Korábban már írtam az első konzolos élményeimről, viszont akkor nem tértem ki a PlayStation 4 Pro előnyeire, hátrányaira, a Sony új konzoljához kapcsolódó betarott és elfeledett ígéreteire. Most viszont eljött az idő, mivel már több mint hat hónapja van a piacon az erősebb PlayStation 4. Szerencsére sok pozitívuma van a gépnek, de azért természetesen ez sem az emberiség legtökéletesebb alkotása, így vegyük is sorra, hogy miben jó és miben kevésbé kiforrott a masina.

Erősebb, de vajon jobb is?

A PlayStation 4 Pro hardveres szempontból jóval erősebb, mint az alapgép. Viszont a semmitmondó technikai részeltek és adatok fölösleges puffogtatása helyett inkább azt szeretném kifejteni, hogy ez hogyan mutatkozik meg a felhasználói élményben. Hisz teljesen lényegtelen, hogy mi lapul a konzol belsejében, ha azt nem használják ki megfelelően.

A Sony rengeteg célcsoportot szeretett volna elérni a PlayStation 4 Pro konzollal: a 4K felbontásra és HDR-re vágyó játékosokat, az eredeti PlayStation 4 konzoltól elpártoló PC-s felhasználókat és az 1080p TV-vel rendelkező, de jobb teljesítményre és látványra vágyó PlayStation 4 rajongókat.

A konzol nem bírja natív 4K felbontásban futtatni a erőforrásigényesebb játékokat (ez a Microsoftnak sem egyszerű feladat a Project Scorpio esetében, még így 2017-ben sem), viszont egy ügyes technikával képes olyan képet varázsolni a kijelzőinkre, amit minőség tekintetében nem igazán tudunk megkülönböztetni egy natív 4K felbontású képtől. Ezt az akadályt mindenképp jól vette a konzol. De a PC-sek visszacsábítása viszont nem ilyen egyszerű feladat, hisz hiába futtatja a játékokat magasabb felbontásban, mint az alapgép, attól még a 60 FPS-t és PC-s maximális beállítások grafikai szintjét továbbra is elfelejthetjük konzolon. Szóval nem hinném, hogy túl sok PC-re váltó felhasználót sikerült volna így visszacsalogatni.

És most jönnek az olyan vásárlók, mint én: 1080p-s készülékkel rendelkezem, de jobb élményt szeretnék a borsosabb árért cserébe annál, mint amit az alap PlayStation 4 tud kínálni. Nos, szerencsére az erősebb hardver kihasználása miatt nem lehet túl nagy csalódásban része annak, aki ilyesmire vágyik. De azért nem minden úgy sült el ilyen téren, mint ahogy azt a Sony ígérte, vagy ahogy azt a rajongók várták.

ps4-pro-console.jpg

Mit kapnak az átlagos felhasználók?

Ma még csak aránylag kevesen rendelkeznek 4K felbontású, HDR-t is támogató TV készülékekkel. Ezért a mára már bőven elterjedtté vált 1080p-s TV-kkel rendelkező játékosok kimaradnak az ultra magas felbontás és az élénkebb színek okozta örömből, a Sony viszont azt ígérte, hogy kapunk majd mást helyette.

A fejlesztők frissítésekkel készíthetik fel a játékaikat a PlayStation 4 Próra, így adva hozzá a játékhoz a(z általában nem natív) 4K felbontás támogatását és az 1080p-re szabott előnyöket. No, de mik is ezek az elvileges előnyök? Néhány játék jobban fut Prón, mint a standard konzolon (pl. 30 FPS helyett 60-at hoz ki a gép a játékból, pl. ilyen a The Surge). Van olyan program, ami natív 1080p-nél magasabb felbontásban fut egy 1080p-s kijelzőn, az így létrejött élsimítás pedig szebbé és tisztábbá teszi a képet.

Bizonyos programok pedig még választani is engednek: 30 FPS és élsimítás? Vagy 60 FPS körüli teljesítmény kevésbé részletes megjelenítés mellett? A te döntésed. A régebbi, PlayStation 4 Próra fel nem készített játékokat pedig a Boost módnak köszönhetően stabilabb teljesítmény mellett futtathatjuk. Mindegyik extra jól hangzik, ugye? Pedig azért vannak gondok.

Jó ötletek, átgondolatlan tervezés

Az imént felsorolt előnyök viszont nem feltétlenül akkor és úgy bukkanak fel, ahogy az a leginkább ideális lenne. A Boost mód igazából csak finomít egy kicsit a teljesítményen, hol jobban, hol kevésbé: A Far Cry 4 olykor-olykor megdöccen az alapgépen, PlayStation 4 Prón viszont boost móddal remekül fut.

Ez viszont nem is olyan jelentős javulás, mint ahogy azt elsőre gondolhatnánk: ettől nem fut mondjuk 60 FPS-sel a játék, csupán a teljesítményben tapasztalt apróbb, de érezhető csökkenéseket (pl. egy pillanatra az FPS értéke 30-ról 25-re esik) kiküszöböli. Ez viszont közel sem használja ki a hardver teljes erejét.

Viszont nagyon hasznos az Assassin's Creed: Unity esetében, de van olyan a játék, amin ez az opció sem segít. A Dark Souls trilógia és a Bloodborne egyéb problémákkal is küzd a teljesítmény ingadozása mellett: mikor stabil 30 FPS-el fut a játék, általában akkor sem jó, egyenletes a másodpercenként megjelenő képkockák ütemezése, ez pedig szintén érzékelhető és zavaró probléma. Sajnos ezen a Boost mód sem segít, ahogy több más játékon sem.

Az is érdekes, hogy a Sony leszögezte, hogy a többjátékos játékmódok a PlayStation 4 Prón sem fognak jobban futni, mint az eredeti konzolon, ezzel kerülve el az igazságtalan előnyszerzést. Sajnos ez nem igaz, a népszerű Battlefield 1 többjátékos része (időnként sokkal) jobban fut prón, és ez komoly fejfájást okozhat a meccsek alatt a standard gépen játszó Battlefield rajongóknak.

És jöhet a következő probléma: a fejlesztők java valamiért vagy egyáltalán nem ad ki PlayStation 4 Pró támogatást biztosító update-eket a játékaikhoz, vagy pedig összecsapják azt. Ugye említettem, hogy vannak olyan játékok, amik több grafikai opciót is kínálnak, így egyrészt mind a 4K felbontás, mind az 1080p-s megjelenítés mellett játszó játékosok kapnak valamit, továbbá megválaszthatjuk, hogy mit szeretnék: jobb felbontást/részletességet vagy teljesítményt. (ilyen játék pl. a Rise of the Tomb Raider és a Shadow of Mordor) Sajnos viszont valójában alig van ilyen játék a piacon.

Ilyesmire lenne leginkább szükség, viszont általában sajnos mást kapunk helyette: legtöbbször a 4K-s készülékek igényeihez igazítják a játékaikat azzal, hogy 1080p-nél nagyobb felbontást érnek el a játékban a PlayStation 4 Pro erősebb hardverével és ezt a magasabb felbontású képet (ami általában a közelébe sincs a natív, valódi 4K-nak) egy eljárás során 4K-s képernyőkhöz igazítják, olyan hatékonyan, hogy ne is tűnjön fel az, hogy nem tényleges 4K-ban fut a játék. Ez egy megfelelő, Ultra HD TV-n vagy monitoron gyönyörű tud lenni.

Viszont az elért magasabb felbontás előnyei egy „hagyományos” 1080p-s készüléken is meglátszanak. A nagyobb felbontású kép (pl. 1440p) egy kisebb felbontású (1080p) megjelenítőn is érvényesül: a recés élek eltűnnek, a kép tisztább, jobban kivehető lesz… sokkal jobban kivehető. Csak az a gond, hogy sokszor nem erre az előnyre lenne szükség.

