S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Cordon Questek


Miután végignéztük a nyitó mozit, egy Sidorovich nevű karakterrel szemben találjuk magunkat, immár a pulton kívül. Megmentette az életünket, így nekünk is illene segíteni rajta. Sidorovich az egyetlen kereskedő jódarabig, ő az, akinek például fegyvereket tudunk eladni. Végülis minden bandita vásárolhat gyógyítócuccokat tőlünk, de fegyvert kizárólag Sidorovich (természetesen jóval a piaci ár alatt).

Szerezzünk infot a felderítőtől/Beszéljünk Wolffal

Wolf a kis táborban található, nem messze Sidorovich bunkerjától, ahol a játékot kezdtük. Jelölve lesz a kis térképen a célpont-ikonnal. Keressük meg, és beszéljünk hozzá: felvázolja a helyzetet, szintén segítséget igényel.

Találkozzunk Wolf embereivel

Mielőtt elindulunk, Wolf nagylelkűen megajándékoz minket egy pisztollyal, némi lőszerrel, majd közli, hogy keressük meg a spanjait, akik egy észak felé található búvóhelyen várnak ránk. Induljunk is el, ki az útra, észak felé, beszéljünk velük, majd továbbhaladva észak felé belebotlunk Tolikba, egy sebesült stalkerbe, aki a fájdalomtól mozdulni sem bír. Nosza, adjunk neki egy first aid kitet, mire megköszöni, és visszarohan a csapatához. Hmm...

Irtsuk ki a banditákat az autóparkban

Az első igazi szembesülés az első harccal. Hat, vagy hét bandita található az autóparkban, ami tulajdonképpen egy romos házcsoport, Zilekkel pl... Három csapattársunk segítségével neki is vághatunk a hentelésnek. A pisztoly az egyetlen fegyverünk, de ez nem túl hatásos, úgyhogy nézelődhetünk a hullák hátizsákjaiban hasznosíthatóbb lövőeszköz után – hála a társainknak, van/lesz belőlük bőven (mármint hullákból). Általában a haverok gondosan lődöznek mindenkire, de természetesen ránk is nagy szükség van. Ha valakit a csapatból találat ér, segítsünk rajta, gyógyítsuk meg. Miközben átfésüljük a terepet, katonák is megjelennek, alternatív megoldás lehet, ha hagyjuk őket leszedni a banditákat. Időigényesebb, de legalább nem sebesülünk annyiszor...

Szerezzük meg Nimble-től a FlashDrive-ot

Nimble az egyik melléképületben bújt el, róla már Sidorovich beszélt. Dumáljunk hozzá, majd tudassuk vele: szükségünk van a FlashDrive-jára.

Vigyük a FlashDrive-ot Sidorovich-hoz

Vissza a táborba, előszörn Wolfhoz: sikerünknek tisztelegve megajándékoz minket egy Jellyfish-artifacttel, amit zsebre is vághatunk. Az artifactek nagyszerű holmik, övünkre csatolva (maximum öt darab) különböző képességekkel ruháznak fel minket, illetva a már meglévő képességeinket növelik pozitívan. Azonban vigyázni kell velük, mert legtöbbjük kedvezőtlen radioaktív sugárzással bír, ami előbb-utóbb padlóra küldhet bennünket...
Ezek után vissza Sidorovich-hoz, adjuk neki át a FlashDrive-ot, természetesen jutalom fejében. Így már elég pénzünk lesz ahhoz, hogy megvásároljuk például a Fort12MK2-es pisztolyt, amely tulajdonképpen az alappisztolyunk (amit Wolftól kaptunk a játék elején) upgrade-elt változata.

Ha ezzel megvolnánk, Sidorovich felkínál kétfajta küldetési lehetőséget: egy speciális, illetve egy normál küldetéssorozatot. A spéci küldik viszik a játék fő cselekményét, tehát ezeket mindenképpen végig kell csinálnunk; a normálok pedig általában időre való teljesítésre, 1 napos intervallumra építkeznek. Utóbbiak közül egyik sem nevezhető nehéznek, de néha úgy érezhetjük, hogy tökéletesen elakadtunk a misszió közepén, és megoldhatatlan: köszönhető ez kezedeti tapasztalatlanságunknak.

Keressük meg Strelokot

Sidorovich tisztában van vele, hogyan lehet likvidálni Strelokot, és ennek megfelelően minket is menteni akar tőle. Megbíz tehát minket, hogy az északnyugatra található kutatólaboratóriumba látogassunk el, és keressünk néhány értékelhető dokumentumot a számára. Mi sem egyszerűbb, induljunk el, de készüljünk fel arra, hogy ez már egy hosszabb küldetés lesz – bár nincsen időlimit, így szabadabban mozoghatunk, akár több küldetéssel is egyszerre, párhúzamosan. Nincs sorrend, de azért a PDA általi rendszert nem árt követnünk, hiszen így áll össze a sztori teljes egésszé.

Találjuk meg a segédet

Miközben haladunk, az alagútnál belebotlunk egy halott contactunkba, egy segédbe, akinél találunk egy PDA-t, miszerint a vasúti sínek alatt átvezető alagút tele van anomáliákkal, amik már talán nem annyira veszélyesek. No, nézzük meg, de mielőtt belebonyolódunk, nem árt quicksave-elni egyet (ahogyan ezt végig, a játék alatt tanácsos sokszor megtenni). Így nem is lesz sok problémánk, ahogyan átkelünk, óvatosan lépkedve a fal mellett, kerülgetve őket. Az alagút második felénél szintén az előbbiek, de ahogy közeledünk a vége felé, kezdjünk vad futásba.

Ha viszont inkább kihagynánk az anomáliákat, és óvjuk életünket, a katonai ellenőrzőpont alatt fogunk átkelni, a viadukt alatt. Ez megintcsak macerás, mivel ha élesített fegyverrel a kezünkben közelítünk, rögtön betámadnak. Ha elrakjuk minden ölő-eszközönket, és úgy érekezünk eléjük, közlik, hogy az áthaladásnak kőkemény 500 rubel az ára. Kinek mi... Ha van normális fegyverünk, nyírjuk ki őket, jó sok dolgot találunk majd náluk, illetve ládáikban.

Segítsünk Foxnak

Ahogy átkeltünk a híd alatt, Sidorovich bejelentkezik, és egy Fox nevű stalkerről magyaráz, aki valószínűleg ismerhette Strelokot. Meg is találjuk egy közeli házban, sebesülten a padlón fekve. Adjunk neki egy medkitet, amitől jobban lesz, és megjelöl egy Gray nevű fazont, aki a északra, a garbage/roncstelep-zónában vár ránk, és segítségre. Induljunk oda, közben egy banditatábort is kitakaríthatunk, ami nem lesz egyszerű összecsapás, lesznek elegen. Itt teljesíthetünk más küldetéseket is, mielőtt továbbhaladunk.

Az ellenőrzőpont

Az ellenőrzőpont elvezet minket a garbage/roncstelepig, északról újabb bandit-támadás érkezik. Érdemes belevágni, ha megfelelő fegyverrel, illetve jó sok medkittel rendelkezünk. Induljunk tehát észak felé, és irtsunk. Ha rendelkezünk egy SMG-vel, vagy hozzá hasonlóval, kapcsoljunk single-fire módra a 0, vagy a 9-es billentyűvel, ami növeli a lövés erejét.

A checkpoint maga egy kis épület, mellette egy Kamazzal, sorompóval, és banditákkal – természetesen. Itt könnyű dolgunk lesz, jól irányzott fejlövésekkel pillanatok alatt végezhetünk mindegyikkel.

A roncstelep

A roncstelep szintén egy olyan zóna, ami tele van mindenféle ránk vadászó egyénnel (gyk itt banditákkal). Egyes stalkertáboroknak a legjobb helyek ezek, hiszen sok rejtőzködési lehetőséget is kínál. Miután kivégeztük őket, és az itteni stalkerek vezetőjével is elbeszélgettünk, menjünk tovább észak felé. Igencsak sok radioaktív területtel fogunk találkozni, erre ügyeljünk fokozottan.

Végül egy duty-outposthoz jutunk, jónéhány katonával megspékelve; nem túl barátságosak, de átengednek minket szó nélkül.

Beszéljünk Gray-jel

A stalker, akiről Fox mesélt, északra található, az út mellett nem sokkal. Ismét az életünkre törnek, viszonozhatjuk lövéseiket, de el is futhatunk jó iramban vele együtt, hogy megvédhessük. Amint belépünk a gyárba, megjelenik a PDA-ban a legújabb feladat: segítsünk stalkerhaveroknak kivégezni az őket letámadó banditokat. No, kezdjünk bele újból a változatosság kedvéért, megint szép kis lődözés lesz, jó hosszan. Miután kikvidáltunk mindenkit, és összeszedtük a lőszereket, medpackeket, ételeket, stb., Gray jelentkezik, és mondja, hogy beszélni óhajt velünk. Ad is információt (a jutalmunkon kívül) egy bizonyos Mole-ról, aki sokat segíthet Strelok-ügyben, és az Agroprom-ban található. Hm, érdekes, úgyhogy mehetünk is akár arrafelé.

###

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Agropom Research Institute


Találkozzunk Mole-lal

Amint megérkeztünk ebbe a zónába, egy stalker közli velünk, hogy egy katonai csapat a légierőtől Mole csapata mellett landolt, valamilyen okból kifolyólag. Ha ezek után is beszélni akarunk Mole-lal, az maga lesz az öngyilkosság... Mindegy, menjünk, segítsünk neki, és védelmezzük, ha szükséges.

Hehe, naná, hogy szükséges. Pár küldetést kapunk is rögtön, de mindegyiknek egy a lényege: nyírjuk ki az ejtőernyősöket, segítsünk Mole-on, mentsük őt meg. Mentsük.

Mole megmentése

Nos, keressük meg a helyszínt, hol is kell Mole-t megmenteni... Többfajta lehetőségünk van arra, hogy megtaláljuk; mászhatunk létrán, tetőről be az épületbe, illetve több bejárat létezik, amelyek lépcsőházakhoz vezetnek – ezek mind egy pontban érnek véget.
A cél ismét az, hogy az összes katonát megöljük, igaz, itt már szorít az idő is. Minden katona AKM 74/2-es puskákkal van felfegyverkezve, ami szintén nehezíti a dolgunkat. Fel is kaphatunk egyet, ha nem túl nehéz ahhoz lőszerutánpótlással együtt, hogy cipeljük, mindenesetre ez a leghatásosabb fegyver.

Ha mindegyik katonát leszedtük, Mole előbújik az épületből, és megkér arra, hogy kövessük. Tegyünk így, átkelünk egy kilőtt falon, egészen egy, a mezőn lévő csatornalejáróig. Itt megáll, és közli, hogy odalent Strelok cuccait találjuk meg, köztük azt a terhelő dokumentumot, ami sokat elárulhat róla, és segíthet is. Úgyhogy ne is tétlenkedjünk, irány le a kanálisba

Találjuk meg Strelok csapatának cuccait

Miután lemásztunk, újra itt az idő, lődözni kell. Ezúttal újfent banditákra (kapunk is egy küldetést), vannak jópáran, ráadásul nehezíti dolgunkat, hogy vaksötét van. Sebaj, van nekünk zseblámpánk is, kapcsoljuk be (alapbeállítás: L), mindjárt könnyebben megy a gyilok.

Miután kinyírtunk vagy egy tucat rosszcsávót, menjünk fel a szemközti jobb lépcsőn. Itt sem lesz egyszerű az áthaladás, mert mindenféle kisüléssel találjuk szembe magunkat, de sebaj: kemény stalkerek vagyunk, meg sem kottyan ez nekünk, áthaladunk (közben tizenhat újratöltés, no gond...). A folyosó végén menjünk le a csigalépcsőn, itt szintén igen sok anomáliát találunk, de túléljük ezt is. Miután elérjük a géptermet, keressünk nyugat felé egy ún. Uchrin-artifactot (nem a Benedek!, igaz, ő csak 'h'-val írja - de sz*r volt), ami igencsak jótékony hatással lesz a későbbiekben: -30 a sugárzásból, ha az övünkre csatoljuk - bár igen komoly vérzékenységet okoz (by sh4d0w).

Eme helyszín mellett ismét érkezik vagy húsz katona, őket a szokott módszerrel küldjük padlóra, majd menjünk végig a folyosón, kerülgetve a zöld trutyikat. Ha jól csináltuk, észreveszünk egy lukat a falon, amibe bele is mászunk szépen, a ládák segítségével. Itt a felfelé vezető létrán haladunk tovább, míg meg nem érkezünk Strelok titkos szobájába, ahol a szemben lévő térkép mögött megtaláljuk hőn áhított PDA-ját, benne a feljegyzésekkel.
Elérhetővé válik a “Find Ghost/Találjuk meg Ghostot” misszió, amit később le is nyomunk, de mindenekelőtt másszunk ki a felszínre.

Találjuk meg a felszínre vezető utat

Kövessük visszafelé azt az utat, amin jöttünk, a PDA is segítségünkre lesz ebben. Jön egy újabb sereg katona, őket már akár behunyt szemmel is kicsináljuk... Végre megérkezünk a kijárathoz, ám egy psi-mutáns ugrik elő a semmiből, és minden egyes létramászási kísérletünket meghiúsítja azzal, hogy magához szippant minket. Érdekes feladat lesz kivégezni, de nem lehetetlen. Ha megvagyunk vele, irány a szabad levegő.

