Az űr nem a legvégső határ, hanem a jövő színtere: a Pulsar 2849 világában legalábbis egész biztosan, hiszen itt az emberiség a pulzárok megzabolázásával igyekszik megalapozni jövőbeni dicsőségét és sikerét, ahogy az őket képviselő nagyvállalatok is.

PULSAR 2849

  • Gyártó: Czech Games Edition
  • Partner: Czech Games Edition
  • Típus: Kompetitív
  • Játékosok száma: 2-4
  • Játékidő: 60-90 perc
  • Korcsoport: 14+
  • Nehézség: 3.30/5
  • Ár: 11 990 Ft

A történet – na, meg a cím – szerint 2849-et írunk, az emberiség nemcsak, hogy meghódította az űrt, de pontosan úgy aknázza ki annak erőforrásait, ahogy évezredeken át tette a Földdel. Az egymással rivalizáló nagyvállalatok felderítőhajói egy pulzárokban gazdag csillaghalmazhoz értek, készen állva arra, hogy a saját hasznukra hajtsák annak gazdag tartalékait. Játékosként te is egy nagyvállalat tagja vagy, célod pedig olyan megastruktúrákat építeni, melyek a kinyert energiát hatalmas távolságba tudják továbbítani, biztosítva ezzel céged és persze az emberiség jövőjét. És ha közben még meg is gazdagodsz, duplán nyerhetsz!

Vladimír Suchý 2017-es játéka ezt a nem éppen szokványos témát egy rendkívül innovatív, euró stílusú, kockadraftolós játékmenetbe öntötte. A másfél-kétórás játékidő 8 forduló során pörög le, 2-4 fő részvételével, az egyes fordulók pedig három egymást követő fázisból állnak. A kockafázis során egymás után mindenki kockát választ, az akciófázisban a kiválasztott kockák segítségével lehet végrehajtani a saját akciókat, míg a termelési fázisban a pontozás, illetve a következő fordulóra való felkészülés zajlik.

KOCKAFÁZIS

Ebből talán a leghangsúlyosabb a kockafázis, amikor a kezdőjátékos az ezüstszínű, hatoldalú kockákkal dob (a pontos darabszám a játékosok számától függ), és ezzel meghatározza a fordulóban használható kockák pontos értékét. A kockák maguk a kockatáblára kerülnek, a dobott értékeknek megfelelő helyre, majd a játékosok sorrendben elvesznek 1-1 darabot, és ezzel nemcsak egy kockához jutnak, de a választott kocka helyzetétől függően a kockatáblán található kezdeményezés- vagy mérnöksávon is mozdul a jelölőjük. Mi is ezeknek a szerepük? A mérnöksávon mérnökkockákhoz lehet jutni, a kezdeményezéssáv pedig arról dönt, hogy a következő fordulóban mi lesz a játékosok sorrendje – ezek előnyei a gyártási fázis során jönnek elő. Ha mindez lezajlott, mindenki elvesz további egy kockát, de ezt már fordított sorrendben.

AKCIÓFÁZIS

Ezt követően veszi kezdetét az akciófázis, amikor minden játékos az általa elvett 2 kocka használatával végrehajthat egy-egy akciót, sőt bizonyos módokon extra bónuszkockák, ezáltal pedig extra akciók is szerezhetők. Minden egyes akcióhoz meghatározott értékű kocka szükséges, ebből kell kifizetni az adott akció költségét. Egy kis segítséget azért itt is ad a játék: minden játékos egy plusz-mínusz kockamódosítót is kap (ebből később többet is lehet szerezni!), ezekkel pedig a kidobott kockák értéke módosítható, de a jelzők nem kombinálhatók egymással. Mik a lehetséges akciók? A kínálat rendkívül széles (olyannyira, hogy egy külön lapkára vannak nyomva), de alapvetően a felderítőhajóval való repülés, egy technológia szabadalmaztatása, energiaátviteli rendszer építése, vagy pulzár fejlesztése érhető el.

A felderítőhajó bevetése az egyik legfontosabb és a legtöbbet használt akció. Minden játékos egy hajóval rendelkezik: ezzel lehet felfedezni az egyes naprendszereket, bolygókat és pulzárokat hódítva meg. A játéktéren található, alapjáraton letakart lapkák mindegyikén több bolygó is lehet, amik az adott naprendszeren áthaladva vagy ott megállva is felfedezhetők. Ilyenkor a bolygóra 1 jelölő kerül (egy bolygón kizárólag egy lehet), a felfedezésért pedig minden esetben valamilyen bónusz jár (de ez csak akkor, ha repülésed a naprendszerben fejeződik be, és egy állomást létesítesz egy kék bolygón), ami lehet győzelmi pont, kockamódosító, és számos egyéb is, de helyette felfedezéslapka is választható.

