2021-ben amolyan kimondatlan verseny indult el három magyar játékos között, akik egymástól függetlenül vetettek szemet a maratoni Guinness-rekordok világára. 2021 márciusában GrassHopper hozta el a NARUTO játékos maraton címet 28 órával. Áprilisban következett Vujity-Zsolnay Barnabás World of Warcraft rekordja 40 órával (ami még aznap megdőlt egy 44 órás maratonnal egy kanadai véletlen folytán), októberben pedig az évben harmadszor Traitor volt, aki megdöntötte a World of Warcraft maratont 45 órával. Barnabás kontrája még elbírálás alatt áll, de 59 órát mutathat majd az új óra.

GrassHopper 2022 elején a Puzzle (TETRIS EFFECT) játékos maraton címet hozta el 32 órával, 2023 júliusában pedig a harmadik rekordjával egy különleges tripla eredményre csapott le 90 órás maratonnal, ami a következő címeket tartalmazza:

  • A leghosszabb versenyszimulátoros videojátékos maraton
  • A leghosszabb versenyzős videojátékos maraton
  • A leghosszabb szimulációs videojátékos maraton

Az összesítő után nincs más hátra, mint a versenyzőt faggatni a most következő exkluzív interjúban!

1kep.png

Fáradtnak tűnsz a képen. Mit mondanál az olvasónak, mit kell tudni egy ilyen maratoni játékról?

 A kép éppen a befejezés után készült, de az éjszakázás után szerencsére a mosolygós kesztyűk segítettek a kép feljavításában. A Guinness rekordok hitelesítéséhez általánosságban pontos szabályok vonatkoznak egy-egy esemény előkészítésére és a bizonyítékok elvárásaira, így ez a maratoni videojátékozás műfajban sincs másképp. Regisztráció és előzetes jelentkezés után a rekord kísérlethez kapott szabályzatot alaposan át kell nézni — a leginkább kiemelendő követelmények között van a 100%-ban hiánytalan videofelvétel és papírmunka biztosítása, illetve a teljes esemény tanúzása minél több független nézővel! Játék szinten nincsen elvárás, csak a fizikai teljesítés a megadott pihenési szabályokat betartva. Az egyik legnagyobb tévhitet eloszlatnám egy rövid mondattal: egy ad-hoc jelleggel elindított élő közvetítés egyáltalán nem felel meg rekord kísérletnek — szükség van többek között teljes testes kameraképre és a helyszíni vagy online tanúk arcképes megjelenésére is. A hitelesítésnél a Guinness World Records (röviden: GWR) kollégái mindent tüzetesen ellenőriznek és a legkisebb hiba is érvénytelenít mindent — velem is történt ilyen a legelső próbámmal 2020-ban.

Hogyan fogadták a korábbi rekordjaid hírét az interneten, és mit vársz az ideitől?

– Idén egy olyan célt tűztem ki, amit 10+ évvel ezelőtt rajtam kívül csak hárman múltak felül más műfajokban, ezért a 90 órás eredménnyel ezúttal elégedett vagyok — így remélem, hogy az olvasók is hasonlóan véleményezik. Fontosnak tartom, hogy az ilyen videojátékos rekordoknál (beleértve a speedrunning világát is) a célt is vegyék figyelembe az olvasók — anélkül könnyen elmegy más irányba egy-egy esemény „értékelése”. Röviden megragadnám az alkalmat és ebben az interjúban válaszolnék a korábbi rekordok fogadtatására a kitűzött célokkal együtt: a NARUTO-s maratonomnál a cél az 1000 ellenfél legyőzése volt Survival játékmódban (egy életcsíkkal, vesztés nélkül): ez körülbelül 28,5 órába telt, így folytatás nem volt tervezve; a Puzzle/TETRIS rekord célja a 2022-ben 32 éves NES kiadás évfordulójának ünneplése volt, így 32 óra, 32 perc és 32 másodperc után ért véget egyszerűen a maratoni játék. Az idei Gran Turismo 7 rekordja is célhoz volt kötve, melyről lentebb görgetve olvashattok.

2kep.png

Korábban mesélted már nekem, hogy egy osztálynyi tanúra is szükség lehet. Hogyan oldottátok meg idén a helyszínt 4 napra?

– Idén az egyszerűség érdekében minden tanút személyesen akartam beosztani és megvendégelni, így egy csendes és kényelmes panzióban rendezkedtünk be (minden felszerelés költöztetése után). A segítőkkel együtt közel 20 fő vett részt a projektben — a tanúzás mellett sok beszélgetéssel, társasjátékokkal és persze videojátékokkal ütötték el az időt.

Miből állt a mostani Gran Turismo-zás és hogyan telt a felkészülés?

– Az idei maraton célja az volt, hogy a 96 éves német Nürburgring Nordschleife pályán mutassam be a Gran Turismo 7 szimulátorának összes autóját (június végén ez 474 darab volt) egy-egy kör erejéig, 96 órás jótékonysági pénzgyűjtéssel egybekötve. Ez majdnem teljesen sikerült is, de végül 440 kör és 9100+ kilométer levezetése után zárult le a rekord kísérlet. A „The Green Hell” névre is hallgató, hírhedten bonyolult és idegfeszítő (több alkalommal életveszélyes) versenypálya hossza 20 832 méter (az elé épített Gran Prix szakaszt nem számítva). A felkészülésem 4 hónapon át tartott mindennapos fizikai edzéssel (felső test, karok, vállak és nyak) és vezetési gyakorlással, mert kötelező volt a szimulátor felszerelés (kormány, pedálok, váltó és ülés) használata — a rekord kísérletet megelőzően több mint 1400 kört versenyeztem végig a Nordschleife pályán.

Emlékszem, hogy nekem a leghosszabb videojátékos kalandom a Grand Theft Auto 4-ben volt, amikor online gyűjtöttük az „Auf Wiedersehen Petrovic” trófea versenyeit 23 órán keresztül, és csak az maradt meg belőle, hogy mennyire borzalmasan kimerítő volt fizikálisan és mentálisan is. A 90 óra után bírtad volna még tovább a játékot?

– Mindenképpen. Eredetileg 96 órára terveztem a rekordot, azonban 90 óránál elfogyott a szünetem és nem sokkal utána a beszervezett tanúk is el kellett, hogy menjenek.

Melyik volt a legrosszabb autós élményed, amit legszívesebben kihagytál volna a maratoni bemutatóból?

– A leglassabb autót mondanám gondolkodás nélkül: ez a 16 lóerős ​​​​​​​„Fiat 500 F” 1968-ból. A Nordschleife pályán 300 méteres különbség van a pálya legalacsonyabb és legmagasabb pontja között, így néhány meredek dombon a Fiat 500-zal megfelelő lendület nélkül szenvedés lehet átvergődni. Ezen felül volt még egy olyan sötét élményem, amikor is valamelyik éjszakai órában sajnos átéltem azt, amitől az autópályán vezető fáradt sofőrök rettegnek a legjobban: egy rövid álmos szemlehunyás után egy pillanat alatt egy előttem lévő autónak, majd falnak is ütköztem a szimulátorban.

4kep.png

Találkozhatunk-e a neveddel valamelyik éves Guinness-rekord könyvben?

– Sajnos még nem, korábban vagy a lapzártáról csúsztam le, vagy a háttérben történt valami változás. (A legutóbbi magyar megjelenés videojátékos fronton „Burhác” rekordja volt, amit a Grand Theft Auto 5 leggyorsabb végigjátszása után díjazott a Guinness World Records.) Azt érdemes tudni, hogy a GWR 13 évig futtatott egy külön videojátékos könyv sorozatot is 2020-as záró kiadással, és ezt követően az évente megjelenő hagyományos GWR kiadványokban a Gaming fejezetet takaréklángra vették, mindössze 10 oldalra (és leginkább nem friss hírekkel szolgál).

Volt-e időd és kedved mást is játszani a négynapos maraton alatt?

– A harmadik nap szombatra esett, amikor a #177-es heti kupa nap volt a „Dr Kawashima’s Brain Training” játékban — majdnem az összesen részt vettem eddig, ezért ezt sem hagyhattam ki.

Az interjú végére a kedvenc kérdéseddel készültem: tervezel-e következő rekordot dönteni?

– Az a biztos, ha a válaszom „nem tudom”. Annyit azonban elárulhatok, hogy dolgozom más játékok kihívásain, ezért talán már jövőre ismét hallhattok felőlem.

Ezennel az interjú végére értünk. Mégegyszer gratulálok GrassHopper-nek az eredményekért, és Nektek, olvasóknak pedig köszönöm, hogy kitartottatok az interjú végéig!