Találjuk meg a katonai iratokat

Kimászunk, és az Agroprom közepén találjuk magunkat – mily’ véletlen, pont ide akarunk bejutni, hiszen fontos katonai okmányokat kell elemelnünk az egyik emeleti szobából, amelyekről Sidorovich megmentőnk beszélt. Helyes, induljunk neki, ám újabb tucatnyi őrrel találjuk szemben magunkat. Legyünk óvatosak, egyre agresszívabbá válnak, és ez igaz az egész játékmenetre is!

Az iratok tehát a központi nagy épületben találhatók, a harmadik emeleten. Ha gondoljuk, a tetőn található szirénát lőjük ki, egyrészt idegesítő, másrészt vonzza az erősítést. Miután felmartuk az iróasztalról a dokumenteket, irány ki, fel a tetőre, és ugrás. Hmm, töltsük be az utolsó mentett állást, és inkább válasszuk a lépcsőházat... Remélem, mentett mindenki időben, és nem kell mondjuk a roncsteleptől újrakezdenie

Irány a bár

Most, hogy megszereztük a katonai papírokat, mehetünk a bárba. Ehhez újra átkelünk okosan a roncstelepen, Sidorovich beszélt egy újabb, duty-pontról, megvan, megpróbáljuk. Teljesen normálisak, sőt, még segíthetünk is nekik mutánslövésben... Miután leöltünk pár zombiekutyát, minden okés, mehetünk a bár irányába. Amúgy itt, ennél az outpostnál is felvehetünk számtalan mellékküldetést.

Első dolgunk az legyen, hogy megkeressük a bárt, ahol a barkeeper/csapos várja már a doksikat türelmetlenül. Megajándékoz minket egy stalkerruhával, ami jól jön már, hiszen szinte nincs is rajtunk semmi pár rongyon kívül; felvesszük, és élvezzük. Jó kis ruha (bár lesz brutálisabb is), véd a golyók, sugárzás, elektromos kisülések, és anomálák ellen is – valamennyire. Persze minden lövés, és egyéb sérülés hatására amortizálódik, idővel újat kell beszerezni, nem kis pénzekért.

A csapos rögtön feladja a küldetés második részét: szüksége van a katonai dokumentumok további darabjaira, amelyek egy másik helyen vannak elzárva. De örülünk mi ennek... Fedezzük fel ezt is netán, kapunk is egy kulcsot tőle, ám természetesen kettő kulcs szükségeltetik az örömünkhöz. Egy Borov nevű ürgénél lesz majd, tőle kell felvennünk. Hurrá.

Akkor indulás Dark Valley-be, átkelvén a roncstelepen újra, majd keletnek indulunk.

The Dark Valley

A Dark Valley-ba vezető út igencsak macerás, mivel eddig sosem látott/tapasztalt radioaktív sugárzás fogad majd minket. Az imént kapott stalkerruha segít némileg a sugarak, és egyéb hatások elnyelésében, de mindenképp ajánlott olyan artifact viselése, ami szintén támogatóan hat; no meg a játék során rengeteg helyről beszerezhető sugárfertőzés-gyógyító-izéről

Dark Valley hemzseg egyébként az értékes artifactektől, hála a magas sugárzásnak. Ezeket érdemes összeszedegetni mind, mert viszonylag kis súlyúak, viszont annál nagyobb az értékük – kereskedni velük ideális. Ráadásul, ha párhúzamosan mellékküldetéseket csinálunk, lehet, hogy valamelyikben pont arra az artira lesz szükség, amit épp megtalálunk most.

Kelet felé haladva, figyeljük a PDA-t is! -, megtaláljuk a labor bejáratát (Lab entrance), és itt találunk egy jó kis aknavetőt is, némi tölténnyel a nagy épület harmadik emeleti egyik szobájában. Délre innen vehetünk egy 800 rubeles puskát az egyik stalkertől, de akár meg is ölhetjük, és miénk a cucc; viszont ekkor a haverjai is betámadnak azon nyomban.

Amint Dark Valleyba érünk, kezdődik egy kis misszió, amit akár el is felejthetünk, ám a teljes végigjátszás érdekében nyomjuk le ezt is.

Kövessük Bullet-et Ambush irányába

Amikor először belépünk Dark Walleybe, látjuk, amint egy duty katona lefegyverez egy banditát. Egy egész csapat bandit túszul ejtett egyet a duty-sok közül, váltságdíjat remélvén, de ha mi közbelépünk, és kiszabadítjuk a srácot, kőkemény jutalom ütheti markunkat.

Ahogy elértük az ambush-pontot, és várakozunk az útkereszteződésben Bulletre, mögöttünk található egy kis építmény. A katonahaverja lesz az első, aki belép lőtávolságra, erre ügyeljünk; kettő bandita fogja követni rövidesen. Várjuk meg, amíg Bullet tüzelni kezd, és akkor szedjük le a banditokat. Utána dumáljunk Bullet-tel, aki megajándékoz minket egy PSO-1 távcsővel, amit fel is rakhatunk a fegyverünkre, ha épp olyat (is) tartunk magunknál.
Miután befejeztük ezt a küldetést is, beszéljünk Bullet haverjával, hogy több infot szerezhessünk arról a gyárról, ahol Borov fellelhető. Ha alaposan kifaggatjuk, és kérdezősködünk, kapunk tőle egy “Free the Dutyer from Bandit prison/Szabadítsuk ki a szolgálatos katonát a börtönből” missziót.

Találjuk meg a dokumentumokat / Szabadítsuk ki a szolgálatost

Mindkét küldetés teljesíthető egy időben. Miután beértünk, nézzünk egy kicsit körül a térképen. Jó sok stash-jelölő pontot láthatunk, és a legtöbbjükben hasznosítható cuccokat lelünk, érdemes foglalkozni velük. Persze a legemlítésre méltóbb dolgot nem ládában, rejtekben, hanem a zóna keleti felében található épület legfelső emeletén találjuk meg, egy RPG-7u rakétavető személyében. Itt is vigyázat, banditák tömkelege fog lövöldözni ránk, ha közelítünk!

Belopakodás a bázisra

Ha továbbmegyünk északra tehát, a banditák bázisa egyben a második kulcs lelőhelye is. Ugyebár, mint feljebb olvashattuk, kettő kulcs fogja nyitni a titokzatos laboratóriumot, így hát keressük meg a nyugati oldalon lévő csatorna-alagútat, amely a föld alá vezet. Találjuk meg, és menjünk be, aztán balra kanyarodjunk egyet, ki a vízből.

