Amerikában nem győzik dicsérni, jövő héten pedig Magyarországra is megérkezik a Venom 2. – Vérontó. Andy Serkis rendezése valóban olyan szépen kivitelezett, emlékezetes akciójeleneteket tartalmazó és több pontján humoros alkotás, mint amilyennek az első nézők leírták. Aki nem szereti vagy sekélyesnek tartja a szuperhősfilmeket, nem ezen opusz láttán fogja megkedvelni a műfajt, ám elvitathatatlan, hogy van bája a műnek. Elsősorban a kiválóan megformált, szerethető karakterek és szópárbajaik miatt lesz érdemes beülni az új epizód vetítéseire. Woody Harrelson Cletus Kasady-je a képregényuniverzum magával ragadó alakja, de a csupa ellentmondásból felépülő Venom is vászonra kívánkozik. Elégedetten követhetjük az első részben megismert intelligens-furkó, ragadozó-igazságtevő Venom újabb kalandjait.

venom-2-karakterposzterek-dc7b7ad7d19b6d4a7a93-big.jpg
(A kép forrása: Mozistar Facebook)

A rosszfiúk csatája

Miért szerethető a Venom? Mert a jó rosszfiúk vonzók. Ők azok, akik a szőke hercegek tisztaságán és a lovagi erényeken átgyalogolnak, a döntő pillanatban azonban helyén van a szívük és bátran szembeszállnak az ördögi figurákkal. És miért szeretjük az első résznél jobban a Venom 2-t? Mert két antagonista-jelölt csap össze benne. A címszereplőről már tudjuk, hogy van szíve. Ellenfelei pedig legyenek bármilyen elvetemültek, végül kiderül, hogy hasonló karakterek, mint a Venom-Eddie Brock páros. Woody Harrelson Cletus Kasady-jét és az éjkirálynő kinézetű Shrieket, akit egyébként Naomie Harris alakít, szerelmük, mostoha fiatalkoruk és pimasz viselkedésük teszi szerethetővé. Pontosan azért működik a Venom 2, amiért Lokiért odavannak a rajongók. Szerencsére Andy Serkis rendezése az akciószekvenciák mellett vastagon épít a karakterekre is, ezáltal jobban előtérbe kerülnek a film erényei.

mv5bogewnmfjmmmtngrmzs00zgzmlwi3njitotzjzdzizjqxy2vhxkeyxkfqcgdeqxvyodk4otc3mtyv1.jpg
(A képek forrása: IMDB)

Romkom

A direktor nagy megdöbbenést keltve jelezte a premier előtt, hogy a Venom 2 romantikus történet lesz. Valóban az, ráadásul egyszerre két kapcsolati konfliktust követhetünk. Amint Serkis is elmondta, az újságíró és a parazita kényszerű közös élete igazi házastársi civakodásokba torkollik. A filmnek ezen része kifejezetten szórakoztató, néhol talán még tanulságos is. Itt azonban nem szakad meg a szövevényes karakterháló: az első részből megörököljük az Anne köré épült szerelmi háromszöget, ami ezúttal egy Casablancát idéző hőstettre fut ki. Közvetlenül a cselekményt nem építi, viszont a karakterrajzokhoz és hőseink jellemfejlődéséhez sokat tesz hozzá ez a nehéz románc. Felüdülés ilyen drámai szálat követni az izgalmas akciósík mellett (nem beszélve Cletus és Shriek baljóslatú szerelméről).

mv5by2qwymnjmzktnwzkzi00nmu2ltk2ntitymi5n2rlmzdhy2e4xkeyxkfqcgdeqxvymtmwmdy3otk3v1.jpg

Gótika

Egyszerűen szólva azt mondhatnánk, hogy így kell kinéznie egy szuperhősfilmnek. Ilyen legyen a CGI nagyvásznon, ha már használják. Az utóbbi években tele van a padlás a csak úgy koncepciótlanul nyakon öntött, gigantikus cukormázban tobzódó blockbusterekkel. Ezúttal szerencsére nem folyik ki a szemünk a technikai megoldások láttán. Stílusosan, érett esztétikai elgondolás mentén tömték túl effektekkel a filmet. Egész pontosan egy sötét, gótikus(-romantikus) sztorit látunk. Tükrözik ezt a cselekmény fő helyszínei, a javítóintézet, a börtön, a vérpad, az ódon katedrális és a harangtorony. Szép és indokolt a rózsaablakokra emlékeztető színhasználat. Minden egyes árnyalatnak jelentése van, általában ellenpontozásra használják, tulajdonságokat és identitásokat közvetítenek a színek által.

mv5bztqzmzcxzmqtzwqwzs00mgu3lwflytmtmja2zdg4yzy2zdgwxkeyxkfqcgdeqxvynzeznju1ndgv1.jpg

Saját árnyéka

A sok dicséret mellett azért ki kell mondani, hogy a film képtelen átlépni a saját árnyékát. Nem hemzseg állandóan poénokban a forgatókönyv, bár a fent vázolt civakodós részek kétség kívül szórakoztatók. Az igazán drámai jelenetek túl gyerekesek, a cselekmény is viszonylag egyszerű narratívát követ és a következő epizódra való készülés jegyében elhamarkodott lezárást kap a konfliktus. Azok a kritikák, amiket fel szoktunk hozni a Marvel művekkel kapcsolatban, sokkal kevésbé köszönnek vissza a Venom 2-ben. Ugyanakkor nem lehet különösebben intellektuálisnak vagy részegítően viccesnek sem nevezni Andy Serkis rendezését. A film hangvétele és nyelvezete sajnos elmarad egy nívós akciómozitól, túl egyszerű. Amivel kísérletezhetne a franchise, bár ez – új rajongók csatlakozása mellett – a közönség egy részének automatikus elvesztésével járna, egy Öngyilkos Osztag jellegű parodisztikus vérengzés volna. Nem áll távol az a stílus Venom karakterétől.

A Venom 2 egyáltalán nem lép ki a Marvel-filmek keretrendszeréből. Ugyanakkor felszínes látványorgia helyett humorral, élvezhető történettel, valódi személyiséggel bíró karakterekkel, sőt közismerten karakán színészekkel lep meg minket. A fontosabb pillanatok mind átgondolt, artisztikus vizuális megjelenést kapnak, nem pusztán a beleölt dollármilliókat tudjuk kiolvasni a nagyszabású képekből. Végül tartogat a mű néhány meglepetést is: a fináléban, majd a vége-főcím közben látunk egy-egy fontos jelenetet a folytatást illetően, amire garantáltan kíváncsi lesz, aki megnézi a Venom 2-t.