A cseh Vladimír Suchý már régóta azon alkotók sorát erősíti, akit a hazai közönségnek sem kell bemutatni, hiszen gazdag életművének több fontosabb állomása is elérhetővé vált magyar nyelven az elmúlt években. A múltból is könnyű pár példát találni a nyelvfüggetlen Pulsar 2849 személyében, a Gémklub jóvoltából pedig már a Víz alatti városok, és a megjelenésének évében nagy hájpot kapó Praga Caput Regni is elérhető magyarul, így szinte borítékolni lehetett, hogy a következő játéka is megérkezik az anyanyelvünkön.

MESSINA 1347

  • Hazai partner/kiadó: Gémklub
  • Tarsasjatekok.com adatlap
  • Típus: kompetitív
  • Játékosok száma: 1-4 fő
  • Játékidő: 60-140 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3,55/5
  • Ajánlott fogyasztói ár: a Gémklubnál 19 990 forint

A teljes képhez azért hozzátartozik, hogy a Messina 1347 alapvetően nem egy Suchý-játék, hiszen fő szerzője a kis túlzással elsőjátékos spanyol Raúl Fernández Aparicio, aki már 2016 óta üldözte a fekete halálról szóló társasának álmát. Prototípusa több kiadó figyelmét is felkeltette ugyan, de egy 2019-es kiállítás, és rákövetkező évre elkészülő próbaváltozat egy sokadik iterációja kellett ahhoz, hogy elnyerje közel végleges formáját, és egyúttal felhívja magára Suchý és a Delicious Games figyelmét.

Volt is mivel, a Messina 1347 főszereplője ugyanis maga a pestis: egész pontosan a betegség, és a Messina városában tevékenykedő nemesi családok, akik igyekeznek megmenteni a helyieket a halálos kórtól, miközben megpróbálják a menedékül választott vidéki rezidenciájukat felvirágoztatni városlakók befogadásával, és a hátramaradt városnegyedek elfoglalásával. A Messina mindezt egy, a közepesnél egy sóhajtásnyival komplexebb, kifejezetten sok mechanizmust egybegyúró stratégiaként tálalja, ahol egyszerre zajlik munkáslehelyezés, egy rácson való haladás, és több sávon való galoppozás.

Az események helyszín a címadó Messina városa, amely hatszögekből álló kerületlapkákként elevenedik meg az asztal közepén, szélein kikötőkkel, amin keresztül nem csak hajók, de maga a pestis is érkezik, hogy kerületről kerületre terjedjen. A játékosok elsődleges feladata ennek megakadályozása, szó szerint tűzzel-vassal irtva a gócpontokat, eközben kimenekítve azon helyieket is, akik a területen, vagy a közelben tartózkodnak. Ehhez minden résztvevő egy saját játéktáblát kap, amely a saját birtokának felel meg, és három nagy szakaszra oszlik. A bal felső sarka egyfajta izolációs terület, ahová a fertőzött városlakók kerülhetnek, illetve később ide lehet épületeket is felhúzni, melyek a lakókkal karöltve a termelésről gondoskodnak; bal alsó sarkában három tekercssáv fut, melyek a végső győzelmi pontot tudják megdobni; legnagyobb és egyben legfontosabb része mégis a jobbszélső hatalmas terület. Ide alapjáraton három vezetőjelölő kerül: ezek a saját körcikkelyükön belül mozognak, és ezzel aktiválják azokat a megszerzett polgárokat, akiket sikerült a pestis elől kimenekíteni. Jelzőket biztosíthatnak, akciólehetőségeket adhatnak, vagy mozgathatnak a három főbb regisztersávon, melyek a népszerűséget, a várost, valamint az egyházat szimbolizálják.

Merthogy az egyháznak természetesen itt is nagy szerep jut, már csak azért is, mert városlakóból, azaz polgárból igazából három fajta van: apáca, nemes és mesterember, akik ráadásul fejleszthetők is, és aktívan közreműködnek a termelésben, valamint az egyes, a betegségtől megtisztított negyedek újraépítésében. A térkép relatíve dinamikusan változik: a fordulók kezdetén ezt egy úgynevezett népességkerék szabályozza, amely meghatározza, hogy mely kerületlapkákra kerülnek pestiskockák, illetve milyen típusú polgárok kerülnek fel. Ennek elsősorban azért van jelentősége, mert a hat fordulóból álló játék során ezen negyedek között mozognak a játékosok saját helytartóbábui: ezek lényegében munkások, akik megmenthetik a polgárokat, felvehetik a küzdelmet a pestissel, illetve végrehajthatják az adott kerületlapka akcióját.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

A játék a hatodik forduló után véget is ér, pontot pedig számos helyről lehet bezsebelni: a regisztersávokon elért helyezéssel, az újranépesített kerületekkel, a tekercstáblán elért eredményekkel, a felépített építményekkel, a megszerzett egzotikus árukkal. A Messina 1347 szépsége igazából pont ebben rejlik. Egyrészt abban, hogy kifejezetten elegánsan és közérthetően gyúr egybe különböző játékmechanikákat, másrészt azért, mert nagyon sokféleképpen ki lehet benne bontakozni, és nincs egy olyan egyértelmű irány, amely a győzelem felé vezető úton kizárólagosságot élvezne. Az biztos, hogy nem ez a Suchý-életmű legmeghatározóbb, vagy legfontosabb darabja – hiszen ez alapvetően nem is az ő játéka –, de az is egészen biztos, hogy a rendkívül jó játékokban gazdag 2022 egyik kiemelkedően szórakoztató alkotása.

(A játékot partnerünk, a Gémklub biztosította – köszönjük!)

Társasjátékos hírekért kövesd a rovat Instagram-oldalát