Szerezzük meg Borovtól a kulcsot

Borov egy bandita, és nyilvánvalóan nem fogja kezünkbe adni a kulcsot. Hm, ki gondolta volna...?

Induljunk neki talán. Kezdetnek átverekedjük magunkat egy rakás katonán, aztán elindulunk a déli rész felé, mert arrafelé találjuk őt állítólag. Figyeljük a PDA –t, sokat fog segíteni most is, bár egy darabig úgy fogjuk érezni, hogy az épületen kívül nyomul. Pedig nem. Becsapós...

Ha elérjük a lépcsőházat a kegyetlen irtás után, nyert ügyünk van: el is indulhatunk lefelé, és egyben meg is kereshetjük azt a duty-s katonát, akit fogvatartanak a csúnya benditek. Szükség lehet a villany felkapcsolására, ezt tegyük is meg, fegyvert ragad, és innentől kezdve tud magán segíteni a harcokban. Reméljük.

Visszatérve Borovhoz: ez az arc mélyen az épületben leledzik, kicsit komplikált rábukkanni, de sikerülni fog mindenkinek, miután a rakat katonán átküzdöttük magunkat. Ha megtaláltuk, nyírjuk ki, és vegyük el tőle a kulcsot.

El a bázisról/Be a laboratóriumba

Nem szükséges azon az útvonalon kimenekülnünk, amit a térkép mutat, bármelyik másik irány tökéletesen megfelelő. Például tökéletesen jó a lezárt összekötőfolyosó, egyből kivezet, ráadásul a sugárszennyezett területek is kikerülhetőek vele. Menjünk dél felé, hogy megtaláljuk a labor bejáratát, ez egy másik épületcsoportban található. Menjünk be a főbejáraton, menjünk az épület bal része felé, aztán – ki gondolta volna? – lőjünk szitává minden banditet. A bejárat egy hermetikusan lezárt helység ajtaja lesz, jobbra a helyszíntől, egy kis lépcső vezet le az alagsorba, itt menjünk le. Nyissuk ki...

###
 S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

X18


Mindkét kulccsal a birtokunkban, alászállhatunk a titkos laboratóriumba, az épületek alá. Mi is a teendő? Ja igen, találjunk még több dokumentumot a csaposunknak. A kis telhetetlen... Na mindegy, ha ez kell neki, meg a kellően frappáns játékmenethez, ám legyen...

Ahogy leérünk a lépcsőn, találunk hirtelen egy ajtót, kis kombinációs zárral (gyk keypad). Marha klassz, meg kell találnunk az ajtó kódját.

Hát akkor keressük meg! Közben figyeljünk a lebegő ládákra, bár nem túl sokat ártanak. Jó sok más cuccost is beszerezhetünk a környező szobákban, például a fémszekrényekben monolith-ruhát, illetve egy másik helyszínen AKM 74/2-est is, beépített gránátvetővel. Apropó, gránátok: a “V” lenyomásával lehet lődözni vele (alapbeállítás), viszont itt ilyen lőszert nem találunk, de majd később tartsuk észben.

Amúgy nem túl hangos ez a helyszín (pl. Katonáktól), viszont annál több anomáliába botlunk, pillanatonként. Lángok, mindenféle nyalánkság. Szuper! De sebaj, átvészeljük, mentünk, mint jókisfiú, és már át is jutottunk abba a helységbe, ahol egy munkás (jómunkásember) fekszik a földön, halott kivitelben. Vegyük el a PDA-ját, amelyben megtaláljuk – tök véletlenül – a minket érdeklő ajtó kódját, ami nem más, mint: 1243.

Lefelé a lépcsőkön

Menjünk vissza, és nyissuk az ajtót. Ahogy leérünk, újfent találkozunk lebegő dobozokkal, meg mindenféle felénk repülő tárgyakkal, de megintcsak nem kell aggódni, hiszen minimális a sebzésük. Az elektromos anomáliák kicsit keményebbek, de kicselezhetőek.

Ha követjük a zöld célkeresztet a térképen, eljutunk a második bezárt ajtóhoz, aztán az is kiderül, hogy valami kegyetlen monster leledzhet a túloldalon. Nem baj, kinyitjuk ezt is. Irány még lejjebb, labirintus rulez!, majd öljük meg az óriás mutánst. A legegyszerűbb, ha a fejére célzunk, így pár lövéssel a másvilágra küldhető. Ezek után találjunk rá a halott tudósra vörös szkafanderben, és máris a miénk a második ajtónyitó kód – 9524. Tudósunk jól fel volt fegyverkezve, így tegyük el az IL86-asát is, de találhatunk a közelben rakétalövő szerkezetet is.

Zsebünkben a legújabb kóddal, vágtázzunk vissza a zárt ajtóhoz, és nyissuk ki. Hm, hol van a fenevad? Ez az, hogy sehol, illetve mégis, mert a hangját hallhatjuk keményen.
Ne érdekeljen minket semmi, induljunk el, és menjünk be a kontrollszobába, fel a lépcsőn, és a vezérlőpultról tegyük zsebre az iratokat.

Menekülés!

Mindenütt tűz, tűz, tűz, de sebaj, ki az ajtón sebtibe’! Aha, ahogyan azt csak szeretnénk, semmi ilyesmi, az ajtó közben bezárult, és lángol is ráadásul.

Akkor hogyan tovább? Sokan itt akadnak el, jajveszékelnek, vinnyognak, szirénáznak, pedig – nincs ok aggodalomra.

Egy áttetsző, gömbvillámhoz hasonlító (bár nem láttam még gömbvillámot) energiagömb a felelős mindenért, a tűzcsóvákért, és a bezárt ajtó miatt is. Nos, álljunk rajta bosszút: jól irányzott célzásokkal pumpáljuk tele golyóval, miközben követjük egyfolytában. Arra persze vigyázzunk, hogy ne sebezzen le nagyon, célszerű, ha közben mentünk és vadul medipackezünk egyfolytában. Nagy nehezen egyszercsak felrobban, a tüzek kialszanak, az ajtó kinyílik, nekünk pedig szabad az út.

Menekülés Dark Valley-ből

...vagy csak azt hisszük! Újfent azok a drága jó banditák, plusz katonák, ráadásul upgrade-elt Obokan puskákkal, hajrá, ez kell! Az egyik legkeményebb harc, véleményem szerint, először itt ötlött fel bennem, hogy befejezem az egészet. De aztán mégsem Közben Sidorovich haverunk is bejelentkezik, miszerint megszállták a banditabázist a katonák, úgyhogy bajos a roncstelep fele menni; viszont van egy másik út, ahol nagyon óvatosan kell mozognunk. Hm. Próba.

