Diablo 3

Diablo 3 konzolteszt

Csupán másfél évig tartott, míg a Blizzard összeszedte magát, és konzolra is átvitte tavalyi sikerjátékát. Több évtizede nem volt már konzolos Blizzard-cím, így mindenképp nagy fába vágta a fejszéjét a stúdió. Örömmel mondhatjuk, hogy tökéletesen vették az akadályt!

1993 szeptemberében egy David Brevik nevű programozó és két dizájner ismerőse, Max és Erich Schaefer úgy döntött, valahogy összekalapoznak pár millió dollárt, és alapítanak egy játékfejlesztő stúdiót. A Condor Studios kezdetben licencelt címeket készített (Justice League Task Force, NFL Quarterback Club '95), de csak azért, hogy meglegyen a pénzük és a tapasztalatuk az álomjátékukhoz, amit úgy hívtak: Diablo. A körökre osztott szerepjáték hőse egy földalatti, véletlenszerűen generált városban harcolt volna démonokkal, menet közben varázstárgyak után kutatva. Az ötlettel csak egy baj volt: a büdzsének szánt 1,2 millió dollár egyszerűen nem volt elég semmire. A sors viszont közbeszólt: egy évvel később, egy szakmai rendezvényen a Diablo prototípusa felkeltette egy feltörekvőben lévő stúdió figyelmét, amely úgy döntött, felvásárola a csapatot, és Blizzard Northként futtatja tovább. A többi már történelem...

VISSZA A GYÖKEREKHEZ

Van viszont ennek a sztorinak egy másik, sokkal régebbre visszanyúló szála is: az eredetileg Silicon & Synapse-nak hívott Blizzard ugyanis meglehetősen régen csinált nem PC-exkluzív játékot. Pontosan hány éve? Tizenhat! 1997-ben, az akkoriban már a végnapjait is távoli emlékként megélő Super Nintendón, a The Lost Vikings 2 kiadásával zártak le egy korszakot. Voltak ugyan ezután is konzolos Blizzard-címek, de azokat mindig egy harmadik fél készítette, vagy épp hagyta abba (elég, ha a StarCraft: Ghostra gondolunk), így már csak ezért is döbbenetes, hogy ennyi időbe telt, míg a Blizzard visszatalált a gyökereihez. A feladat persze nem volt egyszerű, már csak azért sem, mert a Diablo III konzolos változata az eredeti, 2012 májusában kiadott alapjáték hellyel-közzel teljesen megegyező átirata. Ez a 7-8 éves, a teljes kiöregedés jeleit már jó régóta mutató konzolok világában kifejezetten döbbenetes teljesítmény. Szinte példátlan, hogy ennyire tökéletesen sikerüljön átültetni valamit egy gyakorlatilag teljesen más platformra, egy teljesen más célközönségnek. És a Blizzard mégis megcsinálta – mondjuk várt valaki bármi mást tőlük?

DÉMONOKKAL TÁNCOLÓ

„Az alapok nem sokat változtak, a Diablo legújabb része még mindig csak egy döntött-, izometrikus felülnézetből játszható hack 'n' slash, ahol az a cél, hogy eljussunk az adott pályaszakasz egyik pontjából a másikba.” A tavaly leírtak teljes egészében újraközölhetők ezúttal is: ahogy akkor, úgy most is öt kaszt vághat neki a Diablo legyőzését megcélzó küldetés harmadik etapjának. A harcos, a varázsló, a barbár, a démonvadász, a witch doctor és a szerzetes szörnyek millióin verekszi át magát, míg eljut minden démonok urához és parancsolójához, a címadó Diablóhoz.

A PC-s változattól eltérően itt lehetőség nyílik arra is, hogy egyszerre négyen játszhassunk egyetlen tévé előtt. Osztott képernyő helyett mindenki ugyanabban az ablakban, ugyanabban a játéktérben található. Egymástól eltávolodni egészen nagy távolságokra is lehet, van azonban egy olyan határ, aminek elérésekor az elkóborlók visszateleportálnak az elsődleges karakterhez. Mivel a Diablo III pályái sokszor szűk folyosókból állnak, ez egyáltalán nem jelent problémát, sőt, bátran kijelenthető, hogy a lokális kooperatív játékmód megvalósítása elsőrangúra sikeredett, az ilyen jellegű multiplayer egyszerűen adja magát, és kifejezetten szórakoztató úgy játszani, hogy a partnereink nem a világ másik végén, hanem közvetlenül mellettünk vannak. Hátrány ebben a módban csak egy van, az, hogy a PC-s kiadással ellentétben itt mindenki kénytelen osztozni a looton, így komoly marakodások várhatók egy-egy legendás kard, páncél vagy pajzs láttán.

