Gúlokkal elsősorban az ősi arab mitológiában találkozhatunk, és különösebben ők sem mondhatók barátságos, jóságos teremtményeknek. Előszeretettel választanak maguknak elhagyatott, lakatlan temetkezési helyeket, ahol aztán meghúzhatják csúf testüket, majd áldozatokra leshetnek. Szívesen vadásznak védtelen gyerekekre, akikre lecsapnak egy óvatlan pillanatban, kiszívják a vérüket, majd a holttestet elfogyasztva felveszik az áldozat alakját. A független Fntastic játékában elsősorban ez a nem éppen bájos lény jut főszerephez.

FÉLELEM ÉS RETTEGÉS A BÁZISON

Jakutföldön található az orosz fejlesztőcsapat központja, a hely érdekessége pedig a roppant szélsőséges időjárás, a hőmérséklet ugyanis nem ritkán elérheti a mínusz 60 fokot is. Aligha meglepő tehát, hogy alkotásaikban a fagy és a zord miliő kiemelt fontossággal bír: első fejlesztésük a The Wild Eight volt, melyben a hóval borított, veszélyekkel teli Alaszkában igyekezett életben maradni egy maroknyi túlélő. A remekül sikerült (bár jelenleg még mindig korai hozzáférésben található) anyagot aztán végül ilyen-olyan okokból eladták az azt kiadó HypeTrain Digitalnak, hogy így teljes figyelmükkel második játékukra, jelen cikkünk tárgyára koncentrálhassanak.

A Dead Dozentől sem állnak messze a nyomasztó helyszínek, ugyanis a történet szerint 1993-ban valamiféle titokzatos szibériai erő csal csapdába egy tucatnyi katonát, akik foggal-körömmel (és a felszedhető puskákkal) igyekeznek talpon maradni egy elhagyatott kutatóbázison. A túlélésért folytatott küzdelem egy belső nézetes akciójáték keretében zajlik, melyben a csapat egyik tagja szörnnyé változva vadászik a többiekre, akik pedig megpróbálnak mielőbb megszabadulni tőle.

Gúlként küzdve háromféle speciális képességet aktiválhatunk, amennyiben a hozzájuk szükséges energiát összegyűjtöttük. Először is lehetőségünk van az elvesztett életerőpontjainkat helyreállítani, néhány másodpercig ugyanis a bestia kínozni kezdi magát, ami által némiképp felgyógyul sebeiből. A második képesség egyfajta pajzsot nyújt, néhány másodpercre csökkenthetjük a bejövő találatok mértékét, ez idő alatt azonban mérséklődik a mozgási és támadási sebesség. Végül pedig berzerkerré változtathatjuk az amúgy is dühöngő és vérszomjas kreatúrát, aminek segítségével szaporábbá válik és gyorsabban viheti be halálos csapásait. 

A túlélők ennél jóval földhözragadtabb módon védhetik meg testi épségüket. Egyrészt a pályákon elszórt fegyvereket és az azokhoz használatos lőszert vehetik magukhoz; sajnos túlzottan sokféle és változatos csúzlira nem érdemes számítani, pisztolyon, gépkarabélyon és shotgunon kívül más nemigen található (némi elsősegélycsomagot leszámítva), hiába kutatnánk tehát gránát- és rakétavető, netán egy kellemesen berregő láncfűrész után.

Minden menet előtt lehetőségünk van hozzánk és a körülményekhez illő hat szerep közül választani: dönthetünk például úgy, hogy felderítőként támogatjuk csapatunkat, ebben az esetben megnövekszik a cselekedeteink sebessége. Aki inkább a taktikai támadásokra kíván hangsúlyt fektetni, az néhány másodpercre megvakíthatja vagy lebéníthatja a célpontot, netán lelassíthatja egy jól célzott nyugtatótűvel. Az orvos képes bekötözni a vérző sérüléseket, karcolásokat, míg végül lehelyezhetünk csapdát is, mely aktiváláskor lassítja a belesétáló áldozatot.

