A kilencvenes évek első felének videojáték-iparát meghatározó kalandjátékok sajnos a 21. század hajnalára nemcsak, hogy kikoptak a köztudatból, de már-már páratlan válságon mentek át, hosszú éveken át valóságos aszállyal sújtva a műfaj rajongóit. És bár a rend azóta sem állt teljesen helyre, az elkötelezett, elsősorban német alkotóknak hála azért valamennyire normalizálódott a szituáció, ha a minőséget nem is, de a mennyiséget tekintve mindenképp. Eközben szerencsére a stílus ismertetőjegyeit sikerült továbbvinni, hiszen ma már egy akció-kalandjáték sem képzelhető el alaposan kidolgozott szereplők, fordulatokban bővelkedő történet nélkül. Ez pedig természetesen a társasjátékok világát is elérte: napjainkra egyre több és több történetközpontú játék jelenik meg, ennek az evolúciónak része az Adventure Games-sorozat.

ADVENTURE GAMES 1: MONOCHROME INC / ADVENTURE GAMES 2: THE DUNGEON

  • Hazai kiadó: Piatnik
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kooperatív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 3x90 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 1,77/5
  • Ára: 5390 Ft/db

Sorozat, hiszen már hazánkban is két rész érhető el belőle, alapját pedig a remekbe szabott Exit-széria adja, amelyben változatosabbnál változatosabb szabadulószobákból kell kijutni, nyakatekert, bonyolult, nem csupán agymunkát, de összedolgozást is igénylő feladványok sokaságának megoldásával. A mind a mai napig bővülő szabadulószoba-család mind mechanikailag, mind tematikailag rendkívüli változatossággal rendelkezik, ám az eseményeket összefogó, kidolgozott központi történet nem jellemző rá.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Ezen igyekszik változtatni az Adventure Games, melynek tagjai olyan vérbeli kalandjátékok, ahol minden résztvevő egy nevesített szereplőt irányít, egy adott szituációba keveredik, és kénytelen a környezet felfedezésével, az ott található eszközök használatával boldogulni, mígnem sikerül elérni a végcélt, ami általában itt is a szabadulás.

És hogy honnan? Az első epizódban, a Monochrome Inc-ben egy titkos képletet kell elcsenni egy futurisztikus épületből, ám már az első lépések megtétele után kiderül, hogy nemcsak, hogy nem lesz egyszerű ezt kivitelezni, de lehet, hogy a háttérből valaki úgy mozgatja a szálakat, hogy kihasználja a játékosok rátermettségét...

Hasonlóan rózsás a helyzet a második játékban, a The Dungeonben is, hiszen ott egy dohos várbörtönben ébrednek fel a szereplők, akiknek nemcsak arról sincs fogalma, hogy hol is vannak pontosan, de arról sem, hogy hogyan kerültek oda.

POINT AND CLICK

Az alaphelyzet tehát egyik történetben sem könnyű, ezen viszont nagyon sokat segít azon univerzális játékmenet, mellyel mindegyik fejezet rendelkezik. Minden a karakterválasztással kezdődik: az egyes szereplők eltérő tulajdonsággal bírnak, így valamilyen módon mind hozzájárulnak a problémák megoldásához. A fő mozgatórugó ugyanis az akadályok áthidalása, melynek során a környezetben található eszközöket megtalálva, azokat egymással vagy az akadállyal kombinálva lehet továbbjutni.

A játékmenet alapvetően kártya- és történetvezérelt. Minden esetben minimum egy helyszínlapka van az asztalon, melyen több szám található. Ezek a mellékelt kalandkönyv adott bejegyzéseire hivatkoznak. Olyan szöveges leírások ezek, melyek nem csupán a hangulatot teremtik meg, de leírják, mit lát az adott szereplő, és ez nemcsak további információt, de új kalandkártyát is biztosíthat, amely egy tárgyhoz juttathat.

A továbbjutás kulcsa ezen kalandkártyák használatában rejlik, mert ezeket kombinálni kell. A kézikönyv maga erre remek példát szolgáltat: ha találsz egy macskakonzervet és mellé egy konzervnyitót, az felnyitott macskakonzervet eredményez, amely lehet, hogy megnyitja a továbbjutás kulcsát!

Konkrét példát felhozni azért nem lenne szerencsés, mert az Adventure Games alapvetően egyszeri élmény, amit elég könnyű elspoilerezni, hiszen egy idő előtt felfedett helyszín vagy tárgy is elronthatja az élményt. Ezekből pedig bőven akad, a kalandok könyve több mint félszáz oldalas, minden egyes lapján több bejegyzés található, melyeket a játék folyamán kell felolvasni. Ezen bejegyzések nem mindegyike kerül elő, ahogy egy igazi kalandjátékban, úgy itt is előfordulhat, hogy a vártnál gyorsabban sikerül túljutni egy akadályon, vagy rögtön beletenyerelni a megoldásba.

VÉGJÁTÉK

Az biztos, hogy nem rövid élmény, mind a két játék három fejezetre oszlik, ezek átlagos játékideje pedig 75-90 perc, játékosszámtól és sikerességtől függően. A sikerélményt mindenesetre folyamatosan adagolja az egyes szobák, helyszínek felfedezése, az ott található feladvány megoldása állandó motivációt ad a folytatásra, a fejezetekre szabdaltság okán a történet pedig hajlamos a levegőben hagyni a szálakat, vagy olyan fordulatot előhúzni a kalapból, ami miatt nehéz letenni, és nem azonnal folytatni. De szerencsére azért le lehet, az éppen használt lapok bezacskózásával a játékállás „elmenthető”, és egy gyors setupolást követően percek alatt folytatható.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Így hát az Adventure Games-sorozat erősen indít: mind a két fejezet fordulatokban bővelkedő, kifejezetten érdekes történettel rendelkezik, melyet az egyszerű és gyorsan megtanulható, narratíva-központú játékmenet foglal keretbe. Az elakadás nem akadály, a kalandok könyve minden feladvány megoldását is tartalmazza, és mivel egy komponenst sem kell megsemmisíteni, ezért a kalandok akár újra is játszhatók.

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Facebook-oldalát