A PULZÁROK

Hasonlóan hangsúlyos a pulzárok fejlesztése – ha már ez a cím és a téma is –, amely három lépésben zajlik: meg kell szerezni a pulzárt, el kell kezdeni a forgóerőmű építését, majd be kell azt fejezni és elindítani a forgását. A pulzár megszerzése egyszerű (ott kell befejezni a repülésed – onnantól kezdve a tiéd, más nem kaparinthatja meg), a hasznosítása viszont már bonyolultabb. Kezdésnek egy forgáslapkát kell szerezni (három változat érhető el) amely megoldható vásárlással vagy adott naprendszerek, HQ projektek, technológiák hasznosításával. A forgáslapka és egy pulzár birtokában megindulhat az építkezés (és ez nem számít külön akciónak), befejezését követően pedig a pulzár elkezd energiát termelni, így a játék végéig pontokat is. Ezt segítik elő a technológiai szabadalmak, melyek 3 technológiatáblán helyezkednek el a központi játéktér oldalában. A szabadalmak megvásárlásával számos bónuszhoz, képességhez lehet jutni, melyek vagy azonnal érvényesítik hatásukat, vagy hosszútávon segítik a pontszerzést.

A TERMELÉS

Az akciófázis végét követően következik a termelési fázis, melynek során 7 lépést kell – egymás után – végrehajtani. Meg kell határozni a játéksorrendet, ki kell osztani a mérnökkockákat, ki kell róni a kezdeményezés- és mérnöksávon elfoglalt pozíciókból eredő esetleges büntetéseket, be kell gyűjteni az üzembe helyezett adóállomások jutalmait, ki kell értékelni a befejezett forgóerőműveket és technológiákat, valamint elő kell készülni a következő fordulóra. Ezek mindegyike a pontozást segíti. Pontot rengeteg módon lehet szerezni, mind az akció, mind a termelési fázisban, de a játék végén számos extra zsebelhető be – olyan sok, hogy ehhez is külön segédlapka készült, amely egyszerű ikonográfiával asszisztál az összesítéshez. A 8. forduló végeztével a játék ugyanis véget ér, és megkezdődik a végső pontozás – a legtöbb ponttal rendelkező játékos győz.

Ebből a nem éppen szűkszavú összefoglalóból talán már egyértelművé vált, hogy Pulsar 2849 egy összetett, komoly témájú kocka draftolós euró, ehhez pedig komoly helyigénnyel rendelkező tálalás társul. A kör alakú központi játéktér már önmagában akkora, mint egy kisebb dohányzóasztal, e köré viszont számtalan dolgot fel kell pakolni: kockatáblát, kockamódosító táblát, forgástáblát, céllapkát, technológiatáblákat és rengeteg jelölőt, ezek pedig olyan mennyiségben zabálják fel a helyet, hogy igazából a Pulsar összetettsége már ránézésre is elrettentő tud lenni. És nem is egyszerű játék, a BGG a nehézségét 3.30-ra taksálja, azaz kezdőknek semmiképp sem ajánlott. A kezdeti, kissé nehézkes betanulás ellenére az első játék során azért szerencsére összeállnak a szabályok, amiknek igazából most csak a felszínét kapargattuk meg, hiszen számtalan olyan apróság akad még, ami rendkívül sok játékstratégia kidolgozását és használatát teszi lehetővé, és ezek mindegyikét érthető, remekül strukturált formában a szabálykönyv is elmagyarázza.

Galéria
Kattints a galéria megtekintéséhez!

Egyedüli hátrány igazából csak a beszerzés kapcsán említhető: a Pulsar 2849-ből sajnos nem készült magyar változat, ám a szabálykönyvet leszámítva abszolúte nyelvfüggetlen, 2017 óta Beorn jóvoltából egy lokalizált szabálykönyv is elérhető, a játék angol változata pedig több hazai bolt kínálatában is megtalálható, így akit nem rettent el, ha egy játék felemészti a teljes asztalt, komponenseinek száma százas nagyságrendben mérhető, témája kissé elvont, játékmenete pedig innovatív és addiktív, mindenképp vesse bele magát az űrbe – méghozzá a játékmechanika nyújtotta rengeteg lehetőségnek hála a maga módján. Lehet, hogy közben nem fog meggazdagodni (legalábbis a valóságban), de a csillagok, bolygók meghódításának izgalma legalább annyira kielégítő tud lenni.