Egy új barát

A program kezdetén megismerhetjük hősünket, Ray Doewood-ot, aki épp szorgosan végzi munkáját, mint védősisak tesztelő, miközben az élet nagy dolgairól elmélkedik kollégájával. A munka végeztével elindul hazafele, ám a sors iróniájaként fejbe találja egy titokzatos csomag, és az élete fenekestől felfordul. Ugyanis mikor magához tér, egy rózsaszín kar áll ki a fejéből, ráadásul a saját tudatalattijában történik az ébredés, ahol egy fura polipszerű lény segítségére kell sietnie, majd üldözőbe veszi a kormány egy titokzatos láncdohányos, a The Man vezetésével, meggyanúsítják a barátnője meggyilkolásával, elmegyógyintézetbe zárják, szóval szegény Raynek nem lesz egyszerű napja…

Papírvilág…

Ami elsőre megragadja a tekintetünk, az a játék 2D-s világa, mely leginkább egy színezett papírlapokból alkotott képre emlékeztet, bele illő karakterekkel. Mindez zseniális atmoszférát kölcsönöz a játéknak, és a játékmenet ki is használja az ebben rejlő lehetőségeket. A Stick it első ránézésre egy platformer, vagyis ügyességi-ugrálós játék, de sokkal több van benne. Rengeteget fogunk beszélgetni, feladványokat megoldani, tárgyakat gyűjtögetni stb., tehát igazából egy kalandjátékkal van dolgunk, amelyben rengeteget kell ugrálni.

stick-it-to-the-man-01.jpg

…és lakói

Na de térjünk vissza Ray barátunkhoz, akivel hamar rájövünk, hogy egy extra rózsaszín kar nagyon hasznos tud lenni egy papírvilágban, ahol rajzszögeken lengedezhetünk, különféle helyekre eljutva, vagy egyes épületek oldalát is leszakíthatjuk, feltárva annak titkait, de természetesen mások gondolatai is elolvashatjuk. Igen, ezzel a karral mások fejébe belenyúlva láthatjuk az adott illető gondolatait, ami két dolog miatt is hasznos: egyrészt megkapjuk a továbbjutáshoz szükséges információkat, másrészt rengeteg humoros és vicces dolgot olvashatunk. Példának okáért egy kitömött macska arra gondol, hogy mennyire utálta azt, amikor őt állandóan simogatni, cirógatni akarták, most meg megbékélne a dologgal, vagy ott vannak a vízbefúlt áldozatok tengeri gondolatai, a minket üldöző ügynökök Descartes elemzései, egy halott pszichológus, aki betegesen rajong a lobotómiáért, a Jeti, akit érzékeny szálak fűznek egy börtönőrhöz, de találkozunk még egy képzeletbeli igen morcos és rosszakaratú angol nyúllal is. Érdekes karakterekben tehát nincs hiány.

stick-it-to-te-man-02.jpg

Fogdosni és olvasni

De nem csak információt tudunk kiolvasni mások elméjéből, hanem tárgyakat, úgynevezett matricákat (stickers) is, amikor arra gondolnak. Példaként egy „szakállas nő” arra gondol, hogy mekkora ötlet volt ragasztóval szőrzetet ragasztani az arcára, és ezért kapunk egy ragasztó matricát. Ezeket kell a megfelelő helyekre és karakterekre (direkt nem írtam embert, de majd meglátjátok) ragasztani, és máris haladhatunk tovább. A feladványokat nem nevezném nehéznek, inkább összetettnek és elvontnak. Az összetettségre muszáj példát írni: El kell jutnunk egy helyre, amihez szükségünk van egy taxira, de a taxisofőr élete épp romokban van, mivel rosszak a fogai, ezért a csillogó mosolyokért rajongó barátnője elhagyta egy műfogsoros maffiózóért. Csak akkor visz el minket, ha visszaszerezzük a barátnőjét, aki egy táncversenyen van az új barátjával. Ahhoz hogy ez sikerüljön, szükségünk lesz előcsalni egy alligátort, vízi hullák gondolatait olvasni, egy öreg, fogatlan ölebnek fogat találni, egy szakácsnak megtalálni a tökéletes hozzávalót és így tovább. Minden összefügg mindennel, csak meg kell látnunk az összefüggést.

Ez nem mindig sikerül, volt, hogy teljesen véletlenszerűen oldottam meg egy helyzetet, mivel semmiféle utalás nem volt a megoldásra, legalábbis én nem találtam. Ezt az egy helyet leszámítva viszonylag ésszerűek a megoldások, és roppant viccesek is. Matricákat nem csak feladványok megoldására használhatunk. A minket üldöző ügynökök, ápolók fejében turkálva, ha álmosak, akkor egy Zzzz matricára, ha ránk gondol, akkor egy Ray fejet szerezhetünk, amiket rájuk ragasztva vagy azonnal elszenderednek, vagy pedig a többiek helyettünk a hasonmásunkat kezdik el üldözni, így nyerve nekünk egérutat. Ha elkapnának, az sem gond, mivel a pályákon aktivált Mr Copy masinák újranyomtatják hősünket, és kezdődhet minden előröl.

stick-it-to-the-man-03.jpg

Minden a helyén

A Stick it to the Man! egy nagyszerű játék. A világ és a karakterek jól kidolgozottak, főhősünk szerethető, a párbeszédek kellően betegek, és az egész játék olyan, mintha Tim Schafer zseniális Psychonauts-ja előtt tisztelegne, ami főleg a sztorin és a karaktereken észrevehető, viszont az összetettsége egyben a legnagyobb hibája is a játéknak. Nincs több befejezés, választható lehetőségek, hanem lineárisan haladunk előre a játék 6-7 órájában, ezzel nullára redukálva az újrajátszhatósági faktort. Még az achievementek/trófeák is egyszerűek, egy végigjátszás alatt is összeszedhetőek gond nélkül, tehát már csak emiatt sem érdemes újra belekezdeni a játék 10 fejezetébe. Ennek ellenére én ajánlom, mert nem túl drága, és egy kellemes délutáni időtöltés lehet a Zoink Games játéka.

stick-it-to-the-man-04.jpg

Írói vélemény

A Stick itt o the Man! az indie játékok gyöngyszeme. Zseniális figurákkal és vicces sztorijával azonnal elvarázsolja az embert, a Tim Schafer játékokat idéző hangulat már csak hab a tortán. Ajánlom mindenkinek!

Pro

+ Nagyszerű karakterek
+ Rengeteg agyament poén
+ Egyszerű, de nagyszerű

Kontra

- Néha nem világos, mit is kell csinálnunk
- 0 újrajátszhatósági faktor
- Lehetne hosszabb is

stick-it-to-the-man-05.jpg