Talán csak az igazi, nyílt színtéren játszódó háborúnak nagyobb a tétje annál a folyamatosan zajló küzdelemnél, amely évezredek óta tart, már-már egyidős a társadalomba szervezett civilizációval, és amelyben minden országban jelen van, miközben minden nyelven ugyanúgy zajlik. Mi úgy ismerjük: politika, amely szólhat egészen aprócska településekről, nagyobb megyékről vagy akár egy komplett országról is. A megválasztott vezetők azonban nem mindig azt teszik, amit ígértek vagy amit gondolnak – és pontosan ezt a kettősséget igyekszik bemutatni a SHASN, melyben a tét egyenesen a jövő!

SHASN

  • Kiadó/partner: Memesys Culture Lab
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 3-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 90-120 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 2,93/5
  • Ára: a kiadó honlapjáról 6000 indiai rúpia, nagyjából 24 100 forint

A tét ugyanis nem más, mint egy fiktív nemzet sorsa: minden játékos egy ambiciózus politikust irányít, a cél pedig többséget szerezni a lehető legtöbb vagy legalább a legértékesebb választókerületben. A versenynek azonnal vége, amint minden választókerület sorsa eldőlt, és az, aki a legtöbb győzelmi pontot tudta megszerezni a választókerületek meghódításával, a saját képére formálhatja a nemzetet.

Az odáig vezető út persze nem akadálymentes, de egyáltalán nem is bonyolult. A kezdéshez mindenki kap egy saját játéktáblát és egy rendkívül jó tapintású szövetzsákot, melyben a választókat szimbolizáló figurák találhatók, magán a játéktáblán pedig négy különböző ideológiát képviselő (mondhatni) tanácsadó található meg. Ez a Kapitalista, a Supremo (diktátori hajlamokkal rendelkező egyed), a Showman (médiamogul), valamint az Idealista. Minden játékos köre azzal kezdődik, hogy egy szomszédos játékos felcsap egy lapot a kampánypakliból, és anélkül, hogy megmutatná azt a kérdezettnek, felolvassa a rajta található kérdést, majd az igen/nem választ. A két opció mindegyike 1-1 ideológiát képvisel: a szövegezésből lehet elsősorban kikövetkeztetni, hogy melyikhez tartozik. A kérdések rendkívül széles kört ölelnek fel, a fegyvertartástól és a hadászattól kezdve az egészségügyön át egészen az alapvető emberi jogokig terjed a skála. A választást követően a lap az adott ideológiát képviselő alak oszlopába kerül, a kártyán szereplő nyersanyag pedig a saját készletbe. Ebből következik az is, hogy a játék folyamán senki sem azt választja, amit ténylegesen is gondol a valóságban, hanem azt, amely a meccs során a választott stratégiát erősíti.

Négy nyersanyag található a játékban: kampánytámogatás, médiafigyelem, a publikum bizalma, valamint a hírnév. Minden játékos összesen 12 nyersanyagot halmozhat csak fel, így ezeket folyamatosan költeni kell. Az elsődleges árucikk a választó maga, akit hivatalosan nem megvenni, hanem befolyásolni kell. A központi játéktáblán mindig három választólapka található meg, az ezeken szereplő szám (1-től 3-ig) határozza meg a megszerezhető választók mennyiségét, a mellettük található nyersanyagoszlop pedig az árukat. Egy fordulóban akár több választókártya is szerezhető, feltéve, ha rendelkezésre áll az ehhez szükséges keretösszeg. A választókártyákkal nyert szavazók mindegyikét egy adott választókerületbe kell lerakni. Minden választókerület csak adott mennyiségű választót tud befogadni, ezen maximális mennyiség fele (+1) pedig többséget biztosít, és ha ezt sikerül a játék végéig fenntartani, akkor győzelmi pontot.

GERRY, A SZALAMANDER

Csakhogy ez a fenntartás talán nagyobb kihívást jelent, mint a választók megszerzése. Ugyanis, ha egy adott pillanatban valaki több szavazóval rendelkezik egy kerületben a riválisaihoz képest, akkor manipulálhatja a választókerületet (gerrymandering) azáltal, hogy egy szavazót vagy kitol a kerületből, vagy behoz egyet a szomszédos kerületből – ez pedig lehet akár saját szavazó is. A szabálykönyv expliciten ki is emeli, hogy ha valaki bármikor tud gerrymanderingezni, tegye meg, ez ugyanis a lehető leghatékonyabb fegyver. A megszerzett többség is felbontható ezáltal, bizonyos feltételek teljesülése mellett, de számos más stratégiai lehetőség is rendelkezésre áll.

Például minden egyes választókerületben van egy olyan pozíció, ahová választót helyezve onnan az semmilyen formában nem mozdítható ki, cserébe viszont a behelyezését követően kötelezően húzni kell egyet a szalagcím-pakliból, amely olyan lapokat tartalmaz, melyek vagy szélsőségesen pozitív, vagy szélsőségesen negatív hatást gyakorolnak. Tulajdonképpen politikai botrányokról, incidensekről van szó, így ez minden esetben komoly rizikóval jár. Aztán ott vannak a szabadon vásárolható konspirációs kártyák, melyek elsősorban a riválisok törekvéseinek letöréséről szólnak: a választók elcsenése, a nyersanyagok ellopása éppúgy a játék részét képezik, mint akár a teljes választási térkép újrarajzolása.

