A Terra Mystica nem mai csirke, az alapjáték még 2012-ben látott napvilágot, ezt kisebb-nagyobb kihagyásokkal további kiegészítők követték: rögtön 2014-ben a Fire & Ice jelent meg. Ezután egy önálló mellékág következett, hiszen a Terra Mystica: Gaia Project az űrbe helyezi az ismerős megoldásokat néhány saját ötlettel megspékelve. Majd visszatértünk az alapjátékhoz, melyhez 2019-ben a Merchants of the Seas, 2021-ben pedig a szóló automa érkezett. Végül a Terra Nova csomagolta és gondolta újra az eredeti ötletet – ezzel szinte egyidőben, az immáron 10 éves játék évfordulójára megérkezett a minden eddigi kiegészítőt magába foglaló Big Box is. Egy jó játék hosszú ideig megállja a helyét, vajon igaz-e ez a Terra Mysticára is?

Terra Mystica Big Box

  • Hazai partner: Gamewiz
  • Kiadó: Feuerland
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-5 fő
  • Játékidő: átlagosan 30-150 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 4.00/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gamewiznél 47 990 forint

Mielőtt komolyabban belevágnék, még egy személyes megjegyzést engedjetek meg: a Terra Mystica első próbajátéka előtt mindenhonnan azt hallottam-olvastam, hogy mennyire komplex és összetett a játék. Aztán jött a kicsomagolás, a több száz token és jelölő kinyomkodása, majd szétválogatása, és közel két tucatnyi zacskóba való elpakolása, amihez egy laza két oldalas tájékoztató adott segítséget, és mintegy két órát vett igénybe. Mondanom sem kell, hogy ezeknek köszönhetően már jó előre féltem attól, hogy hogyan fogok megbirkózni a játékkal… pedig valójában nem kellett volna. Félreértés ne essék: a Terra Mystica tényleg komplex, és kimondottan egyszerűnek sem nevezném, de az összeszedett szabálykönyv és az inkább többé, mint kevésbé intuitív szabályok csak úgy adják a játékmenetet.

Ásó, munkás, terraformálás

Az összetettség első forrása az alapjáték tizennégy – a Fire & Ice kiegészítővel már húsz – frakciójában keresendő, melyek mindegyike eltérő képességekkel, bónuszokkal és terraformálási renddel bír. Mindet felsorolni is sok lenne, a különbségekre egyesével kitérni pedig egyenesen túlzás. Alapvetően mindegyikük rendelkezik egy kedvelt tereppel, építkezni is csak ezekre a mezőkre tudunk a játék során. De ha nem megfelelő egy szomszédos terület, akkor sincs gond, mert megfelelő számú munkás és pénz elköltésével átalakíthatjuk azt a játékostáblán látható sorrend alapján. Emellett pedig a különleges épületek (erőd, székesegyház) felépítésével juthatunk még különleges akciókhoz, vagy akár győzelmi pontokhoz is. E tulajdonságok kombinációjából pedig már nagyjából körvonalazható egy stratégia, melyet az adott népnek követnie kell a győzelem felé vezető úton. És ha győzni is akarunk, akkor bizony ki kell ismernünk választott népünk lehetőségeit és korlátait, konkrét elképzeléssel és játéktervvel kell rendelkeznünk, mert nincs idő és lehetőség ballépésekre. A terv pedig játékról játékra változik, nemcsak ellenfeleink és kezdőmezőink miatt, hanem mert a körönként változó célkitűzések és a körönként választható bónuszlapkák véletlenszerűen kerülnek elő az előkészületek során.

A komplexitás második fő oka pedig a győzelmi pontok számos forrásából, és a hozzájuk vezető lépések útvesztőjéből adódik. Szerezhetünk pontokat játékostáblánkról, különleges akciókkal, a terraformálás és a logisztika fejlesztésével, de kaphatunk minden egyes körben, a véletlenszerűen kitűzött célok teljesítésével. És a játék során bármikor jár jutalom az egyes bónuszlapkák és szívességlapkák feltételeinek megvalósításával, ahogyan a játék végén, a kultuszsávokon elfoglalt helyünk, valamint az egybefüggő területek mérete alapján is. A versengés ezekért hat körön át tart, a végén pedig értelemszerűen a legtöbb győzelmi pontot szerző játékos nyer.

Akcióterv három fázisban és nyolc lépésben

A játékmenet három fázison keresztül zajlik. Elsőként bevételhez jutunk, név szerint munkásokat (házakból), pénzt, erőt (kereskedőházakból és az erődből) és papokat (kegyhelyekből és a székesegyházból) szerezhetünk. Ezeket egyrészt játékostáblánkon, a szabadon levő mezők után kapjuk, épületek lehelyezésével újabbak nyílnak meg, másrészt a már említett bónuszlapkák is adhatnak ezt-azt, ahogyan a vallásos épületek megépítése után járó szívességlapkák is. A beszerzett nyersanyagokat később, akcióink során építkezésre, fejlesztésekre és terraformálásra használjuk fel. Másodjára az akciófázis következik, ahol a lehetséges nyolcféle akció közül, felváltva, egyszerre egyet hajthatunk végre. Ide tartozik a terraformálás és építkezés, a fejlesztés (épületek, logisztika és terraformálás), a különleges akció (bónusz- és szívességlapkákon, játékostáblán és térképen), vagy a papok lehelyezése a kultusztáblán. Ez a körforgás mindaddig tart, míg az összes játékos nem passzol, végül a játéktér tisztítása és az esetleges körvégi jutalmak bezsákolása következik.

Mindez persze csak egyszerűsített kivonata a játéknak, nem helyettesíti a szabálykönyvet, melyben egy sor részszabály, kitétel és feltétel adott még a szomszédsági előnyöktől kezdve az energia-kezelésig. A Merchants of the Seas kiegészítő egy új épületet, további akciókat és győzelmipont-forrásokat ad a játékhoz, illetve hajózásra hasznosítja a térképen látható folyókat is. Attól függően, hogy milyen épülethez érkezik egy hajónk (mely annyit léphet egy akcióval, amennyi a szállítás-sávon elfoglalt helyünk), annak megfelelő jutalmat vághatunk zsebre; vagy alternatív módon távoli helyeket terraformálhatunk és kolonizálhatunk. A Fire & Ice a hat új frakció és a további játék végi pontszerzési lehetőségek mellett két egyedi területet (jég és vulkán) ad a játékhoz, melyek egy-egy terepet helyettesítenek, és ha valami havas vagy vulkáni terület lett, azt már sehogy sem lehet vissza alakítani.

Évtizedes hagyomány

A Terra Mystica: Big Box kiadásából csak egy dolog hiányzik, de az nagyon: egy épkézláb rendezőmegoldás. A három játéktábla és tíz játékostábla alá vagy fölé igazán befért volna egy, akár többszintes inzert is, mondjuk, egy szint a játékosok cuccainak, egy szint a kiegészítőknek és egy szint az alapjáték egyéb tartozékainak. Lemértem, ha egyik sem lenne két és fél centinél vastagabb, már elférne – és nincsenek nagy vágyaim, nem kell minden elemnek saját dedikált placc, egy csomó minden mehetne ömlesztve. Így viszont a kismillió zacskóval megtömött doboz a kinyitáskor leginkább egy szeméttelepre hasonlít, amin végigsöpört egy cunami. Plusz a zip-lock műanyagok szája is nehezen zárható, és elpakolásnál hajlamosak maguktól kinyílni, ami után kész rémálom újraszelektálni a teljes beltartalmat. Egy jubileumi kiadástól ez talán elvárható lett volna, ha már a játék arculatával ezek után annyira nem is esik nehezemre megbékélni. A kissé puritán, inkább funkcionális mintsem látványos térkép- és játékostábla előnye, hogy minden azonnal és egyértelműen azonosítható. Az ikonográfia is intuitív, hamar megérthető, egy-két esetben kell csupán a segédlethez folyamodni.

A Terra Mystica, bár adott hozzá a szóló mód, és ketten is játszható, igazán élvezetessé három vagy négy főnél válik –  a térkép ekkor telik meg eléggé ahhoz, hogy ne csak ponthajsza, hanem területért folyó versenyfutás is kialakuljon. Egy-egy játékos fordulója alapvetően gyors, a játék kellő ismeretével pedig könnyen tervezhető, miközben a szerencsefaktor gyakorlatilag nulla. De elkapkodni nem szabad semmit, mert a hat kör nagyon gyorsan elfogy, és az igencsak korlátozott nyersanyagok nem megfelelő felhasználásával, vagy építkezéseink rosszul időzítésével nagyon sok győzelmi ponttól el lehet esni. Azt is el kell fogadni, hogy mindenben nem lehetünk elsők, és egy határozott taktika mentén, népünk előnyeit kihasználva kell haladnunk.

Terra Mystica mind a mai napig remek euró, melynek látszólagos nehézségi foka ne riasszon el senkit. Tény, hogy nem a legegyszerűbb játék a piacon, de már a szabálykönyv elolvasása során elkezd összeállni a kép. Egy játék után pedig minden világos lesz, és ha kicsit is kedveled az eurókat, akkor garantálom, hogy még egy kört akarsz majd játszani vele, aztán még egyet egy másik néppel, aztán még egyet a kiegészítőkkel együtt… Aki szereti a vegytiszta eurókat, az nagyon nem nyúlhat vele mellé.

(A játékot köszönjük partnerünknek, Gamewiznek! A Terra Mystica alapvetően ikonokkal kommunikál, az alapjáték és a Fire & Ice kiegészítő szabálykönyvéhez elérhető rajongói fordítás, az Automa és a Merchants of the Seas esetében ilyesmiről sajnos nem tudunk.)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát