Manapság egyre több MMO jön ki a piacra. Ezek egy része szinte feledésbe merül, olyannyira nem kap marketinget, vagy épp valami miatt kerüli el a játékosok figyelmét. Konkrétan a Nadirimra gondolok, ami felett sikerült olyan szerencsétlen módon átsiklanom, hogy nem vettem észre a róla szóló cikket az egyik korábbi Guru számban. Persze kipróbáltam és megtetszett a hangulata. Azonban tudniillik, a játék maga 2D-s grafikával operál, ami valóban hangulatos, de sajnos a mai korosztályomban sok olyan emberkét ismerek, aki ha nem Crysis szintű grafikát lát, - elnézést a szóért - sz*rnak titulálja, sőt dögunalmasnak mondja holott egy percet sem játszott vele az említett "nemteccikagrafika" miatt. Szóval az egyik ilyen ok az MMO-k technikai idejétmúltsága lehet, ami azért rendelkezik némi valóságalappal, jóllehet az ilyesfajta játékok általában nyitott világúak, sok eseményt mozgatnak, márpedig ez mellé nehéz mondjuk Cryengine 3-at használni úgy, hogy az átlag gémereknek ne kelljen a gépigényt szidniuk. Mint mindenhez, ehhez a dologhoz is dukálnak kivételek mint például az Aion vagy akár a TERA, amely Unreal Engine 3-at használ és mégis sikerült elérni, hogy a nagyobb helyszíneken mondjuk ne kelljen diavetítést néznünk gyengébb gépeken.



Na persze ha egy MMO értékeléseit a grafika határozza meg, ott már régen baj van. Techdemónak fölösleges is lenne ilyen játékot létrehozni, arra ott vannak a nagyobb single címek. Na de ilyen szerencsére ritkán fordul elő, az említett TERA szépen néz ki és nagyon is jó játék (ha eltekintünk a néhol monoton fejlődéstől). De akár példának felhozhatnám a WoW-ot is, ami mai nyelven szólva, kissé baltával faragott grafikát használ, mégis milliók játszák a kritikusok pedig ódákat zengenek róla. Jómagam nem szeretem a WoW-ot, valahogy nem igazán fogott meg az egész na meg anno "kisévesként" nyíltan kijelentettem, hogy soha nem fizetnék havonta egy játékért, pláne ha meg is kell vennem előtte. Ezzel talán megmentettem a WoW fanatikusokat attól, hogy egy kis vérpisti csatlakozzon hozzájuk, de érettebb fejjel már elértem abba a kategóriába, hogy nem utálom a WoW-ot, szimplán csak nem érdekel. Azt persze eszem ágában sincs hangoztatni, hogy a WoW rossz játék (bár sokan félreértettek mikor ezt kijelentettem), hiszen tizen akárhány millió játékos nem tévedhet, főleg havidíj és a kiegészítők aranyára miatt ugye.



Természetesen nem tudnék véleményt alkotni a havidíj rendszerről, ha nem próbáltam volna. A Star Wars: The Old Republic volt az a játék, ami miatt nyálcsorgatva adtam meg a bankszámlámat az Originnek. A f2p opcióval kezdtem és eléggé kiábrándított, hogy szinte minden sarkon "vegyé előfizetést hogy normálisan jáccá" dolgokba botlok. Ekkor fogtam magam és próbaként megvettem a játékot egy akció keretében (spóroltam is rajta szóval megérte), és nem bántam meg! Onnantól kezdve minden nap órákat töltöttem a ToR-ral, és élveztem, hogy végre minden tartalom az enyém a játékban. Emelett ott volt a mikrotranzakciós rendszer, ami így nálam teljesen a "létezik? nem is tudtam" kategóriába csusszant. Szomorkodtam, mikor lejárt a 30 napom, de ennek ellenére nem fizettem rá elő újra. Tovább játszottam rajta ingyenes playerként.

Mi tehet egy MMO-t jóvá? Természetesen a közösség, ahogyan a nevük is mutatja. MMO-t játszani társak, barátok nélkül lehet, de úgy korántsem nyílnak meg az igazi értékek, mint például guildek, insták, raidek vagy épp a csevegések és poénkodások. Egyszer megpróbáltam poénkodni vadidegen emberekkel, amikor csak úgy véletlenül egy csapatban találtam magam. Nos, hát... kis híja volt hogy nem kellett új karaktert kezdenem. Lényeg a lényeg, "ememókba" akkor érdemes csatlakozni ha vannak barátaink, vagy játék közben becsatlakozni egy klánba. Olyan nincs, hogy MMO-ban nem találunk magyarokat, én például a TERA-ban vagy 6 klánmeghívást is kaptam csak magyaroktól.



A fentiek személyes vélemények és tapasztalatok, ha bárki bárminemű egyezést lát saját gondolataival az csakis a véletlen műve lehet :D