A 20. század amerikai szervezett bűnözése mindenképp egy érdekes és izgalmas téma, melyet a játékiparban is számos alkalommal feldolgoztak már, azonban a felhozatalból messze kimagaslik a cseh Illusion Softworks (illetve 2008-tól 2017-es megszűnéséig 2K Czech) által jegyzett Mafia és Mafia 2. Ráadásul utóbbi épp a mai napon ünnepli európai megjelenésének tízedik évfordulóját, ezért úgy döntöttünk, ideje egy kicsit visszatekinteni azon játék fejlesztésére, mely annak idején megmutatta, milyen lehetett gengszternek lenni a ’40-es és ’50-es évek New Yorkjában.

mafia-2-remastered-01.jpg

Csehországból szeretettel

Az első két Mafia-játékot jegyző Illuson Softworks csapatát még 1997-ben alapította Petr Vochozka és Jan Kudera a csehországi Brno városában. A stúdió kezdetben kifejezetten kicsi volt, egész pontosan öt ember alkotta a két alapítóval együtt, azonban így is meglehetősen aktívnak bizonyult: 1997 és 2000 között összesen négy játékot és egy kiegészítőt dobtak piacra, azonban igazán nagy hírnevet csak ötödik alkotásukkal, a 2002-ben debütált Mafiával szereztek maguknak.

Komoly hangvételével és realizmusával (a rendőrök például már egy gyorshajtásért is a nyakunkba szakadtak) a taxisofőrből lett maffiózó történetét elmesélő játék egyből kitűnt a GTA-klónok tengeréből, de sokan dicsérték a bejárható város méreteit és magát a sztorit is. A Mafia ráadásul a kasszáknál is remekül teljesített, így a fejlesztők azonnal nekiálltak egy második rész elkészítésének, abban a reményben, hogy villámgyorsan piacra dobhatják azt is, azonban a Mafia 2 végül csak 2010-ben jelenhetett meg, nem kevés megpróbáltatás és a fejlesztői pokol megjárása után.

Üdv a fejlesztői pokolban!

A Mafia 2 készítése során ugyanis gyakorlatilag minden összeesküdött az Illusion Softworks ellen. A csehek például eredetileg egy harmadik féltől származó grafikus motort akartak felhasználni a játékhoz, azonban a céget, akitől a technológiát vették volna, felvásárolta az EA, így végül saját motort kellett készíteniük. Továbbá nem könnyítette meg a dolgukat az sem, hogy ekkor érkezett meg a konzolok új generációja, vagy hogy nem voltak gyakorlott vezetőik: ahogy egy egykori munkatárs fogalmazott, Csehországban akkoriban nem igazán lehetett veterán fejlesztőket találni.

Ez a relatíve tapasztalatlanság pedig a munka során további problémákhoz vezetett. A későbbi visszaemlékezések szerint a Mafia 2 történetét például már 2003-ban megírták, mikor a játékkal kapcsolatban még semmi konkrétumot nem tisztáztak, így végül a mechanikákat kellett a sztorihoz igazítaniuk, de az is rossz döntésnek bizonyult, hogy az egyes játékelemek sokáig csak papíron léteztek, és nem készült belőlük prototípus, amin ki lehetett volna próbálni, hogy a gyakorlatban hogyan működik egyik vagy másik koncepciójuk.

Szintén a problémás fejlesztést jelzi a rengeteg kivágott tartalom is: az Illusion Softworks minden játékmechanikával kapcsolatban az abszolút tökéletességre törekedett, és ha valami a fejlesztők érzése szerint nem érte el ezt a szintet, akkor egyszerűen kihagyták a végső verzióból. Így tűnt el a Mafia 2-ből minden közelharci fegyver, a fegyverviselési engedély, a lakások vagy kocsik vásárlásának a lehetősége és a mellékküldetések jelenléte is, csak hogy néhányat említsünk a végül a kukába került elemek közül.

Apró érdekesség, hogy a fenti mechanikák ugyan eltűntek a végső játékból, nyomukat azért fel lehet fedezni a megjelenés után is. A térképen például folyamatosan jelölik nekünk a roncstelepet üzemeltető Mike Bruskit, de ha felkeressük őt némi extra munkáért, mindig leráz, illetve látható az autószalon (csak épp bemenni nem lehet) vagy a magasvasút is, amire felszállni már nem tudunk, ellenben az első résszel.

Egy visszautasíthatatlan ajánlat

Rögös fejlesztés ide vagy oda, a Mafia 2 2010-ben végül csak megjelenhetett, és bár a kritikusok és a játékosok is szerették, azért a legendás első részhez a legtöbb tekintetben nem tudott felnőni. A játék története ezúttal a ’40-es és ’50-es évek New Yorkjába (avagy Empire Baybe) kalauzolt el minket, ahol a háborús hősből lett maffiózó, Vito Scaletta életét követhettük nyomon, onnantól kezdve, hogy hazaérkezett a frontról, egészen addig, amíg a feje tetejére nem állította a város alvilágát.

A Mafia 2-őt sokan dicsérték remek története és igen szép látványvilága miatt, azonban az első résszel ellentétben itt már a kritikusabb hangok is felcsendültek. Volt például, akinek nem tetszett, hogy a játék nyitott világában szinte semmit sem lehet csinálni a főküldetéseken túl, míg mások az ellenfeleket találták túlságosan butának, vagy épp a sok esetben igen látványosan hiányzó kivágott tartalmak miatt panaszkodtak.

A Mafia 2 ráadásul a botrányokat sem kerülte el teljesen. Az Európai Parlament egyik tagja, Sonia Alfano, akinek az apját maffiózók ölték meg 1993-ban, amellett kezdett kampányolni, hogy tiltsák be a játékot, míg mások arra panaszkodtak, hogy a fejlesztők nagyon rasszistán mutatják be az amerikai olaszokat. Külön érdekesség ezek mellé, hogy a Mafia 2 egy igen érdekes Guinness-rekordot is megdöntött: ebben a játékban hangzott el legtöbbször (pontosabban több mint 200 esetben) a fuck szó, így ez lett a legtrágárabb cím az iparban, megelőzve a 2009-es The House of the Dead: Overkillt.

Mindez persze egyáltalán nem jelenti azt, hogy a játék rossz lenne, sőt, épp ellenkezőleg. Sokan dicsérték például történetét, mely az első részhez hasonlóan remekül sikeredett, de a játék grafikájára és hangulatára sem lehetett panasz. Ráadásul a Mafia 2 kifejezetten szépen öregedett: az eredeti kiadás mai szemmel is piszok szórakoztató tud lenni, ráadásul a mindent elárasztó nyílt világú játékok mellett már nem is tűnik olyan nagy problémának, hogy Empire Bay városában nincs kismillió mellékküldetés.

Az Illusion Softworks pedig nekiállt a harmadik rész fejlesztésének is, ebből azonban végül nem lett semmi. 2K ugyanis 2014-ben bezárta a csehek prágai stúdióját, a készülő folytatást pedig néhány fejlesztővel együtt átpasszolta a Hangar 13-nak, melynek fejlesztői végül 2016-ban álltak elő az első két részhez sajnos semmilyen szinten nem mérhető Mafia 3-mal. A 2K Czech brnoi kirendeltsége sem húzta sokkal tovább: őket 2017-ben olvasztották össze a Hangar 13-mal. És bár az Illusion Softworks csapata ezzel a lépéssel végleg megszűnt, játékaikat jó eséllyel még sokáig nem fogjuk feledni, hiszen az első két Mafiához hasonló programot a mai napig nem igazán találni a játékiparban.