Kérjük jelentkezz be!

[Társalgó] Impression az A-Gamestől – Nyomás a nyomdába!

Az Impression egy magyar szerzőpáros, Szőgyi Attila és Hegedűs Csaba játéka, melynek inspirációjaként a nyomdaipar szolgált.

Az Impression 7 év komoly fejlesztőmunkájának gyümölcse, mely eredetileg két különálló játéknak indult, de a projekt végül egybeolvadt, így a legjobb ötleteket és mechanikákat házasítva egymással megszülethetett a szerzőpáros magnum opusa. Szőgyi Attila és Hegedűs Csaba játéka egy ízig-vérig eurogame, mely pályafutását a tervezőasztal után Kickstarteren folytatta, majd a sikerrel zárult kampányt követően végül megérkezett asztalunkra is, hogy alaposan szemügyre vehessük.

Impression

  • Kiadó/Partner: A-Games
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4 fő
  • Játékidő: átlagosan 60-120 perc
  • Korcsoport: 12+
  • Nehézség: 4,0/5
  • Ajánlott fogyasztói ára: a kiadó webshopjából 36 000 forint

Az Impression számtalan komponensének kinyomkodása és nagyjábóli rendszerezése már önmagában eltart legalább egy órát, a számos különböző lapka, token és miegymás pedig esetünkben előrevetíti a játék összetettségét is. Ám ez a komplexitás nem kifejezetten a játékmenetben keresendő, hanem sokkal inkább a három fő fázis alatt végrehajtható akciók sokaságában, és a hasonlóan sokrétűen szerezhető győzelmi pontokban. Magát a játékot tulajdonképpen négy közös, plusz fejenként két saját táblán játsszuk, és a legtöbb győzelmi pontot szeretnénk összeszedni, mire kifogynak a választható rendelések (ez gyakorlatilag legfeljebb nyolc kört jelent).

Nyomás utána

Az előkészületek során rengeteg elemmel népesítjük be a már említett négy fő és két saját táblát: az utazástáblára egy kereskedőnk mellett a gyárlapkák és a véletlenszerűen kiosztott játékos-tokenek kerülnek; a kereskedelemtáblát technológia- és kereskedelemlapkákkal pakoljuk meg; a várostáblát a játékosszámtól függően a jelölt üzletekkel töltjük fel; a szedőasztalra kerülnek a nyersanyagok és az ólombetűk. Játékostáblánkon követjük nyomon munkaerőnk és kapacitásunk alakulását, illetve gyűjtjük be a meglátogatott városok utáni jutalmakat; a szorosan hozzá tartozó szedővastáblára később felpakolt ólombetűkkel pedig további jutalmakat szerezhetünk.

Az első fázisban eldönthetjük, hogy a várostáblán átmozgunk más üzletbe, vagy ugyanott átállást hajtunk végre két munkásunk egyikével. Ezek optimális kihasználásának érdekében egyáltalán nem mindegy, hogy az üzletlapka melyik felében tartózkodnak üzletkötőink, de lényegében bárhogy is döntsünk, mindegyikért jutalmul a rajtuk jelzett akciót hajthatjuk végre, vagy nyersanyagokat (pénz, papír, ólom és tinta) szerezhetünk. És már ezen akciók kiválasztása és végrehajtása során fel kell készülnünk a következő körökre is, közben dolgozva stratégiánkon: a megrendelések legyártásához például kapacitásra és nyersanyagra van szükség, míg a városok gyors „megszerzéséhez” a munkaerő fontos. De behúzhatunk extra pontokat technológia-hálónk lefedéséből, szedőtáblánk kitöltéséből, és mindeközben természetesen szinte mindenhol kihagyhatatlan tényező a pénz.