Amúgy nem kell aggódni, ha nem akarunk velük szembeszállni, akkor el is iszkolhatunk előlük, ki a főkapun, ami nagyjából szemben van az épület kijáratával.

Egyetlen út vezet el innen, beugorhatunk Sidorovichoz is felvenni néhány határidős mellékküldetést némi rubelért cserébe.

Vissza a csaposhoz

Persze nem fontos Sidorovich-hoz elmenni, egyszerűen mehetünk egyből csaposunkhoz, keresztül a roncstelepen. Bőkezű jutalmat kapunk, tízezer RU a dokumentumokért. Nem rossz. Sőt, annyira megkedvel minket közben, hogy kioszt lazán egy újabb küldetést, ezennel az X16 laborba. Ezazzzzz! Hm, marhára kellett, tényleg. Na, de ha sztalkerezünk, akkor legyen benne sok minden!

Eközben felvehetünk a bárban punnyadó fickóktól is különböző küldetéseket, a főszálra természetesen most sincs befolyással egyik sem.

Vegyük az irányt északnyugatra, miután kiléptünk a bár területéről, és célozzuk be Wild Territory-t. Ezen a vonalon, mint tapasztaljuk majd, rengeteg a sniperes mesterlövész az nyugatra lévő épületekben. Mi is nyugodtan lesniperezhetjük őket megfelelő feleszerelés birtokában, nem lesz nehéz feladat. Itt, az egyik épület melletti létránál találhatunk egy katonát, akitől beszerezhetünk egy TRs301-es puskát, ami igencsak erőteljes darab, főleg, ha kifogy belőle idő előtt a lőszer... Ha leszedünk egy mesterlövészt, a puskáikról szerezhetünk könnyen a sajátunkra megfelelő távcsövet.

Wild Territory

Ahogy átvágunk Wild Territory középső részén, egy csapat zsoldosba botlunk, ahogy egy lelőtt katonai helikopter körül zizegnek. A feladatunk az, hogy megöljük a katonákat, illetve Kruglov tudóst bevédjük. Ő az egyike a környékbeli fellelhető kevés tudósnak. A zsoldosok az új TRs301-es fegyverekkel vannak felszerelve, így ha kilövünk egyet-kettőt, tudunk szerezni könnyen lőszert a sajátunkba.

A játéknak nem lesz vége, ha esetleg Kruglov meghal, viszont ha életben marad, szép zsíros jutalomban részesülünk. Szaladjunk a hadszíntér északi része felé, az elektromos anomáliák mellett, amíg el nem érjük Kruglov pozícióját a térképen. Elég erősek leszünk ahhoz, hogy ezt a csapást is visszaverjük, úgyhogy kezdhetjük is a fejlövéseket osztogatni, majd a hullák töltényeit szedegessük össze, mielőtt Kruglov-val beszélgetni kezdenénk.

Vezessük Kruglov-ot Yantarba

Kruglov megkér, hogy kísérjük Yantar-ba. Mi sem egyszerűbb ennél, gyerünk, menjünk. Arra azért ügyeljünk, hogy ne maradjunk le tőle nagyon, mert elvész a küldetés!

Mindeközben három összecsapásra számíthatunk, az első kettő még viszonylag kibírható; Kruglov fedezékben guggol, és a követőinkről magyaráz. Nyírjuk ki az összes zsoldost, amilyen gyorsan csak lehet. A harmadik csata Kruglov felüvöltésével indul, semmi gázos, tulajdonképp az ellenséges csapatok csak arra várnak, hogy felaprítsuk őket. Tegyük meg, majd keressük meg az aluljárót, amely tele van mindenféle anomáliákkal. Kruglov kitart amelett, hogy mi menjünk előre, hát menjünk. Előtte tárazzuk be a fegyvert, szükség lesz rá, mert eléggé szép számú zombie-stalker fog ránkrontani... Amint a végére érünk, megérkezik Kruglov is, és nekünk adja flash drive-ját, majd közli, hogy ez igen sokat ér majd a csaposnak, sőt, beígér egy tudós-szkafandert, ha beérünk Yantarba. Ha visszavisszük a flash drive-ot a csaposnak, 5000 RU üti markunkat.

Yantar

Menjünk le az útról Yantar irányába, aztán balra fordulva szembe találjuk magunkat a mocsárral. Ha elnézünk előre, egy bunker-szerű építményt látunk, úgyhogy nincs más hátra, átgázolunk a mocsáron, és behatolunk... Benn Kruglov, és Sakharov professzor megkonzultálják a szitut, mi pedig ne szégyenlősködjünk, és pofázzunk bele a mondókájukba – jutalmunk egy szkafander lesz, ami nagyszerűen lecsökkenti a sugárzást, bár a lövéseket semennyire nem védi ki. Na de sebaj, több, mint a semmi. Felvehetünk tőle is küldetéseket, válasszunk kedvünkre. Ahhoz, hogy a későbbiekben az X16-os mission jól sikerüljön, jóban kell lennünk a profokkal, hiszen az ő segítségükkel juthatunk psi-védőöltözethez, amely az ottani kreatúrák ellen fog majd sikeresen védelmezni.

Egyébként Yantar az egyetlen hely, ahol a mutánsokról letépett testrészeket eladhatjuk, tudományos célokra, jó árfolyamokon.

Kísérjük Kruglov-ot a Measurement Site-ra

Ez egy viszonylag egyszerű kísérgetős küldetés. Kruglov egy bunker melletti vízelvezető aknához megy, és belekezd a sugárzásmérésbe. Ne maradjunk le tőle, amíg végig nem érünk az alagúton, és a golyóálló ruházatunk mindenképp legyen rajtunk. Szükség lesz rá, mivel amikor elérjük az alagút végét, rengeteg mumus érkezik, akiket muszáj jobb belátásra bírnunk fegyverünk segítségével. Hirtelen iszonyatos psi-zaj támad, és a buszban térünk magunkhoz.

Miután végeztünk, Sakharov egy psi-fülhallgatót ajándékoz nekünk, ami megvéd majd az X16-ban fellépő iszonyatos rezgések ellen. Reméljük, sikerrel.

Keressük meg Vasiliev holttestét

Ahhoz, hogy rendben menjen minden az X16-os labor felderítésénél, szükség lesz Vasiliev dokumentumjaira. Ő egy tudós, aki a Ghost nevű stalker (Strelok egykori bajtársa) felkutatására indult az X-16ba, és sohasem tért vissza. Sakharov tudja, hol található a hullája, nyugatra a bunkertől, egy helikopter mellett felkszik. A környék tömve van zombie-kkal, úgyhogy kössük fel újfent a gatyát, és legyünk óvatosak.
Amikor megtaláljuk Vasiliev holttestét, hallani fogjuk az audiologját, amiben elmondja, hogyan ment le a laborba – meg is jelenik a térképünkön egy jelzés. El is indulhatunk akár, de előtte ajánlatos egy Chaser13-as puskát beszerezni Sakharov-tól zombie haverjaink ellen.
###
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

X16


Miután beléptünk az X16-ba, fésüljük át lassan, mindenre kiterjedően a területet. Jónéhány zombival fogunk találkozni, és egyéb mutációkkal.
 
Az irányítóterembe érve visszaszámlálás kezdődik, amire Sakharov figyelmeztet is: négy percünk van arra, hogy deaktiváljuk a bekövetkezendő psi-robbanást. Hm, érdekes lesz, ez az első ilyen jellegű küldetés, rühellem, ha időre kell valamit megcsinálni... Főleg az a négy perc...

A feladat: megkeresni az emeleteken azokat a karokat, amelyek deaktiválják végül egységesen a detonációt működésbe hozó szerkezetet. Miután az alsót is meghúztuk, irány vissza, és a negyedik kart se felejtsük ki a szórásból.

A dokumentumok megszerzése Ghost-tól

Most, hogy sikerült a psi-generátort leállítani, pillanatnyilag biztonságban vagyunk a zombie-k elől. De jó... Ghost holtteste könnyen felfedezhető, nem írom le lépésről-lépésre, merre menjünk, valamennyi saját játék-feelingetek is legyen azért Mindenesetre rögös út vezet odáig is természetesen, de megéri.

Miután megtaláltuk, és átkutattuk Ghost-ot, markoljuk fel a szokásos dokumenteket, majd keressük meg a kijáratot. Különböző gigant mutánsokkal megspékelve nagy nehezen kijutunk, és visszatérhetünk Sakharovhoz. Hálája jeléül eladja nekünk (milyen kedves) a SEVA-overallt, ami egységesen véd a sugárzás, illetve fizikai behatásokkal szemben is. Az egyik legjobb stalkerruha!

Vissza a csaposhoz

Egyszerre két főszálat kapunk küldetésként: vissza a csaposhoz a dokumentumokkal, illetve a Vezetőt megtalálni Cordonnál. Először kezdjük a csapossal, aztán tőle visszafelé jöhet a vezető. Vágjunk át visszafelé a Wild Territory-n, aztán a respawnolt zsoldosokat újfent szedegessük le, itt találhatunk TRS301-es típusú puskánkhoz távcsövet is.
Amikor visszaérünk a csaposhoz, beszél egy bizonyos Agymanipulálóról, ami észak felé található, és védi a zónát a behatolóktól. Elindulhatunk, és elkezdhetjük ezt a küldetést is, ha akarjuk, de ne feledjük: a Find the Guide/Találjuk meg a vezetőt misszió a fontosabb!

Találjuk meg a Vezetőt

A Vezető a Cordon térségben található, a vasúti átjáró melletti kunyhók egyikében. Ha beszélünk hozzá, ad egy egyszerű tanácsot: találkozni a doktorral, meg kell keresnünk Strelok titkos búvóhelyét. Hehe, mióta Ghost-tal is túl vagyunk egy kis kalandon, ez nem okozhat gondot, hol lehet...

A doktor megtalálása

Hm, jó, vagy nem, de ismét visszatérünk az Agroprom-ba, és lemászunk a kazamatákba. Ismét visszatérünk arra a rejtekhelyre, ahol Strelok flash drive-ját találtuk még a játék elején, majd megkeressük a dokit, aki meglepő módon Streloknak szólit minket...!
Miután felocsúdtunk kezdeti döbbenetünkből, a doki ad néhány infót arra vonatkozóan, hogyan férhetünk hozzá a Monolith vezetéséhez, irányításához. Érdekes dolgok ezek, de minket egy érdekeljen egyelőre: deaktiváljuk az Agymanipulálót.

Az Agymanipuláló kikapcsolása

A csapos elmondja, hogy merre keressük a dutysok vezetőjét az Army Warehouses-nál (Katonai Raktárak), aki szintén érdemi információkkal szolgál az Agymanipulálóval kapcsolatban. Közben akár felvehetünk újabb questeket is, de a Vezető megtalálásáról sem szabad megfeledkeznünk. Így menjünk először vissza a Cordonhoz, és zárjuk le azt a küldetést is.

Army Warehouses

Ez a rész a főszál(ak) szempontjából nem lényeges, pusztán vagyonunk gyarapítására szolgáló missziók. A két ellenlábas, a duty-k, és a freedomosok oldalára állva oldhatunk meg missziókat.
A későbbiekben probléma származhat az egyik oldalhoz való elkötelezettségünkből, hiszen ha az ellen területeire lépünk be, bizony keményen nekünk támadnak. Persze a legjobb megoldás az, ha likvidáljuk mindkét oldalt, de az igencsak nagy felkészültséget igényel.

The Red Forest

Miután lenyomtuk a Cordonos-Vezetős dolgot, ideje az északkeletre fekvő Red Forestbe zarándokolnunk. Ha az Army Warehouses résznél a megfelelő oldalon voltunk, most a katonák barátságosan fogadnak, ha nem, akkor lődözzük ki őket.

Amint megérkezünk, bele is futunk egy csapat monolith-katonába. A legegyszerűbb, ha lopakodva gránátot vágunk közéjük, majd a puskával kivégezzük őket. Ahogy megyünk lefelé itt az úton, figyeljünk az oldalról orvul lövő sniperesekre! Ha kilőttük őket is, kutakodjunk a cuccaik közt, és ha szerencsénk van, megtaláljuk az SVDm2-es tunningolt távcsövest, ami ugyanazt a töltényt használja, mint a hagyományos változat.

Kettő utunk van, amerre mehetünk: az út mentén, illetve keresztül az erdőn nyugati irányba. Az út igencsak radioaktív, rengeteg katonába botlunk, némi sniperessel elegyítve, akik ráadásul rakétavetőket is használnak előszeretettel. Az erdő viszont tele van anomáliákkal, és mutánsokkal, de ha elérjük a nyugati határt, védve vagyunk tőlük.

Az agymanipuláló kiiktatása

Itt az ideje, hogy megtaláljuk azt a bizonyos valamit, ami zombivá változtat mindenkit, mint például a monolith-katonákat is, hogy mást ne említsünk. Mindkét út ugyanarra a helyre vezet: a keletre található, hegyvidéki területre, ahol az Agymanipuláló-konszern található. Legyünk óvatosak – hm, mintha eddig nem lettünk volna azok – a robbanékony hordókkal, amiket a katonák dobálnak ránk: a levegőben próbáljuk kilőni őket, mielőtt rajtunk robbannának széjjel.

Ahogy elérjük a konszernt, az első teendőnk megtalálni a külső antennákat, de mielőtt ebbe belemélyedünk, egy kis nagytakarítást végzünk – muszáj Újabb mesterlövészek a tornyokban, néhány katona körülöttünk, illetve fél-láthatatlan mutánsok. Különlegességük ezeknek a mutánsoknak, hogy hiába lövünk beléjük, nem pusztulnak el, viszont túl nagyot sebezni sem nagyon tudnak rajtunk.

A sniperesekkel sincs túl nagy gond, könnyen levadászhatóak, eltekintve attól a néhánytól, akik úgy rejtőznek el, hogy szabad szemmel alig láthatóak. Na de sebaj, van minekünk egy kukkerunk (gyk távcső, binocular), amibe most belelesünk, és feltérképezzük a helyszínt. Persze ki is kerülhetjük a kemény részt úgy, ha elfutunk a földalatti bunkerig, amely a bázis keleti falánál fekszik. Ha a síneket követve meglátjuk a vagont, ami a bázis keleti oldalánál található, szaladjunk fel a rámpán a kocsiba, majd le, hátul.

Benn, a konszernben

Az Agymanipuláló konszern szinte teljesen kihalt, viszont lineáris, úgyhogy nem kell aggódnunk amiatt, hogy eltévednénk. Amint kiszúrjuk az elromlott teherliftet, vessünk egy pillantást a közeli lépcsőházra, és irányozzuk magunkat lefelé. Helyes, már vártuk: újabb kóddal működő ajtót találunk, s ha kellőképp átkutattuk a lelőtt katonák hulláit, megtaláljuk a kódot a PDA-nk napló (diary) részében. No, nem kell megijedni, nem kell visszamenni, és újra átkutatni mindenkit... A kód: 342089.

Mindaddig, amíg nem találtunk egy négyes kialakítású generátorcsoportot, ne foglalkozzunk a fenti helyszínnel. Segítségképpen az utolsó generátor a lépcsőház melletti kis erkélynél található. Kövessük, kapcsolót le, majd iktassuk ki a manipulálót.

Menekülj!

És igeeen, most jön a kemény rész: elhagyni a konszernt. Tök üres, úgyhogy mi sem egyszerűbb... Haha, csak hisszük! Hirtelen, a semmiből 20-25 katona tűnik elő, és akadályozzák kőkeményen a kijutást. Óvatosan lopakodjunk, használjuk a folyósok különböző részeit fedezéknek, és máris gyilkolhatunk. Ne feledjük, hogy ezek a skacok gránátokkal is fel vannak szerelve, de könnyedén (?) a falhoz szoríthatjuk őket megfelelő taktikával.

Amikor újra a konszernen kívül vagyunk, az előbbi támadókhoz még a monolith-osok is hozzácsapódnak, úgyhogy teljes a kép. Izzasztó lesz ez, nem mondom, de no problem: déli, illetve keleti irányba körözve simán elsprintelünk a keleti irányba vezető útig, onnan meg már egy köpés a bár...
 
A csapos elújságolja, hogy nemrég feltartóztatott egy stalkercsapatot, akik megpróbáltak északi irányba előretörni, amely irány megnyílt az Agymanipuláló felrobbantása után. Ez kell nekünk, irányozzuk be Pripyat-ot, és találkozzunk velük!

Pripyat

Haverstalkerok már a zóna bejáratánál várakoznak, és segíteni fognak abban, hogy észak felé eljussunk Damnation Alley-be. Ez így fair, úgyhogy csapódjunk hozzájuk, és közben aktívan figyeljük a mesterlövészeket az ablakokban, illetve a tetőkön. Újabb olyan pont, ahol áldásos hatást fejt ki a quicksave, nyomogassük sűrűn. A srácok egy föld alatti parkolóba vezetnek minket, ahol meg is állnak – innentől egyedül kell folytatnunk az utunkat.

Irány a téren keresztül, északra, de óvatosan, hiszen az előbb említett katonák leszedhetnek minket bármelyik pillanatban, de ha megfelelő fegyverrel császkálunk, hatékonyan viszonozhatjuk mindezt.

Keressük meg a titkos rejteket a szállodában

Ha beszéltünk a Vezetővel, illetve később a doktorral Agropromban, akkor ez a misszió megjelenik a logunkban. Márpedig mi mindent végrehajtottunk, úgyhogy ismét no gond! Pályázzunk be a hotelba, ami közvetlenül északra fekszik attól a parkolótól, ahol a stalkerek tanyát vertek. Ha esetleg a PDA nem jelezné a végcélt, akkor sincs gond: be a szállóba, a lépcsőkön fel egy emeletet, keressük meg az ajtót, ami a folyosó nyugati oldalán nyitható, irány be, és csórjuk el a dekódert, és az iratokat. A dekóder egy későbbi titkos monolith-ajtót fog nyitni, így jó hasznunkra lesz.

Ha megvannak a cuccok, ki a szállodából, és a térképen látható Chernobyl-pontokat célozzuk be. Igen, kettő irányunk is lehet: az egyik a nyugati oldala Pripyat-nak, ahol ugyan egy nagy kupac monolith-katona fészkel, viszont egy cool moonlight-artifactet marhatunk fel, a másik verzió a keleti irány, ami még veszélyesebb, viszont annál rövidebb, és giga fegyvereket is találhatunk.
###
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of ChernobylS.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl

Érkezés az erőműbe

Miután áthaladtunk a bejáraton, a stadionon át, egy kissé bizarr átvezető következik, és a következő töltés után egy új területen találjuk magunkat. Nem meglepő, úgyhogy kezdjünk is ténykedni rögtön: cselezzük ki mind a monolit-os, mind a hadsereg-katonákat, van, amelyik beazonosít azelőtt, mielőtt kinyír. Ne hagyjuk, nyírjuk ki mi őket, sokkal érdekesebb.

A feladatunk az, hogy megtaláljuk Chernobyl bejáratát, de ez eléggé bonyis lesz, mert a térképünk nem muzsikál valami jól ezen a helyen. Nézzünk meg minden lehetőséget, és közben taktikázzunk a fejünk fölött lődöző helikopterekkel, és a sniperes tagokkal. Nem lesz könnyű, kifejezetten idegtépő, de ne aggódjunk: következik a visszaszámlálás. Hm, ez kellett ide még. Nem baj! Ügyesen megtaláljuk a bejáratot, van rá öt percünk, csak közben sz*rrá lőnek négyszázhnegyvenhét irányból. Irány be.

Chernobyl külső

Ha elég kedvet érzünk még a harchoz, ám tegyük, akkor északkeletre irányozva magunkat, irtsuk ki az ellent; közben rengeteg ütős anomáliába is belefutunk, csúcsszuper. Akik belefáradtak a pufogtatásba, azok a balra lévő kerítést kövessék északra, mivel mindkét út ugyanoda vezet: egy viadukthoz, ami a nyugati irányba nyúlik el, arra, amerre az erőmű is található.

Őőő... Látjuk azt a nagy épületet, ami az északi irányban magaslik? Igen, az ott Chernobyl. Na és látjuk a déli részen, az út szélén fekvő épületeket? Igen, onnan lőnek szanaszét minket, ha nem vagyunk kellően óvatosak. Próbáljunk az egyik északi építményben fedezéket találni, ezek jól védenek a mesterlövészek, és a helikopterek tűzerejétől.

Haladjunk előre, a falak takarásában, addig, amíg el nem érjük az erőművet. Egy kis létrán keresztül bemászhatunk az épületbe, ám ha ez nem sikerül azelőtt, mielőtt a számláló lejár, megsülünk, és máris láthattunk egy befejezést!

Chernobyl belső

Jónéhány monolith-katona cirkál benn, úgyhogy óvatosan. Ráadásul a jó kis exoskeleton páncélt viselik, úgyhogy hajrá. Brutál fegyvereket tudunk itt is magunkévá tenni, mint pl. A GP37-es, ezzel jó kis fejlövéseket mérhetünk rájuk. Persze ott vannak a jól bevált shotgun-ok is, ami hatásos az exoskeleton ellen.

Exoskeleton? Kell. Ha gondoljuk, kereshetünk egyet, ehhez nyomuljunk végig a folyosón, majd két irányba mehetünk. A tőlünk balra eső ajtón belépve négy, vagy öt katonát találunk, és egy szobát csövekkel. A szoba sarkában látunk egy jó kis létrát, ezen másszunk le, és lám: megvan a páncél, illetve egy rakás lőszert is bezsebelhetünk. Az exoskeleton páncélnak több hátránya is van, például a 15 kilós súlya, és csak 30%-os sugárvédettséggel bír, de sebaj, az övünkre csatoljunk fel egy-két artifactet, amik növelik az értékeket.
 
Keresgéljünk tovább – megéri. Az egyik emeleten például egy FT200M-et találunk, ami lenyomja a GP37-et simán, tegyük el, és hasznosítsuk.

A Wish Granter

Menjünk addig, amíg egy lépcsőházat nem találunk, majd ez belecsatlakozik egy másikba. Két út lesz, az egyik a dékeleti saroknál – ez vezet a Wish Granterhez, és ez is egy lehetséges befejezése a játéknak. Másszunk fel, keressük meg a létrát, és ereszkedjünk le. Ha belépünk a Wish Granter csarnokba, egy pulzáló teleportot láthatunk, és ugorjunk bele. Ez kilő minket a csarnok tetejére, itt kövessük az irányt, majd megérkezünk Wish Granterhez. Érintsük meg – a karakterünk sokban befolyásolja az itteni befejezéseket -, ha 200 ezer rubelünk van legalább, elér minket a gazdagság végzete. Abszolut negatív befejezés.

A titkos labor

Az északi folyosón, a Wish Granter kamra mögött, találunk egy létrát, a körkörös klaxonfénynél. Ha itt felmászunk, hasznosíthatjuk kis Pripyat-ban talált dekóderünket. Keressük meg az ajtót, használjuk, majd várakozzunk harminc másodpercet, amíg kinyílik.
Katonák várnak ránk – már hiányoztak kellőképp -, valahogyan újraéledtek, de nincs baj megint. Be a fémdobozok mögé, és gránátokat dobálva rájuk távoltarthatók, egészen addig, amíg biztonságosan nem érjük el a titkos labort. Guggoljunk, amíg az ajtó kinyílik, senki sem fog észrevenni minket. Elvileg.

A labor, újra itt, tele ellenséggel. Miután megérkeztünk, lefelé akarunk menni, úgyhogy elsősorban az arra fellelhető katonákra koncentráljunk. Használhatjuk a folyosón lévő tárgyakat, beugrókat fedezékként, és itt is a legcélravezetőbb megoldás, ha gránátozzuk a jónépet – feltéve, ha van muníciónk.

Amikor sikerül belépni a bal oldalon, elkezdődnek az újabb harcok minden egyes ponton – de legyünk észnél, és jobbosokkal térjünk ki előlük. Közben be-benézhetünk a kis szobákba, kutakodjunk, de készüljünk fel az alattomos támadókra – mentsünk gyakran!

Megérkezünk az irányítóterembe, azokról a folyosókról, amiket az előbbiekben fedeztünk fel. Gránátozzuk le a megmaradt katonákat, és lépjünk be a kis, sötét szobába. Ha meg akarjuk nézni a játék maradék részeit, csináljunk egy teljes mentést itt, ezen a ponton.

Az igazi befejezések


Ahogy belépünk az utolsó szobába, az ajtó becsukódik, és bezárva találjuk magunkat hat vagy hét kis bíborszínű szerkezettel. De szépek... Bár fontosnak tűnnek, úgyhogy lőjük is szét őket sebtibe’!

Belelövünk, lánganomáliák csapnak fel, s csak úgy tudjuk kivédeni őket, ha a többi szerkentyűt is felaprítjuk. Ha mindegyikkel végeztünk, elkezdünk beszélni, összegezzük a történteket, majd két választásunk lehet. Ha beleegyezünk a ‘tudatos tervbe’, a játék egy movie-val folytatódik, és véget ér. Ha elutasítjuk, akkor...

Az emberiség irányításának visszaállítása

...a ‘Tudatosság-csoport’ visszateleportál minket Chernobyl külső területére, innen visszatérhetünk újra az erőműbe, de fölösleges: nem találunk mást, csak zárt ajtót.

Végső összecsapásként rengeteg katona teleportálódik a helyszínre, lőjük őket mindaddig, amíg egy kis teleportszerkezetet nem találunk, és gyerünk, gyerünk!

...és a pont, ahol a kalandunk elkezdődött. Minden egyes kis teleport más-más zónába fog elküldeni minket, használjuk. A feladatunk az, hogy elteleportáljunk az erőmű bizonyos területeire, tisztítsuk meg az ellentől, aztán egy másik teleportot keresve ismételjük meg a folyamatot. Néhány teleport-kütyü szabad szemmel nem látható, nehéz is őket megtalálni, akárcsak túlélni az ellenséges támadásokat.

Miután túlküzdöttük magunkat a körülbelül húsz takarító-küldetésen, megkapjuk a játék “legjobb” befejezését.

Sok sikert, és jó vadászatot, S.T.A.L.K.E.R.!