Azt állítani, hogy napjainkban az RTS-eknek már nem megy túl jól a szekere, alighanem az évtized egyik legnagyobb eufémizmusa lenne. A 2000-es évek elején még hatalmas népszerűségnek örvendő műfaj mára alaposan visszaszorult, és átadta a helyét a belőle kifejlődő MOBA-knak, ez viszont nem jelenti azt, hogy teljesen le lehetne írni, sőt éppen ellenkezőleg.

Az indie játékfejlesztés előretörésével ugyanis egyre több régen elfeledett műfaj szivárog vissza a köztudatba, és nagyon úgy tűnik, hogy a cRPG-k vagy épp a Dungeon Crawlerek után az RTS-ek újjáéledésének is lassan eljön az ideje. Most épp az eddig főleg a kalandjátékok terén jeleskedő Daedalic Entertainment próbálja felrázni egy kicsit a zsánert, azonban a nemrég korai hozzáférésbe lépett A Year of Rain sajnos még elég messze van attól, hogy olyan remek cím legyen, mint amilyennek a steames áruházi oldala próbálja beállítani.

a-year-of-rain-poszter-01.jpg

Esős évszak

Az A Year of Rain kampánya egy megtört és háborúktól gyötört föld történetét meséli el nekünk. A vidék véráztatta talajáért számtalan generáció életét adta már, most azonban eljöhet a változás ideje, mikor egy nemes néhány bajtársával karöltve úgy dönt, ideje véget vetni a folyamatos csatározásoknak és elindulni egy szebb, békésebb jövő felé. Persze a környék hadurai és szörnyetegei teljesen más véleményen vannak, így az áhított béke eléréséhez, mint oly sokszor, most is a háborún keresztül vezet az út.

Ez a háború pedig a klasszikus RTS-ekből már megszokott módon zajlik: vannak munkásaink, akikkel aranyat (illetve a játékbéli megfelelőjét, Anoriumot) bányászhatunk és fát vághatunk, ezekből a nyersanyagokból pedig különféle épületeket húzhatunk fel, melyek egységeink kiképzését vagy fejlesztését segítik elő. Seregünk méretét egy olyan adórendszer szabályozza, amivel már például a Warcraft 3-ban is összefuthattunk annak idején, azaz minél több katonánk van, a bányából kitermelt Anoriumnak annál kisebb része kerül a kincstárunkba.

Külön érdekesség, hogy a kampány úgy lett kialakítva, hogy egy barátunkkal kooperatívan is végig tudjuk játszani minden fejezetét. Amennyiben nem ér rá senki velünk játszani, úgy a szövetségesünket a gép irányítja, rá azonban nem nagyon érdemes számítani, mert általában csak termeli békésen az egységeit és elvan magában, miközben mi próbáljuk megoldani az adott misszió minden feladatát.

A receptet feldobják még különféle hősök, akik szintlépésekkel és felszedhető tárgyakkal erősíthetőek, illetve azt is érdemes hozzátenni, hogy a kampány során nem mindig lesznek velünk embereink. Előfordulhat, hogy egyetlen nevesebb karaktert (vagy akár egy név nélküli, sebesült lándzsást) irányítva kell majd boldogulnunk, szóval a fejlesztők ezen a téren törekedtek a változatosságra .

Egy másik kor gyermeke

Azonban hiába ez az igyekezet, az A Year of Rainen sajnos így is nagyon érződik, hogy pár évvel (vagy évtizeddel) le van maradva a korától, ráadásul technikai megvalósítása sem lett túlságosan fényes. Az egységek útkeresés címén például néha nekiállnak egyhelyben keringeni, de olyan is előfordult már, hogy az egyik lándzsásom bekerült a folyóba, ahová elvileg nem is tudhatott volna lejutni. De mindez még megbocsátható lenne a korai hozzáférés miatt, az A Year of Rain legnagyobb hibája azonban egyértelműen az, hogy nem tud újat mutatni: játék közben az embert valahogy végig az az érzés kerülgeti, hogy mindezt láttam már anno a Warcraftban is, csak ott kicsit jobb kivitelezéssel.

Merre tovább a hadak útján?

A fentiek fényében kifejezetten jó hír lehet viszont, hogy a fejlesztők több mint komolyan veszik a korai hozzáférést és a játék kikalapálásának feladatát, valamint igen nyíltak a jövőbeli terveikkel kapcsolatban is. A Trellón bárki megtekintheti, hogy a játék mely aspektusát milyen fontossággal kezelik, és öröm látni, hogy az útkeresés fejlesztése bizony ott szerepel a lista legtetején. Ezen kívül javulni fog még a meccskeresés, hőseink kinézete és a főellenfelek felhozatala is, valamikor a jövőben pedig új környezetekre, időjárási elemekre és pingrendszerre is számíthatunk.

Az RTS feltámadása?

Mindent összevetve az A Year of Rain egy korrektnek mondható RTS, de semmi több. Igaz, a játék steames adatlapja a műfaj Alfáját és Omegáját ígéri nekünk, amennyiben beruházunk a Daedalic alkotására, de ne üljünk fel a marketingnek, ilyesmiről szó sincs. Viszont a kampány kifejezetten kellemesnek mondható, főleg akkor, ha kooperatívan játsszuk, és az eltervezett újítások, bővítések is ígéretesnek hatnak, így ha valaki szereti a klasszikus RTS-eket, annak az A Year of Rainnel is érdemes lehet tennie egy próbát. Ha teljes áron nem is, egy leárazás alkalmával mindenképpen.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!