Közel negyedszázada vagyok már játékfüggő, de a World of Warcraftig nagyrészt az ócska betárcsázós netem szabott gátat az MMORPG-knek. Később, Warcraft 3-rajongó lévén feltelepítettem a WoW próbaverzióját, s csak a pénzhiánynak köszönhetően jöttem le még időben a szerről. Nehéz volt, mivel a Blizzard fejőstehenének jól ismert Azerothja tengernyi lehetőséget és felfedeznivalót, s a korábbi MMO-k elemeit továbbgondoló és ésszerű újításokat kínált. Oké, az Activision-Blizzard egyre undorítóbb piaci stratégiái (khm-khm, Starcraft 2) sokunkat felháborítanak, ám azt el kell ismerni, hogy kísérletezhet a konkurencia a Warhammer-univerzummal, a sztoriorientált Star Wars: The Old Republickal vagy a The Elder Scrolls Online-nal, máig nem született meg az öreg császár trónörököse. Bár csak mostanában nyíltak meg a szerverek, s egy MMO-játéknál ilyenkor még badarság messzemenő következtetéseket levonni, ám minden erénye ellenére már most látszik, hogy nem a koreai Pearl Abyss akcióorientált, „next-gen MMORPG”-ként reklámozott játéka, a Black Desert Online fogja porba tiporni a WoW-ot.

Hentelés és hentai

Erénye a Black Desertnek bőven akad, a látvány például elképesztő, tényleg „next-gen”. A Pearl Abyss műve megjelenésében és stílusában a japán mangákat és animéket idéző Silkroad Online-t juttathatja eszünkbe. Csak éppen itt minden olyan elképesztően valódinak és élethűnek hat, mintha kicsípett cosplay macákat fényképeztek volna le a fejlesztő fiúk. A karakterek ráadásul izzadnak, eső és fürdés után vizesek lesznek, sőt kalandozásaink során vértjeink külsőleg is rongálódnak. Mindehhez pedig örvendetes módon nem társul irreális gépigény, illetve a jól skálázható grafikus beállításoknak köszönhetően régebbi masinákon is élvezhetjük a Black Desert női idomait.

Mert bizony a nők túlsúlyban vannak a Black Desert Online-ban: a jelenleg elérhető nyolc karakterosztályból (harcos, mágus, varázslónő, boszorkány, ranger, valkűr, tamer, berserker) öt a szebbik nemhez tartozik. A külsőségekben minden eddiginél részletesebb karaktergenerálás pedig arcátlanul ki is használja ezt. A pearlös srácok a Simsekre és az Elder Scrollsokra licitálnak: mutatós avatarunk fizimiskáját a legkisebb arcizmától a testfelépítésen át, idomainak finomhangolásáig a legaprólékosabban a saját (szexuális) ízlésünkhöz szabhatjuk. A fejlesztők kicsit át is estek a ló túlsó oldalára, és joggal lesz olyan érzésünk, mintha MMO helyett egy hentaihoz (erotikus anime) készítenénk dögös csajokat, mivel még le is vetkőztethetjük modelljeinket, és különféle pózokba állíthatjuk őket.

A karakterkészítés során kevés hangsúlyt kapnak a jellem és a készségek. Előbbit mindössze egy, pár sablonos tulajdonságot (nemes lelkű, önző stb.) tömörítő csillagjegy kiválasztásával befolyásolhatjuk, aminek igazából nem sok funkciója lesz a nem játékos karakterekkel folytatott párbeszédeken kívül. Készségeinket és az ismerős szakmákat (favágás, bányászat, alkímia stb.) pedig az MMORPG-ktől megszokott módon gyakori használatukkal, illetve kiképzőktől tanulva fejleszthetjük. Amúgy a karakterosztályok nem túl változatosak. Eleve csak humanoidokkal lehetünk, de hiába a nyolc választható kaszt is, mert bizonyos osztályok ugyanarra a kaptafára készültek. A harcos és a valkűr amolyan paladin, a boszorkány, a mágus és a varázslónő mágiahasználó, a ranger és a tamer pedig a rogue különböző alosztályainak feleltethetők meg (a berserker az itteni tank).

„Ölj le tíz rókát, hozz öt gyökeret…” na menj a fenébe!

A látványvilág mellett a Black Desert egyik leginnovatívabb része egyértelműen a csatározás. Avagy a fejlesztők merész módon szakítottak az átlagos MMO-k félig-meddig dobókocka-alapú csetepatéival, és egy, a valós idejű, hack ’n’ slasheket (Devil May Cry, Dark Souls) idéző, karakterünk készségeire alapozott kombókból építkező harcrendszert implementáltak a játékba. Ez amúgy stílszerűen kétélű fegyver: első látásra üdítően dinamikus, és annak ellenére, hogy érdemes egy kontrollert beszerezni hozzá, még billentyűzettel és egérrel is jól kézben tartható. Persze csak addig, amíg, mondjuk, egy ellenféllel küzdünk, mert többnél már káoszba fullad a csata, mivel a sok effekt és mozdulat miatt nem nagyon látjuk, kit ütünk. De egy ellennel küzdve is gyakran csapunk mellé, mivel a célpont befogása helyett csak célzásrásegítés van, mely távolból támadó íjászoknál vagy mágusoknál nem annyira nagy probléma, de közelharci karakterekkel a folyamatos mozgás miatt kifejezetten szívás.

Izgalmas újítás az úgynevezett node-rendszer, ami tulajdonképpen a menedzselős játékok (Sim City, Civilization-széria) elemeit hozza be a BDO-ba. A nagy térképet előhozva fontos stratégiai pontok láthatók, amelyekbe pénzért és üzleti tevékenységeink során szerzett hozzájárulási pontokért ruházhatunk be. E területek birtoklása jelentősen megkönnyíti életünket, mivel (goblin)munkásokat felbérelve gyakorlatilag egy minigazdaságot indíthatunk be kereskedelmi hálózatokkal és nyersanyagtermeléssel. Bár a node-ok sok energiánkat (egyik alaptulajdonságunk) és pénzünket emésztik fel, nagyon megéri befektetni, mert kiváló alternatíva az unalmas, egyszemélyes farmolásra.

A sztori a világ egyensúlyát veszélyeztető Fekete kőből elszabaduló gonosz erőkről, a kitalált kontinens két rivális államáról (Calpheonl és Valencia), valamint ezek kapcsolatáról szól, a küldetések viszont unalomig ismert fantasy- és MMO-sablonokra épülnek. Szerencsére a kezdőszintek monoton feladatait („ölj le tíz rókát” és társai) a történet szerint minket megszállt, idegesítően kacarászó füstdémon dobja fel, aki alternatív ajánlatokat tesz. Például egyszer a közeli erdőben bujkáló faszellemek titkát kellett megfejtenem, de a kis ördög azt mondta, fordítsam a saját javamra, csináljak belőle pénzt, és ne áruljam el a küldetésadómnak

Életemet a kombókért?

A Black Desert Online-ban tehát pofás a külcsín, gyönyörűek a karakterek, kissé kaotikus, ám annál intenzívebb a harcrendszer, csilliónyi tárgyat készíthetünk, frakciókhoz csatlakozhatunk, háborúzhatunk, saját házunk, sőt városunk lehet, gazdaságot menedzselhetünk – és mindezt havidíjmentesen. Kár, hogy a Pearl Abyss játéka mögött nem áll olyan erős világ és sztori, mint a World of Warcraft, a SW: TOR vagy a TESO esetében. Így a Black Desert trónt szerezni nem fog, de biztos rajongói réteget építhet ki maga köré.