Prominence

Prominence teszt

A Digital Media Workshop megmutatja, milyen volt egy point ’n click kalandjáték bő húsz évvel ezelőtt, múltidéző utazásra invitálva minket egy kudarcra ítélt küldetést végző hajóra, annak rejtélyekkel és megoldandó feladatokkal teli fedélzetén.

A kalandjátékok aranykorszaka már rég leáldozott, hiszen amíg a ’90-es években egymást érték a nagyszerű, később klasszikussá emelkedett címek, ma már egyszerűen nincs hely ezeknek egy olyan piacon, amit az évente új részekkel jelentkező akciójátékok uralnak – persze, nem halt ki a zsáner, csak a perifériára szorult, ahol a kisebb csapatok őrzik a lángot, és időről időre előállnak valamivel, ami felidézheti bennük a régi szép időket. Így tett most a Digital Media Workshop: a csapat Prominence című programja egyszerre hordozza magában a kalandjátékok legjobb és legrosszabb elemeit, közben pedig annyira korhű, mintha két évtizeddel ezelőtt, a hőskorban készítették volna.

A NAGY UTAZÁS

A történet a távoli jövőbe visz, ahol egy üldözött faj egy távoli bolygó képében találta meg az utolsó mentsvárat. Átköltözve új életet kezdhetnek, mielőtt azonban a sok-sok milliónyi ember útra kelhetne, egy csapatnak biztosítania kell, hogy minden készen álljon, amikor a tömegek megérkeznek. Játékosokként ezen az előreküldött hajón teljesítünk szolgálatot, ám a kaland kezdetén nagyon úgy áll a dolog, hogy a küldetés kudarcba fullad: a generátor leállt, a rendszerek nem működnek, és hamar világossá válik, hogy egyedül maradtunk a fedélzeten. A feladatunk így az, hogy kiderítsük, mi történt, és hogy hova tűnt a legénység, na meg lehetőleg mentsük, ami menthető. Mindez nagyjából egy hatórányi kalandot tesz ki, amely során levelekkel és hangüzenetekkel ismerjük meg a különböző körleteket és szereplőket, darabról darabra rakva össze a missziót övező rejtély kirakósát. És noha végig izgalmas a felfedezés, a játékmenet a felhőtlen szórakozás útjába áll.

A Digital Media Workshop mai szemmel nézve egy egészen ósdi játékmenet mellett döntött, ami úgymond képernyőkre bontja a játékteret. Ezt úgy kell elképzelni, hogy habár szabadon mozoghatsz a hajótestben, minden állomást – legyen az a folyosó közepén lévő kapcsoló, vagy két lépés egy terminál felé – egy előre elkészített (de szerencsére átléphető) átvezető videócska köt össze, tényleges játékmenet pedig csak akkor tapasztalható, ha a karakterünk egy helyben áll. Ekkor kell az útközben felszedett tárgyakat használunk, hol egymással kombinálva őket, hol szétszedve az egyiket egy értékes alkatrészért. A lassú tempójú kalandozást a fejlesztők kellő mértékű kihívást rejtő feladványokkal ellensúlyozták, és egy pillanatra sem inzultálják az intelligenciánkat azzal, hogy a szánkba rágnának valamit. Sőt a kelleténél sajnos többször fordult elő, hogy túl kevés információt adtak meg egy-egy feladathoz, illetve a kalandjátékok típushibájába is belefutottam, miszerint hamarabb találtam meg a megoldást, mint a problémát.

PEL KOLORO

A Prominence jobb szó híján egy modern őskövület, ami a két generációval ezelőtt technikai megvalósításokat követi, és noha emiatt könnyű volna a rásütni a gagyi jelzőt, paradox módon nem tudok igazán haragudni a kisebb hibái miatt. A ronda grafika vagy az elavult (de végső soron működő) megoldások ellenére ugyanis egy olyan program áll itt, ami tökéletesen felidézi a kalandjátékok aranykorszakát, ez a lehengerlően nosztalgikus báj pedig ideálissá teszi egy kis kellemes múltidézésre.