A második fázisban szerződéseket és megrendeléseket vásárolhatunk. Előbbiekből négy lehet aktív, és feltételekhez kötött győzelmi pontokat biztosítanak (pl. minden I-es szintű technológia után), utóbbiakból viszont csak kettő heverhet gyártósorunk mellett, ezeket a következő fázisban kell legyártanunk. Ezt összesen öt lépésben tehetjük meg, elsőként egy kapacitásért felrakjuk a gyártósorra, majd minden alkalommal a fázisnak megfelelő nyersanyagot és egy kapacitást kell befizetnünk, hogy a végén győzelmi pont, akarom mondani, egy könyv potyogjon ki. A kör befejeztével pedig rendezzük a tábla megfelelő elemeit (szerződések, játékossorrend stb.).

Nyolckörös nyomtató

A fentiek ugyan zanzásítva írják le a játék menetét, de ebből már látszik, hogy e tekintetben viszonylag egyszerű dolgunk van; ám ez csupán álca, mert a komplexitás a végrehajtható akciókban, és azok megfelelő és hatékony kombinálásában rejlik. Mindent „kimaxolni” lehetetlen, az előkerülő lehetőségeket kihasználva kell mérlegelnünk, hogy milyen pályát bejárva tudjuk a lehető leggyorsabban, a lehető legtöbbet kihozni a játékból. Mert bizony a megrendelések gyorsan fogynak (ha nem használunk fel annyit, ahányan vagyunk, akkor párat ki kell dobni), így a legfeljebb nyolc kör alatt végrehajtható tizenhat lépést és a gyártási fázist jól kell beosztanunk, mert hiába jár szinte mindenért győzelmi pont, azok mennyisége igencsak változó.

A részszabályok megjegyzésében és megértésében sokat segít, ha valamelyest intuitív a játék, ám ezt az Impression esetében abszolút nem éreztem. Ahogyan minden látható igyekezet ellenére a játék mechanikái sem minden esetben tükrözik annak tematikáját.  Bár igaz, hogy a gyártósor megvalósítása kifejezetten jó ötlet, és végülis a gyárakra is rá tudom fogni, hogy az adott városban létesítettem egyet. De az amúgy nagyon ötletesen működő tech-fánál már nem éreztem azt, hogy az új, névtelen technológia kifejlesztése miatt most miért is kapok például nyolc tonna papírt. Persze ez a témát kedvelőket aligha fogják zavarni, legfeljebb az ismerkedést nehezíti.

Nyomdászati felszerelés

A négy közös táblát lehetett volna akár egy nagy, egybefüggő táblán egyesíteni és egységesíteni, bár tény, hogy így kicsit nagyobb szabadságot kapunk az asztalfelület kiosztásában és elfoglalásában. Nagyobb bánatom az, hogy a mellékelt zacskóknak sem a száma, sem a mérete nem volt elégséges az összes komponens tárolásához, melyeket amúgy is kisebbfajta művészet visszapakolni a dobozba úgy, hogy el is férjen minden. Ugyanez az előkészületeket sem könnyíti meg: a játékkal töltött idő nagyjából harmadát a ki- és bepakolás veszi el – persze nem az Impression az egyetlen játék, mely ilyen problémával küzd, egy saját inzert mindenesetre ezen nagyon sokat segítene. (És elvileg készül is, szóval panaszkodásunk még a cikk megjelenése előtt meghallgatásra talált.)

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Az Impression megismeréséhez egy játékalkalom ugyan elegendő, de a benne rejlő lehetőségek, a számos változó elem miatt elképesztő mélységgel és újrajátszhatósággal rendelkezik. Főleg, hogy a KS-változat tartalmaz két kiegészítőt és egy szóló módot is, továbbá a gyártósor és a nyersanyag-tároló szintén KS extra tartalom, úgy mint a kockák helyett benne lévő nyersanyagok. Az összeszedett szabálykönyv ellenére sem kifejezetten kezdő darab, ám azoknak, akik szeretik a nyersanyag-zsonglőrködős, tervezős játékokat, és netán a téma sem áll távol tőlük, kifejezetten kellemes kikapcsolódást nyújthat az Impression. Ami ráadásul hazai termék, így pláne örömmel ajánljuk.

(A tesztpéldányt köszönjük partnerünknek, az A-Games-nek!)

 
Támogass minket!