Ha egy játékos minden lehetséges akciót elvégzett (mindegyiket lehet többször is, csupán a költséget kell megfizetni), a következő résztvevőn van a sor – kérdés felhúz, megválaszol, nyersanyag begyűjt, akciót végrehajt, és ez így megy egészen addig, míg minden kerületben létre nem jön a többség. Ha ez bekövetkezik, a meccsnek azonnal vége.

A POLITIKAI HATALOM

Ez viszont nem feltétlen megy egyhamar, az egyes ideológiák ugyanis különleges erőket is biztosíthatnak. Ez az alájuk becsúsztatott kártyák darabszámától függ: 2 esetében csak egy fix nyersanyag nyerhető (a kapitalistától pénz, a supremótól hatalom, és így tovább), 3-nál egy különleges képesség nyílik meg (eggyel több választó, vásárlási kedvezmény), az ötödik passzív/aktív tulajdonság pedig minden esetben a többségi szavazók átfordítását teszi lehetővé. Ezen képességek ügyes kombinálásával, a választókerületek stratégiai elfoglalásával, a riválisok visszafogásával pedig egészen intenzív csatározások alakulhatnak ki.

A SHASN ezt ráadásul eléggé tematizálva tálalja, a játék elején ugyanis ki kell választani a rendelkezésre álló kampányok közül egyet. Az alapcsomag az amerikai vagy az indiai kampánnyal vásárolható meg, és minden ilyen kampánycsomag 108 ideológiai kérdést tartalmazó lapot, valamint saját konspiráció- és szalagcímpaklit tartalmaz, maximálisan igazodva a fő témához. Azaz értelemszerűen az USA-pakli egy jelentős részében a közelmúlt meghatározó eseményei, illetve az ottani általános politikai helyzettel kapcsolatos kérdések szerepelnek a lapon, Indiára pedig mindez India vetületében igaz. A kérdések szerencsére nem annyira specializáltak, hogy az adott ország mély ismerete nélkül ne lehetne feldolgozni őket, sőt a legtöbb igazából teljesen általános dilemmákat tálal, és elsősorban az érzékenyebb témájú, külön felkiáltójellel meg is jelölt (az érzékenyek ki is vehetik ezen kártyákat a pakliból) esetek azok, ahol esetenként konkrét, történelmi jelentőségű, ambivalens fogadtatású incidens vagy szituáció a téma.

Fontos kiemelni, hogy a minimum játékosszám 3-ban lett meghatározva, a 2 fős mód külön megvásárolható kiegészítővel érhető el (saját játéktábla és kártyacsomag tartozik hozzá), de ez pont az a műfaj és az a fajta játékmenet, ahol érezhetően szükség van legalább 3 emberre. 4 főnél már kezd lelassulni, sok az üresjárat, cserébe itt a legkiélezettebb a harc a szűk játéktérért. Megunni egyhamar nem lehet, elvégre az alapcsomag részét képező Scenario-kötet elképesztően sok kiinduló helyzetet tartalmaz: ezek fixen megrajzolják a kezdőtérképet, és adnak egyfajta kezdőpaklit is, így valamennyire a játékidőt is lerövidítik, hisz nem kell nulláról építkezni.

M-Ű

A SHASN ráadásul mindezt hiperigényesen tálalja. A dupla vastagságú, a hajtásoknál csúnyácska, alapvetően is inkább funkcionális játéktábla mellé egyszerű, de kifejezetten látványos elemeket kapunk, kezdve a fából készült választókkal, az egészen kiváló ábrázolású kártyákon át a külön tartóval rendelkező tokenekig. Már-már furcsa ez a fajta igényesség és bőség egy normál kiadás esetében, de a nálunk járt Presidential Edition még ezen is túlmutat, hiszen nem a tálalásban nyújt extrát. Ez is ugyanabban a fantasztikusan dekoratív, fekete monolitra emlékeztető dobozban érkezik, mint a „közönséges” változat, emellett viszont majdnem minden létező dolgot sikerült beletuszkolni, ami csak a Kickstarter-gyűjtés során támogatásra lelt. Így megtalálható benne az összes sztenderd kampány (az amerikai, az indiai, a római és a futurisztikus – a kiadónál Brexit-pakli is vásárolható), az extra zónacsomag és több kisebb olyan moduláris kiegészítő, amellyel tovább nyújtható az amúgy is egészen irreális szavatosság. Ennek persze meg is kérik az árát, illetve kérnék, a SHASN ugyanis jelen sorok írásakor – sőt az azt megelőző hetekben – egyáltalán nem kapható, és jelenleg nem tudni, hogy mikor lesz belőle utánnyomás.

Kihagyni mindenesetre vétek lenne, ugyanakkor az extrém nyelvfüggőség miatt jelenlegi formájában nagy nyelvtudás szükséges hozzá, így egy lokalizált változat megjelenése mindenképp üdvözlendő volna. Már csak azért is, mert a hivatalos oldalon elérhető fankit használatával teljesen egyedi pakli készíthető, az eseményekben pedig egyáltalán nem szűkölködő magyar politika szinte adja magát egy hazai kiegészítőhöz, amit szinte biztosan a rajongóknak kell elkészíteniük – de a SHASN is a politika iránti rajongásból született, és így könnyű ezt extra rajongással viszonozni. Még ha sokszor nem is az igazi arcát mutatja – de hát ilyenek ezek a politikusok.

(A játék teljes egészében angol nyelvű, és nagyon erősen nyelvfüggő. Kétfős mód kizárólag az ehhez szükséges kiegészítő megvásárlásával érhető el. A tesztpéldányt partnerünk, a Memesys Culture Lab biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát