A megjelenési dátum és az ár ugyan jelen sorok írásakor még nem ismert, minden más tekintetben viszont rengeteget tudni már a Microsoft következő konzoljáról, az Xbox Series X-ről. Az alábbi cikkben a hardveres tudnivalókat gyűjtöttük össze nektek, hogy könnyebben el tudjatok igazodni a nagy információrengetegben.

xboxseriesxanrcropdrkbg16x9rgb.jpg

Hardveres specifikációk

A Microsoft alapvetően három fő szempontot tartott szem előtt az Xbox Series X hardverének megtervezésekor. Az első, hogy legalább kétszer olyan erős legyen, mint az előző generációs csúcsmasinájuk, az Xbox One X. A második, hogy a 4K felbontás és a 60 fps képfrissítés biztosítása ne okozzon kihívást. A harmadik pedig, hogy mindez játéktól függetlenül meglegyen, a fejlesztőknek ne kelljen kompromisszumokban gondolkodniuk. Ennek mentén az alábbi „csomag” jött létre – íme a konzol legfontosabb hardveres specifikációi, illetve fizikai paraméterei:

  • CPU – 8 magos, 3.8 GHz-es Zen 2
  • GPU – 12 TFLOP-os RDNA 2
  • RAM – 16 GB GDDR6 (10 GB - 560 GB/s | 6 GB - 336 GB/s)
  • Háttértár – 1 TB SSD
  • Optikai meghajtó – 4K UHD Blu-ray
  • Méret – 15.1 cm x 15.1 cm x 30.1 cm
  • Súly – 4.45 kg

Az AMD legújabb Zen 2 architektúráját használó, egyedileg tervezett processzor a CPU-teljesítményt tekintve a négyszeresét nyújtja, mint az Xbox One X. De a grafikai teljesítmény terén is legalább kétszeres előrelépésre számíthatunk, hiszen az RDNA 2 architektúrát használó, 12 TFLOP számítási kapacitású GPU a dupláját tudja a lebegőpontos műveletek terén, mint az Xbox One X.

xboxseriesxtechexplodemkt16x9rgb.jpg

A 16 GB-nyi GDDR6 memória szinten komoly javulást jelent az előző generációhoz képest (az Xbox One X-be 12 GB-nyi GDDR5 RAM került), a fejlesztők számára azonban az 1 TB SSD háttértár fog igazán komoly új távlatokat nyitni. A Microsoft külön hangsúlyozza, hogy az ezzel járó sokkal-sokkal rövidebb töltési idők csak a jéghegy csúcsát képezik, a konzol igazi „lelke” az Xbox Velocity Architecture lesz, amely gondosan összehangolja a hardver és a szoftver működését, lehetővé téve a játékbéli assetek optimális streamelését. Ez olyasvalami, ami konzolon korábban még nem volt, biztosítva a fejlesztők számára, hogy akár 100 GB-nyi tartalmat érjenek el azonnal. Ez minden téren óriási előrelépést jelent majd a sebességet tekintve, még nagyobb, részletesebb és élettel telibb világokkal, melyeken belül a fast travel valóban szempillantás alatt megtörténik.

Az említett technológia felel a Quick Resume funkcióért is, melyet már Xbox One-on is láttunk, de most ez is újgenerációs szintre lép. Egyszerre akár több játék vagy alkalmazás is felfüggeszthető lesz (minimum három), ráadásul újraindítás vagy frissítés után is megmarad az állás. Egy teszter például megcsinálta, hogy felfüggesztés után egy hétre kikapcsolt és áramtalanított egy Xbox Series X-et, majd frissítette a rendszert is, de így is tudta folytatni a játékot onnan, ahonnan félbehagyta.

A háttértár kapcsán mindenképpen fontos megjegyezni, hogy lesz közvetlen bővítési lehetőség szintén 1 TB-os „Expansion Card” segítségével, de aki még több tárhelyre vágyik, az külsőleg is csatlakoztathat USB 3.2 HDD-ket.

Ray tracing, meg amit akartok

A konzol egyik legfontosabb hardveres funkciója a ray tracing-támogatás, amely szuperélethű fény-árnyék hatásokat és bevilágítást jelent. A realisztikus effektek már egy olyan – kinézetre nagyon egyszerű – játékot is teljesen megváltoztatnak, mint a Minecraft. Az árnyékok a távolság függvényében változnak, a láva kellemes meleg fényt sugároz, amely visszatükröződik a tereptárgyakról, akárcsak a holdfény, amely utat tör a repedéseken át, megvilágítva a levegőben úszó apró részecskéket. De az átlátszó objektumokon keresztüli viselkedése is szintet lép a fénynek – a vízzel való interakció különösen szemet gyönyörködtetőnek ígérkezik a beszámolók szerint. Fontos részlet még a ray tracing kapcsán, hogy nemcsak a fénysugarakra vonatkozik, hanem a hangra is, amely szintén élethűen terjed majd a közegben a környező tárgyak és felületek függvényében.

xboxseriesxtechinline5.jpg

A Microsoft nagy hangsúlyt fektetett a késleltetés csökkentésére is. Akik kompetitív játékosok, azok nyilván minden egyes milliszekundumnak örülnek, ugyanakkor amikor a kontroller és a konzol, illetve a konzol és a kijelző között is gyorsul az adatátvitel, az a mezei gamerek számára érzékelhető javulást jelent. Az irányító mindössze 2 ms alatt érzékeli a gombnyomásokat, a DLI (Dynamic Latency Input) pedig eközben azon dolgozik, hogy szinkronizálja a játékos inputjait a játék renderelésével. A VRR (Variable Refresh Rate) egy olyan HDMI 2.1 funkció, amely lehetővé teszi, hogy a kijelző olyan gyorsan frissítse a képet, amilyen gyorsan a konzol renderelni képes, ami simább élményt tesz lehetővé, csökkentett késleltetéssel, képtörés nélkül. Az ALLM (Auto Low Latency Mode) pedig automatikusan az elérhető legalacsonyabb késleltetési beállítást kapcsolja be a kijelzőnkön, amikor elkezdünk játszani.

xboxseriesxtechinline8.jpg

A játékaid is jönnek veled

Az Xbox Series X száz százalékig visszafele kompatibilis lesz az előző generációval, méghozzá nem emulációval, hanem hardveresen. Ez azt jelenti, hogy az összes meglévő Xbox One-játékod jön majd veled Xbox Series X-re is, a mentésekkel és az egyéb tartalmakkal együtt – beleértve az Xbox One-on elérhető Xbox 360- és Xbox-címeket is. A kompatibilitásért felelős csapat emellett azon is dolgozik, hogy a régebbi címek ne csak futni tudjanak, de adott esetben jobb játékélményt is nyújtsanak, stabilabb framerate-tel, magasabb felbontással, rövidebb töltési időkkel és jobb képminőséggel.

xboxseriesxtechinline9.jpg

Erre tesz rá egy lapáttal a Smart Delivery, amely lényegében a Microsoft azon filozófiájának a megtestesítője, miszerint a generációváltás náluk nem egy éles átmenet. Azokat a játékokat, melyek részt vesznek ebben a „programban”, elég lesz csak egyszer megvenni, és automatikusan elérhetővé válnak mindkét konzolra a megfelelő verzióban. Jó példa erre a Gears 5, aminek már most létezik Xbox Series X-re optimalizált verziója, ray tracinggel, de dolgoznak a 120 fps-en is – ami biztos, hogy ott lesz a konzol rajtjánál, és akinek megvan az Xbox One verzió, az ingyen és bérmentve megkapja majd Xbox Series X-re is.

A kontroller

Az Xbox Series X nemcsak az Xbox One játékaival, hanem a kiegészítőivel is kompatibilis lesz, de természetesen nem hiányzik majd a vadonatúj kontroller sem a csomagból, mely az előző generációs alapokra épít. A vezeték nélküli irányító markolatát némileg áttervezték annak érdekében, hogy a fiatalabbak is kényelmesen tudják fogni, a leglátványosabb változás azonban a D-padet érte, ahol az Elite kontroller tapasztalataiból tanultak.

xbox2020cntlrdpadmkt16x9rgb.jpg

Az irányító ezen eleme mindig kardinális kérdés, hiszen vannak, akiknek a négy fő irány a hangsúlyos, de olyanok is, akiknek inkább az átlók vagy éppen az átmenetek – gyakran ez műfajfüggő is. A Microsoft úgy érzi, hogy sikerült megtalálniuk a „közös nevezőt”, amivel mindenki elégedett lesz. Ha már gombok: egy új kapcsoló is került a kontrollerre, a „Share”, amely – magától értetődő módon – a képek és videók rögzítésére, illetve megosztására biztosít egy gyorsabb, kényelmesebb módot. A kényelemhez pedig a ravaszokon található pontok is hozzátesznek, melyek biztosabb fogást tesznek lehetővé.

xbox2020cntlrtriggermkt16x9rgb.jpg

Hardveres szempontból tehát ezek a jelenleg ismert részletek a Microsoft következő generációs konzolja kapcsánl. Természetesen a jövőben is kiemelt figyelmet fogunk szentelni az Xbox Series X-nek, elhozva nektek minden fontos információt a nextgen masináról.

Támogasd te is a PC Gurut!