BARIKÁDHARCOSOK

A vérgőzös csata és küzdelem célja, hogy túlélőként 12 percen át életben maradjunk, vagy pedig visszaküldjük az összes szörnyeteget oda, ahonnan jöttek – amennyiben ugyanis az egyik csapattagot megharapják, az is gúllá változik. Emberként nem csupán a kezünkben hordott karabélyokkal tarthatjuk távol a rémségeket, de kihasználhatjuk a terep adottságait is; az elhagyatott bázison járva-kelve az egyes termek bejáratait eltorlaszolhatjuk egy odatolt állvánnyal, ezenkívül pedig deszkákat is felszögelhetünk. Érdemes azonban ügyelni arra, hogy a fal nem mindenhol stabil, és itt-ott láthatóan kikezdte az idő vasfoga, ezeket a helyeket pedig a gúl mindössze néhány csapással betörheti.

A Dead Dozen jelenlegi változatában két helyszínen kapcsolódhatunk be a harcba: az egyik értelemszerűen a többemeletes, kiszolgált orosz központ, melyben az omló vakolaton túl rozsdás gépek, valamint erőteljesen szocialista hangulatot árasztó képek és feliratok biztosítják a szorongató érzést. A második egy megjelenés utáni patchben érkezett, amelynél végre kiszabadulhatunk a fojtogató falak közül, és egy erdővel körülvett farm nyugalmát zavarhatjuk meg, ahol néhány pajta és raktár nyújt némi biztonságot.

TIZENKETTŐ EGY TUCAT

Indulása napján a játék nem a démoni kreatúra, sokkal inkább a rengeteg bug miatt nyújtott ijesztő látványt. Már a menüben való bolyongás is könnyen fagyáshoz vezetett, gyors meccset indítva nem lehetett mérkőzést találni, de a privát szerverekre bekerülve sem volt részünk pozitív élményekben: ha nagy nehezen hajlandó volt betölteni a pálya, akkor is összevissza jelentek meg a karakterek, sőt volt, akit nem lehetett megölni, és mindössze egyetlen helyszín volt elérhető. A nyilvánvalóan ügyetlen start óta azért némiképp javult a helyzet: elkészült a második hadszíntér, javult a netes kód, és a fagyások száma is lecsökkent. A gond csupán az, hogy a játékosok száma erősen megcsappant, volt alkalom, hogy senkit nem találtam, egyedül pedig mérsékelten izgalmas a pályán csatangolni. Ráadásul eleinte a régiók közötti váltás sem működött normálisan (ez mára némiképp javult), esetleges partnereket pedig Discordon kutathatunk fel. Az ok vélhetően az egyensúly hiányában található, mivel gúllal játszva minimális az esély egy kellően bevédett és elbarikádozott csapat ellen, ugyanis szempillantás alatt meg lehet ölni, miközben megpróbál bejutni egy bebiztosított terembe. Ezenkívül a tanyasi terep sem ideális a rémség számára, itt ugyanis emberként úgy el lehet helyezkedni, hogy a gúl már akkor kifekszik, amikor befordul a kanyarban.

Fegyverekből roppant kevés akad (azok sem túlzottan izgalmasak), és a kezdeti 25 eurós ár is vélhetően sokakat elriasztott – ez szerencsére időközben 15-re redukálódott, ami nagyjából 4700 forint. Érdemes volna kibővíteni a játékot egy oktatómóddal vagy egy rövidebb kampánnyal, szívesen látnánk botokat, akikkel lehetne gyakorolni, és örülnénk újabb típusú küldetéseknek is az egyszerű lövöldözés mellett. Szerencsére nemrég jelentettek be egy új, áprilisban érkező kooperatív módot: az úgynevezett Szökésben három cimborával összeállva kell majd különféle kihívásokat és gépi ellenfeleket legyőzni, hogy kijussunk a Szibéria közepén lévő misztikus piramisból, miközben valamelyik társunk fertőzött. Egy-két érdekesebb csapda is színesíthetné még a mészárlást, de mindenekelőtt a két fél erőegyensúlyát kellene rendbe tenni.

A készítők eddig napvilágot látott tervei alapján az új pályán kívül hamarosan további fegyverek válnak elérhetővé, emellett a harcosok is változatosabb külsőt kapnak. A konkurenciát és az eddig nyújtott tartalmat figyelembe véve nem volna túlzottan elrugaszkodott ötlet ingyenessé tenni a Dead Dozent, különben erősen kérdéses, hogy ki tud-e alakítani magának egy stabil rajongói kört, vagy pedig szépen lassan elsüllyed a méteres hóban, és ott magányosan csontmerevvé fagy.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!