Friss példának itt van a Mass Effect: Andromeda, ami PlayStation 4 Prón ennek a technikának köszönhetően élesebb és kevésbé „lépcsősebb”, mint az eredeti konzolon. Tényleg nagyobb szép, ez főleg akkor tűnik fel, ha a Mass Effect: Andromeda játszása után egy natív 1080p-ben futó játékra váltasz, mivel az láthatóan kevésbé élesebbnek, finomabbnak, részletesebbnek fog hatni.

Ez mind szép és jó, csak épp az új Mass Effect teljesítmény mindegyik konzolon borzasztó (sokszor igazi moziba illő, 24 FPS-es „élményben” lesz részünk). A erőforrások többletét (Full HD felbontású képernyők használata esetén) sokkal okosabb lett volna a grafikai részletesség fokozására, és a teljesítmény javítására használni. De sajnos a kiadó/fejlesztő (ezúttal is) az egyszerűbb utat választotta, ahelyett, hogy valódi előnnyel kedvezett volna az 1080p TV-t használó rajongóknak.

Valamint az sem vet túl jó fényt a helyzetre, hogy az összecsapott, sokszor nem a leglogikusabb előnyökkel felruházott, elkapkodott és sietve kiadott PlayStation 4 Pro update-ek közül néhány nem várt hibákat is hozott magával. A Mass Effect: Andromedában (csak PlayStation 4 Prón felfedezhető) grafikai furcsaságokba ütközhetünk.

De ez igaz a The Last of Us-ra is: a PlayStation 4 Pro változatban néhol átszűrődik a fény a padló és fal találkozása között, vagy épp egyéb fura fényjelenségek vagy hiányzó árnyékok rontják az összképet. Apróság, de kizökkentő. Ezeket a hibákat játék közben vettem észre, és sajnos számos (kizárólag) PlayStation 4 Pro konzolon rögzített játékmenet-videón is látszanak, szóval egyáltalán nem egyedi az esetem.

Megéri? Attól függ, hogy mit akarsz.

Lehet, hogy elég negatív hangvételűre sikerült az írásom, viszont valójában egyáltalán nem bántam meg a PlayStation 4 Pro megvásárlását. Néha egy-egy nem várt baki belerondít az élménybe, van, hogy nem azt az előnyt kapjuk, amit elvárhatnánk, de mi, átlagfelhasználók (értsd: életét 4K-s kijelző nélkül „tengető” játékosok) is kapunk némi értékes extrát a pénzünkért, még úgy is, hogy ez általában kimerül a csicsás élsimítás okozta megszépülésben.

Egy erős Gamer-PC-vel nem vetekedhet a Pro, viszont ha az elérhető legjobb PlayStation 4 élményre vágysz (ami 4K-s TV nélkül sokszor hajszállal, néhány ritka esetben pedig utcahosszal jobb élményt kínál mint a standard PlayStation 4), akkor megéri kifizetni a konzol árát.

Ha tisztább képet, stabilabb teljesítményt, látványosabb grafikát szeretnél annál, mint amire az alapmodell képes, akkor érdemes beruházni rá… csak ne lepődj meg azon, ha nem mindig azt kapod tőle, amit a legjobban szeretnél. Előnyben így is mindig részesedhetsz, csak nem mindig legmegfelelőbben.

Az biztos, hogy átgondoltabb, az adott játék (és a játékosai) igényeihez illeszkedőbb, több figyelmet élvező PlayStation Pro update-eket is kaphatnánk. Ahogy az is bizonyos, hogy 4K + HDR kompatibilis TV nélkül nem tud kiteljesedni a konzol, hiába próbálta az ellenkezőjét állítani a Sony. Viszont az is fix, hogy a sok kis extra így is sokat ad az élményhez, még akkor is, ha ez annyira nem is feltűnő. Nektek mi a véleményetek a Sony legerősebb konzoljáról?