülhetetlen tényezővé nőtte ki magát az átlagfelhasználók életében – bár zömmel Amerikában, itthon csak kevesen használjuk arra, amire valójában kell. A Take Two, az Eidos, az Introversion, a Strategy First, a PopCap Games, a Capcom és az id Software már rádöbbent, mekkora lehetőségek leledzenek a rendszerben, az ő játékukat – igen kedvező áron! - már megvásárolhatjuk erről a programról. Természetesen hátrányai is vannak – nincs doboz, kézikönyv, stb. -, de a mai igénytelen, DVD-tokos világban talán ez már nem is annyira nagy probléma.

STEAM: az új generáció Azonban, a Steam nem csak egy virtuális bolt. Segítségével tudunk online játszani a világ legsikeresebb játékával, a Counter-Strike-kal, annak remake-jével, a Counter-Strike: Source-szal, és az összes többi Valve játékkal. A vállalat felismerte, hogy a felhasználók zöménél állandóan fut a szoftver, ezért rengeteg újítást szándékoznak bevezetni – hogy egy kicsit átvegyék a különböző kommunikátorok szerepét, az átlagjátékosnak megadva azt a lehetőséget, amelyet eddig csak külsős programmal érhetett el.

Az új verzióban saját profilt faraghatunk az eddig nem túlságosan kiaknázott Steam ID-ből: képet vagy avatárt STEAM: az új generációrendelhetünk hozzá, írhatunk egy kis bemutatkozó szöveget, felsorolhatjuk a kedvenceinket, amelyeket aztán játékostársaink vagy a Steamen, vagy a weben megtekinthetnek. Ha ez nem volna elég, végre igazán használhatóvá tették a "Friends" listát: az eddigi szerepe megmarad, ám az eddigiekkel ellentétben folyamatos rendelkezésre állást és precízebb kommunikációt ígérnek a fejlesztők. Most már tényleg láthatjuk barátainkat játszani, amíg egy szerveren vannak, és a termék azonnal kijelentkezik – nem ragad be néha hosszú órákra –, ha az illető elhagyta a szervert.

A témához szorosan kapcsolható az új 'csoport' rendszer: segítségével kreálhatunk és csatlakozhatunk publikus, valamint privát csoportokhoz. A csapaton belüli emberek azonnal elérhetik egymást, van saját oldaluk – amit profillal, információkkal, és a többi láthatnak el -, vagy akár élőszóban, mikrofon segítségével azonnal kommunikálhatnak. Játszhatnak bármelyik steames játékkal, nyomon követhetik a saját statisztikájukat, egy közös felületen belül üzenetet hagyhatnak egymásnak, egy szó, mint száz, STEAM: az új generációfolyamatosan kapcsolatban lehetnek egymással. Említettem már a statisztikát: mind a csoportoknál, mind az egyedi profilban életbe lépett a statisztika. A felhasználók megtekinthetik, melyik játékkal játszottak a legtöbbet, melyik pályán, és ez percben körülbelül mennyit takar majd. A chat - szóban és szövegben - persze nem csak a csoportokban működik, mint ahogy az időpontnyilvántartás sem: beállíthatod, mikor lesz meccsed, ezt pedig a csoportod / kiválasztott barátaid folyamatosan nyomon követhetik akár a Steamen, akár egy internetböngésző segítségével.