Jelent ez problémát? Egyáltalán nem. Ha valaki a nappalijába enged három embert, akkor általában ismeri is őket; kevés olyan rablóbanda van, aki diablózásra kényszerítené az áldozatát. Különleges tárgyból amúgy is rengeteg akad, ami elsősorban azoknak lesz feltűnő, akik már tavaly is megkergették Diablót – érezhető, hogy a Blizzard alaposan belenyúlt azokba az algoritmusokba, amelyek a lootért felelnek. Kevesebb, de látványosan jobb minőségű cucc esik, sárga, ritkább esetben akár lila felszerelésre is bukkanhatunk már az első fejezetben, ez pedig a boss-harcokat leszámítva nem igazán volt jellemző a korai Diablo III-ra.

A loot utáni kapkodás az online komponenst is érinti, de a multiplayer terén sokkal több van a Diablo III-ban, mint bármelyik másik, online komponenssel rendelkező konzolos játékban. A tetszetős menüben több kapcsoló is átpöccinthető: kiiktatható a régióra szűkített partnerkeresés (akinek mondjuk Tádzsikisztánban vannak barátai, azoknak nem jelent majd problémát a távolság), továbbá beállítható, hogy csak a tulajdonos nyelvén beszélő emberek kapcsolódhassanak. Természetesen a konzolos kiadás esetében már nem kötelező a folyamatos online kapcsolat, így internet nélkül, egy erdő mélyén is lehet szörnyeket aprítani.

A SZABÓ CSALÁD

Ha igazán mélyreható változtatást szeretnénk találni, akkor egyértelmű, hogy a kijelző és a menü vidékén kell kutakodni. Előbbi csak nyomokban emlékeztet az eredetire: oké, a feliratok tök ugyanolyanok, viszont az életerőt most már egy csík mutatja, a managömb (vagy annak megfelelője) lecsúszott a bal alsó sarokba, a térkép pedig középre. Az összes ikon és mutató tökéletes helyen van, a játéktérből csak minimális részt takarnak ki. A tárgy- és képességlista viszont már más tészta: azok saját, önálló képernyőre kerültek. Az inventory a klasszikus, az analóg karokhoz tökéletesen passzoló radiál felépítést kapott. Az egyes kategóriák (páncél, pajzs, nyaklánc, gyűrű) közötti váltás ezredmásodpercek alatt levezényelhető, a birtokolt javak közti csere egy kattintással letudható, a szortírozást pedig külön „junk” gomb segíti, mely a Dragon Age: Originshez vagy a Kingdoms of Amalurhoz hasonlóan listába szedi a feleslegesnek ítélt dolgokat, hogy azokat keresgélés nélkül, egy csomagban lehessen lepasszolni egy kereskedőnek. A „messzemenően tökéletes, látványosan kifinomult” mondat az irányítás mellé is odatehető. Minden képesség külön gombhoz rendelhető, és mivel mind a PS3, mind az X360 kontrollerén van elég bütyök, ezért még attól sem kell félni, hogy az összetettebb mutatványokhoz netán polipmódba kellene kapcsolni.

EZ NEM MAGYAR NARANCS

Megváltozott formában, de átvészelte a váltást az alapjátékhoz patchcsel hozzáadott „Monster Power” opció is. A maximalistáknak, az XP-farmolóknak kitalált rendszer révén a kihívás mértéke abszolút finomhangolható, több kategóriára osztott nehézségi szintekkel befolyásolhatjuk, hogy mi várjon ránk a pályákon. Bármikor, akár egy katakomba közepén is lehet váltani, megnövelve a szörnyek életerejét és sebzését – a Diablo III ekkor vált át hangulatos akció-szerepjátékból felfoghatatlanul nehéz mészárlás-balettba.

A hab a tortán a tálalás, a konzolos Diablo III ugyanis szép – nagyon-nagyon szép. Nincs meg benne minden extra effekt, és a felbontás terén sem veheti fel a versenyt a PC-vel, viszont az egészet akadásmentesen tálalja számunkra a konzol, még akkor is, mikor négy játékos és háromtucatnyi szörny van a képernyőn. A stabil képfrissítéshez rövid töltési idő társul, így aki esetleg azért nem vágott neki a kalandnak, mert nem bírta a gépe, most gyorsan megoldhatja a problémáját. A konzolos Diablo III egész egyszerűen fantasztikus lett. Habár az aukciósház kikerült a képből, minden más maradt. Ennél színvonalasabb és tökéletesebb konzolos port talán még sosem volt, és remélhetőleg nem kell újabb 16 évet várni a következő Blizzard-átiratig...